اخبار

استخدام بانک کشاورزی در سال 1401(اصل سوالات رایگان) مجله خبری کشاورزی

میوه این گیاه بزرگ می باشد که وزن سنگینی دارد، طوری که هر میوه این گیاه بین 1 تا 3 کیلوگرم وزن دارد که از شاخه های گیاه آویزان میشود. ۷۰٪ از تمام اشتغال جهانی کودکان در این بخش قرار دارد و در بسیاری از کشورها بیشترین درصد زنان در هر صنعت را استخدام میکند. در خصوص قنوات اقدامات پیشگیرانه کافی انجامندادیم و در مقیاس جهانیممکن است عددها قابل قبول باشد، اما برای ایران که تحت حوادث مختلف قرار دارد نمی تواند جوابگو باشد. علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان رئیس پنل تخصصی کشاورزی در واکنش به پرسشی درباره حمایتهای وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص آب به اراضی با کلاس خاک پایین، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه از چنین سیاستی حمایت نمی کند و نسبت به انتقال آب شیرین به زمینهای شور خوزستان انتقاد دارد. اما بیشتر اختلاف نظرهایی که امروزه در مورد ماهیت و توانایی­های کشاورزی پایدار وجود دارد عمدتا در ارتباط با تعاریفی است که از آن ارائه می­شود (فرانسیس و همکاران،1377، 4). بنا به نظریه لوکرتز (1989) اصطلاح کشاورزی پایدار به مجموعه­ای از خط و مشی­ها جهت مقابله با مشکلات موجود بر سر راه توسعه کشاورزی اطلاق می­شود. تأمین انرژی به عنوان ظرفیت امکانپذیر در نظر گفته شده و بر این اساس، 80 درصد انرژی مورد نیاز جامعه را بخش کشاورزی تامین خواهد کرد.

کاشت بهاره، تابستانه و زمستانه، از آن جایی که محصولات زمینهای زراعی در تابستان به بازار میآیند، کاشت تابستانه توصیه نمیشود. 54.3 درصد از زمینهای کشاوزری آمریکا با درآمد 350 هزار دلار تحت عنوان کشاورزی قراردادی هستند. درآمد گلخانه گل میتواند بسیار مناسب باشد و گلها از سودآورترین محصول گلخانه ای هستند. این گل به خانواده گلسرخیان متعلق بوده و در بیشتر قسمتهای کره زمین به صورت پراکنده وجود دارد و از جهاتی چون شکل رشد و تولید گل، تفاوتهایی از خود نشان میدهد. ۵۱ هزار هکتار اراضی باغی گل و لای وارد شد که بخشی یا همه درختان گل و لای وارد شد، ۸۰ هزار راس دام سبک و سنگین از بین رفت و برآورد خسارت تقریبا به اتمام رسیده است. از سوی دیگر، توزیع درآمد در ایران تقریبا برابر است و 60 درصد جمعیت 51.6 درصد کل درآمدها را به خود اختصاص می دهند. مواردی وجود دارند که اگر برای آنها هزینه کنید، در نهایت میتوانید قیمت محصول نهایی را افزایش دهید. پایین نگه داشتن قیمت ها به طور مصنوعی توسط دولت نیز انگیزه ای برای سرمایه گذاری و توسعه این صنعت باقی نمی گذارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت به سومین چالش کشاورزی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزی در ایران از کمبود تاریخی سرمایه رنج میبرد با نبود سرمایه در این بخش قیمت تمامشده تولید محصولات نیز کاهش نمییابد و کشاورزی ورشکست میشود.

می توان با کاربرد گاز طبیعی، هزینه تولید سوخت به خصوص در فصول سرد سال را کاهش داد. بخش لبنیات ایران طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و شرکت های بسیاری اقدام به صادرات محصولات خود به کشورهای خاورمیانه کرده اند. استاد تمام گروه صنایع غذایی دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به تفاوت کیفیت محصولات صادراتی با سایر محصولات کشور اظهار کرد: تنها در ایران است که محصول با کیفیت درجه یک، برچسب صادراتی خورده و محصولات با کیفیت های پایین تر در بازار داخل عرضه می شوند، اما در کشورهای پیشرفته و صاحب نام کشاورزی، بهترین محصول در بازار داخلی به مصرف می رسد. تحریم ها همچون سایر بخش ها، بخش لبنیات ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و موانعی را در سر راه تجارت محصولات لبنی پدید آورده است، هرچند مواد غذایی به طور مستقیم در معرض تحریم ها قرار ندارد. در بین محصولات لبنی، پنیر بیشترین رشد تولید و مصرف را خواهد داشت، اما شیر همچنان مهمترین محصول باقی خواهد ماند.

آقای محمد خیر اندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان: در استان کرمان بیش از ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی خسارت وارد شد که از ۵ هزار و ۵۰۰ رشته قنات استان کرمان متاسفانه حدود هزار رشته قنات بین ۵ تا ۱۰ درصد خسارت دیدند، همچنین خطوط انتقال بشدت آسیب دیدند و در برخی جاها از بین رفت. به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری امروز ۲۰ آبانماه در نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران و هیات تجاری کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: بعد از توافق هستهای بیش از ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمدند که عمدتا این هیاتها از اروپا بودند.

البته طی سه سال گذشته موفق شدهایم سطح زیر کشت این محصول را به میزان 220 هزار هکتار کم کنیم. از فضاهای کوچک تا گلخانه های بزرگ، این پتانسیل را دارند تا به طرزی حرفه ای درختان میوه در آنها پرورش داده شوند. کشاورز اجرایی شدن سیاستهای الگوی کشت را اقدامی داوطلبانه در بین کشاورزان توصیف کرد که با ابزاری نظیر مشوقهای صادراتی و عدم تخصیص آب، قابلیت هدایت و کنترل دارد. دهقانیسانیچ با اشاره به نقش تمام دستگاهها در اصلاح بهرهوری آب، تمرکز بر افزایش عملکرد در مزارع، کنترل آفات و بیماریها، توسعه روشهای نوین آبیاری، مقابله با فرسایش خاک و بیابانزایی را راهکارهای مؤثری برای تحقق این هدف اعلام کرد. کندوها در ارتفاع ۱٫۵ متری از سطح زمین و در امتداد راهروی وسط قرار میگیرند و باید با استفاده از نوارهای چسبناک و یا چالههای آب، از کندو در مقابل مورچهها محافظت نمود، همچنین باید بر روی کندو سایه ایجاد شود. یکی از مهم ترین آمارها و اطلاعاتی که تجار در این تجارت باید به آن آگاه باشند، ﺁشنایی با لیست گیاهان دارویی صادراتی ایران است.

هر چند جایگاه بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و اظهار نظر کارشناسان بوده است و شواهد موجود نشان میدهد بخش کشاورزی میتواند به عنوان بخش تأمین کننده امنیت غذایی و کسب درآمد مورد توجه باشد. کلید توسعه کشاورزی و هر فعالیت دیگر میزان درآمد در آن حرفه است؛ زیرا درآمد ایجاد پسانداز میکند و از آنجا که دولتها هیچگاه منابع کافی برای اشتغال تمامی جمعیت را ندارند، پسانداز میتواند منجر به سرمایهگذاری و رشد اقتصادی شود. گلها در رده محصولات کشاورزی طبقهبندی میشوند زیرا زمانی که مورد کاشت قرار میگیرند، برداشت آنها اهداف زیباشناختی را در بر میگیرد. Aspect and Microclimate : میتواند نواحی مستعدِ برداشت را مشخص کند، برای مثال، دامنههای رو به جنوب آلپ سوئیس از بادهای سرد و خشک در امانند که مسئله بسیار مهمی برای رشد موفقیت آمیز محصولات کشاورزی است. ۱۰ محصول عمده صادرات غذایی و کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به شرح زیر بودهاست: انواع پسته خندان (۷۰۶٫۳ میلیون دلار)، رب گوجه فرنگی (۱۶۹٫۹ میلیون دلار)، مغز پسته تازه یا خشک (۱۵۱٫۴ میلیون دلار)، ماست بجز فراوردههای تغذیه کودکان شیرخوار (۱۴۴٫۷ میلیون دلار)، بستنی و سایر شربتهای یخزده حتی دارای کاکائو (۱۴۰٫۹ میلیون دلار)، شیرینی همچنین شکلات سفید بدون کاکائو (۱۳۷٫۸ میلیون دلار)، تیزابی بیدانه انگور خشک کرده (۱۳۳٫۶ میلیون دلار)، هندوانه (۱۳۰٫۱ میلیون دلار)، بیسکویتهایی که به آنها مواد شیرینکننده افزودهاند (۱۲۷٫۲ میلیون دلار) و پنیر (۱۲۵٫۱ میلیون دلار).

شاید تصمیم به ایجاد فرصت شغلی با کشت انواع محصولات کشاورزی گرفتهاید. تراز تجاری محصولات لبنی ایران در سال 2016 بالغ بر مثبت 523 میلیون دلار بوده است. تولید شیر ایران طی سال های اخیر تاثیری منفی از تحریم ها پذیرفته است. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه، فریبرز کرمی اظهار داشت: طی 4 ماهه سالجاری حجم ترددها در محورهای مواصلاتی استان افزایش 25 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. اما اهمیت توجه به پروژه های گلخانه ای در این است که کشت سنتی امکان تولید زیادی ندارد درحالی که با استفاده از سیستم های علمی گلخانه ای می توانیم در 11 ماه سال تولید داشته باشیم این درحالی است که با افزایش سطح زیر کشت گلخانه ای نه تنها تولیدات کشاورزی افزایش خواهد داشت بلکه اشتغال گسترده تری در کشورمان ایجاد می کنیم. به اعتقاد دائمی، باید با توجه به کمبود منابع آب در ایران، برنامهریزیها به روی بهرهوری حداکثر منابع آب متمرکز شود. کشاورز راه دستیابی به اقتصاد سبز در بخش کشاورزی را افزایش تعداد محصولات متکی به آب سبز اعلام کرد و افزود: به اعتقاد من در تابستان تقریباً هیچ محصولی نباید روی زمین کشت شود. پاسخ دهیم. ما اعتقاد داریم که می توانیم هم مصرف آب را کاهش و افزایش تولید داشته باشیم.

نیاز کودی این گیاهان اندک بوده و به دلیل ریشههای سطحی خود نیاز به آبیاری دائمی و منظم دارند. آقای آهنی: در بحث بحران وقتی به این قضیه نگاه می کنیم، ۴۵۰ شهر، ۸ هزار و ۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل است که سالانه ۲۵ سیل بزرگ در کشور رخ می دهد که ۵۶ میلیون نفر جمعیت کشور در معرض خطر سیل است و ۱۵ میلیون نفر تحت تاثیر شدیدترین سیل هاست. وی همچنین گفت: باید تقاضای آب کشاورزی کاهش یافته و تغییرات اساسی در بخش کشاورزی رخ دهد. کشاورزان در سال زراعی گذشته با آنکه اراضی زیر کشت محصول گندم کاهش یافته بود، چهار برابر سال قبل پول دریافت کردند که این امر نشاندهنده تأثیر افزایش بهرهوری در درآمد کشاورزان است. جمعیت جوان: جمعیت ایران در سال جاری 83.99 میلیون نفر تخمین زده می شود و انتظار داریم در سال 1402 به 87.89 میلیون نفر برسد.

انتظار داریم این رشد اندک در سال جاری نیز تکرار شود. در حفاری های نقاط گوناگون ایران مشخص گردیده که در حدود 3300 سال پیش از میلاد درخت را در ری، کاشان و دامغان به طرز مشابهی نقاشی می کرده اند و بنابراین در آن زمان از لحاظ باغبانی میان نقاط مختلف ایران رابطه برقرار بوده است. موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیش بینی را در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بخش کشاورزی ایران و دورنمای آن در چهار سال آینده که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ منتشر شده مطرح کرده است. پیش بینی می کنیم رشد مصرف شیر در ایران هر سال 3.1 درصد و پنیر 3.4 درصد در دوره پنج ساله منتهی به 1402 باشد. امیر یوسفی در گفتگوی با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال های گذشته برنامه مدونی در خرید تضمینی و قیمت گذاری محصولات کشاورزی وجود نداشته است اما قیمت گذاری گندم در سال گذشته سبب شد که این محصول به جای اینکه به سمت کارخانجات برود به سمت دامداری ها روانه شود که این به ضرر مردم، دولت و کشاورز تمام شد.

ارزش گلخانهها و کشاورزی صنعتی، در تمام دنیا سایت agriculture-na درک شده است. وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی بهدنبال دستیابی به خودکفایی در تمام محصولات نیست. با افزایش جمعیت شهرنشین و در مقابل کاهش روستانشینان، در حالی روزبهروز نیازهای غذایی افزایش مییابد که با کاهش زمینهای زراعی رو بهرو هستیم، بهگونهای که شاید بشود گفت کشت محصولات بهصورت عادی و سنتی صرفه اقتصادی ندارد و نمیتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و باید بهدنبال راههای جدید تولید محصولات کشاورزی باشیم. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی دومین چالش پیش روی کشاورزی ایران را چالش ناپایداری عنوان کرد و ادامه داد: برای ایجاد پایداری در تولیدات کشاورزی و جلوگیری از افت و خیز در تولیدات و تغییر درآمد کشاورزان و امنیت غذایی باید یک نسخه پایداری در تولید محصولات داشت که این امر با کشاورزی حفاظتی تحقق مییابد. در همین دوران که بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی ایران از خارج وارد میشد و محصولات استراتژیکی مانند؛ گندم و برنج وابسته به خارج بود. حیواناتی که به کشتارگاه می روند اکثرا بیش از اندازه استاندارد وزن دارند و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

آفات و بیماریها، تنها مشکلات کشاورزی نیستند. سیستمهای آبیاری بارانی مستعد ایران نبوده و تنها در مناطقی مانند استانهای شمالی جوابگو است که رطوبت هوا بالای 60 درصد است. برای مثال کشور روسیه که به علت سرمای هوا واردکننده بسیاری از محصولات کشاورزی است و میتواند بازار بسیار خوبی برای صنعت نیمهجان کشاورزی ما باشد به علت نبود کشتیهایی با توانایی حمل موادغذایی، نبود واگنهای یخچالدار در ناوگان ریلی و نبود ماشینهای حملکننده مناسب، متاسفانه قابل استفاده توسط کشاورزان و تولیدکنندگان کشورمان نیست. روند پرداخت خسارت، ترمیم و آسیب دیدگی و حمایت از کشاورزان در چند دسته تقسیم می شکد چرا که برخی شهرستان های استان خسارت بیشتری دیدند که نهاده یارانه دار در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم. بنابر آمار خسارت وارده به تفکیک زیربخش ها بدین شرح است که حدود ۴۸.۸ درصد آب و خاک و موارد زیربنایی، ۴.۶ درصد آبزیان و دام و طیور، ۳۰.۳ درصد باغبانی و ۱۶.۳ درصد زراعت دچار آسیب شده است.

در سال ۱۳۵۶ از ادغام وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها وزارت کشاورزی و عمران روستایی تشکیل شد وسازمان آن در سال ۱۳۵۸ به تصویب رسید. وی بیان کرد: در سال 92 بهدلیل کمبود جدی ذخایر گندم دولت حدود 2.5 میلیون تن گندم اضافه وارد کرد. در مجموع، کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، برنامه ریزی، ایجاد و بهره برداری از ظرفیت های جدید تولید محصولات کشاورزی مانند آبزی پروری با فناوری پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 200 هزار تن در برنامه ششم توسعه، گسترش تعاملات و مناسبات با کشورهای جهان در زمینه کشاورزی، گسترش بکارگیری دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری در بخش کشاورزی و توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در بخش کشاورزی است که در پسابرجام با شتاب بیشتری دنبال می شود. بنابراین باید برای کشت محصولات فکر دیگری کرد. مساحت کشاورزی در ایران کاهش یافته، اما تولیدات افزایش داشته است و رکوردهای تاریخی ثبت شده است، ولی در کشت برخی محصولات در استانهایی که مزیتی در این زمینه ندارند مشکل وجود دارد. پنجمین قدم تصمیم در مورد نحوه آبرسانی می باشد، اگر آب فراوانی در اختیار دارید می توانید به شیوه سنتی و با حفر جوی هایی در کنار ریشه محصولات اقدام به آب رسانی کنید ولی اگر آب در دسترس شما محدود می باشد می توانید از آبیاری قطره ای استفاده کنید.

چهارچوب چوبی با اینکه ارزان خواهد بود ولی عمر کوتاهی دارد و برای 2 الی 3 سال دوام خواهد داشت. پیش بینی می شود این رقم در سال 1402 به 66 هزار تن کاهش یابد. از سال ۱۳۳۰ تا سیل اخیر ۷ هزار و ۲۳۰ مورد سیل در کشور ثبت شده که ۱۵۰۴ نفر تلفات انسانی داشتیم که به سبب تفاوت در استاندارد کشورها با یکدیگر نمی خواهیممقایسه ای این شکلی داشته باشیم، اما آنپه حائز اهمیت است برای کاهش خسارت ها باید به سمت پیش بینی هوشمند رویم و چنانچه بتوانیم بدرستی این پیش بینی را انجام دهیم، قطعا خسارت کمتر می شود. در سال 1398 ایران 70 هزار تن در تولید گوشت گوساله کسری داشت. نباید کسی تصور این را داشته باشد که آب جدیدی خواهیم داشت و آب موجود نیز تضمینکننده پایداری سرزمین ما است و این بدان معنی است که همه آب موجود سهم ما نیست. کشاورز همچنین گفت: ظرفیت آبی جدیدی نداریم و در زمینه آبهای مرزی غفلتهایی صورت گرفته که جبران آن بسیار پرهزینه خواهد بود. برای گرم کردن گلخانههای بسیار گرم نیز روشهای متفاوتی وجود دارد، مانند بخاری برقی و مشعلهای نفتی (پارافین).

در سال جاری مصرف پنیر با رشد 3 درصدی به 278،300 تن می رسد و این رقم در سال 1402 بالغ بر 319،300 تن خواهد شد. انتظار داریم تولید شیر و پنیر در ایران طی دوره پنج ساله به طور متوسط 3 درصد در سال رشد کند. صنعت مرغداری ایران هنوز با مشکلات ناشی از شیوع آنفلوآنزای مرغی در سال 2016 دست و پنجه نرم می کند. آقای نظری استاد دانشگاه: شاخص های جهانینمیتواند جوابگوی کشاورزی امروز باشد، امروزه کشاورزی و دامپروری باید سازگار با اقلیم باشد که بنابر آمار صندوق بیمه ۵ درصد یا ۳۰ درصد نمیتواند رضایت کشاورزان را جلب کند. در حالی که پایداری مزیت اصلی کشاورزی مدرن است ، شما هرگز سود خود را برای پایداری متصور نیستید ، بلکه با رضایت از استراتژی کشاورزی سازگار با محیط زیست از هجوم سود مغذی برخوردار می شوید. برزیل بیش از سایر کشورها از این وضعیت سود می برد. کشت انواع خاص فلفل باتوجهبه غنی بودن ارقام آن در دنیا میتواند سود بیشتری را نیز نصیب شما کند. تا زمانی که تحریم ها علیه ایران ادامه دارد روند تولید گوشت و سرمایه گذاری در این بخش رشدی کند خواهد داشت.

حسین دهقانیسانیچ، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی نیز در سخنان خود گفت: اصلاح بهرهوری آب فقط از طریق بخش کشاورزی امکانپذیر نبوده و برای دستیابی به این مهم نیازمند همپیمانیهایی در داخل کشور و دستگاههای اجرایی مختلف هستیم. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تعادل بخشی بدون همکاری وزارت جهاد کشاورزی امکانپذیر نیست، ایران را واردکننده آب مجازی اعلام کرد. در اینکه کشاورزی در زمان طاغوت وضعیت چندان مساعدی نداشت جای شکی نیست، تا جایی که 70 درصد محصولات کشاورزی ایران از خارج وارد می شد. کشاورز ادامه داد: فراوانی یا کمی دسترسی مردم به ارزاق یا به عبارت دیگر اینکه یک محصول فراوان است یا اینکه زیرزمینی است و تنها افراد محدودی میتوانند آن محصول را خریداری کنند نیز یکی دیگر از شاخصهای توسعه بخش کشاورزی است که در بیشتر محصولات دسترسی خوبی وجود دارد. پرورش فلفل- قلق های خاص خود را برای پرورش دارد. به عنوان مثال میدان میوه و ترهبار نمیتواند مکان مناسبی برای محصولات خاص گلخانهای باشد. بوده و حتی در برخی محصولات وارداتی هم ردپای این موضوع دیده میشود. میتواند سودمند باشد. اما این سودمند بودن در هر یک از این موارد به چه معناست؟ اولويتهاي بکارگيري روشهاي مکانيزه در توليد محصول با توجه به شرايط فني اقتصادي و اجتماعي هر جامعه مشخص مي شود.