اخبار

آنچه که درباره‌ی خاک مناسب برای کشاورزی نمی‌دانید ماه کشت | agriculture-na

منافذ خاک، فضاهای پر شده از هوا و آب بین ذرات خاک هستند که حرکت آب، تبادلات گازی و رشد ریشه در این فضاها رخ می دهد، بنابراین هر کاهشی در اندازه و کمیت منافذ، به طور مستقیم این فعالیت ها را محدود می کند. معمولا پس از احداث باغ ، اصلاح حاصلخیزی خاک های با اهک زیاد و مواد الی کم ،بسیار مشکل است . هزینه های اضافی احداث ،هواه با هزینه های مدیریت درختان در چنین خاک هایی سبب اخلاف بیشتر بین هزینه و سود ،به ویژه در اوایل دوره بار دهی درختان میشود . که در اثر تجزیه کامل آثار و بقایای گیاهان مختلف مانده درسطح جنگل یا در زیر خاک تولید میشود. این خاک بسیار حایز اهمیت بوده و منبع بسیار غنی میباشد که جهت کشت بسیاری از گیاهان مناسب است.

این بخش از ذرات جامد با اندازه های مختلفی تشکیل یافته که ممکن است از قطعات سنگ درشت تا ذرات رس ریز که تنها با میکروسکوپ الکترونی قابل رؤیت است در تغییر باشد. ذرات درشت مواد معدنی به عنوان اسکلت خاک عمل کرده و نقشی در فعل و انفعالات شیمیایی خاک ندارند. در حالیکه ذرات ریز آن نقش بسیار مهمی را در تعیین خواص فیزیکی و شیمیایی و تغذیه ای خاک بازی می کنند. این نوع خاک از پوسیده شدن و تجزیه بقایای گیاهان مثل برگ ، ساقه و کاه و کلش بدست میاید. کیفیت خاک برگ بستگی به مواد اولیه ای دارد که خاک برگ از آن تولید می شود.

بهترین خاک برای کشاورزی

در این بین، مواد ارگانیک کمتر از 10 درصد خاک کشاورزی را تشکیل می‌دهند و به دو دسته‌ی مواد ارگانیک زنده و غیرزنده تقسیم می‌شوند. مواد غیرآلی هم شامل آهن، آلومینیوم، مجله خبری کشاورزی سیلیکون و مواد مغذی دیگر می‌شوند. آنچه در این نوشته از سایت فرات پلیمر به آن پرداختیم، معرفی انواع خاک مناسب کشاورزی و نکات مهم در انتخاب بهترین نوع خاک می باشد.

http://3darchitecture.ir

خاک سیلتی نرم و صابونی است، رطوبت را در خود نگه می دارد، معمولاً از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. خاک مکانی است که گیاهان در آن زندگی می کنند و جایی است که آنها ریشه می گیرند، فصل ها را می گذرانند و آب و مواد مغذی جذب می کنند. عبارت است از نسبت درصد ذرات تشکیل دهنده خاک.برای مثال خاکی که دارای 40% شن و 40% سیلت(لای) و 20% رس باشد،خاک،لیمونی(لوی) نام دارد.

◾️ راه های از بین بردن شوری خاک

تجزیه بافت های گیاهی و حیوانی و تبدیل آن به مواد قابل جذب توسط گیاهان ، بهبود شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک ، افزایش قابلیت نفوذ آب در خاک های رسی و افزایش حاصلخیزی خاک های شنی بخشی از فواید وجود موجودات زنده در خاک هستند. این نوع از خاک ها دارای مقدار زیادی شن و ماسه هستند و از نظر دارا بودن مواد معدنی و آلی بسیار ضعیف هستند که برای اصلاح این نوع خاک ها می توانید از خاک رس ، کود آلی و خاک برگ استفاده کنید. املاح در خاک‌ها روی خواص فیزیکی و شیمایی رس و هوموس تاثیر زیادی می‌گذارند و ضمنا کمیت و کیفیت جامعه نباتی عالی و پست خاک را تعیین می‌کنند. با افزایش املاح سدیم، ذرات رس و هوموس خاک، انتشار یافته و لایه یا افقی بسیار متراکم در زیر خاک به وجود می‌آورند که از رسیدن آب و هوا به ریشه گیاه جلوگیری می‌کنند. همچنین این املاح، فشار اسمزی محلول خاک را بالا برده و در نتیجه با بهم خوردن تعادل یونی، قدرت جذب آب توسط گیاه کاهش می‌یابد و به تدریج با ادامه این روند خاک شور می‌شود.

  • با وجود اینکه ایران کشور وسیعی است، روی هم رفته خاک ایران برای کشاورزی در ابعاد بزرگ آنچنان مناسب نیست.
  • مواد آلی خاک شامل هر نوع مادهای با اساس کربن آلی از بقایای گیاهی تازه افزوده شده به خاک تا هوموس کاملا تجزیه شده یا کمپوست می باشد.
  • دربعضی موارد خاکهایی که کمبود کلسیم دارند را میتوان با خاک های آهکی اصلاح کرد.
  • مقادیر کود مصرفی، ممکن است بسته به غلظت شان متفاوت باشد؛ دستورالعمل های مخصوص و مربوط به هر گیاه را دنبال کنید.باغبانی “بدون شخم” یا “بدون حفاری” طرفدار افزودن مواد به سطح است و اجازه می دهد مواد به تدریج در خاک تجزیه شوند.
  • آنچه در این نوشته از سایت فرات پلیمر به آن پرداختیم، معرفی انواع خاک مناسب کشاورزی و نکات مهم در انتخاب بهترین نوع خاک می باشد.
  • فرسایش و شوری خاک را میتوان دو معضل بزرگ خاک های کشاورزی دانست.