اخبار

استاندار اصفهان:گردشگری و کشاورزی از محورهای توسعه و پیشرفت چادگان است مجله خبری کشاورزی

بایگانیشده از اصلی در ۲۰۲۱-۰۸-۰۳. اما یکی از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی که در حوزه کشاورزی حرفی برای گفتن داشته و پتانسیل خوبی حتی در سطح کشوری و بین المللی دارد، شهرستان مرند است؛ کشاورزی در شهرستان مرند رکن اصلی زندگی و معیشت اغلب مردم شهرستان را به خود اختصاص داده؛ بنابراین امروزه نیاز دارد تا مطابق با الگوهای علمی روز دنیا توسعه یابد و از جمله این الگوها افزایش و توسعه کشت گلخانهای است. همچنین نگرانیهای فراوانی در خصوص آینده کشاورزی وجود دارد که راهحل رفع آنها کشاورزی هوشمند است. با اشاره به شرایط ویژه استان کردستان برای توسعه كشت های گلخانه ای گفت:درحال حاضر ۶۵ واحد گلخانه در مساحتی بالغ بر ۲۳ هکتار در این استان وجود دارد که بیشتر این گلخانهها در زمینه تولید محصولات سبزی و سیفی، گل و گیاه زینتی و توتفرنگی فعالیت میکنند. همچنین بحران خشکسالی در سالهای اخیر، این استان را بیشاز گذشته با این معضل درگیر کردهاست؛ بنابراین برای ادامه حیات، تأمین آب از نیازهای ضروری کشاورزی خراسانجنوبی بوده و برای سازگاری با محیط، استفاده بهینه از منابع آب و خاک اجتنابناپذیر است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فریبرز عباسی در حاشیه بازدید از مناطق سیلزده شهرستان الیگودرز با بیان این که خسارتهای بخش کشاورزی در ۱۸ استان جمعبندی و به ستاد مدیریت بحران اعلام شده است، گفت: طبق برآوردها ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی در ۱۸ استان سیلزده خسارت وارد شده است.

خوشبختانه در سال های اخیر، تلاش های فراوانی برای شناخت همه جانبه گیاهان دارویی از نظر نوع گیاهان و پراکنش آنها در ایران، شرایط اکولوژیک، استفاده های دارویی، استخراج، تجزیه، شناسایی مواد موثره، کشت و اهلی کردن، اصلاح گونه های مهم،بررسی روش های نوین در افزایش مواد موثره و مطالعه اثرات دارویی آنها صورت گرفته و نتایج جالب توجهی نیز حاصل شده است. کشت گلخانه ای توت فرنگی به دو روش آب کشت و هوا کشت و به دو صورت کاشت بذر یا بوته انجام می شود. وحدت تاکید کرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه 42 هکتار گلخانه و سازه های فنی سبک و سایبان باغات در استان است، که اصلاح و تجهیز گلخانه ای یک هکتار، انتقال کشت از فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه 3 هکتار و برگزاری دوره های اموزشی و اطلاع رسانی نیز از برنامه های ابلاغی است.

این مقام مسئول افزود: به منظور حمایت از واحد های پرورش قارچ خوراکی تعداد یک واحد کمپوست قارچ خوراکی نیز به صورت فعال سالانه 25هزار تن کمپوست تولید میکند. ازآنجاییکه پشن فروت گیاهی رونده است، در صورت اجرای سیستم داربستی علاوه بر سهولت برداشت میوه، به شکل بهینهتری میتوان از فضای گلخانه استفاده نمود. انواع فلفل دلمه ای در بسته بندی های زیبا و استاندارد به سراسر دنیا صادر می شوند. کشاورزی موفق به فرایندی از کاشت، داشت و برداشت محصول یا محصولاتی گفته می شود که نیاز های خود و جامعه را با آن بتوان تامین کرد. مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان ۵۶۹ هزار هکتار است و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد، این استان به عنوان اصلیترین کانونهای کشاورزی کشور با برخورداری از تجارب در نوع کشت و کار در بسیاری از زمینهها موفق بوده که توسعه گلخانهها در این خطه بویژه در طول فعالیت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم اثباتی بر این مدعاست، توجه دولت به توسعه کشت گلخانهای طی سالهای اخیر به مراتب بیش از پیش خود را نشان داد که این امر در استان اصفهان متبلور شد.

با استفاده از اینترنت بانک، مشتریان می توانند بدون محدودیت زمان و مکان و مراجعه به دستگاه های خودپرداز، عملیات بانکی خود را انجام دهند. شما می توانید با مراجعه به سایت های اصلی و مرجع از قیمت روز صیفی جات گلخانه ای مطلع شوید. شما می توانید میانگین ماهانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشید. مرادی گفت: امسال از محل مجوزهای صادر شده، ساخت ۲۱ هکتار گلخانه آغاز شده که به صورت میانگین از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند . سنسورهایی مثل محصولات شرکت smart health میتوانند دامها را به صورت موردی و یا دستهای، بررسی کنند. برای همین یکی از ملزومات سالن قارچ، خرید رطوبت ساز می باشد که بر اساس نیاز کاربر میتواند از رطوبت ساز ارزان دیسکی یا التراسونیک برای مرطوب کردن سالن استفاده کند. بر اساس داده های جهانی در حال حاضر کشاورزی هند حدود ۵۸ درصد از درآمد زندگی مردم این کشور را تأمین می کند. این محصولات را می توانیم چند بار در سال کشت و برداشت کرده و به طور متوسط 600 تن در هر هکتار برداشت کنیم. کاشت فلفل دلمه ای عمدتاً به صورت نشا بوده و می توان حدود 460 تن فلفل دلمه ای را در هر هکتار برداشت کرد.

ذکر این مطلب مهم است که به زمان و آب کمتری برای پرورش توت فرنگی به صورت بوته ای نیاز است و این محصول چند سال می تواند میوه بدهد. در نتیجه اشتغالزایی بیشتری نیز صورت می گیرد. ابزارها و وسایل مختلفی در کشاورزی و فعالیتهای دامی روز به روز هوشمند میشوند. محصولاتی که در کشاورزی سنتی در فضای باز کشت میشوند به آب و هوای مناسب تکیه دارند و از درجه حرارت نامطلوب، باران موسمی، طوفان تگرگ، گردباد، سیل، آتشسوزی و خشکسالی رنج میبرند. اما خرید ماشین آلات کشاورزی مدرن چه تاثیری در کشاورزی گذاشت؟ کارمندی یک روال ثابتی دارد اما کار تولیدی لذتبخش و متنوع است. زعفران یک محصول با ارزش و گران قیمت است که قابلیت کشت گلخانه ای را دارد. لذا اگر مایل به کشت میوه های استوایی هستید حتما با متخصصان این امر مشورت نمایید. بعنوان مثال در طی سال های 92 الی 94 تولید به لیمو سودآوری بسیار بالایی داشت. هرچه محصول مدت زمان بیشتری در انبار بماند، ارزش بیشتری از دست می دهد.

9-درکشت گلخانهای از همان سال اول میتوان در صورت رعایت شرایط به سوددهی بالایی رسید اما در کشت خاکی در سالهای پنجم و ششم كشت، به سوددهی عالی میرسد. پیشبینی میشود که تغییرات آب و هوایی بیشترین آسیب را به کشورهای در حال توسعه وارد کند. بر اساس نظر وزارت نیرو ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی صرف میشود این درحالی است که سهم این بخش در تولید ناخالص ملی بسیار کم است. همین امر باعث شده استان یزد در میزان تولید این نوع کشت رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. به این وسیله میتوانید با کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول، کشت و کار بسیار عالی و مفیدی را داشته باشید. همچنین تولید بیش از یک محصول در سال٬ افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماریها با روشهای کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست میشود٬ صرفه جویی در مصرف آب (با روش آبیاری تحت فشار )٬ استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک٬ عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازار یابی مناسب و تنظیم برتامه کشت مطابق با نیاز بازار از مهم ترین مزیتهای کشت گلخانهای است.

ایرانسل در حال حاضر به استقرار راه حل اینترنت اشیا در زمینه کشاورزی هوشمند در آفریقا روی آورده است. به گفته مجری گلخانههای کشور با برنامهریزیهای اساسی در این زمینه و نیز اهداف مدون و درست 13 هزار هکتار مجتمع گلخانهای در سطح کشور احداث شده به 21 هزار هکتار رسیده که در افزایش تولید محصولات گلخانهای نیز نقش شایانی به دنبال داشته است. سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد : ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان آذربایجانغربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است ، حایز اهمیت است.

کشاورزی هوشمند و مبتنی بر اینترنت اشیاء زمینه را برای «سومین انقلاب سبز» فراهم میکند. از سوی دیگر جهاد کشاورزی میگوید وظیفه ما تولید است و مشکل را به بخش دیگری واگذار میکند. هم مشکل نداشته باشد. ذرت دامی هم یکی از نهاده هایی است که برای بخش کشاورزی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال گذشته بیش از شش میلیون تن از کشورهای مختلف وارد شده است جزو عمدهترین محصولات وارداتی به شمار میرود و در این میان سوئیس با تامین دو میلیون و 390 هزار تن ذرت دامی بزرگترین فروشنده این کالای اساسی به ایران است و پس از آن هلند، انگلستان و امارات بیشترین سهم را در بازار این محصول دارند و جالبتر اینکه نامی از دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در فهرست واردکنندگان این محصول به ایران دیده نمی شود.

با وجود چالشهای موجود و روند سیاستهای تجارت کشاورزی در کشورهای صنعتی، شدت فقر روستایی و نقش مهم کشاورزی در رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه به ظهور نیازهای فوری و اضطراری برای تأکید مجدد به این بخش و نیز استفادهاز مزیتهای نسبی در محصولات کشاورزی این کشورها سایت agriculture-na منجر شدهاست. در ضمن دادههایی هم جمعآوری میشود. قطعا اولین و بهترین گزینه برای کاشت محصولات گلخانه ای خیار و گوجه خواهد بود، زیرا هم در چهار فصل سال خریدار دارد و هم در بسیاری از غذا ها و سالاد ها کاربرد دارد و از این مهم تر اینکه چند بار در سال محصول می دهد، مثلا با کاشتن یکبار بذر خیار یا گوجه دو الی سه بار می توان از آنها محصول برداشت کرد.

گرفتاری ای که به راحتی قابل رهایی نیست و هزینه های انسانی و اقتصادی آن غیر قابل محاسبه هستند. این در حالی است که کشاورزی رایج روز به روز در مقابله با تغییرات اقلیمی ناتوانتر شده و تاب آوری و انعطاف پذیریش آن کاهش یافته است. مجری طرح توسعه گلخانههای جهاد کشاورزی کردستان گفت:در کشت گلخانهای برای ۲۶۷ نفر اشتغال مستقیم، ثابت و در تمام طول سال ایجاد و بیش از این تعداد نیز اشتغال غیرمستقیم در استان ایجاد شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، توسعه کشت گلخانهای در مناطق مختلف از سیاستهای اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی است، به دلیل مزایایی که کشت گلخانهای نسبت به کشتهای سنتی دارد، میتوان بهطور گستردهای به تأسیس گلخانهها و گلخانهداری روی آورد. گلخانهداری و کشت گلخانهای همواره یکی از مدرنترین روشهای تولید محصولات کشاورزی و حفاظت این محصولات در برابر کمآبی و خشکسالی بوده است، کشت محصولات در گلخانه سبب صرفهجویی در مصرف آب و بهرهوری بالاتر در تولید میشود که موثرترین راه برای جبران ضرر و زیان کشاورزان روی آوردن به کشت گلخانهای است. اینجا یزد است، در مرکزیترین نقطه ایران. طبق کتب تاریخی، در زمان پارت ها زعفران ایران به روم و یونان و سپس چین صادر میشد.

عدم موفقیت استان در گذشته برای ایجاد گلخانه ها و شهرکهای گلخانهای مردم نیستند بلکه به دلیل مدیریت هاست بنابراین برای ایجاد و توسعه گلخانهها نباید به مانند گذشته عمل کرد بلکه باید با هم افزایی و مشارکت بین دستگاهی اقداماتی فراتر از کارهای عادی انجام داد. این فعال اقتصادی ادامه میدهد: جهاد کشاورزی باید الگوی کشت تعریف کند و اگر کسی هم میخواهد کشت هندوانه انجام دهد، این کشت را نه داخل مرزها بلکه در کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان و کشورهای اوراسیایی و به صورت فراسرزمینی انجام دهد. او در ادامه افزود:حدود ۸ هکتار هم در انتظار تامین اعتبار هستند که در صورت تخصیص وارد فاز احداث میشوند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مرند، گفت: با افزایش روز افزون جمعیت دنیا و گسترش شهرنشینی، روز به روز نیاز بشر به محصولات کشاورزی بیشتر میشود. مجری طرح توسعه گلخانههای جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: کشت در فضای کنترل شده گلخانهای به سبب مناسب بودن شرایط محیطی به طور میانگین تا ۱۰ برابر بازده بیشتر در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز را خواهد داشت. بهترین گزینه برای کشت زعفران روش هیدروپونیک می باشد چون این روش از کشت، مصرف آب کمتری دارد و بازده محصول را تا 3 برابر افزایش می دهد.

کشت صیفی جات به صورت گلخانه ای یکی از راه حل هایی می باشد که می تواند شما را در مدت زمان کوتاهی ثروتمند کند، به شرطی که از تجربه کافی برخوردار باشید و برای سودآوری محصول کاملا صبور باشید، زیرا ممکن است در سال اول کاملا ضرر کنید و سود آوری شما از سال دوم آغاز شود ، بنابراین داشتن امید و انگیزه شرط اصلی موفقیت در کشاورزی و راه اندازی گلخانه صیفی جات است. این نوع کشت بیشتر برای کاشت سبزیجات و صیفی جات کارآیی دارد و در آن گیاهان نه به صورت نامنظم بلکه به صورت ردیفی در خاک کاشته می شوند. در این مطلب از سایت هیتر اسکندری برخی از سودآورترین محصولات گلخانه ای را شرح دادیم. صیفی جات از جمله هنداونه، خربزه و طالبی جزو پرطرفدارترین میوه ها به شمار آمده و درآمد خوبی دارند.

جزو سودآورترین محصولات کشت گلخانه ای بوده و بالاترین بازدهی را در مدت کم دارند. این دو محصول به علت این که کاربرد زیادی در غذاهای ایرانی دارند جزو بهترین محصولات کشاورزی بوده و بسیار سودآور می باشند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در 50 سال گذشته بدون توجه به زیان وارده از جمله خشک شدن قناتها، نشست زمین، افت کمی و کیفی منابع آب و خشکی تالابها، افزایش جابهجایی و کف شکنی چاهها، از آب سفرههای زیرزمینی بدون حساب و کتاب برداشت شده و استفاده بیرویه از آب زیرزمینی سبب شده بسیاری از قناتهای روستایی خشک و زمینه مهاجرت مردم به شهرها فراهم شود و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و کمبود تولیدات کشاورزی را به همراه داشته باشد. کشاورزی مدرن فقط به تولیدات مرتبط نمی باشد و می تواند در زمینه بازاریابی و نحوه ارئه محصول نیز کمک نماید. تورج سعیدی، عضو هئیت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی میگوید: قانون هست که یک بیمه را اجباری و سراسری میکند، در طیور قانون داریم در بخشهای مختلف درباره دام و آبزیان اشاره شده به بیمههای فراگیر که دستورالعمل هایش نوشته شده، اما برای اجرا، وزارت جهاد کشاورزی حتما نیاز به یک گلوگاههایی دارد، در طیور زمانی که جوجه وارد زنجیره تولید میشود همانجا بیمه مستقر و طیور کشور را بیمه میکند، اما آیا در دام، دام عشایری و در زنبور عسل که کوچ رو هست آیا ما اینطور گلوگاههایی داریم؟

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در نشستی با محوریت بررسی وضعیت گلخانهها و آب های مرزی استان، اظهار داشت: به رغم اینکه بخش کشاورزی، پیشران اقتصادی خراسان شمالی است اما وضعیت استان در بخش ایجاد و توسعه گلخانه مناسب نیست. گرچه ضعف های صادراتی باعث شده که درآمد فروش گل ایران به کشورهای خارجی تنها به اندازه یک پنجم توان واقعی مان باشد اما پتانسیل های تولید گل در کشور آنقدری بوده است که خارجی ها نتوانند از آن چشم پوشی کنند. معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال 99 و 1400 در سطح استان قریب به 31 هکتار گلخانه در حال احداث است، گفت: استان زنجان دارای چهار مجتمع گلخانهای فعال است و در حال حاضر نیز مجتمع گلخانهای وحدت در شهرستان ابهر خرمدره با سطح 40 هکتار، با سرمایهگذاری هزار میلیارد تومان، با اشتغال 500 نفر و تولید 10 هزار تن که عمدتاً صادراتی است در حال احداث بوده که بخش خصوصی به عنوان سرمایهگذار ملی در این پروژه سهیم است. در همین حال، حشرات به دلیل تغییر پاترهای آب و هوایی که بر حرکات فزاینده حشرات اعم از مگس هایی که تب کنگو را تا ازدحام ملخ حمل می کنند، به طور فزاینده ای به تهدید تبدیل شده اند.

هزینه بر میباشد. اما چون برداشت محصول در کشت گلخانه ای نسبت به فضای باز بیشتر است، این شیوه کشاورزی توجیه اقتصادی دارد. توجه داشته باشید که یک محصول گلخانه ای ممکن است در طی چند سال سودآوری بسیار بالایی داشته باشد ولی در سال های بعد توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد. شرکت «پرتوتاپ رایان» مطالعاتی را روی پرورش ماهیهای سردآبی و گرمآبی در محیطهایی مانند استخر و قفس انجام داده است و سامانهای را طراحی کرده که کاملا مشابه سامانه دامداری هوشمند این مجموعه است؛ تنها با این تفاوت که تیمی متشکل از متخصصان حوزه آبزیپروری روی این سامانه کار کردهاند. برای اینکه کار پرورش گل و گیاه آپارتمانی را یاد بگیرید باید به سازمان فنی و حرفه ای بروید و دوره های آموزش کاربردی طراحی فضای سبز را بگذرانید.