اخبار

آنچه که درباره‌ی خاک مناسب برای کشاورزی نمی‌دانید ماه کشت | agriculture-na

خاکهای سبک خاکهای هستند که بیش از ۸۰ درصد وزن خاک را شن یا ماسه تشکیل داده و مقدار رس و سیلت آن کمتر از ۲۰ درصد است. به همین دلیل به خاک های سبک خاک شنی و ماسه ای نیز می گویند. این نوع خاکها را مجله خبری کشاورزی اگر بخواهیم جز خاک مناسب کشاورزی و کشت گیاهان قرار دهیم باید با انواع دیگر خاک مخلوط کنیم. توجه کردن به شرایط اقلیمی منطقه یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در رشد گیاهان مخصوصا انواع درختان است.

  • برای کمک به زهکشی و جلوگیری از تراکم خاک، معمولا در خاک ماسه و افزودنی های دیر اضافه می کنند.
  • به طور کلی اراضی شیب دار از موارد مهمی هستند که سبب می شود بخش زیادی از هدر رفت آب جلوگیری شود.
  • به هرحال هرچند مدتهاست کمبود منابع آبی یکی از چالش های افزایش تولید کشاورزی در ایران به شمار می روند تحقیق ما نشان می دهد محدودیت های دیگر از لحاظ مطلوبیت زمین نیز وجود دارد.
  • بقایای گیاهان مخصوصا از روی هم انباشتن و تجزیه برگ ها درشرایط بخصوص حاص ل میشود.

بیشتر به خاک های شنی و سبک گفته میشود، که از نظر مواد غذایی فقیر میباشند. جهت اصلاح این نوع خاکها از کودهای آلی و معدنی استفاده میشود. خاک برگ معمولی از تجزیه برگهای مختلف گیاهان حاصل میشود.

خاک پیت یا تورب:

بر آن شدیم تا برای افزایش بهره وری و تحقق آرمان کشاورزی پایدار، کارایی و اثربخشی محصولات و خدمات مان را به گونه ای ارتقا دهیم که اثر منفی بر روی آب، خاک و گیاه به حداقل رسیده و رشد کیفی و کمی محصول، بهترین معرف ما باشد. به علت کاهش در قطر منافذ در کفه ها، آبی که به آنها نفوذ می کند بیشتر به صورت یک لایه خیلی نازک (فیلم) روی سطح ذرات خاک می باشد و نمی تواند به آسانی توسط ریشههای درختان مرکبات استفاده شود. همچنین توانایی ریشه درختان مرکبات برای رشد در پروفیل خاک به اندازه منافذ، جرم مخصوص ظاهری توده خاک و استحکام خاک بستگی دارد. از نظر باغ داری آنچه بیشتر اهمیت دارد کنترل سطح آب و توقف نوسان آن در منطقه ریشه است. در این شرایط، درختان مرکبات، سیستم ریشه شان را در منطقه بالای سطح ایستابی توسعه می دهند.

http://3darchitecture.ir

اگر کربنات کلسیم کل خاک بیشتر از20 درصد و یا کربنات کلسیم فعال بیشتر از 10درصد باشد موجب کاهش رشد و عملکرد بیشتر درختان میوه میشود. در واقع کوکوپیت ها سبب می شود که محیط ضد قارچ ایجاد شود و شرایط مطلوبی شکل بگیرد. وقتی برای خاک کشت از کوکوپیت استفاده می شود در واقع ب و هوای لازم در لایه میانی خاک فراهم شده و حفظ می شود و خاک حاصلخیز کشاورزی خواهیم داشت. از سوی دیگر کوکوپیت ها ph خنثی هستند و به نسبت پیت ماس از نظر تجزیه پذیری وضعیت بهتری برای خاک بستر کشت ایجاد می کنند. کوکوپیت ها در واقع بقایای بلا استفاده در تولید طناب ها و تودوزی ها هستند که از پوست نارگیل تهیه شده اند. خاکی است که از پوسیده شدن و تجزیه بقایای گیاهان مانند برگ ، ساقه ، میوه ، کاه و کلش بدست می آید.

سیستم‌های زراعی[ویرایش]

در رابطه با معضل شوری نیز باید گفت که این مشکل میتواند بر اثر مشکلات آب و هوایی مثل خشکسالی باشد و خاک را به سمت اسیدیته پایین و قلیایی شدن سوق دهد. البته باید گفت که اکثر خاک های کشور ما نیز قلیایی می باشند که با توجه به این مسئله استفاده از کودهای کنترل کننده ph مثل کودهای گوگردی بسیار پر اهمیت می باشند. خاک لومی، ترکیبی از شن و ماسه، گل و لای نسبتا یکدست، دارای بافتی ریز و کمی مرطوب است. این یک ویژگی های ایده آل برای باغبانی، چمنزارها و درختچه ها است. محصولات گیاهی مانند حبوبات مناسب است و گیاهان ریشه ای و صیفی جات در این خاک ها خوب رشد می کنند.

وضعیت تاسف بار کشاورزی و دامپروری در نهبندان