اخبار

ابزار کشاورزی مدرن و سنتی مجله خبری کشاورزی

استانداردهای باند باریک اینترنت اشیا (NB-IoT) کمک میکنند که سرتاسر زمینهای کشاورزی مجهز به پوششدهی شبکههای تلفن همراه شوند و باتری این تجهیزات هم ممکن است پس از گذشت چند سال نیاز به سایت agriculture-na تعویض پیدا نکنند. چانگ هوا همچنین ضمن ابراز خرسندی از فعال شدن دفاتر نمایندگی انجمن دوستی ایران و چین در استان های مخلتف، از گسترش فعالیت های این انجمن در حدود یک سال اخیر با هدف کمک به پیشبرد اهداف مشترک و توسعه روابط قدردانی کرد. در آلمریای اسپانیا دمای هوا در تابستان برای رشد متوازن محصول و دستیابی به کیفیت مناسب محصول گوجه فرنگی بسیار زیاد است، بنابراین گلخانهها در تابستان خالی ماندهاند و گوجه فرنگی در ماههای گرم سال در گلخانه تولید نمیشود. از اینرو، این ابزار میتواند مشاهداتی چون جریانهای بارانی، تگرگ، سطح برگ، آب مورد نیاز محصول، تنشهای محیطی، شرایط آب و هوای نقطهای و حتی آلودگی هوا را اندازهگیری کند. این رشته زمینه های دیگری مانند زیست شناسی حیوانات، زیست شناسی گیاهان، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی شیمی را با هم ترکیب می کند. اما پیشرفت های اخیر در زیست فناوری و به ویژه مهندسی ژنتیک امکانات جدیدی در اختیار بشر قرار داده است که او را قادر می سازد تا به دستکاری ژنتیکی هر شکلی از حیات و خلق موجوداتی با صفاتی کاملاً جدید بپردازد.

وی گفت: باید از مردم برای کارهای مردمی استفاده کرد و این کار یک هنر کشور داری است و نباید در مدار بسته حرکت کنیم. توسعه پایدار کشاورزی در ایران نیازمند سیاستگذاری در حوزه فرهنگ سازی و ترویج کاربرد فناوری های نوین و پربازده است. فرماندار قصرشیرین اظهار داشت: هم اکنون در صورت تامین زمین و واگذاری آن از سوی منابع طبیعی به متقاضیان و همچنین تامین آب و اعطای تسهیلات در سامانه اشتغال، میتوانیم شاهد توسعه سطح گلخانههای شهرستان قصرشیرین باشیم. فناوری سنجش از دور به کمک امواج الکترو مغناطيس طبيعي و مصنوعي در بررسي ها و برنامه ريزي هاي کشاورزي و منابع طبيعي کاربرد فراوان دارد. به علاوه، این امید وجود دارد که با بهکارگیری اینترنت اشیا بتوان نظارت دقیقتری بر شرایط رشد آنها داشت. در حال حاضر از مزارع عمودی بدون خاک در کشورهایی مثل ژاپن که فضای کمی برای کشت و زرع دارند استفاده فراوانی می شود.

ورقهای پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می شوند. از چه زمانی در ایران گلخانه شیشه ای داریم؟ بنابراین کاملا انتظار میرود که پس از گذشت دو دهه در آینده، رباتها نیروی کار صنعت کشاورزی خواهند شد؛ بهویژه زمانی که هوشمندتر و از لحاظ هزینه ارزانتر عرضه شوند. نتایج این تحقیق مشابه مطالعه ی دانشمندان در بخش کشاورزی آمریکا در سال 1930 است که رشد گیاه را تحت پالس های نور با مدت زمانی های مختلف بررسی کردند. گلخانه دار باید در طول دوره رشد گیاه، عوامل محیطی گیاه مثل رطوبت، دما و نور مورد نیاز گیاه را بداند و بتواند بهترین شرایط را برای گیاه فراهم کند. عمل به این قانون میتواند از بار مالی تحمیل شده به دولت بابت خرید تضمینی کل محصول کم کند و فقط هزینه اضافه شده به دولت، محدود به جبران ضرر و زیان کشاورز باشد. اين نقشه ها در برنامه ريزي و تصميم گيري ها در بخش هاي مختلف استفاده مي شوند، مطالعه مکان هاي زير کشت با استفاده از داده هاي ماهواره اي موجود و تهيه نقشه اراضي زير کشت آن در هر سال مي تواند دولت را در مديريت بهينه اين اراضي و برنامه ريزي براي توزيع محصولات یاری رساند.

روش کشت در هوا: ریشه گیاه در اکوسیستمی قرار می گیرد که توسط قطرات آب که حامل مواد غذایی است، اشباع می شود. این سیستم شامل پمپ، چراغهای روشنایی و فیلترهای هوای کربنی است و مواد مغذی برای رشد گیاهان فراهم میکند. کاهش هزینه ها، اتلاف وقت و نیروی انسانی؛ کاهش خستگی ناشی از کارهای متوالی و یکنواخت کشاورزی؛ افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطرات زیست محیطی؛ افزایش دقت و کارایی ماشین آلات و در نتیجه افزایش عملکرد محصولات کشاورزی از جمله مزایای کاربرد روبات ها در عملیات مختلف کشاورزی است. به طور مثال هدایت ماشین های کشاورزی خصوصاً در مزارع بزرگ در طول ردیف ها و شیارهای محصول کاری خسته کننده است که این شرایط کاری در مواقع مواجهه با گرد و غبار، نور شدید و وزش باد بدتر هم می شود. وی افزود: به عنوان مثال زعفران در کشور تولید می شود اما به صورت فله به کشوری چون اسپانیا منتقل می شود که دارای صنایع بسته بندی و برندینگ لازم این حوزه بوده و محصولی با بسته بندی استاندارد و با ارزش افزوده اقتصادی تولید میشود که به کشور خودمان با چندین برابر قیمت اولیه باز می گردد برنج و مرکبات و چای تولید می شود اما قادر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از محصولاتی که دارای بهترین کیفیت تولید است نبوده و نمی توانیم جایگاه خود را در بازارهای عرضه پیدا کنیم و این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که زنجیره کامل ارزش محصولات کشاورزی در کشور شکل نگرفته است.

اما هر کسب و کاری مطمئنا ایراداتی هم خواهد داشت، گلخانه هم از این مقوله مستثنی نمیباشد، به موضوعات زیر میتوان به عنوان سختیهای کار در گلخانه اشاره کرد: آورده اولیه برای شروع این کسب و کار تقریبا زیاد است که البته از آن جایی که بیشتر این هزینهها برای تجهیزات گلخانه صرف میشود، تنها یک بار اتفاق میافتد. از این نوع گلخانه میتوان برای تولید و تکثیر انواع گیاهان، سبزیجات، صیفیجات، کاشت نهال و … به شرط اینکه از وسایل لازم برای ایجاد آب و هوای مناسب در گلخانه استفاده شود. این دستگاه برای مقاصد امنیتی (رمزگذاری نظامی)، انعطافپذیری (رابط کاربری برای تبدیل دادهها به اطلاعات خروجی) و کنترل وضعیت اشتراکگذاری (چگونگی/ زمان/ داده) استفاده میشود ضمن اینکه دید بیسابقهای از سراسر زمینهای زراعی در اختیار قرار میدهد. این دستگاه میتواند همواره توسط بلوتوث، وایفای و اینترنت شبکه به تلفن همراه متصل باشد. ضمن اینکه NB-IoT میتواند زیرزمینها و انبارهای مواد غذایی را تحت پوشش شبکهی موبایل قرار دهد و به تجهیزاتی چون سنسور، آلارم و دیگر ابزارهای اینترنت اشیا متصل کند. رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه میانگین بارش در کشور سالانه 250 میلیلیتر بارش است، تصریح کرد: به دلیل گرم شدن زمین، مسئله آب اهمیت ویژهای دارد.

اراضی بسیاری در کشورهایی از قبیل ایران، آمریکا، کانادا و روسیه وجود دارد که به عللی همچون کیفیت پایین خاک، وجود عناصر سمی و فلزات سنگین برای کشاورزی مناسب نبوده و به حال خود رها شده اند. به کار میرود. پوشش کف گلخانه هیدروپونیک هم میتواند بتن یا گراویه و یا کف پوش باشد که با توجه به آفات و شرایط زیست محیطی محصولات کشاورزی در اکثر پروژه های گلخانه ای استفاده از کف پوش توصیه میگردد که هم افات کمتر و هم قیمت مناسب تری دارد. بکارگیری فناوری نوین در گلخانههای هوشمند و روشهای نوین کاشت مانند هیدروپونیک و آکواپونیک میتواند در افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی و در نتیجه افزایش امنیت غذایی نقش مؤثری داشته باشند. ضمن اینکه سیستم موجود نقش یک میزبان برای سنسورهای محیطی را ایفا و با استفاده از یک دوربین HD، اطلاعات مورد نیاز را به گوشی هوشمند شما ارسال میکند. ضمن اینکه مواردی چون خشکسالی، بحران غذایی، میزان استفاده از آب روستایی هم پیشبینی خواهد شد. در مراسم امضای تفاهمنامه نخستین پروژه کشاورزی هوشمند در ایران، ضمن معرفی شرکت ارتباطات مبیننت بهعنوان اولین اپراتور حوزه اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی، از سرویس هوشمند این شرکت با نام «مبیفارم» نیز رونمایی شد. تراکتورهای هوشمندی که قادر به مسیریابی حرکتی هوشمند هستند باعث کاهش مؤثر هزینه سوخت میگردند.

مهرابی افزود: افزایش تولید در واحد سطح زیرکشت به میزان ۱۰ برابر فضای باز، برداشت دائمی محصول در طول سال، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از زمین های غیرقابل کشت با استفاده از روش های کشت بدون خاک (هیدروپونیک)، عدم وابستگی تولید محصول با فصل و امکان تطبیق زمان تولید با تقاضای بازار از جمله مزایای کشت گلخانه ای است. به گزارش خبرآنلاین، وزیر کشاورزی گفت: “نمیدانم، چرا در ایران برعکس تمام دنیا شب عید که باید قیمتها کاهش پیدا کنند در همان یک هفته عید اقشار کم درآمد هم توان خرید داشته باشند، بازارها بهشت سوداگران میشود، در حالی که در امریکا در ایام عید قیمت بوقلمون به قیمت پفک میرسد، در ایران در ماه رمضان مشکل تامین خرما داریم و شب عید باید در بازار تعزیرات راه بیندازیم.” این بخشی از اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی است. باید بگویم که دولت در صادرات محصولات کشاورزی نقش چندانی ایفا نکرده است پس بخش خصوصی نیازمند حمایت است تا میزان صادرات محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند. تکنولوژی اینترنت اشیاء میتواند از حسگرها برای نظارت بر عملکرد ماشینآلات استفاده کند تا بتوان علائم هشداردهنده را صادر و دنبال کرد.

البته باغبانی در کانتینر در فضای شهری، جدید نیست؛ اما با توجه به اینکه در این کانتینرها از آب بهصورت بهینه استفاده میشود، در مناطقی که خشکسالی وجود دارد روش مفیدی خواهد بود. پازوکی افزود: هشداری که برای شروع بارندگی ها در لرستان صادر شده در سطح زرد است، اما با توجه به پدیده جدید مانسون سطح زرد را در حد نارنجی در نظر گرفته و در حالت آمادهباش هستیم. ضمن اینکه زنگهای هشداری وجود دارند که در صورت خارج شدن شرایط از حالت ایدهآل به صدا درمیآیند. در این سیستم بهمحض اینکه شرایط برای بستن و هدایت ساقه اصلی فراهم شد، باید با یک ریسمان پلاستیکی بوته را به سیمهای افقی بسته و انتهای ریسمان را با یک حلقه بدون لغزش به پایه ساقه وصل نمود، سپس ریسمان دو یا سه دور برای هر گره روی ساقه، به دور ساقه پیچیده میشود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برای ایجاد ارزش افزوده در کشاورزی باید از روش های نوین و از انرژی های تجدید پذیر استفاده شود و این کار نیاز به سرمایه گذاری دارد و ظرفیت. اما علیرغم داشتن زمین مناسب اکنون برای احداث گلخانه سرمایه کافی ندارم. اما بعد از فروش آنها میتوانید هزینه خیلی بیشتری از سرمایه اولیه خود را به دست آورید. سرمایه اولیه و انبار و مغازه دارم و میتوانم تضمین بدهم. هواپیماهای بدون سرنشین یا پهباد، هواپیمایی بدون احتیاج به خلبان بوده که پرواز خود را توسط کامپیوترهای موجود در وسیله به طور خودکار و مستقل، و یا توسط کنترل از راه دور یک خلبان بر روی زمین و یا در وسیله نقلیه دیگری انجام می دهد. افزایش روزافزون جمعیت دسترسی به سطح زیر کشت کافی را برای پرورش مواد غذایی با مشکلات فراوانی روبرو ساخته است. ایران کشوری با مشکلات متعدد زیستمحیطی است. میزان برنج محصول نیز 4.2 تن در هکتار بوده است.

کشاورزی، صنعتی است که در آن کارها مستقیماً در ارتباط با انسان ها قرار دارد. فریبرز عباسی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان لرستان با ۸ .۲ میلیون تن تولیدات زراعی و باغی ظرفیتهای مطلوبی در حوزه کشاورزی دارد. به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین کرمی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارشهای باران در سامانه مونسون خسارتهای فراوانی را به بخش کشاورزی و بهویژه نخلستانها وارد کرده است. محمدمهدی جوادیان زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باید با استفاده از تکنولوژی و شیوه های نوین کشاورزی، مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش داده و راندمان مصرف آب را افزایش دهیم و در این صورت پیشرفت شگرفی را در بخش کشاورزی استان شاهد خواهیم بود. از طرفی این پردازندهها قادر هستند میزان بازدهی محصول آینده را تعیین کنند و به این ترتیب کشاورزان میتوانند دید بهتری نسبت به بازار خود به دست آورند. مدیران این خبرگزاری پیش از دریافت مجوز رسمی به ترتیب کاظم شکری، ولی زاده و علیرضا بزرگی بودند. فصل ششم؛ سازمان روستا و مقامهای رسمی آن؛ کدخدا، پاکار، میرآب، مباشر. وطن دوست درباره برنامه کشت امسال جو گفت: باتوجه به نصب کنتورهای حجمی آب و عدم تامین آب مورد نیاز کشت جو در فصل پیش رو، برنامه هایی برای کشت جایگزین زیره و یا کلزا با نیاز آبی کمتر در نظر گرفته شده است.

زیست فناوری مجموعه ای از تکنیک هایی است که انسان با به کارگیری سیستم های بیولوژیک در پی تغییر محصولات یا موجوات زنده برای استفاده از آن ها است. ۶. یکی دیگر از موارد مهم در چنین مزارعی، مصرف آب کمتر است. ایجاد یک خزانه نشا برای گلخانه دارای توتفرنگی عامل اولیه هزینهبردار دیگری است که در صورت اجرا هزینههای آتی آنها را کمتر خواهد کرد. خسارات بیمه کشاورزی که به کشاورز تعلق میگیرد بسیار ناچیز است و حتی کمتر از مبلغی است که کشاورز آن را به صندوق بیمه پرداخت میکند. راه اندازی گلخانه تجاری هرچند سرمایه زیادی میطلبد ولی سودآوری بسیار بالایی دارد. حضور و کنترل گسترده دولت بر بعضی بخشهای کشاورزی و ناکارآمدی سیستم دولتی موجب میشود سود بالقوه تولیدکننده محدود شود و در نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخشها محدود باشد. عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: زمین های کشاورزی نباید تحت الشعاع سوادگری قرار گیرد و تبدیل به ویلا و ساختمان شود و اگر در کشاورزی بخواهیم به زنجیره تولید برسیم باید این زنجیره توسط صادرات و تکنولوژی تکمیل شود و این کار با استفاده از پتانسیل نخبگان جامعه میسر است. گیاهان جوانه زده و ریشه دار شده بر روی لایه نازکی از محلول غذایی مستقر شده و محلول غذایی و اکسیژن به وسیله پمپ های جداگانه ای به طور پیوسته در دسترس ریشه آنها قرار می گیرد.

در این روش ریشه گیاه باید یا در هوای فوق العاده مرطوب، یا در آب و یا در بعضی مواد جامد (غیر از خاک) که رطوبت را به مقدار بالا در خود ذخیره می کنند، نگهداری شوند. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید این محصول گفت: بدین منظور فعالیت هایی نظیر اجرای طرح اصلاح و تقویت مواد آلی خاک، رعایت تاریخ مناسب کشت و همچنین استفاده به موقع از کودهای شیمیای و ریزمغذی انجام شده است. ابوطالب جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به کلنگ زنی یک طرح و عقد تفاهم نامه ایجاد دهکده فناوری کشاورزی در شاهرود بیان کرد: توسعه روشهای نوین کشاورزی در شهرستان شاهرود که کشاورزی یکی از مزیتهای اقتصادی آن است، به ما این امکان را میدهد که بتوانیم رشد خوب اقتصادی را داشته باشیم. همراه ما باشید … اگر چه برخی از این روش ها ریشه در زمان های گذشته دارند، همراه با پیشرفت تکنیک های زیست شناسی مولکولی زیست فناوری وارد مرحله جدیدی از دست اوردهای خیره کننده شده است و در همین راستا مباحث جدیدی نیز در این زمینه مطرح شده است که مالکیت معنوی توالی های DNA و مباحث اخلاق زیستی از این جمله هستند در این کتاب نگاهی به بیوتکنولوژی اراِئه شده و بیوتکنولوژی کشاورزی مورد بررسی دقیق تری قرار گرفته است و در نهایت موضوعات جدید مطرح شده در این مورد بیان شده است.

این محصولات از لحاظ کیفیت نیز در رده نخست جهانی قرار دارند. بر اساس آمارهای جهانی آلمان در صادرات کالاهای کشاورزی در رتبه سوم جهان قرار گرفت و حدود یک سوم از محصولات کشاورزی صادر شده از آلمان است. امروزه در بسياري از بخش ها کاربرد تصاوير ماهواره اي نه تنها هزينه چنداني ندارد، بلکه منافع آن، به حدي است که هزينه خريد داده ها در مقابل سرعت انجام کار، دقت و حجم اطلاعات به دست آمده ناچيز است. قیمت ها به طور کلی با کاهش روبه ور بود اما همچنان در مقایسه با اصلی ترین جایگزین آن یعنی پلی استر قیمت بالایی دارد .

بگفته وی در دهه ۸۰ بازرسی کل کشور به این مساله ورود پیدا کرده، اما نتوانسته است آن را به سرانجام برساند. وطن دوست اضافه کرد: متوسط عملکرد برداشت جو در هر هکتار نیز بیش از 4 هزار و 700 کیلوگرم است. اثر کشاورزی مدرن بر روی کشاورزان متوسط و کوچک تأثیر بیشتری می گذارد زیرا کنترل بسیار بیشتری بر فضای کشاورزی آنها می تواند بهره وری آنها را نسبت به کشاورزان در مقیاس صنعتی که قبلاً نوعی فناوری مدرن را اجرا کرده اند ، بهبود بخشد. ، توسعه 42 هکتار گلخانه و سازه های فنی سبک و سایبان باغات در استان است، که اصلاح و تجهیز گلخانه ای یک هکتار، انتقال کشت از فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه 3 هکتار و برگزاری دوره های اموزشی و اطلاع رسانی نیز از برنامه های ابلاغی است. توسعه دهندگان سامانه TerraFarm تولید شده از کانتینرهای حمل و نقل ۴۰ فوتی دست دوم، ادعا کردند که سامانه آنها «با کشاورزی سنتی و فضای باز به برابری هزینه دست یافتهاست». همچنین سامانه سماک(سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) نیز به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ظرفیت های خوبی در این شهرستان است که اگر شکوفا شود، اتفاق های خوبی خواهد افتاد و با تغیرات استانی شاهد رشد تولید خواهیم بود. فناوری پهباد از طریق تجزیه و تحلیل دقیق خاک و وضعیت مزارع، تأمین عناصر مغذی مورد نیاز برای رشد بهینه محصولات، محلول پاشی بر روی سطح سبز موثر مزرعه، نظارت بر رشد گیاهی، آبیاری و نیز ارزیابی وضعیت سلامت محصولات کشاورزی انقلابی در عرصه پرورش محصولات زراعی و باغی به پا کرده است. هدف از بازدید تبیین اصالت مزرعه، خلوص ژنتیکی و شناسایی آفات، بیماریها و علفهای هرزی است که ممکن است در مزرعه موجب کاهش کیفیت بذر تولیدی شوند. به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد ساداتینژاد عصر جمعه در حاشیه بازدید از نخلستانهای نرماشیر گفت: استان کرمان از جمله استانهای با پتانسیل بالای کشاورزی در کشور است و در این میان در زمینه تولید خرما و سطح زیر کشت نخلستان حرفهای زیادی برای گفتن دارد. فناوریهای روز جهان به کشاورزان این امکان را میدهد که حتی با تلفنهای همراه خود، تغییرات آب و هوایی و جغرافیایی محصولات خود را کنترل کنند، از طرفی طبق پیشبینی سازمان ملل متحد، تولید موادغذایی باید تا سال 2020 به افزایشی 70درصدی برسد تا بتواند نیازهای جمعیت جهانی بالای 9 میلیارد را پوشش دهد.