اخبار

آمارهایی از توان کشاورزی ایران مجله خبری کشاورزی

در روسیه، ۱۳ درصد از زمین های کشاورزی برای تولید چغندر قند، گندم و سیب زمینی مورد بهره برداری سایت agriculture-na قرار گرفته است. یکی از محصولات کشاورزی با ارزش و گران قیمت، زعفران به شمار میآید که محققین در مطالعات اخیر خود به قابلیت کشت گلخانهای زغفران دست یافتهاند. این سیلبند باعث تقویت چاههای پایین دست و رونق کشاورزی شده در افزایش آب شرب جیرفت هم تأثیر دارد. بدین جهت که ممکن است در پی چسبندگی و به هم پیوستگی مواد جریان آب قطع و یا کمتر از میزان لازم شود. در گلخانه های هیدروپونیک، آب به طور چرخشی در حال حرکت است و بدین جهت در مصرف اب صرفه جویی شده و بدین ترتیب هزینه تمام شده برای گلخانه داران کاهش می یابد.پس باید گفت که گلخانه های هیدروپونیک بسیار برای مناطق کم اب مناسب هستند. «AgroParisTec» یک مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی در فرانسه و جزو دانشگاههای برتر در زمینه کشاورزی و جنگلداری است و در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد. هماکنون چهار گرایش سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی و اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست در مقاطع ارشد و دکتری در این گروه فعال است.

2. کشت گلخانهای به پایش و مراقبت دائمی نیاز دارد زیرا یک لحظه غفلت از شرایط محیطی و محصول ممکن است خسارات جبرانناپذیری برای شما به بار آورد ( به عنوان مثال افزایش یا کاهش بیش از حد دما میتواند منجر به از بین رفتن محصولات شود). پاسخ صحیح به این سوال ها می تواند شما را تا حد زیادی برای ادامه ی مسیر راهنمایی و از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کند. پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در سال ۱۳۷۹ در کرج تأسیس و به سرعت به یکی از واحدهای پژوهشی تأثیرگذار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ایران تبدیل شد. او به سرعت با پرورش انگور گوجه فرنگی به ارتفاع 25 فوت با استفاده از آب و مواد مغذی اشتباه آنها را ثابت کرد. در حقیقت در این مزارع میتوان در هر محلی انواع سبزیها و صیفیجات را بهطور محلی پرورش داده و دیگر نیازی به حمل آنها از مسافتهای دور نیست.

با سرمایهگذاری در ساخت گلخانه، این فرصت را پیدا میکنید تا انواع مختلفی از محصولات را «خارج از فصل» تولید کنید. با توجه به هدف شما از کشت محصول و البته امکانات گلخانه، زمان کاشت تعیین می شود. صرفه جویی در مصرف آب باید برای حفاظت از منابع آب بسیار مورد توجه قرار گیرد. یکی از جاذبههای این منطقه هم اسبهای نژاددار باشقیر هستند که بسیار معروفاند. بدین ترتیب سهم این سه کالا از کل ارزش صادرات کالاهای کشاورزی و غذایی بسیار ناچیز بوده است. در کشت هیدروپونیک باید از موادی استفاده شود که توانایی نگهداری آب را داشته باشند یتا بدین وسیله آبیاری گیاه به بهترین شکل صورت بگیرد و همچنین از استفاده از موادی که فشرده میشوند خودداری کنید. بدین منظور باید به اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنید و مدارک لازم را به این سازمان ارائه دهید.

صنایع وابسته به کشاورزی همانند بافندگی، برنجکوبی، پنبهپاککنی، کنفسازی، نخریسی، روغنکشی، لبنیات، کنسور و کمپوتسازی، توتون و تنباکو، آبمیوه و شرابسازی و سیگار نیز ایجاد شدند که افزون بر مصرف درون ایران، بخشی نیز به کشورهایی چون آلمان صادر میشد. در ادامه هر یک از این گامهای راه اندازی گلخانه را بهطور کامل و جامع توضیح خواهیم داد تا در صورتیکه قصد ایجاد گلخانه را داشتید، دچار مشکل نشوید. بهطور کلی تصوری که از گردشگری وجود دارد، این است که برای شکلگیری گردشگری نیاز به محرکها و عناصر بزرگی است که بتواند جذب توریسم نموده و سبب ماندگاری گردشگر شود. کشور ایران واقع در کمربند اقلیمی خشک و نیمه خشک واقع شده و با محدودیت منابع آب و خاک حاصلخیز مواجه است، لذا این محدودیت، توسعه افقی کشاورزی مخصوصا در بخش زراعی را محدود نموده است و می توان گفت ظرفیت های توسعه افقی (کمی) در بخش زراعت در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است. در گلخانه های هیدروپونیک، در هر شرایط منطقه می توان هر محصولی را تولید کرد و پرورش داد. مسئله حائز اهمیت در گلخانه های هیدروپونیک نحوه طراحی لوله های انتقال اب است.

براي رشد بهتر گياهان لازم است برخي شرايط محيطي از جمله دما، نور و ph آب بصورت مرتب و دورهاي كنترل شود. یکی از پردرآمدترین و پربازدهترین زمینههای فعالیت در گلخانه به پرورش گلهای زینتی بر میگردد. شاهد گرایش روزافزون به کشاورزی به صورت هوشمند و دقیق در زمینه تولید محصولات کشاورزی هستیم که باعث شکلگیری بازاری رو به رشد در این صنعت شده است. آبرسانی قطرهای برای گلخانه یکی از بهترین و مقرون بهصرفهترین سیستمهای آبیاری است که شامل یک مخزن، لوله 1.5اینچی به طول مورد نیاز و پمپ آب میشود. از آماده سازی خاک و کاشت بذر تا رساندن محصولات به میز آشپزخانه همه جزو مواردی هستند که هوش مصنوعی میتواند در آنها نقش آفرینی کند.

با توجه به اینکه گیاهان در هیدروپونیک در بستر خاک پرورش داده نمیشوند، نباید آبیاری گیاه به حد افراط صورت بگیرد. میان گره های بیش از حد کوتاه یا بلند نشانه ی عدم مراقبت صحیح از نشاء می باشد. زمان گل­دهی در این نوع از گیاهان خیلی به میزان ساعات نور بستگی ندارد. کشت گلخانه ای این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا با ایجاد فضایی محصور جهت کنترل و فراهم کردن شرایط محیطی مطلوب برای رشد و نمو انواع گیاهان به کشت محصولات باکیفیت در طول سال اقدام کنید. 1. احداث گلخانه کاری هزینهبر است، با این حال در صورت تولید محصول باکیفیت و بازار پسند، این هزینه در طول سالهای اول کشت برگشت خواهدکرد. در این روش می توان با استقرار فناوری، اثربخشی تولید را ارتقا داد. توجه داشته باشید که این وسیله را می توان به صورت دستی و یا با استفاده از بیلر بکار برد.

طبق آمارها انتظار میرود کشاورزانی که از این شیوه استفاده میکنند سالانه تا ۱۸ درصد افزایش درآمد داشته باشند.روشهای آبیاری قطرهای و کشاورزی هیدروپونیک نیز از جمله روشهای مقرون به صرفه در کشاورزی هوشمند هستند که درصد آسیبهای احتمالیشان به محیط زیست نیز کمتر است. در این مدت این روش کشت در گلخانه ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است و باید گفت در 31 استان کشور به طور فعال گلخانه های هیدروپونیک برپا هستند. علاوه بر این ممکن است منطقه ای که در نظر گرفته اید دچار طغیان آفات یا بیماری ها باشد و خصوصیت اقلیمی خاصی مانند وزش گردباد و یا باران های سیل آسا داشته باشد.

گاهی افزایش چند درصدی رطوبت در گلخانه می تواند سبب طغیان قارچ ها و انواع مگس ها شود. به گلخانه هایی که در آن ها گیاه با روش کشت هیدروپونیک کاشته میشوند، گلخانه هیدروپونیک گفته می شود. حال که مراحل آمادهسازی، تجهیز و اخذ مجوز برای راهاندازی گلخانه را گذراندید، بد نیست با محصولاتی که در کشت گلخانهای بیشترین سوددهی و بازدهی را دارند، آشنا شوید. به غیر از ژاپن با ۶۰ سال سابقه بیمه وسری لانکا با ۴۰ سال سابقه بیمه محصولات کشاورزی، سایر کشورها در مراحل ابتدایی شروع چنین برنامه ای هستند. پس از تجهیز مکان مورد نظرتان برای گلخانه، نوبت به گذراندن مراحل اداری برای گرفتن مجوز از جهاد کشاورزی میرسد. حضور به موقع و دائمی نیروها برای کاشت بذر، اجرای برنامه های غذایی و مبارزه، نظارت بر تنظیم دما و رطوبت و نور گلخانه، حضور مسئولین بخش فنی گلخانه در روزهای بحرانی سال مانند گرم ترین، سردترین روز سال و یا روزهایی با وزش باد یا بارش شدید باران برای جلوگیری از برورز خسارات جبران ناپذیر.

محصولات باغی نیز از سطحی در حدود ۱۲ هزار هکتار به صورت دیم و آبی با تنوع ۳۲ نوع محصول به دست میآید؛ که عمدهترین این محصولات: انار، انجیر، هلو، سیب، گلابی، گیلاس و دیگر میوهها مانند عناب، توت، گل و گیاه زینتی، زعفران، بادام، گردو و فندق میباشد که در مجموع در حدود ۵۲ هزار تن در سال میرسد. براساس برنامه ریزی انجام شده به منظور قطع وابستگی به واردات محصولات اساسی زارعی با توجه به اهمیت و ارزش غذایی این محصولات و افزایش مصرف سرانه آن در سبد غذایی مردم و تامین امنیت غذایی کشور، 696 هزار تن حبوبات، چهار میلیون و 931 هزار تن سیب زمینی، سه میلیون تن شلتوک، سه میلیون تن جو و 915 هزار تن ذرت دانه ای در سال 97 تولید شد. در هر هکتار کشت این محصول چیزی حدود 460 تن فلفل دلمهای برداشت خواهد شد. این گیاه از اواخر فصل بهار میوهدهی خود را آغاز میکند و شما میتوانید با اختصاص دادن یک قسمت کوچک از گلخانه خود به فلفل سبز، محصولات باکیفیتی را تا پایان فصل پاییز از این گیاه برداشت کنید. از مشتریان خرید گلهای زینتی محسوب میشوند که در تمام طول سال از شما گل خواهند خرید. می توانید نشاء ها را پیش خرید کنید تا متناسب با نیازهای شما پرورش یابند.

از بهترین بستر ها برای کشت هیدروپونیک میتوان به؛ ورمی کولیت، پرلیت، پیت ماس، فیبر نارگیل و راکول (پشم سنگ) اشاره کرد. هیدروپونیک اصطلاحی در باغداری است که دلالت دارد بر روشی در صنعت کشاورزی مدرن که گیاه، به جای آنکه مثل روش خاکی در خاک، رشد و نمو پیدا کند، در سیالی از محلول های غذایی قرار می گیرد تا بستر هماهنگی جهت رشد گیاه به صورت هیدروپونیک (HYDROPONIC) فراهم شود. هزینه ی ماشین انتقال سوخت و بارگیری آن، دستمزد راننده و نیروی انسانی مورد نیاز برای این کار با در نظر گرفتن خطراتی مانند عدم دریافت به موقع سوخت، بسته شدن جاده ها در اثر یخبندان روزهای سرد سال، عدم وجود بستر مناسب برای جابجایی ماشین های سوخت را حتما در نظر بگیرید. از انجا که در این روش گیاهان در بستر خاکی رشد و نمو پیدا نمی کنند، در گلخانه های هیدرپونیک نگرانیی بابت ضد عفونی کردن خاک وجود ندارد. کشت گلخانهای در محیط کنترل شده با بهکارگیری تکنولوژی گلخانهای و کشت بدون خاک یا کشت خاکی انجام میشود و امکان تولید مطلوب انواع محصولات کشاورزی را فراهم میکند. اگر تصمیم دارید شرایط لازم برای کشت انواع محصولات کشاورزی را به صورت گلخانهای فراهم کنید، بد نیست با مزایا و معایب کشت گلخانهای آشنا شوید.

کشت گلخانهای در فضای محصورشده گلخانه با هدف ارتقاء شرایط کشت محصولات کشاورزی، حفاظت محصولات در برابر بیماریها، آفات و تغییرات جوی خسارت زا صورت میپذیرد. همین امروز باید درپی ایجاد ساختارهای نهادی و بسترهای قانونی لازم برای پذیرش تغییرات وسیع در بخش کشاورزی باشیم. تغییرات اقلیمی روند فرسایش خاک و شوری زمین را تشدید کرده است. تحقیقات بیشتری توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد که فواید زیادی مربوط به کشت گیاهان بدون خاک را کشف کردند. در پاسخ به این سوال باید گفت که گلخانه به فضای محدود با پوشش شفاف با قابلیت کنترل شرایط محیطی از قبیل نور، دما، رطوبت و دیاکسید کربن به منظور رشد انواع گیاهان و محصولات کشاورزی در تمام فصول سال گفته میشود. مرحله مقاوم سازی نشاء پیش از انتقال به گلخانه را فراموش نکنید؛ در انتقال نشاء به فضای آزاد توجه بیشتری به مرحله مقاوم سازی می شود، اما در کشت های گلخانه ای نیز اجرای این مرحله می تواند تاثیرات مثبتی بر ادامه رشد گیاهان شما بگذارد. شاید این سوال پیش بیاید که مواد مغذیی که تا پیش از این از طریق خاک به گیاه میرسیدند در این روش به چه واسطه ای جذب گیاهان میشوند. در گلخانه های هیدروپونیک ریش گیاهان در معرض هوا قرار دارد و این مسئله منجر به بهبود میزان تولید در سطح گلخانه است.

در فصل نخست ۱۴۰۱ نیز حدود ۲/ ۲هزارتن کالاهای کشاورزی به ارزش ۱/ ۱میلیارد دلار صادر و در مقابل ۵/ ۵هزارتن از این اقلام به ارزش ۵/ ۳میلیارد دلار واردشده است. کشاورزی دقیق به دلیل سطح مدیریتی که دارا میباشد از کشاورزی سنتی متمایز است. استان یزد در تولید روناس رتبه نخست، محصولات گلخانهای رتبه دوم، پسته رتبه سوم، زردآلو رتبه چهارم، انار رتبه پنجم، زعفران رتبه ششم، خرما رتبه هشتم و زیتون رتبه نهم کشور را داراست که کسب این جایگاه برای استانی که در کانون کویر مرکزی ایران قرار دارد و از نظر میزان بارش در رتبه آخر یا یکی مانده به آخر کشور قرار میگیرد، مبین بهرهوری قابل توجه فعالان حوزه کشاورزی استان است . وقتی که یک گیاه در معرض جریان هوای تازه درخارج از گلخانه باشد، هوای تازه در نزدیکی برگها تأمین شده و گیاه میتواند اکسیژن پس داده و از دی اکسید کربن تازه استفاده نماید. ۵. یکی دیگر از تجهیزات موردنیاز، کاوشگر رطوبت خاک است که سطح آب موجود در خاک، شوری، اکسیژن و رشد ریشه گیاه را بررسی میکند. کشت هیدروپونیک Hydroponic یا روش کشت بدون خاک یکی از روشهای نوین کشاورزی در عصر جدید محسوب شده و طرفداران بسیاری دارد. حدود یک هفته پیش برخی رسانهها گزارش دادند روسیه برخی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران را بازپس فرستاده، اکنون نوبت به هند و شماری دیگر از کشورها رسیده است.

پیش از شروع کار تحقیقات محلی را در نظر بگیرید. برای اطلاع از تمام نکات مربوط به کشت هیدروپونیک و گلخانههای هیدروپونیک، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. دیگر اینکه دستگاههای مونتاژ مانند پرس و خط تولید و غیره به ما میفروختند. نکتهی دیگری که میبایست دقت داشت، اینکه در گلخانه هایی مانند گلخانه های خیار و گوجه که ردیف های کشت تشکیل دیواره میدهند پد و فن باید در ابتدا و انتهای ردیف های کشت نصب شوند در غیر این حالت ردیف های کشت مانع حرکت هوای سیستم میشوند و در غیر این صورت محاسبات تغییر خواهد کرد. گلخانهای که خوب و بهینه طراحی و ساخته شده باشد از بروز مشکلاتی مانند آفات و علفهای هرز جلوگیری میکند و همچنین، کنترل بیشتری در برابر سایر بیماریها فراهم میکند. اگرچه هنوز کاشت بذر با پهپاد در جامعه به امری متداول تبدیل نشده است، اما برخی از برندهای تولید کننده پهپاد کشاورزی مدل هایی را مخصوص این کار طراحی کرده و در حال ساخت آن ها میباشند. تشدید تنش ها با آمریکا و مختل شدن فعالیت های اقتصادی و کاهش درآمدها به دلیل شیوع کرونا نیز می تواند بر این بخش تاثیر منفی بگذارد. در نهایت بررسی تمام این نکات و نتیجه گیری نیازمند صرف زمان و مشورت با افرادی است که دانش اقتصادی و کشاورزی را در اختیار شما قرار دهند.

از طرفی، در بخش صادرات نیز محصولات باغی بيشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص داده، به گونهای که در سال 1395، سهم محصولات باغی از کل صادرات محصولات کشاورزی برابر 47 درصد بوده است و محصولات زراعی با سهم 23 درصد، محصولات دام و طيور و دارویی با سهم 22 درصد است. گلخانه هیدروپونیک در واقع تنها یک سبک از انواع گلخانه ها نیست بلکه نوعی روش کشت است. افرادی که شماره تلفن همراه آنها برای سیستم معرفی گردیده اند، با یک SMS یا (misscall با متن ON یا OFF) قادر خواهند بود، ازهر مکان (حتی کیلومتر ها دورتر) سیستم آبیاری را روشن یا خاموش نمایند. PrecisionHawk یک UAV مستقل ایجاد کرده که دادههای با کیفیت بالا را از طریق مجموعهای از سنسورهایی که برای نقشه برداری و تصویربرداری از زمینهای کشاورزی استفاده میشوند، جمعآوری میکند. برای کاشت زعفران در گلخانه از 2 روش آبکشت (هیدروپونیک) و هواکشت استفاده میشود که روش هیدروپونیک با توجه به کاهش مصرف آب و افزایش محصولدهی تا 3 برابر، گزینه بهتری خواهد بود.

2. سیستم موضعی: این سیستم شامل سه دسته بخاریهای منفرد یا تراکمی، بخاریهای کنوکسیونی یا همرفتی و بخاریهای تابشی با انرژی پایین خواهد بود. در حالی که مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه بعد از تعطیلات سال نو، طرحی را مبنی بر صدور مجوز برای چاههای غیرمجاز مصوب کرد، اما بهبودی که مدیریت منابع طبیعی یکی از مناطق کمآب، در عین حال پر چاه کشور را برعهده دارد نظری قابل تامل در این زمینه دارد. با توجه به حجم بالای عرضه این محصولات در فصل تابستان، بهتراست بذر این محصولات را در اوایل پاییز در گلخانه بکارید تا در فصل زمستان آنها را برداشت کنید و از فروش هنداونه، خربزه و طالبی تازه در بازار به درآمد خوبی برسید. همچنین به دلیل حساسیت بالای گلهای زینتی بهتر است از گلخانه هایی با تکنولوژی به روزتر و مجهزتر استفاده کنید. 1. سیستم مرکزی: استفاده از سیستم شوفاژ برای گلخانههای بالای 0.4 هکتار که از بخار آب داغ استفاده خواهد کرد. وی در ادامه تاکید کرد: همیشه بحث بوده که ما به خاطر خودکفایی گندم، منابع آب کشور را از بین برده ایم که در این راستا اختلافاتی بین بخش امنیت آبی و امنیت غذایی کشورمان وجود دارد، اما نتایج تحقیقات این پروژه نشان می دهد که گندم، مقصر اصلی مصرف آب کشاورزی نیست و غلات بیشترین آب ایران را در سالهای اخیر مصرف نکرده اند.