آیا خودرو به بورس بازمی گردد؟/ شورای رقابت: قانون تغییر نمی کند

آیا خودرو به بورس بازمی گردد؟/ شورای رقابت: قانون تغییر نمی کند

با گذشت بیش از یک سال و نیم وقفه از آخرین فروش خودرو در بورس کالا و مخالفت شورای رقابت در این خصوص، بحث بازگشت خودرو به بورس کالا برای فروش با اظهار نظرهای جدید از سر گرفته شد. رئیس سازمان بورس اما با وجود اصرار بورس ها بر بازگشت خودرو به این کانال، شورای رقابت همچنان بر انحصاری بودن بازار خودرو اصرار دارد و بر اجرای قانون تمرکز دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، پيشنهاد فروش خودرو در بورس كالا از نيمه دوم سال 1400 تا زمان تحقق آن در دومين ماه سال 1401 بود كه البته در بازه 10 ماهه يعني از اردیبهشت تا اسفند 1401 هجری قمری، انواع خودروهای معروف و غیر معروف بورس کالا، اما در مورد تداوم آن صحبت‌های زیادی شد و ادامه این شیوه ارائه در هاله‌ای از بلاتکلیفی بود.

سرانجام اواسط بهمن 1401 هجری شمسی بود که شورای رقابت با انتشار اطلاعیه ای از فروش خودرو در بورس کالا جلوگیری کرد، اما چند روز بعد اعضای شورای عالی بورس مجدداً برای تصمیم گیری در مورد فروش تشکیل جلسه دادند. عرضه خودرو در بورس کالا به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عرضه خودرو در بورس شد.

بر این اساس، عرضه محدود دیگری نیز انجام شد. تا 25 فوریه 1401 هجری قمری، در حالی که این امر در مقررات واردات خودرو تایید شده بود خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه خواهند شد از طریق بورس کالا فروخته می شود. دولت آن زمان موافقت با حذف عبارت «وسایل نقلیه موتوری وارداتی فقط در بورس کالا» از بند 2 مقررات واردات. بر این اساس خودروهای وارداتی جز از طریق بورس کالا قابل فروش نیستند. طبیعتا خودروهای وارداتی به بورس کالا باز نشد.

در پی این ماجرا، احتمال فروش خودروهای داخلی در بورس کالا نیز زیر سوال رفت و گمانه زنی هایی مبنی بر لغو احتمالی آن مطرح شد. در خلال این حدس و گمان بود که سخنگوی رسمی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی وی ضمن تاکید بر اینکه بورس کالا بهترین سازوکار برای عرضه خودرو است، تصریح کرد: مصوبه هیات وزیران مبنی بر اصلاح قوانین واردات خودرو به … این به معنای حذف عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا نیست.

در عین حال برخی نمایندگان مجلس با فروش خودرو در بورس موافقت نکردند و دیدند که فروش خودرو در بورس منجر به افزایش شدید قیمت آنها در بازار شده است برای از دست دادن عملکرد و مدیران ضعیف؟

پس از آن، اواسط اسفند سال 1401 هجری قمری بود که نمایندگان شورای اسلامی تشکیل جلسه دادند. ابطال اقلام مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا آنها در مورد لایحه قانون بودجه سال 1402 توافق کردند. بر اساس این تصمیم مجددا عرضه خودرو در بورس متوقف شد و تا پایان سال دیگر خودرویی در بورس به فروش نرسید.

در پایان مهر قطعی توقف عرضه خودرو در بورس توسط رئیس سازمان بورس (ماجد عشقی) به صراحت اعلام شد. جایی برای خودرو در بورس وجود ندارد.; تاکنون هدف کمیسیون بورس از تصویب فروش خودرو در بورس کالا حفظ حقوق سهامداران بوده و برای خروج خودروسازان از وضعیت زیان دهی، پیشنهاد پذیرش خودرو در بورس از سوی سازمان بورس مطرح شده است. . در غیر این صورت اگر خودروسازان از محل فروش سود معقولی داشته باشند، بورس هیچ اعتراضی به عرضه محصولات خودرو در بورس ندارد.

بر این اساس، نمایش خودرو در بورس کالا در بهمن 1401 هجری شمسی به پایان رسید.

اما بلافاصله با شروع فعالیت در سال 1402 هجری قمری، انجمن خودروسازان ایران با ارسال نامه ای به وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی (احسان خاندوزی) به نتایج مثبت عرضه خودرو در بورس و زیان 150 هزار نفری اشاره کرد. میلیارد تومان برای دو شرکت بزرگ خودروسازی، عامل اصلی قیمت گذاری است. حصری در سال های اخیر خواستار تسهیل شرایط عرضه و بازگشت عرضه خوردو به بورس کالا شده است.

همین درخواست از سوی خودروسازان برای از سرگیری بحث بازگشت عرضه خودرو به بورس مطرح شد. بنابراین گزارش، اواخر خرداد ماه گذشته، مدیر نظارت بر بازار اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز مذاکره با یکی از شرکت های خودروسازی و امکان فروش مجدد خودروهای سواری در بورس پس از وقفه خبر داد. چند ماهه

پس از این عرضه، در 31 خردادماه طی اطلاعیه‌ای اعلام شد که در تاریخ 29 ژوئن (1402)، تعداد 600 دستگاه از دیگنیتی پرستیژ توسط شرکت بهمن موتور در تالار خودروی بورس عرضه می‌شود..

در پی این مشکل، شورای رقابت به سرعت وارد عمل شد و به عنوان سازمان سیاستگذاری صنعت خودرو کشور قاطعانه اعلام کرد که … نمایش خودروها در بورس کالا باید متوقف شود.; بنابراین ارائه خودرو به هر وسیله ای غیر از سیستم یکپارچه فروش خودرو تخلف محسوب می شود.

این سازمان در اطلاعیه‌ای برای شفاف‌سازی این موضوع اعلام کرد: شورای رقابت بر اساس مأموریتی که در قانون اجرای سیاست‌گذاری عمومی اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین شده، با تنظیم بازار خودروهای سواری در کشور موافقت کرد. جلسه شماره 543 مورخ 11 بهمن 1401 هجری قمری که بر اساس ماده (2) این بخشنامه، بازار خودروهای سواری انحصاری شناخته شد و بر اساس بند 5 ماده (5) انتظار می رفت خودروها از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شود.

با توجه به ضرورت مصوبه فوق الذکر شورای رقابت، هرگونه اقدامی که بر خلاف این دستورالعمل باشد تخلف محسوب می شود. با توجه به اینکه این بازار در شرایط فعلی به ثبات نسبی دست یافته است، هرگونه اقدام مغایر با دستورالعمل مصوب این شورا موجب آشفتگی بازار و نگرانی عمومی خواهد شد. بنابراین با توجه به اطلاعیه اخیر درج برخی از محصولات خودرویی در بورس کالا، باید از اقدام مذکور جلوگیری شود.

بلافاصله پس از آن معاون وقت صنایع حمل و نقل در وزارت صمت طی نامه ای خطاب به مدیرعامل گروه خودروسازی صنعتی بهمن از عرضه فشنگ خبر داد. لغو می کند تبلیغات و وی تاکید کرد: عرضه خودرو تنها باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو باشد.

بیشتر بخوانید: سرنوشت خودروهای موجود در بورس هنوز مشخص نیست! /قدرت بورس بیشتر است یا شورای رقابت?

در این درگیری وزارت حراست و بورس بر سر عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا، یکی از اعضای شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه این شورای عالی بورس است که ارائه خواهد شد. وی که پیشنهاد فروش خودرو در بورس کالا را مطرح کرده بود، گفت: شورای عالی بورس زیدی بر عرضه خودرو در بورس نظارت دارد. تصمیم تعیین کننده برای همه اعضای شورا این است نه تنها 50 درصد خودروهای تولید شده (که وزارت حراست قبلا اعلام کرده بود در بورس کالا عرضه می شود) ، بلکه تمامی خودروهای تولید شده در کشور به جز قطعه مورد نیاز قانونی (نمایش در سامانه یکپارچه) باید از طریق بورس کالا عرضه شود. شورای رقابت از زوایای دیگر با این موضوع مخالف است که نیاز به بررسی جدی تری دارد. در غیر این صورت در صورت نیاز نمایش خودرو در بورس را از قوانین شورای رقابت IPC مستثنی خواهیم کرد.

اما شورای رقابت بار دیگر به صراحت و رسما اعلام کرد که این سازمان برنامه ای برای فروش خودرو در بورس ندارد و تنها راه فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه است.

بر این اساس با وجود درخواست های متعدد خودروسازان برای عرضه این خودرو در بورس کشور، این موضوع تا چند روز پیش مسکوت ماند و خودرویی در بورس عرضه نشد.

برای بازگرداندن خودرو به بورس کالا از سازمان بورس پیگیری کنید

اکنون پس از وقفه ای که بیش از یک سال و نیم به طول انجامید، روز سه شنبه (24 اکتبر) حاج الله سعیدی – رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار – وی در بازدید از بورس کالای ایران و خزانه اول طلای بازار سرمایه اعلام کرد: یکی از وظایف اصلی بورس کالا حذف واسطه های غیرضروری در بازارها بدون توجه به حجم بورس کالا است. در بستر بورس کالا، نقش این واسطه ها در بازارها کمتر می شود. بنابراین طبیعی است که بورس کالا همواره مخالفان و منتقدانی سرسخت در حوزه های مختلف خواهد داشت و ریشه این مخالفت ها به همین دلالان بازمی گردد.

وی با بیان اینکه هزینه مبادله موضوع مهمی در اقتصاد است و مبادله کالا می تواند به کاهش هزینه مبادلات کمک کند، اظهار داشت: با هزینه میانی و نه هزینه مبادلات مواجه هستیم. در این میان عملکرد بورس کالا می تواند به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمک کند تا محصولات را با قیمت عادلانه مبادله کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تایید کرد: بر این اساس به طور جدی به دنبال عرضه خودروهای داخلی و وارداتی صفر کیلومتر در بورس کالا هستیم و رایزنی هایی نیز در این زمینه انجام شده است.

به این ترتیب با پیگیری مقررات جدید بورس در دولت چهاردهم امکان فروش خودرو در بورس کالا قوت گرفت.

شورای رقابت: قانون تغییری نکرده و طرح عرضه وجود ندارد

در نهایت نظر و تصویب شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس که آخرین بار دستور توقف عرضه خودرو در بورس را به دلیل انحصار بازار خودرو صادر کرده بود نیز لازم و ضروری است. که در این راستا، سبهر دادجوی توکلی – سخنگوی شورای رقابت وی در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: بازار خودرو همچنان بازار انحصاری است. بنابراین دستور 543 چون قانون است باید اجرا شود.

وی افزود: خارج از این چارچوب اگر شورای رقابت تصمیمی نگیرد خلاف قانون عمل کرده است و این تخلف محسوب می شود. لذا با توجه به اینکه در حال حاضر بازار خودرو در انحصار باقی مانده است، دستورالعمل شورای رقابت قابل اجرا بوده و نکته اضافی وجود ندارد. تمرکز شورا بر اجرای قانون و دستورالعمل است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403072820959/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF