اخبار

الدغمی: واردات خودرو از مناطق آزاد ربطی به واردات خودروهای فرسوده ندارد

الدغمی: واردات خودرو از مناطق آزاد ربطی به واردات خودروهای فرسوده ندارد

رئیس سازمان توسعه تجارت پس از انتشار خبر امکان ثبت سفارش خودروهای وارداتی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی (تا قبل از 28 دی) به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت، توضیح داد: آخرین مجوز مربوط به … واردات خودروهای فرسوده از مناطقی که منطقه آزاد وجود ندارد و تایید کرد که این مجوز در واقع مربوط به واردات خودرو از مناطق آزاد و پلاک آنها است.

به گزارش ایسنا، دیروز (شنبه) خبری مبنی بر امکان ثبت درخواست خودروهای وارداتی به مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی قبل از تاریخ این تصمیم (28 آذرماه) به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت منتشر شد.

این اقدام در اجرای مصوبه مورخ 28 دی ماه سال جاری هیأت وزیران تحت عنوان «آیین نامه اجرایی بند (ج) تبصره (7) ماده یک قانون بودجه سال 1402 هجری قمری کل کشور است. کشور.

در ماده اول این سامانه مصوب آمده است: «خودروهایی که قبل از صدور این سامانه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه صنعتی و اقتصادی هستند، مشمول پرداخت کلیه عوارض و بدهی های مربوط به آنها و حقوق ورودی (از جمله) می باشند. حقوق گمرکی و منافع تجاری تایید شده) و یک معاینه.” تکنسین مرتبط با سیستم سیمفا و انطباق با مقررات، آنها اجازه خواهند داشت پلاک ملی را اعمال کرده و به سرزمین اصلی وارد کنند.

اکنون در راستای اجرای این مصوبه این امر میسر شده است ثبت نام خودروهای وارداتی پیش از تاریخ 19 ژانویه 1402 به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی معرفی شد.

ابهام ماجرا از آنجا شروع شد که برخی سایت ها و رسانه ها موضوع فوق را به موضوع واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد مرتبط کردند و احتمال دادند که این خودروها همان خودروهای فرسوده ای هستند که قرار است پس از چند روز اطلاع رسانی شود. 11 بهمن ماه هنوز اعلام نشده است.

شایان ذکر است وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران 20 بهمن در پاسخ به ایسنا، در خصوص وضعیت اخیر واردات خودروهای فرسوده و تاخیر در ابلاغ ضوابط آنها اعلام کرد: واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد آماده است در روزهای آینده به شما اطلاع رسانی خواهد شد. کنترل‌های (کلی) واردات خودروهای فرسوده نیز تصویب شد و دولت باید آن را اعلام کند. من مسئول این نیستم و وزارت صمت مخبر نیست. از آنها بپرسید که چرا چنین تاخیری در اطلاع رسانی وجود دارد.

به این ترتیب برخی گمان کردند این خبر (اخیر) مبنی بر واردات خودرو از مناطق آزاد وعده وزیر صمت بوده است. البته این خطا بر اساس ماده 1 این مصوبه است که خودروها قبل از ابلاغ این سامانه باید: او اجازه سفر دارد آنها طبق شرایطی ثبت و وارد می شوند. این کلمه باعث سردرگمی ترافیک برخی سایت ها و رسانه ها شده است.

در همین رابطه مهدی الزغمی، رئیس سازمان توسعه و تجارت در گفت وگو با ایسنا، گفت: موضوع به ورود خودروهای منطقه آزاد به سرزمین اصلی و پلاک ملی آنها مربوط می شود و ربطی به آن ندارد. با وضعیت فعلی.» واردات خودروهای دست دوم

واردات خودروهای دست دوم هنوز مردد

در پایان لازم به ذکر است که موضوع واردات خودروهای فرسوده از خرداد ماه سال جاری در مجلس نمایندگان مطرح و تصویب شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان فروردین ماه یک فوریت فاکتور خودروهای فرسوده به دولت ارسال کرد تا در صورت تایید مراجع ذیربط، خودروهای فرسوده وارد کشور شوند. در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در مردادماه، دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده با تایید اولیه در تاریخ 25 مرداد 1402 توسط سازمان ملی استاندارد با هدف تعیین روش های ارزیابی و صدور تاییدیه خودروهای فرسوده وارداتی بر اساس الزامات و مشخصات فنی منتشر شد. استانداردها

در طرح پیشنهادی وزارت حراست برای واردات خودروهای فرسوده، سن خودروها حداکثر پنج سال در نظر گرفته شد و باید استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را پاس کنند. طبیعتاً شهریور ماه اعلام شد که خودروهای فرسوده از سوی سازمان استاندارد و محیط زیست مجاز نیستند. معاف تبدیل شده بود

علیرغم همه صحبت های رئیس مجلس یازدهم، سخنگوی رسمی دولت و حتی در روزهای اخیر وزیر صمت درباره واردات خودروهای فرسوده، پس از گذشت حدود 9 ماه همچنان واردات خودروهای فرسوده در هاله ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1402121309480/%D8%B6%DB%8C%D8%BA%D9%85%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A8%D8%B7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87