دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم در مورد تولید و تجارت

ضرورت جذب سرمایه گذاری، پیشبرد تسهیلات تولید، توجه به بازارهای صادراتی و رفع موانع مالیاتی و بانکی از جمله مواردی است که نامزدهای انتخابات تاکنون در حوزه تولید و تجارت به آن اشاره کرده اند. با این حال به نظر می رسد مسائلی مانند نبود استراتژی صنعتی در کشور، راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی و رکود بازار مورد غفلت قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که 17 تیرماه برگزار می شود، در حال بررسی برنامه های کاندیداهای حوزه تولید و تجارت هستیم. این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با توجه به شرایط محاصره و کاهش صادرات نفت در سال های اخیر، تولید و صادرات غیرنفتی اهمیت بیشتری یافته است.
به طور کلی، بخش تولید کشور در سال های اخیر با مشکلاتی از جمله در حوزه تامین مالی به دلیل سیاست های تورم زدایی بانک ها، تامین مواد اولیه، طولانی بودن مدت تخصیص ارز، وجود سیستم های متعدد و نیاز به یکپارچگی آنها، تعدد بخشنامه ها، نوسانات نرخ ارز و فقدان راهبرد روشن، مبادلات مالی بین المللی، رکود و کاهش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، که به نظر می رسد برای کاندیداهای انتخاباتی برنامه های خود را ارائه دهند. این چالش ها را حل کنید.
از سوی دیگر در حوزه تجارت، صادرات غیرنفتی ایران نیز در سال های گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده است. اتکا به تعداد محدودی از مقاصد صادراتی و تمرکز بر صادرات کالاهای اولیه دو مشکل عمده در این زمینه است. این امر نه تنها خطرات اقتصادی را افزایش می دهد، بلکه مانع توسعه پایدار و ایجاد شغل می شود. بررسی آمار صادرات غیرنفتی ایران در ده سال گذشته نشان می دهد که بیش از 80 درصد صادرات کشور به 10 مقصد عمده صادراتی کشور تعلق دارد. در عین حال دو کشور چین و عراق به تنهایی بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده اند. تراز تجاری کشور در سال گذشته به 16.8 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 2.6 برابر و نسبت به سال 1400 3.7 برابر شده است.
این وابستگی شدید به دو کشور خطرات اقتصادی را به شدت افزایش می دهد. به عنوان مثال، هرگونه تغییر در سیاست های تجاری این کشورها و یا بروز تنش های سیاسی می تواند به طور قابل توجهی بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد. به طور کلی، اتکا به بازارهای محدود و فروش نفت خام دو چالش عمده برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران است.
در نتیجه این مشکلات، تراز تجاری سال 1402 شامل صادرات نفت خام، خدمات فنی و مهندسی و برق به بیش از 20.6 میلیارد دلار رسید، در حالی که تراز تجاری غیرنفتی (بدون احتساب نفت خام، خدمات فنی، خدمات مهندسی و برق) منفی بود و به 16.8 میلیارد دلار رسید. در عین حال، کسری تراز تجاری غیرنفتی دولت در سال های 1400 و 1401 به ترتیب 4.5 و 6.4 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد کسری تراز تجاری دولت در سال 1402 هجری شمسی 2.6 برابر سال قبل بوده است. ، و نسبت به سال 1400 افزایش یافته است. 3.7 برابر اما موضوع تجارت و صادرات کمتر مورد توجه نامزدها قرار گرفت و به ذکر نکات کلی در این زمینه اکتفا کردند.

برای رشد باید سرمایه گذاری کنیم
هر یک از شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با در نظر گرفتن نقش مهم بخش تولید و تجارت در تنظیم تولید داخلی و تحولات اساسی در اقتصاد ملی و معیشت مردم، برنامه های خاص خود را دارند. مثلا مسعود دکترها وی معتقد است: اگر می خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه گذاری کنیم، زیرا بدون سرمایه گذاری نه اشتغال و نه تولید افزایش می یابد. سرمایه گذاری به وسعت بازاری که در نظر داریم بستگی دارد. آیا ما فقط کشور را می بینیم یا به منطقه نیز نگاه می کنیم؟ با گسترش دید ما، طبیعتا شاهد رشد بیشتری هستیم.
وی بیان کرد: اولین قدم این است که مردم را در اقتصاد وارد کنیم. ما با قوانین خلقت نمی توانیم به بازارهای منطقه دسترسی پیدا کنیم. باید در برخورد با تولیدکنندگان و نخبگان ثبات داشته باشیم. اگر این کارها را انجام دهیم می توانیم به رشد 8 درصدی برسیم. اگر سرمایه گذار به ما اعتماد کند، سرمایه از کشور خارج نمی شود.
ما زنجیره را به تولید مرتبط کرده ایم
محمد باقر قالی باف در بخشی از سخنانم به اتلاف انرژی، نارضایتی بانک ها، مشکلات پرداخت تسهیلات تولیدی، لزوم اصلاح زنجیره تولید و بازار سرمایه اشاره و بر گشایش سرمایه گذاری خارجی تاکید کردم. و پول های قفل شده در بانک ها وارد تولید می شود.
قالیباف با اشاره به اینکه زنجیره تولید را بستیم، گفت: در حوزه بیمه، نهاد مستقلی در حوزه دعاوی بیمه ایجاد شده است و در حوزه مالیاتی نیز دولت تعیین تکلیف می کند. از این رو تلاش شد تا زمینه امنیت سرمایه گذاری در این راستا فراهم شود. اگر اینها در تولید و زیرساخت ها اجرا شود دیگر نیازی به کنترل قیمت ها نیست.
وی ادامه داد: مداخله دولت باید برای تعدیل قیمت نهایی در چرخه تولید باشد نه اینکه در حوزه بانکی 30 درصد سود بدهیم اما محصول حتی 10 درصد هم سود ندارد. این بدان معنی است که چرخه اشتباه است.
راه را برای مردم در عرصه های تولید باز می کند
باور علی رضا زاکانی همچنین این یک واقعیت است که مردم باید در همه عرصه ها حضور داشته باشند و در عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، تعاونی و … کشور باید به نفع مردم قوی شود و دولت برای مردم فضاسازی کند. مشارکت در زمینه های تولیدی، اقتصادی و تعاونی
وی با اشاره به اینکه مالیات باید در خدمت تولید باشد نه اینکه شیره تولید را از بین ببرد، تصریح کرد: باید به بنگاه های کوچک و اتحادیه ها با اغماض نگاه شود اما با هوشمندسازی نظام مالیاتی با فراریان مالیاتی برخورد شود و شفاف سازی مالیاتی انجام شود. . برای اینکه جریان تولید در کشور ضعیف نشود.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای رفع موانع و تسهیل تولید نیازمند بسته های مشخصی هستیم، همانطور که در دفاع مقدس که امام فرمودند جنگ در رأس امور است و اکنون تولید در رأس امور است مردم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
دستاوردهای دهه 1990 در کارخانه ها و اقتصاد چیزی شبیه برجام نبود
سعید جلیلی وی در گفت و گوی تلویزیونی خود به عملکرد برخی دستگاه های دولتی در واردات از خارج از کشور به جای خرید از داخل اشاره کرد و گفت: در هپکو به این موضوع اشاره کردم که این کارخانه بیش از 1000 دستگاه تولید دارد و دولت باید کمک کند تا این روند ادامه یابد. مختل نمی شود. توقف تا اتمام تولید در اراک و نیازی به واردات نیست. هپکو که زمانی 1800 دستگاه راهسازی تولید می کرد تولید نزدیک به صفر داشت یا در حالی که 44 هزار تن در سال تولید می کرد ماهانه 70 تن و سالانه حدود 800 تن تولید می کرد.
جلیلی گفت: در واقع آنچه در برجام به دنبال آن بودند تقریباً هیچ بود، دستاوردهای دهه 90 در کارخانه ها و اقتصاد مشابه برجام بود و تقریباً هیچ.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: توسعه اقتصاد دریایی یکی از اولویت های دولت من است و البته از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال گذشته است. امروزه دریا منبع تولید است و در تحولات جدید بین المللی نقش دارد. بسیاری از مسائل اقتصادی کشور را می توان زیر چتر اقتصادی دریایی سامان داد.
جلیلی گفت: اگر صحبت از جهش تولید است یکی از مهمترین بحث ها پایان تولید است. هدف از تولید صادرات است.
رفع موانع بر سر راه نهادهای اقتصادی و تولیدی
مصطفی پورمحمدی – کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید موانع را از سر راه نهادهای اقتصادی و تولیدی برداریم اگر این موارد را برطرف نکنیم، انتظار نداریم به تولید و اقتصاد کمک کنند. با توجه به رشد اقتصادی 8 درصدی، رشد اقتصادی ایران در پنجاه سال گذشته 4 درصد و در دهه گذشته 2 درصد بوده است و باز بودن در سه سال گذشته به همین منوال بوده و اکنون می خواهیم به 8 درصد برسد. حداقل باید سالانه 200 میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه شود. اگر سیاست ها را اجرا کنیم، می توانیم نیمی از این مبلغ را از منابع خارجی پس انداز کنیم. اما در دولت های خارجی بعد از جنگ جهانی سرمایه خارجی ایجاد کردند و توانستند بودجه را تامین کنند. یکی از مشکلات ما روابط خارجی و تحریم هاست یکی از مشکلات ما این است که نمی توانیم برنامه را اجرا کنیم. سرمایه گذاری 10 میلیارد یورویی در برنامه هفتم پیش بینی می شود اما چگونه این کار انجام می شود؟ این برنامه برای بیان اهداف و خواسته ها نیست.
ما نباید محصول را با مالیات آزار دهیم
امیرحسین قاضی زاده هاشمی وی بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز با مشکلات زیادی همراه بود و دولت ها موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی نشدند. منابع دولت باید برای سرمایه گذاری خارجی و خصوصی جذاب باشد و فضای کسب و کار برای مردم و بخش خصوصی باید بهبود یابد. نیازی نیست خودمان خودرو را تولید کنیم. حتی می توان این کار را با مشارکت سایر کشورها انجام داد. در این صورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش می یابد.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تولیدکننده را با مالیات اذیت نکنیم. ما باید مالیات های هوشمند را جایگزین مالیات بر درآمد کنیم.
در زیر می توانید نظرات نامزدهای انتخاباتی در حوزه تولید و تجارت را به تفصیل مشاهده کنید.

انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403032718318/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA
