اخبار

اقدامات دولت در بخشنامه بودجه 1404 برای رسیدگی به عدم تعادل آب / نگرانی برای امنیت غذایی

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، مسعود مزيگيان رئيس جمهوري اسلامي ايران هفته گذشته بخشنامه تهيه و تنظيم لايحه بودجه 1404 كشور و پيوست هاي هفتگانه آن را ابلاغ كرد. بودجه 1404 اولین لایحه قانون بودجه است که پس از ابلاغ برنامه هفتم توسعه تدوین می شود. تهیه این پیش نویس قانون در راستای رهنمودهای برنامه هفتم برای پیشرفت، اجرای احکام و دستیابی به اهداف آن بسیار حائز اهمیت است.

در بخشی از مقدمه بخشنامه بودجه 1404 آمده است: «برنامه دولت چهاردهم از ابتدا و دستیابی به اهداف مندرج در سند چشم‌انداز و اجرای سیاست‌های کلی نظام که ایشان ابلاغ کردند». به ویژه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و احکام و اصلاحات ساختاری مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه را اعلام کرد. در نتیجه، پیش‌نویس قانون بودجه سال 1404 کل کشور بر اساس مفاد قانون برنامه و با هدف بسته‌های اصلاح ساختاری مصوب شورای عالی هماهنگی سران کشور تهیه می‌شود.

در ادامه این مقدمه تاکید شده است: بخشنامه بودجه سال 1404 هجری شمسی بر اساس مفاد قانون برنامه هفتم و در سه عنوان توضیح دهنده شرایط کلان اقتصادی، رویکردهای کلی و نحوه اجرا ابلاغ شده است. کلیه دستگاههای اجرایی موظفند بر اساس مفاد قانون برنامه هفتم، بر اساس راهکارها و اصول این بخشنامه و اسناد پیوست، نسبت به انجام وظایف محوله اقدام نمایند.

بخشنامه بودجه کل کشور در سال 1404 مشتمل بر هفت ضمیمه است که جدول زمانی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال 1404 در دو مرحله، ضوابط مالی تهیه و تنظیم پیش نویس برنامه و قانون بودجه سال 1404 را شامل می شود. سال 1404 و دستورالعملها و فرمهای بودجه کل کشور برای سال 1404. تهیه و تنظیم بودجه دستگاههای اجرایی. دستورالعمل تهیه بودجه مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه برای شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت. راهنمای بررسی طرح ها و پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای و راهنمای تهیه رزرو تسهیلات بانکی و هزینه های خارج از بودجه است.

رشته آب و کشاورزی در بخشنامه بودجه 1404 ه

وضعیت فعلی بخش آب نشان می‌دهد که منابع آب تجدیدپذیر کشور نسبت به میانگین بلندمدت کاهش چشمگیری داشته است. آمارها حاکی از آن است که حدود 90 درصد از منابع آب تجدیدپذیر کشور استخراج و مصرف می شود. این موارد همراه با کاهش بارندگی و تغییر نوع بارندگی در سال های اخیر (تغییر اقلیم)، به چالش های متعددی در بخش آب اشاره می کند.

از جمله نمونه هایی از این چالش ها می توان به تخریب اکوسیستم های آبی کشور، کاهش شدید منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین و بروز درگیری های محلی بر سر آب اشاره کرد. از این رو در قانون برنامه هفتم توسعه با رویکرد مسئله محور، عدم تعادل بین منابع و مصرف آب (عدم تعادل بین عرضه و تقاضای آب) به عنوان یکی از چالش های مهم و عدم تعادل جزئی در کشور مطرح شده و اقداماتی انجام می شود. برای حل آن در فصل “سیستم مدیریت” منابع آب یکپارچه.

برای رفع این نارضایتی، از برجسته ترین انتظارات در برنامه هفتم مترقی حوزه آب که در بخشنامه بودجه 1404 به صراحت بیان شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف- جنبه تامین آب:

1- رساندن آب شرب به مناطق (شهرها و روستاها)

2- برنامه اعمال عوارض صادراتی بر محصولات پرآب و ناسازگار با الگوی کشاورزی

3- ایجاد بازار مبادله آب غیر متعارف (پساب و آب دریا)

4- افزایش استحصال آب با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی

ب- سمت تقاضای آب

1- نصب ابزار اندازه گیری استاندارد برای مشترکین جدید آب شرب و پر مصرف

2- تامین آب مورد نیاز صنایع آب بر از آبهای غیر متعارف (پساب و آب دریا)

3- تخصیص مجدد آب مصرفی در صنایع بزرگ پرمصرف آب و برنامه ریزی تامین آب جایگزین

4- نصب کنتور بر روی چاه ها و مدیریت (نظارت) برداشت اضافی از منابع آب.

5- واگذاری وظایف اداری در زمینه حفاظت و بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی و سطحی

با توجه به اینکه یکی از اصول حاکم بر بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه 1404 «اصلاح مستمر با نگاه بلندمدت» است و راه حل ناهماهنگی موجود اصلاحات آهسته و مستمر با همفکری نخبگان است. و نیروهای سیاسی تعامل مقامات حاکم بنابراین، با توجه به اینکه چالش‌های آبی یک شبه اتفاق نیفتاده و حاصل اقدامات مختلف در طول چندین دهه است، کاهش بخشی از این چالش‌ها در بودجه سال 1404 می‌تواند زمینه را برای کاهش تدریجی و اساسی این معضل در دهه آینده و پس از آن فراهم کند. توسعه منابع برای تامین آب کشور در شرایط قابل قبول.

توجه به امنیت غذایی و خودکفایی نسبی در تولید محصولات اساسی کشاورزی

امنیت غذایی اساس امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و یکی از مهمترین حقوق فرد و جامعه محسوب می شود. از این رو، دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی نسبی در تولید محصولات اساسی کشاورزی، ضمن حفظ منابع طبیعی و حیاتی کشور (کاهش مصرف آب کشاورزی)، از اهداف اصلی برنامه هفتم توسعه است. این اهمیت زمانی حاصل می شود که همه مردم همیشه به مواد غذایی کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند.

بهبود دسترسی به غذا تحت تأثیر عواملی مانند قدرت خرید خانوار، درآمد و اشتغال و حمایت از گروه های آسیب پذیر است. در این راستا از جمله اصولی که در رأس دولت در بخش بودجه 1404 و در لایحه قانون بودجه سال 1404 در بخش کشاورزی برای تامین غذای آحاد جامعه، تولید کارآمد محصولات کشاورزی، اصلاحات مستمر قرار گرفته است. با چشم انداز بلندمدت برای تولید محصولات اساسی کشاورزی و حمایت از اقشار محروم و توانمندسازی عمومی جامعه برای دسترسی به غذای کافی، سالم و مغذی و گسترش دامنه عدالت و همین نظر. به تمام مناطق کشور. کشور.

امنیت غذایی اساس امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و یکی از مهمترین حقوق فرد و جامعه محسوب می شود. از این رو، دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی نسبی در تولید محصولات اساسی کشاورزی، ضمن حفظ منابع طبیعی و حیاتی کشور (کاهش مصرف آب کشاورزی)، از اهداف اصلی برنامه هفتم توسعه است. این اهمیت زمانی حاصل می شود که همه مردم همیشه به مواد غذایی کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند.

بهبود دسترسی به غذا تحت تأثیر عواملی مانند قدرت خرید خانوار، درآمد و اشتغال و حمایت از گروه های آسیب پذیر است. وی در این خصوص به اصولی اشاره کرد که در بودجه سال 1404 دولت و در لایحه قانون بودجه سال 1404 در اداره کشاورزی برای تامین غذای آحاد جامعه مقرر شد.

https://www.irna.ir/news/85583793/%D8%AA%D9%85%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A2%D8%A8-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا