اخبار

اصول کشاورزي ارگانيک محصولات ارگانیک ایران | agriculture-na

در این مدل جهانی ایده آل است که زنجیره غذایی توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کنترل شده و شرکت ها نقشی در کنترل آن ندارند. لزوم اهتمام به کشاورزی سبز یا همان ارگانیک در نهایت موجب حفظ زیستگاه های حیاتی و حوزه های آبخیز شده و سلامت خاک و کیفیت آب را ارتقا میدهید. جهت مبارزه با کرم گلوگاه انار، علاوه بر جمع آوری و انهدام انارهای آلوده در تمام طول فصل رشد و بعد از برداشت، می توان نسبت به پرچم زدایی میوه های انار ۶-۵ هفته بعد از ظهور اولین گل به عنوان مبارزه مکانیکی اقدام نمود . باید به گونه ای عمل کنند تا حیات طبیعی موجودات زنده در محیط کشاورزی ارگانیک و پیرامون آن حفظ گردد و به تعادل زندگی آفریده های بی شمار خداوندی کمک نمایند. باید مراقب باشند تا تأمین نیازهای غذایی نسل حاضر، به قیمت خطر آفرینی برای محیط زیست و نسل های آینده تمام نشود.

نحوه کاشت اصولی نهال و اقدامات پس از آن

مهمترین ویژگی کود ورمی کمپوست داشتن درصد بالای ماده آلی است که می تواند فقر زمین هایی را که در سال های طولانی از کود شیمیایی استفاده کرده است را جبران نماید. کود ورمی کمپوست مجله خبری کشاورزی را می توانید در داخل مزرعه تولید کنید. این آفت کش ها ممکن است با پایه مواد معدنی، مواد آلی طبیعی و یا فرآورده های بیولوژیک باشند و با اسامی تجاری گوناگونی ارائه شوند.

http://3darchitecture.ir

در این سیستم، در شرایطی که آفت یا بیماری شدت یابد و با روش های دیگر مبارزه، که قبلا ذکر شد، کنترل آن میسر نشده باشد، استفاده از ترکیبات معدنی و یا ترکیبات آلی که منشاء طبیعی داشته باشند، مجاز می باشد. گاه‌كشاورزان ‌مي‌توانند يارانه‌اندكي‌براي توليد در دوره ي گذارازطريق فروش محصول باقيمتي بيشترازقيمتهاي رايج امّاكمترازقيمتهاي گواهي شده زيستي دريافت كنند.طي مراحل اولّيه گذار،برخي از كشاورزان افت عملكردهاي تاحدود30%گزارش كرده اند. کشاورزی ارگانیک در بیش از کشورهای 120 در جهان انجام می شود. حدود یک هزار کشاورز 634 تولید بیش از یک میلیون هکتار زمین کشاورزی را تولید می کند و این تعداد در حال رشد است.

در دهه­های گذشته به دلیل مصرف کودهای شیمیایی، اثرات مخرب زیست­محیطی متعددی از جمله انواع آلودگی­های آب و خاک و مشکلاتی برای سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده در خاک مشاهده گردید(حسین زاده و قربانی، ۱۳۹۰­). تأثیرات نامطلوب کودها­ی شیمیایی بر محیط­زیست سبب شد تا توجه به استفاده از روش­هایی که در آن نیازی به مصرف مواد شیمیایی نبوده یا از مواد شیمیایی کمتری استفاده می­شود، بیشتر شود(فائو[۴]، ۲۰۰۴). کود شیمیایی در حال حاضر به ­طور گسترده در کشاورزی جهان استفاده می­شود(بریمنر و کروگمیر[۵]، ۱۹۸۹­)، اما بدیهی است که این کودها رابطه­ی دوستانه­ای با محیط­زیست ندارند، باعث آلودگی آب، خاک و هوا گردیده، برای انسان نیز سرطان­زا هستند و باروری خاک را در دراز مدت از بین می­برند(میشرا[۶]و همکاران، ۲۰۱۳). استفاده بیش از حد از نهاده­های شیمیایی میزان ماده آلی خاک را به شدت کاهش می­دهد و این موضوع روی ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی خاک تأثیرگذاشته و امکان فرسایش را در خاک­ها افزایش می­دهد(داورنجاد[۷] و همکاران، ۲۰۰۴­).

کشاورزی ارگانیک؛ اصول توسعه باغبانی ارگانیک و …

وی بر اساس قانون بازده نزولی ‘ تئوری ارزش مارژینال را بوجود آورد . این تئوری می گوید‘ سود یک واحد بهره برداری تا زمانی افزایش می یابد که در آمد حاصل ازآخرین واحدمحصول تولید شده از هزینه های که بوسیله این واحد ایجاد می شود بیشتر باشد . ولی بعدا توسط AEREBOE در اوایل قرن حاضر دنبال شد و بوسیله BRINEMANN تکمیل گردید و بالاخره اساس و شالوده تئوری تولید واحدهای کشاورزی امروزی را تشکیل داد. کشاورزی پایدار یعنی ظرفیت های موجود در حال حاضر تنها متعلق به ما نیست و آیندگان نیز در آن با ما سهیم میباشند.

  • و با بستن گونی با نوارهای مقوایی لانه زنبوری به دور تنه بعضی از درختان میوه مانند سیب درختی، می توان آفت هایی مانند کرم سیب را که برای انجام زمستان گذرانی به لابلای این گونی ها و مقواها پناهنده می شوند، به دام انداخت و آن ها را از بین برد.
  • در کشورهای انگلیسی زبان، اصطلاح “کشاورزی ارگانیک” برای روش های کشاورزی استفاده می شود که در آن اصول اکولوژیکی در تولید استفاده می شود و در بسیاری از کشورهای دیگر معادل “کشاورزی زیست محیطی” در زبان خود استفاده می شود.
  • همانطور كه در آمار جهانی ملاحظه می گردد از سال 1985 ميلادي كه اولين برآورد از مزارع ارگانيك و سطح زيركشت آن در دنيا صورت گرفت تاكنون تعداد زيركشت مزارع ارگانيك در دنيا سيري صعودي داشته و اين نشان‌دهندة تقاضاي روزافزون براي محصولات زيستي در جهان است.
  • براي مثال نمي‌توان از كود دامي تازه براي محصولات غذايي انسان كه در طي چهارماه برداشت مي‌شوند استفاده كرد.
  • کشوری که در عرصه کشاورزی توانمند است قدرت استراتژیک بیشتری داشته و ذخایر محصولات غذایی هر کشور میزان استقامت آن کشور را تعیین مینماید.