اخبار

اصلیترین دلیل وجود یارانههای دولتی است مجله خبری کشاورزی

اگر بتوان از این روش در مقیاس گلخانه استفاده کرد، به معنی ذخیره ی انرژی در حد 30 درصد یا حتی بیشتر است. مصرف بالاتر انرژی به معنی انتشار بیشتر کربن است در حالی که گیاهان بومی پایدار باعث کاهش کربن در هوا می گردند. گلخانه صنعتی به فضایی از اسکلت و چارچوب که به وسیله پوشش شفاف پوشیده شده است گفته میشود، که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان مختلف اعم از گیاهان زینتی، صیفیجات، سبزیجات و … نقش و جایگاه پنبه همانند دیگر محصولات راهبردی ضروریترین مصارف جامعه (غذا، پوشاک و تهیه محصولات صنعتی) را پاسخ می دهد و تأثیر تولید این محصول بر اقتصاد ملی و اشتغال از برتری مطلق برخوردار است، این گیاه علاوه بر روغن و خوراک دام، از آن ده ها فرآورده با ارزش صنعتی دیگر نیز تولید می شود و در بیش از 60 کشور از جمله ایران برای صدها میلیون نفر ایجاد اشتغال داشته است. روش نوین کاشت زعفران گلخانه ای برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ در کشور چین توسط آقای ژائو جی ابداع شد.و در سال ۲۰۱۲ در چین این طرح ثبت ملی شدکشور چین بسیار با قدر وارد مقوله تولید زعفران شده .در این نوع کاشت راندمان محصول در مقایسه با کشت سنتی به ده برابر رسیده است.

برگ ها باریک و بلند به رنگ سبز تیره یا چمنی به طول حدود ۲۰ تا ۵۰سانتی متر، به تعداد ۱۱- ۵ برگ، گل ها و برگ ها داخل لوله ای غشایی به نام اسپات ( چمچه ) قرار می گیرند که وظیفه حمایت برگ و گل تا خارج شدن از خاک را به عهده دارد. دولایه پلاستیک که یکی از آنها مستقیماً روس سطح خارجی ورقه دیگر قرار می گیرند، توسط بالشتکی از هوای فشرده از یکدیگر جدا می شوند. چرا که ایران به عنوان زادگاه زعفران و تولیدکننده بی رقیب این گیاه (بیش از ۹۰ درصد تولید خالص جهانی) همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است و رسیدن به این جایگاه برای سایرکشورها کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

پس از تغییر مکرر چند سردبیر و بروز اختلافنظرهای مدیریتی جدی و ناکامی در روش مدنظر مدیران تازه، این پایگاه خبری تخصصی فعال بخش کشاورزی از اواسط زمستان ۹۷ به دلیل بلاتکلیفی سیاستهای مالی و همچنین تغییر مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی تا نوروز ۹۸ در دسترس نبود. وزیر جهاد کشاورزی در این باره میگوید: در سال زراعی جاری کشاورزی قراردادی را از محصول گندم شروع کردهایم، همیشه این سوال را میپرسیدیم که چرا کشاورز باید با هر سختی (مشکلاتی در تامین کود، سم و آفتزدگی و غیره) گندم بکارد و در نهایت محصول آن به قیمت پایین خریداری شود؟ نور خورشید همچنین با استفاده از پیام هایی که در روز و شب به گیاه می رساند هدایت رشد گیاه را به عهده دارد و دستکاری این جریان انتقال اطلاعات ممکن است نتایج فاجعه باری در بر داشته باشد. پرورش محصولات با استفاده از نور مصنوعی (در فرم خواب های کوتاه برای گیاهان) انگیزه ی خوبی است به خصوص برای مناطقی که قیمت تولید در فصل هایی از سال که نور خورشید کم است، می تواند بالا باشد.

ده هزار مترمربع را می توان در یک محیط صد متری در پنج طبقه که میشود پانصد متر اجرا نمود. سوال اصلی این است که این کشورها چگونه توانستهاند در زمینهی صادرات محصولات کشاورزی، کشورهای پهناوری همچون ایالات متحده و برزیل را به چالش بکشند. در جهانی که کمبود آب به یک معضل بزرگ تبدیل شده است با استفاده از گلخانه استفاده مصرف آب را مدیریت کرد. امروزه روش تولید گلخانه ای، از جهت تولید گل و گیاهان زینتی و هم چنین تولید سبزی و صیفی جات به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است که سرمایه ی زیادی را نیز می خواهد.

در حالی که پایداری مزیت اصلی کشاورزی مدرن است ، شما هرگز سود خود را برای پایداری متصور نیستید ، بلکه با رضایت از استراتژی کشاورزی سازگار با محیط زیست از هجوم سود مغذی برخوردار می شوید. • تراکتورهای بدون سرنشین که قابلیت کنترل از راه دور را دارند. گلخانه یک راه حل ساده و درعینحال مدرن برای مبارزه با سرما و گرما برای تولید محصولات کشاورزی باکیفیت در تمام طول سال میباشد. در برابر سرما و گرما مقاوم است و از گیاهان شما در برابر سرما و گرما محافظت و نگهداری میکند. توجه داشته باشید که گلخانههای صنعتی دارای اندازه های متغیری میباشد که شما بسته به نوع کشت محصولات میتوانید از آنها استفاده کنید. در کتاب مورد اشاره که دارای بخشهای گوناگون است درباره نگهداری بذرها، غلات و اینکه کدام درخت و گیاه از بذر میروید و کدام را باید به صورت نهال کاشت و همچنین خواص انگور و دیگر درختان میوهدار و بیثمر، انواع گیاهان زینتی و کود صحبت شده و به هر گیاهی فصلی اختصاص یافتهاست.

گیاهانی که در چرخه های 5 ثانیه ای روشنایی/خاموشی رشد کردند، رشدشان مشابه رشد گیاهان در چرخه ی نور طبیعی بود. اما «مهدی حسینی» رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود کشور در مصاحبهای میگوید: سبد ثبتی سموم کشور که سازمان حفظ نباتات مطرح می کند ۵ درصد سموم پرخطر و بقیه آن متوسط و کم خطر هستند. استانهای خوزستان و خراسان رضوی به ترتیب با 11.25 و 10.11 درصد سهم در سطح برداشت آبی محصولات سالانه کشور در رتبههای دوم و سوم هستند و این سه استان درمجموع 34.28 درصد برداشت زراعی آبی سالانه را دارند. بر اساس این گزارش تولید شیر ایران در سال جاری ۰.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و به ۷.۷۷۹ میلیون تن خواهد رسید. تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۴ از ۱۰۳ میلیون تن به ۱۱۲ میلیون تن رسید. امروز به دلیل شرایط جوی حاکم و همچنین تراز تجاری بالای محصولات گلخانهای اغلب سرمایه گذاران با ساخت گلخانه صنعتی درصدد کسب حداکثر سود از سرمایه خود در این بخش هستند سودی که در تمام فصول سال عاید آنها میشود. تأثیر دیگر حمله اعراب مهاجرت گروه هایی بود که اسلام را نپذیرفته بودند، این افراد به همراه خود امکانات مالی و تولیدی ای را که اندوخته بودند به همراه بردند.

مسعودی فر اعلام کرد که اگر افراد دچار علائمی مانند ضعف و استفراغ شدند؛ بلافاصله به پزشک یا مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنند. لازم به ذکر است که این موضوع ممکن است در همه شرایط صادق نباشد زیرا احتمال دارد گیاه به صورتی با محیط سازگار شود چنانچه در همدان که در ردیف شهرهای سردسیری ایران است، زراعت و کاشت زعفران نتایج رضایت بخشی داده است. در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک میشود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبتهای لازم به راحتی و سهولت انجام میشود. پس نتیجه میگیریم که پایه و اساس کشاورزی و مزرعهداری سالم در کیفیت خاک نهفتهاست.

سال گذشته هم، منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران، در این باره به تسنیم گفته بود: «در وزرات کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تحقیقی انجام شد که نشان داد بهازای هر تن فرسایش خاک ۲۸ دلار خسارت وارد میشود. این پژوهشگر علوم کشاورزی افزود: گام بعدی این است که با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، آب در دسترس را که از طریق شبکه های انتقال آب، ذخایر آبی، سدسازی و آب شیرین کن ها تامین شده است را به این معادلات اضافه کنیم. این در حالی است که تقاضای کل محصولات کشاورزی دارای رشد متوسط ساليانه 4.13 درصد بوده است.

محققان احتمال دادند که پالس های نور با ساعت داخلی گیاه تداخل دارد و در نتیجه گیاهان متوجه نمی شدند چه ساعتی از روز است. نهال های کلم، شلغم و چغندر بعد از قرار گرفتن در معرض دوره های 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی به مدت 4 روز، به طور طبیعی رشد کردند، رنگدانه های آن ها افزوده و گیاهان بزرگ تر شدند. محققان احتمال داده اند که هنگامی که نور به چند قسمت کوچکتر تقسیم شود، ساعت داخلی گیاه جریان نور همیشگی را احساس و دریافت نخواهد کرد. هلند کشوری است که کشاورزی در محیط کنترل شده مانند گلخانه ها را به سرعت پذیرفته است و به این ترتیب محصولات با ارزشی مانند گیاهان دارویی، انواع مدل های کاهوها و گوجه ها در گلخانه هایی که در تمام طول سال روشن هستند، تولید می کند.

فعالیت میکند یا میتواند مدیر واحدهای تولیدکننده محصولات متنوع باغبانی باشد. درآمد گلخانه گل میتواند بسیار مناسب باشد و گلها از سودآورترین محصول گلخانه ای هستند. 29 سال بیشتر سن ندارد و تا 14 ماه پیش او کارگری ساده بود که نمی توانست رویای پولدار بودن و داشتن درآمد سرشار را با 3 هزار متر زمین کشاورزی باقی مانده از پدر در سر داشته باشد ، حالا اما او راه چند ده ساله را با همین زمین کوچک یک شبه پیموده است و تولید کننده محصولاتی است که در سفره مردم جای زیادی دارد. بعدها به بعضی از کشورها که زیر بار مونتاژ قطعات منفصل نمیرفتند، میگفتند حالا شما فعلاً اینها را بگیر؛ ما کمک میکنیم که شما مثلاً 5 سال دیگر بخشی از این قطعات را بسازی.

در حقیقت مقدار کلی نور دریافتی آن ها تغییری نکرده بود، اما نور را در چند قسمت روز دریافت کردند و جوانه های گیاهان پاسخ خوبی به این روش ندادند. هزینه ی تأمین انرژی گاهی بیشتر از 25 درصد هزینه ی کلی پروژه است. تصویر 3: یک نوع از کاهو که با دریافت دوره ی تاریکی به مدت 10 ثانیه بنفش رنگ شده است و مشابه گیاهانی هستند که با دوره ی تاریکی 5 ثانیه رشد کردند در حالی که 30 درصد انرژی کمتری مصرف شده است. نباید فراموش کرد که هر کجا دانش وارد مزارع شده سطح کیفیت و کارآیی، رفاه و درآمد و همچنین ثبات اشتغال بالا رفته است. املاک موقوفه عام نیز بر اساس درآمد آن زمین به اجاره دراز مدت ۹۹ ساله به کشاورزان واگذار گردید. در مقابل، شیوه های سنتی کشاورزی بر بومی سازی، تنوع زیستی و منابع ژنتیکی مشترک برای بسیاری از محصولات مختلف تأکید دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان؛ معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد از نانواییها به پوز هوشمند مجهز شده اند گفت: تا پایان ماه جاری تمام نانواییهای استان به این پوز مجهز خواهند شد. مهدی روحانینژاد، رئیس فروم اینترنت اشیا در این رویداد گفت: «فروم اینترنت اشیا از بهمن ماه سال ۹۴ شروع بکار کرده و تاکنون ۳۰ مجموعه را در حوزه اینترنت اشیا شناسایی کرده است. عضو تیم پژوهشی پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد جابهجایی زمینهای کشاورزی به مناطق نیمه مطلوب را یکی از راهحلهای مشکل کشاورزی در ایران عنوان کرد و گفت: بیشترین زمین در استان های کردستان آذربایجان غربی و کرمانشاه، لرستان و مازندران و گیلان نسب اراضی به مساحت مطلوبیت خوبی برای کشت دارند. هنوز هم پدربزرگان و برخی از پدرانمان تعریف میکنند که چگونه با گاو و یا اسبهای قوی هیکل، اراضی کشاورزی خود را سخم می زدند و زمین کشاورزی خود را برای یک فصل برداشت محصول آماده می کردند.

تنوع اقلیم و آب و هوا امکان تولید هر محصول و امکان جایگاه تعیین کنندگی را در بازارهای جهانی و منطقهای دارد. استفاده از گلخانه صنعتی سبب میشود تا آب کمتری مصرف شود. با توجه به نیاز روزافزون بازار به تولید انواع مختلف گیاهان زینتی، سبزیجات و صیفیجات تازه استفاده از گلخانه صنعتی به یکی از سودآورترین بخش کشاورزی تبدیل شده است. استفاده نمود. با استفاده از گلخانه صنعتی میتوان در تمام طول سال از صیفیجات و سبزیجات تر و تازه استفاده کرد. با توجه به این نکته که گیاهان تحت پالس های نور رشد می کنند، می توانیم هزینه ی بالای انرژی مصرفی در کشاورزی گلخانه ای را کاهش دهیم و با صرف انرژی کمتر گیاهان تازه تری پرورش دهیم. مبصّر با بیان اینکه کشاورزی ما در حال گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است، تصریح کرد: تا ۱۰ سال پیش تقریباً ضریب مکانیزاسیون در مزارع برنج کمتر از ۱۰ درصد بود، اما در حال حاضر ۸۵ درصد مزارع برنج کشور با کمباین برداشت میشود که این به معنای مدرن شدن کشاورزی در کشور ماست. در این مدت از اطراف پیاز جوانههای بسیاری میروید که باید به جز جوانهای اصلی دیگر جوانهها را از پیازها حذف کرد این عمل از هدر رفتن توان و نیروی ذخیره شده در پیاز جلوگیری میکند.

علفهای هرز دشمنان اصلی سایت agriculture-na محصولات کشاورزی هستند. عملیات وجین و مبارزه با علفهای هرز بسیار ساده وناچیز خواهد بود. در این شرایط نگرانی که به شدت در بلندمدت بایستی به آن توجه کرد ورود رقیبی مانند کشور چین در بازار تجارت جهانی زعفران نیست، چون با این سطح زیرکشت و تولید زعفران قدرت رقابت سایر کشورها با ایران بسیار سخت و محال به نظر می رسد، بلکه نگرانی آینده، ورود زعفران چینی به بازار مبادلات جهانی با قیمت بسیار پایینتر از هزینه تمام شده این محصول برای کشاورزان و تولیدکنندگان ایرانی می باشد. این تعداد چاە تأثیرات جبرانناپذیری را بر آبخوانها گذاشتە، به طوری کە کسری تجمعی منابع آبی زیرزمینی کشور به ١٣٢ میلیارد متر مکعب رسیدە است که حدود ۱١٠ میلیارد متر مکعب از این کسری در طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده و هر ساله نیز رقمی در حدود هفت میلیارد متر مکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه میشود. انقلاب تکنولوژی بسیار فراگیر بوده طوری که به صنعت کشاورزی نیز راه پیدا کرده است. زعفران گیاهی است علفی، چند ساله، دارای کورم (پداژه) سفید رنگ که روی آن جوانه های راسی و جانبی وجود دارد.

یکی از برگهای سبزی که در محیط گلخانه هم رشد میکند. فلفل دلمه معمولا در سه رنگ سبز، قرمز و زرد و نارنجی می روید و برای کاشت فلفل دلمه اکثرا از نشاء آن استفاده می کنند؛ چون بذر این سبزی شش هفته پس از کاشت جوانه می دهد. گل شامل گلپوش ۶ قطعه ای ۳ کاسبرگ و ۳ گلبرگ، همرنگ و خوشبو، دارای ۳ پرچم با بساک زرد رنگ، مادگی آن دارای خامه سفید، کلاله ۳ شاخه ای و قرمز رنگ است. مهمترین مزایای این گل خانه نسبت به دیگر انواع گل خانهها، قابلیت انتقال نور بالا است که می تواند حداکثر میزان نور را به داخل گلخانه وارد کند که این مورد در مناطق گرمسیر و خصوصا در فصل تابستان از معایب به شمار می آید. گیاهان به طور معمول در یک چرخه ی تکراری نور روز را دریافت می کنند و سپس یک شب را در تاریکی سپری می کنند، چه می شود اگر نور روز را به چند پالس نوری تبدیل کنیم که هر کدام در حد چند ساعت، دقیقه یا ثانیه طول بکشد. گیاهانی که در چرخه های 5 ثانیه ای روشنایی / خاموشی رشد کردند، رشدشان مشابه رشد گیاهان در چرخه ی نور طبیعی بود.