اخبار

آشنایی با سازه های گلخانه و کشت گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

اکنون حدود 60 هزار هکتار اراضی در برزیل درحال پیگیری برای توسعه کشت فراسرزمینی است. چه گیاهانی را با استفاده از کشت توأم در اصفهان میتوان کاشت؟ این روش کشت در باغهای کشاورزی اصفهان سطح وسیعی را در برنمیگیرد و اگر مواردی هم باشد به صورت موقت است. وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به مصوبه اعتبارات پیشنهادی برای سفر به استان کرمان گفت: در این سفر ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد مصوبه برای سیستمهای آبیاری، مرمت قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، ایجاد باغ مادری در کرمان، رفع تداخلات و سایر بخشهای کشاورزی لحاظ شده است و تلاش میکنیم از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم. این در حالی است که آهنی مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی کشور روز چهارشنبه در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر گفت سیل اخیر بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و زیرساختهای این بخش خسارت وارد کرد. 3-Total contract: همه نهاده ها را در اختیار کشاورزی قرار میدهد و همه محصول را به قیمت تعیین شده خریداری می کند.

در کشور نیز کشاورزی قراردادی که پایه آن بر توافق کشاوزر با شرکت های است بنا نهاده شده و اجرایی می شود اگرچه هنوز ابتدای کار است اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به موفقیت این طرح خوشبین هستند. موضوع صرفهجویی آب، اولویت اول سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در زمینه توسعه کشتهای توأم یا سایر محصولات است. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از کارهای ضروری و اساسی باید با فوریت انجام شود، خاطرنشان کرد: رفع مشکل لولههای انتقال آب که رسوب باعث قطع آبرسانی به باغات و مزارع شده است باید در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر با مشکل بیکاری در کشور به دلیل خشکسالی و …

در میانه جنگ اوکراین، بحران جهانی غذا، بحران انرژی و البته شوک افزایش قیمتها در بازارهای کشور، یک پیشنهاد جالب توجه روی میز ایران قرار گرفته است. در روند صدور سند چه مشکلاتی پیش روی دارید؟ مشکل اول این است که کسانی که الان روی زمین کار میکنند آن کسانی نیستند که ۶۰ سال پیش سند بنچاقی به نام آنها صادر شده است. برای سنددار کردن اراضی ۳ مشکل داریم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تورج سعیدی عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی افزود: در بخش آبزیان ۱۶۰ میلیون قطعه، دام ۷ هزار راس و نزدیک به ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی تحت تاثیر سیل قرار گرفتند. با وجود اینکه سولفات آلومینیوم کود نیست ، ولی تاثیر مثبتی در جهت تصحیح خاک آهکی دارد. اما از طرفی بازار این محصولات کمتر از موارد قبلی است ولی همچنان جز پرسودترین محصول گلخانهای به شمار میروند. معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با برنامههای موجود در استان برای افزیش سطح زیر کشت گلخانهای گفت: با توجه به اینکه وضعیت آب محدود شده و بهروه وری آب در کشت گلخانهای زیاد است در زمینه توسعه کشت در محیطهای کنترل شده در سال جاری ۲۴۰ هکتار برای استان ابلاغ شده است.

در حال حاضر ترکیه بزرگترین تولیدکننده فندق، زرد آلو، انجیر، کشمش خشک و گیلاس است. ترکیه بزرگترین صادر کننده فندق، کشمش خشک، زردآلو، انجیر و نخود است و جزو 5 صادرکننده گیلاس، لیمو، عدس، تنباکو، روغن زیتون و فندق است. کشورهای ایتالیا، آلمان، هلند، فرانسه، بلژیک، انگلیس مقاصد صادراتی این کشور هستند که محصولات گندم، انجیر، انواع میوه، فندق، زردآلو، عدس، کشمش و نخود به این کشورها صادر میشود. به شما میدهند، ضریب اشتباه بسیار کم شده و همه محصولات به صورت کامل و رسیده برداشت میشوند. وزیر جهاد کشاورزی همچنین با ابراز امیدواری به دستیابی به شرایط پایدار در کشاورزی گفت با تمهیدات انجام شده میزان خرید تضمینی گندم از چهار و نیم میلیون تن در سال گذشته به حدود ۷ میلیون تن رسیده است ودر سال آینده در تولید گندم به مرز خودکفایی خواهیم رسید. طبق اعلام فائو طی 40 سال آینده 90 درصد امنیت غذایی وابسته به تحقیقات و هوشمندسازی بخش کشاورزی خواهد بود که باید در این مسیر تلاش بیشتری شود. با آمدن فصل سرما در مناطقی که سرمای سختی حاکم می شود، دیگر نمی توان محصولات را در مزرعه کشت کرد.

برای مثال کشاورز اصفهانی تلاش میکند که با کشت مخلوط از زمین و منابع بیشترین بهرهوری را داشته باشد از این رو بیشتر کشت چند محصولی در مناطق شمال شرق و شرق استان اصفهان گسترش یافته است. چند هکتار از زمینها و باغهای کشاورزی استان اصفهان زیر سطح کشت توأم است؟ به گفته وی پیش بینی میشود در سطح حدود یک میلیون هکتار از زمینهای کشاورزی در کشور طرح کشت قراردادی وزارت جهاد کشاورزی با کشاورزان اجرایی شود. کاداستر اراضی با هزینه کمی شروع شد اما در سطح کلان وقتی روند به صدور سند نزدیک میشود هزینههای سنگینی دارد. فرصتهای بسیار فوقالعاده در این کشور در زمینه محصولات ارگانیک به جهت دارا بودن خاک و بسترهای مناسب وجود دارد. اگر سرکوب قیمت محصولات کشاورزی به بهانه تنظیم بازار انجام میشود هیچ توجیه خوبی برای کنترل قیمت نیست؛ چرا که این موضوع موجب شده کشاورزان توان سرمایهگذاری خود را در امر تولیدهای بعدی از دست بدهند و توانی برای خریداری ماشینآلات و دستگاههای مورد نیاز و بهروز شده نداشته باشند. به گفته ورمزیاری، یکی از الزامات ورود به کشاورزی قراردادی تقویت تشکلها است که ورود جدی به این بحث نشده است و نمی توان همه بخش کشاورزی را به روش کشاورزی قراردادی اداره کرد، اگر می خواهند کشاورزی قراردادی راهاندازی شود عادلانه آن است که خود کشاوزر سهامدار باشد.

در سالهای اخیر کشور چین با به کارگیری تکنولوژی مدرن موفق به تولید محصولات ارگانیک و باکیفیتی شده است. طی بیانیهای درسال ۲۰۱۸، دولت چین اعلام کرد که بدون مدرن سازی بخش کشاورزی، دستیابی به موفقیت در سایر بخشهای اقتصادی این کشور ممکن نخواهد بود. بر اساس پژوهش «بازار کشاورزی هوشمند» که توسط شرکت هوآوی در سال 2017 هدایت شد، حجم بازار کشاورزی هوشمند جهان که در سال 2015 به میزان 13.7 میلیارد دلار بود پیش بینی میشود که در سال 2020 به رقم 26.8 میلیارد دلار برسد. مواجه نباشیم. مهلت ثبت نام کتب درسی دانش آموزان میان پایه تمدید شد محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: با توجه به درخواست آموزش و پرورش استان ها، مناطق و اولیای برخی دانش آموزان، ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان میان پایه از تاریخ 22 مرداد تا 10 شهریور 1401 تمدید شد. متاسفانه یا خوشبختانه به دلیل اختراع تکنولوژی حفر چاه عمیق، آب های زیر زمینی با بهره برداری بیش از اندازه مواجه شده و کشاورزان بدون شناخت هیچ حد و مرزی اقدام به تخلیه آب های زیر زمینی می نمودند تا اینکه دولت برای جلوگیری از بحران کم آبی اقدام به بستن چاه های غیر مجاز نمود و برای هر کشاورز مقدار مجاز جیره آب تعیین نمود.

تیلر برای نرم کردن خاک سطحی مورد استفاده قرار می­گیرد. دانههای روغنی بعد از غلات از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تأمین روغن نباتی مورد نیاز به عنوان منبع انرژی برای افراد جامعه و ماده اولیه صنایع فرآوردههای غذایی، کنجاله آن به عنوان خوراک دام و طیور، نقش مهمی را ایفا مینماید. جلوگیری از ورود حشرات یا آفات نباتی از دیگر مزایای کشت توأم است که برای مثال همزمان با کاشت محصول اصلی، گیاه دیگری کاشته میشود که حشرات را دور میکند. ممکن است سموم دفع آفات در مقیاس بسیار بزرگ روی گیاهان پاشیده شود. او اکنون با کار در گلخانه چند سالی است که به رشته کشاورزی روی آورده و در حال تحصیل در این حوزه است.

با توجه به اینکه گرایشها به سمت تولید اختصاصی محصولات است و دستور کار تولید پس از مطالعه ابتدایی بازار داخلی و خارجی مشخص میگردد قبل از احداث، بایستی تعیین کنند که چه محصولی تولید شود سپس تصمیم به احداث گلخانه در منطقه و اقلیمی مناسب آن محصول بگیرید. روش فیلتر کربنی باعث حذف مواد شیمیایی الی معلق میگردد و تعویض یونی و اسمز معکوس منجز به حذف یونهای معدنی میشود. در آبهای حاوی فلور، کبر، برم، بیکربنات، سدیم، گاز کلر و کربنات باید یا آنها را حذف و یا آب را تا حدی رقیق کرد که غلظت این عناصر برای گیاه زیانآور نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مورد محصولی همچون گوجه فرنگی، وزارت جهاد ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تن در هفتههای گذشته خریداری کرده است؛ گفت: این در حالی است که در چند روز اخیر بیش از یک میلیون تن گوجه افزون بر مدت مشابه سال قبل در بازار، سایت agriculture-na عرضه شده است. 389 واحد تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه گذاری به میزان یک هزار و 238 میلیارد ریال و اشتغال زایی 4377 نفر در کانون و قطبهای عمده تولید محصولات کشاورزی با ظرفیت جذب 5/1 میلیون تن محصول خام کشاورزی به بهره برداری رسیده است. به نظرم باید این پدیده را در ساختارهای مدیریتی حاکم بر نظام های بهره برداری کشور دید. این مورد یکی از بهترین و سالمترین محصولاتی است که در گلخانهها کشت میشود. در ادامه مطلب با چند مورد از روشهایی که این روزها در بخش کشاورزی کشور چین از جایگاهی ویژه برخوردار است، آشنا میشویم. در واقع تاریخچه کاربرد این روش به قرنها پیش در دوران باستان برمیگردد، زمانی که کشاورزان مصر، چین و هند با حل کردن کود دامی در آب برای پرورش هندوانه، خیار و صیفی جات دیگر در بستر شنی رودخانه ها استفاده میکردند.

به گزارش فارس عمده نگرانی کشاورزان و تولید کنندگان از سالهای گذشته نبودن خریدار و فاسد شدن محصولاتشان بود و مجبور می شدند که به قیمت های نازل که حتی هزینه تولیدشان را در نمی آورد محصول خود را بفروشند، امسال سیب ارومیه دست باغداران مانده است و سال گذشته گوجه فرنگی و پیاز و سیب زمینی در کرمان ماند، این مسائل هیچ وقت پایانی نداشته است و امروز سوال این است که آیا کشاورزی قرارد دادی به این مشکلات پایان خواهد داد؟ صرفنظر از چالشها، آنچه مهم است این است که آیا فناوری مدرن در بخش کشاورزی اصلاً هیچ ارزشی دارد.

«یک مسئله مهم است. یکی از راههایی که ما را به تحقق کشاورزی پایدار (تأمین مواد غذایی با حفظ محیط زیست طبیعی) نزدیک میکند کشت گیاهان به صورت مخلوط است، زیرا به تجربه دیده شده است که عملکرد کشت مخلوط بیشتر از کشت خالص محصول است. این دستگاههای پیشرفته، کشاورزی دقیق و سیستمهای رباتیک امکان سودآوری، کارآیی، ایمنی بیشتر و سازگاری با محیط زیست را به کسب و کارها میدهد. استفاده از تکنولوژی نوین در کشاورزی علاوه بر تولید محصولات با کیفیت و سودآوری بیشتر برای کشاورزان، آلودگی زیست محیطی بسیار کمی را در مقایسه با روشهای مشابه به همراه دارد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش افزود: صادرات محصولات زراعی و باغی در تحقق درآمد ارزی مورد نیاز کشور و افرایش درآمد تولیدکنندگان و پایداری اقتصاد کشور نقش بسیار کلیدی را دارد و تمام تلاش ما بر استانداردسازی، تولید محصولات سالم و با کیفیت، هویت بخشی به تولیدات، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در محصولات زراعی و باغی است. با توجه به شرایط کم آبی، کاشت گیاهان کمآببر و استفاده از شیوههای نوین آبیاری در همه مناطق توصیه میشود با وجود این سیاست خاصی برای توسعه کشتهای مخلوط در دستور کار نبوده است.

لازم به ذکر است که از پیاز زعفران برای کشت این محصول استفاده میشود، بدین ترتیب که پس از کشت اول در خرداد ماه، پیاز آن از خاک بیرون آورده شده و در محیطی خنک و بدون آلودگی نگهداری خواهد شد. بر اساس این گزارش با وجود متخصصان کشاورزی در این کشور تأثیر تکنولوی بر تولیدات کشاورزی روز به روز افزایش مییابد، اما پس از بیماری همهگیر کووید 19 این فرایند در این کشور سرعت بیشتری یافته است. سکو بخشی از فضای گلخانهاست جایگاهی است برای قرار گرفتن گلدانها یا کشت گیاهان در بسترهای بالاتر از سطح زمین همانگونه که از نام آن پیدا است، سکوها همواره در سطحی بالاتر از کف گلخانهها قرار میگیرند. استفاده از این سیستم باعث میشود که در فصل سرما و گرما، خراب شدن میوهها به حداقل رسیده و باعث افزایش غذا در سطح خاک شود.

مرحله آخر کاشت بذر یا نشاء محصول می باشد، شما می توانید با توجه به سرمایه خودتان و میزان آب در دسترس اقدام به خرید بذر یا نشاء بکنید، معمولا بذر ها پس از سه الی چهار هفته جوانه خواهند داد و امکان پوچ بودن برخی از آنها نیز وجود دارد و در مدت زمانی که بذر در زیر خواب است روزانه دو الی سه مرتبه باید به بذرها آب بدهید ، در صورتی که آب و صبر و حوصله کافی دارید و قیمت تمام شده نیز برای شما مهم است می توانید از بذر استفاده کنید ولی نشاء ها علیرغم اینکه قیمت بالاتری دارند زمان برداشت محصول و میزان آب مصرفی را کاهش می دهند. مناطق مهم را در نواحی خاص مشخص کنیم، ارتباط بین ویژگیهای بیوفیزیکی و اجتماعی اقتصادی را بیابیم. نقشههای اراضی کشاورزی بسیار دقیق و در مقیاس یک دو هزارم است ضمن آنکه تعداد قطعات کشاورزی زیاد و میانگین اغلب مالکیت قطعات حدود ۱.۵ هکتار است. ضمن اینکه دلالان و سلف خواران نیز با توجه به منافعی که دارند در اجرای چنین طرحهایی ایجاد مانع میکنند. در کاداستر اراضی ملی و دولتی، مالک این اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است، این سازمان خودش نقشهبرداری میکند و نقشهها را تحویل میدهد و سند برای این اراضی صادر میشود ضمن آنکه قطعات این اراضی بسیار بزرگ است، اما در اراضی کشاورزی، مردم مالک اراضی هستند و اطلاعات و اسنادشان را باید در اختیار ما و سازمان ثبت اسناد و املاک قرار میدهند.

سازه معمولا در مناطق بادخیز و بارش برف سالانه زیاد است احداث میگردد. گیاه شبدر باعث اصلاح ساختار خاک نیز میشود زیرا پس از برداشت محصول بقایای آن علوفه به خاک باز میگردد و حاصلخیزی خاک را افزایش میدهد. پس در این حوزه نیز شاهد پویایی بیشتر خواهیم بود. کشاورزی قراردادی در کشور ما نوپا است و تجربه قبلی در این زمینه وجود ندارد اما بررسی آن در کشورهای دیگر نشان میدهد که موفقیت هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است. به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید جواد ساداتینژاد وزیر جهاد کشاورزی شامگاه پنجشنبه در جمع اعضای اتاق کرمان اظهار کرد: در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام شده اما مانند صنعت و معدن به آن نگاه نشده که به دلیل ارزش افزوده کمتر بخش کشاورزی است بنابراین یکی از اقدامات ما در وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است، کشاورزی قراردادی روشی مدرن است که با شرایط کشاورزی کشور ما و خرده مالکی ها همخوانی دارد. با وجود این مزایا، این شیوه از کشت معایبی نیز دارد از جمله آنکه امکان کشت توأم یا مخلوط در سطوح وسیع وجود ندارد و به طور معمول این کشت در اراضی خرده مالکی انجام میشود که سطوح کمتر است.

مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی استان گفت: در خصوص احداث ایستگاه CGS؛ هزینه مورد نظر برای احداث ایستگاه و انتقال گاز به شهرک و همچنین تملک زمین تامین و به حساب شرکت گاز و مالک زمین واریز شده است. تامین نهاده، رساندن محصول به بازار، فروش و یا هدایت آن به صنایع تبدیلی از مشکلات عمده کشاورزان در سالهای اخیر بوده که هیچوقت درمانی برای آن پیدا نشده است و اکنون وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که کشاورزی قراردادی راهکار و درمانی برای این گونه مشکلات است. با این حال این طرح موافقان و منتقدانی دارد، موافقان میگویند، کشاورزی قراردادی برای حمایت از کشاورز است تا بتواند نهاده خود را به موقع دریافت کند و با استفاده به موقع تولید، محصولش بیشتر شود و برای فروش آن هم نگرانی نداشته باشد اما مخالفان این طرح مدعی هستند این روش، پرورش سیستم ارباب رعیتی است، شرکت هایی که کشاورز با آنها قرارداد منعقد میکند نقش خان و ارباب را بازی میکنند و محصول آنها را به قیمتهای ناچیز خریداری خواهند کرد، از سوی دیگر به دلیل خرده مالکی در کشور، امکان اجرای صحیح آن نیست. کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه در حال حاضر ۸۶ درصدی کشاورزی کشور خرده مالکی و تک محصول است، اجرای کشت قراردادی بدون توجه به این واقعیت حاکم بر بخش کشاورزی کشور، زیان برای کشاورز و تهدید برای امنیت غذای کشور را به دنبال خواهد داشت.