مدیرعامل ایران خودرو با اعلام تولید انبوه انرژی های تجدیدپذیر در آبان ماه و تحویل آن به مشتریان در آذرماه امسال، از برنامه های این گروه صنعتی برای کاهش مصرف سوخت خودروها و عرضه اولین محصول هیبریدی تولید داخل در نیمه دوم سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، عليمردان عظيمي با اشاره به راهبرد و شيوه هاي وزارت ايمني در زمينه كاهش مصرف سوخت، توضيحاتي را در خصوص برنامه ايران خودرو در مقوله طراحي و توليد خودروهاي هيبريدي و برقي ارائه كرد و گفت: بهره برداري با توجه به اینکه خودروی هیبریدی نیازی به ایجاد زیرساخت ندارد، در حال حاضر اولویت ایران خودرو طراحی و عرضه تارا هیبریدی است و در حال حاضر در مرحله تکمیل طراحی و نمونه سازی پروژه تارا هیبریدی هستیم. در زمستان امسال نمونه های اولیه این محصول برای کالیبره شدن در شرایط اقلیمی ایران وارد جاده های ایران می شود.
وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده مراحل ساخت این محصول از ابتدای سال آینده آغاز و پس از طی مراحل بازاریابی، پاییز سال آینده به بازار عرضه می شود.
عظیمی تایید کرد: بر اساس مدل های دقیق کامپیوتری، بدون نیاز به زیرساخت، کاهش مصرف سوخت بین 35 تا 40 درصد در این خودرو حاصل می شود.
مدیرعامل ایران خودرو همچنین به توانمندی های کنونی این شرکت در زمینه تحقیقات موتور اشاره کرد و اظهار داشت: قوی ترین موتور تولید داخل یعنی EFP-TC توسط ایران خودرو عرضه می شود و در محصولات ررا و دانا جوانان استفاده می شود و پس از آن تارا این موتور جدید و قدرتمند علاوه بر افزایش شتاب، مصرف سوخت کمتری نسبت به نسخه قبلی یعنی EF7-TC خواهد داشت. انتظار می رود دانا و تارا مجهز به EFP-TC تا پایان سال جاری به دست مشتریان برسند.
به گفته وی، ایران خودرو علاوه بر قدرت و شتاب، به مقوله مصرف سوخت نیز توجه ویژه ای داشته و در این زمینه پروژه های مختلفی از جمله تولید موتورهای سه سیلندر را در دستور کار دارد؛ به طوری که در این زمینه، تولید موتورهای سه سیلندر نیز در دستور کار قرار دارد. این موتور که مصرف سوخت خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد، پس از اتمام مراحل طراحی و تست وارد مرحله ساخت شده است.
عظیمی در خصوص دیگر برنامه های ایران خودرو در زمینه توسعه موتور، ساخت و نصب موتور گازسوز EF7-Turbo CNG را به عنوان اولین موتور توربین گازی تولید داخل که بر روی محصول سورین کار می کند، اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین موتورهای توربین گازی ایران خودرو است. مشکلات موتورهای بنزینی قدرت و گشتاور کم و همچنین مسافت پیموده شده کم با باک پر بنزین است که با توربو تمام این مشکلات در این موتور حل شده و حتی می توان از آن در محصولی مانند دانا استفاده کرد. که نسخه گازی آن هنوز ارائه نشده است.
وی همچنین از تولید انبوه رانا با گیربکس AMT6 از دی ماه امسال خبر داد و گفت: یکی از مزیت های این گیربکس این است که ساختار آن دقیقا شبیه به گیربکس دستی است که به طور کامل جذب نیرومحرکه زیرمجموعه ایران خودرو شده است. و با اضافه شدن سیستم کلاچ، تعویض دنده اتوماتیک تبدیل به یک گیربکس اتوماتیک شد. مزیت اصلی آن قیمت پایین تولید به دلیل داخلی شدن و در نتیجه کاهش ارز است.
بر اساس اعلام ایران خودرو، عظیمی همچنین افزود: محصول تارا Youth مجهز به موتور قدرتمند EFP-TC نیز به مراحل نهایی توسعه و تایید رسیده و تا بهمن ماه سال جاری به تولید انبوه می رسد. این محصول با استفاده از موتوری جدید مشابه موتورهای جوان پسند ریرا و داینا به یکی از قدرتمندترین سدان های تولید داخل تبدیل خواهد شد و می تواند رقیب مهمی برای خودروهای وارداتی مشابه باشد.
مدیرعامل ایران خودرو همچنین بیان کرد: بنزین ررا در آبان ماه به تولید انبوه می رسد و با آغاز تحویل از آذرماه، تمامی تعهدات انجام شده به مشتریان تا پایان سال تحویل خواهد شد.
وی طراحی و تولید کراس اوور ررا را انقلابی در صنعت خودرو کشور عنوان کرد و گفت: ایران خودرو با تولید این محصول می تواند با خودروهای خارجی رقابت کند و قطعا این محصول باکیفیت و مدرن از جایگاه مناسبی برخوردار خواهد شد. در بازار.” بازار کراس اوور.”
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403072418847/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B0%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C