اخبار

آشوب در فردوسی – اسنا

آشوب در فردوسی - اسنا

قیمت دلار که در ماه پایانی سال در تلاش برای تثبیت بود، نتوانست به این هدف دست پیدا کند و با افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته، در بازار آزاد به 60 هزار تومان رسید تا دلالان فردوسی به این هدف برسند. خریداران این هرج و مرج

به گزارش ایسنا، قیمت دلار به شرح زیر است: پاییز را در آرامش سپری کرداو در زمستان با طوفان روبرو شد. این ارز حتی در اولین روزهای پاییز حدود 49 هزار تومان بود و در پی درگیری های حماس و اسرائیل به 52 هزار تومان رسید و تا نیمه آبان به روند نسبتاً صعودی خود ادامه داد. در نهایت تا پایان آبان ماه روند نزولی آغاز شد و در آذرماه دوباره از 50 هزار تومان به 49 هزار تومان بازگشت.

با این حال، دسامبر ماه آرامی برای دلار نبود. حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به تروریست‌های پاکستانی، ناآرامی‌های یمن و حمله به ارتش آمریکا در اردن که آمریکایی‌ها در آن بر نقش ایران تاکید داشتند، پس از افزایش نرخ ارز، بازار ارز را تا حدودی تثبیت کرد. . نرخ ارز در زمستان: قیمت دلار در بهمن ماه به 59 هزار تومان رسید و حتی در مقاطعی به 60 هزار تومان هم رسید.

به طور طبیعی روند صعودی دلار در ماه فوریه ادامه پیدا نکرد. به این دلیل از 14 فوریه قیمت دلار کاهش یافته است تا اواسط فوریه به 55 هزار تومان برگشت. دلار نیز در روزهای بعد در همان مرز 55 هزار تومان تثبیت شد. اما در آغاز ماه مارس دوباره افزایش یافت. کانال ها تا هفته گذشته از مرز 57 و 58 هزار تومان عبور کردند و در ابتدای این هفته دوباره به 60 هزار تومان در بازار آزاد رسیدند.

دلالانی که بیشتر خریدار هستند تا فروشنده

مشاهدات امروز خبرنگار ایسنا از بازار ارز در میدان فردوسی نشان می دهد دلالان برخلاف هفته گذشته تمایلی به فروش ندارند. قیمت فروش پیشنهادی دلالان بین 59 هزار تومان تا 60 هزار تومان است. اما وقتی میل به خرید را می بینند می گویند که فعلا دلار نداریم. از سوی دیگر قیمت خرید 59 هزار تومان است و دلالانی که می گویند در این بازار فروشنده نیست، خود را خریدار نشان می دهند.

این در حالی است که صرافی های بانکی و صرافی هایی که دلار دولتی می دهند با هجوم مردم مواجه هستند و البته مشاهدات و استعلام از افرادی که برای خرید مراجعه کرده اند نشان می دهد که امروز سیستم بانکی این صرافی ها با تلاطم مواجه شده است. کسانی که پیامک دریافت کردند نتوانستند دلار مورد نیاز خود را خریداری کنند.

با وجود اختلاف نظرات در میدان فردوسی. یکی از دلالان می گوید اگر قصد فروش دارید زمان مناسبی است، قیمت دلار امسال به بالاترین حد خود رسیده و در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. دیگری می گوید امروز و فردا فرقی با هم ندارند و این ارز روند صعودی به خود گرفته است. در نهایت البته هیچ کدام از آینده بازار ارز اطلاعی ندارند و شاید برای گرم نگه داشتن بازار تنها به ارائه تحلیل و پیش بینی می پردازند.

با وجود این روند قیمت در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران به نرخ آزاد اهمیتی نمی دهد، به طوری که نرخ دلار در معاملات امروز این مرکز نسبت به روز گذشته در قیمت 42 هزار و 920 تومان ثابت مانده و حتی یورو نیز به تناسب کاهش یافت و تا دیروز با قیمت 46.445 تومان معامله شد. نرخ دلار 39 هزار و 864 و نرخ یورو 43 هزار و 138 تومان بود.

من باید بگویم؛ به گفته کارشناسان، افزایش قیمت دلار ناشی از عوامل اقتصادی نیست، بلکه بیشتر به دلیل انتظارات تورمی و بخشی نیز ناشی از مسائل سیاسی است. این در حالی است که بانک مرکزی اقداماتی را برای متعادل کردن بازار و مقابله با افزایش تقاضا انجام داد. به عنوان مثال میزان ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو افزایش یافته است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1402121410172/%D9%87%D8%B1%D8%AC-%D9%88%D9%85%D8%B1%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%B3%DB%8C