اخبار

ابزار کشاورزی مدرن و کاربرد آنها مجله خبری کشاورزی

موانعی که فناوری اطلاعات برای قبول و اجرای کشاورزی هوشمند در مقابل خود دارد یکسان نیستند. با توجه به اثر مهم کشاورزی در رشد جوامع نیاز به کشاورزی هوشمند احساس میشود. ارزیابی های کیفیت زمین، تحلیل های شکاف محصول و مدل های پویای کشت حکایت از آن دارد که بهبود پایدار بهره وری تولید به تنهای یا توام با گسترش سطح زیر کشت می تواند نیازهای رو به رشد مواد غذایی جوامع را در آینده پاسخ دهد. وی همچنین معتقد است: برنامه ریزی های لازم برای حمایت از کشاورزان به موقع صورت نمیگیرد تا زمانی که به مرحله بحران برسیم، کشاورزی کشور ما اکنون تولید و در پی آن درآمدزایی ندارد، بلکه با بحران روبه رو شده است، زیرا کشاورزان دائما در حال از دست دادن سرمایه خود هستند و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند دیگر اقبالی برای کشت محصول نخواهند داشت. از این رو تهیه ابزارها و تکنیکهای مناسب مدیریت داده برای تهیه، مدیریت، پردازش و استفاده از داده ها برای کشاورزان و تولیدکنندگان ضروری است. تهیه خاک و کود و تنظیم بافت خاک برای هر گیاه، متفاوت است.

اگر جنس بیکیفیت (بنجل) چینی به بازار ایران راه مییابد دو دلیل دارد؛ نخست اینکه تاجران ایرانی بهدلیل قدرت کم خریدار بهدنبال جنس ارزان است، دوم بهدلیل نبود نظام استاندارد و کنترل کیفیت در ایران کالاها بدون آزمون به کشور وارد میشود و نظارت دقیقی بر گمرکات وجود ندارد و با اصلاح این معایب، بدون شک میتوانیم از مزایای کالاهای با کیفیت و ارزان چینی بهرهمند شویم. اغلب اوقات هم این اتفاقات به وسیله سرمایه ای که از پیش داشته اید یا قابل پیش گیری هستند یا می توان آن ها را به نحوی کنترل کرد. برای مشاهده بخش فروش لامپ گلخانه، فروش لامپ فول اسپکتروم در توان ها و فریم های متفاوت مناسب فضای صنعتی (گلخانه ای) و خانگی را با کلیک نمودن مشاهده نمایید. LED گلخانهای فیلیپس نامزد بخش تولید این جشنواره شده است.

به این شکل میتوان با کنترل متغییرهای مهم بهترین محصول را برداشت کرد. برای مثال در سال 99 در استان اردبیل و در منطقه مغان هزارن تن سیر تولیدی کشاورزان با قیمت بسیار ارزان به فروش رسید و یا کشاورزان ترجیح دادند که زمین ها را قبل از برداشت شخم بزنند ، زیرا هزینه برداشت بسیار بیشتر از درآمده حاصل از فروش تمام می شد . کشاورزی مدرن با در دسترس قرار دادن مواد غذایی بیشتر، بهبود کیفیت و دسترسی بیشتر افراد به آن، ثبات سیاسی جهانی را افزایش میدهد. با وجود وابستگی به شکر وارداتی، انتظار داریم رشد تولید شکر در داخل طی دوره مورد مطالعه ما بیشتر از رشد مصرف طی این دوره باشد. پس از چند ماه تا یک سال از اولین دوره کاشت، بسته به نوع و گونههای گیاهی، شاهد سودآوری طرح راه اندازی گلخانه خواهید بود.

شاید هم به پرورش میوههای تابستانی مانند توت فرنگی و یا انواع فلفل دلمهای فکر میکنید؟ گلخانه و پرورش انواع گلها، گیاهان و حتی میوههای گلخانهای، بزرگترین مزیت را برای این موقعیت کاری به وجود میآورد. به عنوان مثال میتوان با استفاده از این روش، گیاهانی که با استفاده از روشهای سنتی کشت شدهاند و الان در مرحله جوانه زدن قرار دارند را با استفاده از روش هیدروپونیک به ادامه کشت آنها بپردازیم و با استفاده از این امکانات بتوانیم گیاهان را از آفاتی که در خاک وجود دارد حفاظت نماییم. شرکت پرتو رشد نوین با به فروش رساندن نور مصنوعی گلخانه ای به صورت تخصصی و حرفه ای با استفاده از علم کشاورزی مدرن نیاز مشتریانی که گیاهانی با نیاز تابش مستقیم را دارند بر طرف ساخته است.

عدم برنامەریزی و حمایت مناسب برای بازاریابی و فروش محصولات گاهی با هدر رفتن محصولات ضمن زیان بە کشاورزان منجر بە هدرروی آب نیز شدە است؛ برای نمونە برای تولید یک کیلو گندم بە ١٣٠٠ لیتر آب نیاز است و هدرروی یک کیلو گندم بیش از ١٣٠٠ لیتر آب را هدر میدهد. تمامی محصولات قلابهای بسیار مقاوم، برای نصب آسان را نیز دارند. لامپ های LED مزایای زیادی نسبت به لامپ های فلورسانس سنتی دارند. برگزارکنندگان جشنواره تکنولوژی سبز 2014، گلخانه با نور LED شرکت فیلیپس را به عنوان بهترین فناوری در جشنواره ابداعات تکنولوژی سبز 2014 معرفی کردهاند. به گفته مهندس ابولفضل لطفی دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و همکار طرح در راه اندازی این سیستم، استفاده از این سیستم نقش بسیار زیادی در صرفه جویی در انرژی خواهد داشت و در آینده نزدیک به انتخاب تمامی گلخانه داران پیشرو در کشور تبدیل خواهد شد. برای اولین بار در ایران، سیستم عمودی کشت گیاهان با بهره گیری از آخرین فناوری های روز دنیا در سیستم نور دهی با استفاده از لامپ های LED در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حال پیاده سازی است.

بر اساس آزمایشات انجام شده، مدیران مالی و متخصصین گیاهی در شرکت فیلیپس به تولید کنندگان درخصوص انتخاب نوع مناسب از لامپ های LED مشاوره دهند. انتخاب گیاهان برای پرورش، به شرایط آب و هوایی و طرح کسب و کار بستگی دارد. اتاقی در این شهرک وجود دارد که کاملا ایزوله بوده و با شرایط آب و هوایی کنترل شده ای که دارد برای رشد گیاهان بسیار مناسب است. محاسبات نشان داده است که استفاده از لامپ های LED در شرایط کنترل شده محیط داخلی میتواند دوره رشدی را تا حدود نصف کشاورزی سنتی کوتاه کند. این روش مزایایی همچون: عدم نگرانی در مورد فصول و یا شرایط آب و هوایی و همچنین توانایی رشد در کلیه زمانها را دارد (البته وجود دوره خاموشی و روشنایی که به عنوان خواب برای گیاه محسوب می شود لازم است). در این دوره بعضی از انواع سبزی مانند گل کلم و مارچوبه به میزان فراوانی در ایران تحت کشت قرار گرفت ولی بعدها کشت آن منسوخ گردید. از جمله معرفی برنج، شکر، کتان و درختان میوه مانند پرتقال به اروپا توسط آندلس. از جمله این میوهها میتوان به موز، آناناس، پشن فروت، انواع میوههای کاکتوس، انبه، رامبوتان، دوریان، منگوستین، جک فروت، پاپایا و سالاک اشاره کرد.

این پژوهشگران درراستای حل مشکلات مذکور، برگزاری دوره­های آموزشی برای مدیران و اعضای تعاونیهای تولید درزمینه اصول و روش­های بازاریابی، اتخاذ سیاست­ها و راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت حمایتی و هدایتی از سوی دولت برای کاهش و حذف واسطه­ها و دلالان، شناسایی تعاونی­های موفق درزمینه بازاریابی و معرفی آنها به سایر تعاونی­های تولید و استفاده از متخصصان بازاریابی در تعاونی­های تولید را پیشنهاد نمودند. این ناهمگونی در داده ها بزرگ ترین چالش را در جهت بهبود بهره وری کشاورزی از طریق بهره برداری گسترده از داده های تولید شده ایجاد می کند. همچنین سرد شدن محیط این امکان را به وجود می آورد تا لامپ ها به گیاهان نزدیکتر شده و در نتیجه می توان کشت هایی با تراکم بالاتر را بوجود آورد.

هم میتوانید خاک کشت را آماده بخرید و یا اگر تجربه دارید میتوانید خاک را خودتان تهیه کنید. با این حال میتوان آنرا از طریق مدیران آموزش دیده و با تجربه ( در تولید گیاهان متمرکز، مهندسی و کنترل رایانه ای) برای مدیریت کارمندان و برطرف کردن نیاز گیاهان همزمان انجام داد. برای گیاهان کاملاً تحت کنترل و قابل تنظیم است. همچنین چرخه زندگی فصلی گیاهان را مختل میکند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره شرایط دریافت بیمه حقوق بدانید، حتما مقاله جمع حقوق و مزایای مشمول بیمه را مطالعه کنید. این روش شامل مطالعه و مدیریت تغییرات در زمینه های موثر بر محصول می باشد. کرمی در واکنش به صحبتهای مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه طی بازه ای ۵ تا ۶ ساله بر روی تدوین طرح الگوی کشت کشاورزی مطالعه و بررسی شده و طرح در حال تکمیل است، گفت: نمیتوان در حال حاضر بستهای برای کشاورزی ارائه کرد که در آن هم سطح زیرکشت کاهش یابد، هم شاهد صرفه جویی در مصرف آب باشیم و هم هیچ کشاورزی بیکار نباشد چرا که انطباق با شرایط جدید بسیار پر هزینه است و بخشی از این هزینه این است که در برخی مناطق کشت باید تعطیل شود و بخشی از کشاورزان نیز بیکار شوند ما هیچ راه حل ارزان و کوتاه مدتی برای این مقوله نداریم و همه برنامهها بلندمدت و پر هزینه هستند.

هر چند این تصمیم دیرهنگام دولت تاثیری در روند خرید تضمینی چغندرقند نداشت تا در نهایت دولت مجبور به واردات شکر شود. این مجموعه که با استفاده از لامپ های LED که طیف نوری آنها بطور کاملا دقیق تعیین شده و با ترکیب خاصی از نور های قرمز و آبی، نور بنفش زیبایی ایجاد کرده، تاکنون برای رشد چند گیاه مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج قابل مقایسه با سیستم های خارجی گران قیمت را بدنبال داشته است. علاوه بر این کاهش مصرف انرژی در مقایسه با لامپ های HSP، به معنای نور بیشتر با مصرف انرژی برابر است. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برای آشنایی بیشتر با کشاورزی این دیار و شناخت چالش های پیش روی آن، میزگرد بررسی مزایا و معایب کشت های گلخانه ای و تاثیر این نوع کشت بر میزان مصرف آب و اقتصاد را با حضور محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مهدی آشوری مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی استان، محسن کمال الدینی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و مهنوش ذکایی کشاورز نمونه و گلخانه دار با سابقه شمال کرمان، برگزار کرد.

به طور کلی موانعی که پیش روی کشاورزی هوشمند هستند، به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی برطرف خواهند شد. Leo van der Harg به عنوان پرورش دهنده رز گلدانی به تازگی مجموعهای از سیستم روشنایی LED فیلیپس و HSP را برای زمان گلدهی در محدودهای به مساحت 7000 متر مربع بکار برده است. اطلاعات زیادی در مورد باغبانی گلخانهای در دسترس است و بیتردید، یافتن منابع معتبر برای کسب اطلاعات میتواند کمی طاقتفرسا و زمان بر باشد. کمپوست، یک کود ایدهآل است)؛ حشرهکشها، کتاب راهنمای باغبانی و شن و ماسه هم برای کمک به مشکلات زهکشی که ممکن است در گلخانه رخ دهد، اهمیت دارند. برنامههای آبیاری دقیق و همچنین برنامههای تغذیهای مناسب (بهویژه با توجه به غلظت نیتروژن و پتاسیم)، برای کنترل رشد نشاءهای پیوندی ضروری است، زیرا این گیاهان پس از پیوند تمایل به رشد رویشی زیاد دارند.

با توجه به چالش های موجود در صنعت کشاورزی و دامپروری و اهمیت این حوزه به عنوان زیربنایی ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند به کارگیری تکنولوژیهای نوین به منظور توسعه پایدار کشاورزی و دامپروری و تغییر پارادیم از روش های متعارف و ناکارآمد به کشاورزی دقیق و هوشمند سایت agriculture-na هستیم. با عنایت به عمق مشکلات ناشی از استفاده نادرست از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات باغی و زراعی که علیرغم پیگیری های متعدد این اتاق از سازمان های مرتبط و همچنین دستگاه های نظارتی، تا به حال توفیقی در این زمینه حاصل نشده است؛ در این کارگروه “سند تحقیقاتی بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی” پیرامون جمعبندی مشکلات ناشی از وجود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ارائه راهکارهای عملی به منظور خروج از این بحران، تدوین گردیده که به پبوست جهت استحضار و بهرهبرداری تقدیم می گردد. برخی کشاورزان شاهرودی که از خشکسالی های مداوم سال های قبل و بلایای طبیعی همچون سیل، بارندگی، سرمازدگی و تگرگ مجبور به استفاده و خرید بیمه نامه محصولات باغی و زراعی خود شدند، از پرداخت بیمه ها برای جبران خسارت گلایه مندند. با خرید زمین مناسب در مازندران به راحتی میتوانید فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنید.

علی خانمحمدی، عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص مرجوع شدن محصولات کشاورزی به روزنامه ابتکار گفت: ما در حوزه کشاورزی ثبتسفارش و الگوی کشت نداریم و کشاورزیمان قراردادی نیست و هرکسی هر محصولی را که میخواهد تولید و به فکر صادرات خواهد بود. ارزیابی ملی آب و هوایی که درماه مه 2014 انتشار یافت خطراتی را که کشاورزی امریکا با آن مواجه می¬شود از قبیل حشرات و آفات و احتمال وقوع آب و هوای نامساعد را مطرح کرده است مسلماً کشاورزی در محیط کنترل شده به هر دوی این عوامل مصون خواهد بود. این دکترای مهندسی آب در ادامه ضمن یادآوری این مطلب که ۴۰ درصد اراضی شالیزاری استان زیرساخت مکانیزاسیون کشاورزی را داراست عنوان کرد: ما شاهدیم که در بستر همین ۴۰ درصد نیز قادر به بهره برداری حداکثری و فناورانه تکنولوژی موجود نیستیم، پایش میدانی مزارعی که به زهکشی فنی مجهز شده اند نشان می دهد با وجود زهکشی مهندسی شده مدیریت منابع آب مزارع در اختیار میرآب های سنتی قرار دارد و به دلیل اینکه ذهن آنان با سیستم کرت به کرت گذشته مانوس بوده کانالهای آبی را رها کرده اند و در زهکش بند ایجاد کرده و مجددا با سیستم ۵۰ سال گذشته مدیریت آب را انجام داده اند این اتفاق به این مثابه این است که شما کنترل پیشرفته ترین خودرو دنیا را به راننده ای بدهید که گواهی نامه موتور سیکلت دارد که جز اتلاف تمام آن تکنولوژی مبتنی بر دانش و هزینه بسیاری که برای آن شده است نتیجه ای نخواهد داشت.

کشور ایران که در سالهای اخیر با خشکسالی روبرو بوده و به احتمال زیاد در سالهای آینده نیز خشکسالی شدید تر خواهد شد چاره ای جز تغییر استراتژی کشت گیاهان را نخواهد داشت. استفاده ازلامپ های LED در گلخانه ها که هم اکنون در بسیاری از کشورها متداول شده می تواند علاوه بر کاهش شدید مصرف برق برای تولید نور، و سیستم برودتی گلخانه ها، به افزایش عملکرد و کیفیت بهتر سبزیجات تولید شده منجر شود. یکی از مزایای آنها دارا بودن راندمان بالا است که به صرفه جویی در مصرف برق کمک می کند. دستورالعمل نوردهی (طول موج، میزان نور و مدیریت گرمای دو منبع نوری) به او کمک کرده تا گلهای زیبا، با کیفیت و پر رنگ تولید کند بدون اینکه در مصرف انرژی تغییری ایجاد شود تولید کند. راه اندازی گلخانه در شمال، بدون شک، یک کسب و کار درآمدزا است. برای راه اندازی گلخانه و آغاز یک باغبانی لذت بخش و سودآور در گلخانه به برخی لوازم و ابزارهای بسیار مهم نیاز دارید. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند این بخش می تواند نقش عمده ای در رونق اقتصادی داشته باشد و محصولات آن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد.

به طور حتم نمی شود گفت که فلان محصول بسیار پررونق است، اما تعدادی هستند که با در نظر گرفتن شرایط عمومی و متوسطی که تقریباً برای همه وجود دارد، می توان گفت سودآوررترین محصولات گلخانه ای هستند و کشت آنها پررونق خواهد بود. جلیلی با اشاره به آب بر بودن چغندرقند می گوید: با توجه به اینکه چغندرقند آب بر است، کشت این محصول را از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمال استان انتقال دادهایم. شرکت پرتو رشد نوین نور مصنوعی گلخانه ای را در فریم های بسیار متنوع و مقاوم به مشتریا ن خود ارائه می دهد. کاربرد این نورها علاوه بر استفاده در مناطق کم تابش (شهرهای ساحلی که روز های بارندگی بیشتری نسبت به روزهای آفتابی دارد)در فصول زمستانی نیز که ساعات تابش نور خورشید کوتاه می باشد مصرف دارد.البته این نورها مصارف خانگی نیز دارند زیرا اکثر آپارتمان ها و یا محل کار فضای مناسبی برای نگه داری گیاهان ندارند. انجام کار کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 10-کشت گلخانه ای زعفران باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و اشتغال زایی در کشور میشود.

البته این چنین شرایط کشتی برای گیاهانی مانند ذرت و سیب¬زمینی که به خوبی در مزارع وسیع کشت میشوند مناسب نیست. علاوه بر گل، گیاهان خاص گزینه بسیار خوبی هستند، زیرا برای تزئین آپارتمانها و هدیه دادن، بسیار مناسب میباشند. اما این شکل از کشت و کار میتواند برای سبزیجات و گیاهان با ارزش در سراسر جهان توسعه یابد. اینترنت اشیا میتواند به کشاورزان کمک کند این مشکلات را به خوبی پشت سر گذارند. چند نوع از محصولات را تستی کشت کردم و نتیجه خوبی گرفتم. راندمان بالا سبب کاهش تولید گرما شده و در نتیجه هزینه های خنک نگه داشتن محیط بویژه در گلخانه ها را کاهش می دهد. زمین مناسب برای احداث گلخانه، شیلنگ مخصوص آبیاری در محوطه، گیاهان متنوع، محیط کاشت، گلدان کاشت، یک جفت دستکش باغبانی، ماله دستی و فن خنک کننده یا سیستمهای تامین گرما نیز در گلخانه مفید هستند. این رشد خودش را در میزان مصرف و رژیم غذایی مردم نیز نشان میدهد. آموزش بخش گسترده ای از کشاورزان و پایین آوردن قیمت های استفاده از اینترنت برای استفاده از فناوری اطلاعات می تواند کمک زیادی به رواج این نوع کشاورزی را داشته باشد. قیمت لامپ مخصوص گلخانه، را در بخش دسته بندی محصولات مشاهده نمایید.