اخبار

امکان کنترل تغذیه گیاهان وجود دارد مجله خبری کشاورزی

علاوه بر میوه گل های زینتی از دیرباز در گلخانه ها رایج بوده است. بازار پسندی محصولات گلخانه ای: از آنجایی که برای تولید محصولات گلخانه ای از بذر خالص و اصلاح شده استفاده می گردد، کیفیت محصولات تولید شده بسیار بالاست که علاوه بر بازارپسندی خوب در داخل کشور امکان صادرات محصولات تولیدی نیز وجود دارد که از نظر اقتصادی برای تولید کننده اهمیت بالایی دارد. دانههای روغنی بعد از غلات از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تأمین روغن نباتی مورد نیاز به عنوان منبع انرژی برای افراد جامعه و ماده اولیه صنایع فرآوردههای غذایی، کنجاله آن به عنوان خوراک دام و طیور، نقش مهمی را ایفا مینماید. بخش کشاورزی ایران، نقش مهمی در اقتصاد ملی کشور ایفا می کند.

امروزه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گلخانهای به یکی از سودآورترین کسب وکارها تبدیلشده است که برای نتیجه ی بهتر در این زمینه بهتر است همیشه اطلاعات مربوط به کسب وکار خود را بهروز کنید. یکی از راه حل هایی که میتوان این وضعیت را کنترل کرد، کشت محصولات گلخانهای است. پس زمان آن رسید که روش های بهتر و تازه ای برای حل مسئه پیدا کرد… با این کار قسمت انتهایی گیاهان در سایه قرار میگرفت و عملکرد کاهش پیدا میکرد، این عامل باعث شد تا کشاورزان به کاهش تراکم بوتهها روی بیاورند و در ادامه روش سیمهای با ارتفاع زیاد ابداع شد. مستلزم شناخت کامل گیاهان و نیازهای آنها. پرورش گلخانهای گل و فروش آنها نیز می تواند بسیار پر بازده باشد.

استاندارد ارگانیک ایران تحت عنوان استاندارد استاندارد ملی ارگانیک ایران (ISIRI-11000) است و از استانداردهای فرامنطقه ای می توان به استاندارد ارگانیک اتحادیه اروپا (EU)، استاندارد ملی ارگانیک آمریکا (NOP) و استاندارد کشاورزی ارگانیک ژاپن (JAS) اشاره کرد. استانداردها بسته به منطقه ای و فرامنطقه ای بودن، متفاوت هستندومحصولات ارگانیک صادراتی حتمابایددارای گواهی استانداردارگانیک کشورمقصد را دارا باشد. یکی از این کشورها، چین است که در نیازسنجی جوامع و ملل مختلف برای تولید محصولات صادراتی دارای تقاضای بالا، به خوبی برنامهریزی می کند و بی شک محصول ارزشمندی مانند زعفران چیزی نیست که از این قاعده مستثنی بماند. پول توجیبی هایم را که مدتی جمع کرده بودم با پول عیدی هایم یکی کردم تابتوانم گلخانه را اجاره کنم. هزینه ایجاد سیستم آبیاری یکی از هزینههای کلان احداث گلخانه است. یکی از برگهای سبزی که در محیط گلخانه هم رشد میکند.

بعضی از بذر ها مثل بذر خیار نیاز است ابتدا در گلدان کاشته شوند و پس از آماده شدن به زمین اصلی منتقل شوند . کار خودم را در این زمین آغاز کردم و اکنون موفق شده ام. از آنجا که پیاده سازی شبکه های نظارت سنتی با دوربین مداربسته هزینه بالایی دارد، بسیاری از تولیدکنندگان سیستم امنیتی ایده ای برای این کار ندارند. در اول شهریور ماه پیازهای بالای ۱۵ الی ۲۰ گرم در طبقهای چوبی بدون بستر و خاک قرار داده شده و به محیط گلخانهای برده میشود ، در آنجا دما ، نور و رطوبت مناسب که در بازه های زمانی زمانی متغییر میباشد نگهداری میشوند.

محمد کریم آشفته، بیان کرد: هر جوانی اگر فقط کمی اراده داشته باشد در محلی که هست می تواند درآمد کسب کند. فقط یک هکتار زمین با کمی اراده می تواند نان آور یک خانواده در یک روستا باشد. اکنون حدود 60 هزار هکتار اراضی در برزیل درحال پیگیری برای توسعه کشت فراسرزمینی است. معمولا در هر هکتار 460 تن فلفل می توان در سال برداشت نمود و میزان آلودگی و بیماری ها نیز به صفر خواهید رسید. ایران جایگاه هفتم تولید پیاز و گوجهفرنگی دنیا را دارد که بیش از 2 میلیون تن پیاز تولید میکند. وی گفت: با توجه به ظرفیت کشاورزی منطقه جنوب کرمان به ویژه شهرستان جیرفت احداث این مجموعه نقش مهمی در این بخش ایفا میکند و تمامی دستگاههای مربوطه زمینه را برای مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنند. بنابراین انتخاب نوع محصول مورد کاشت بدون شک نقش مهمی در سودآوری گلخانه خواهد داشت. حال چه این محصول در داخل آن کشور تولید شده باشد و یا از کشور دیگری وارد شده باشد.

هلند کشوری است که کشاورزی در محیط کنترل شده مانند گلخانه ها را به سرعت پذیرفته است و به این ترتیب محصولات با ارزشی مانند گیاهان دارویی، انواع مدل های کاهوها و گوجه ها در گلخانه هایی که در تمام طول سال روشن هستند، تولید می کند. چون درگلخانه ها امکان تامین شرایط مناسب برای پرورش گیاهان وجود دارد. این پژوهشگر علوم کشاورزی افزود: گام بعدی این است که با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، آب در دسترس را که از طریق شبکه های انتقال آب، ذخایر آبی، سدسازی و آب شیرین کن ها تامین شده است را به این معادلات اضافه کنیم. مومنی افزود: ما حتی در مورد آمارهای حوزه کشاورزی نیز با چالش مواجهیم امروز در بحث مدیریت داده ها و اطلاعات، نقش سنجش از راه دور نقشی محوری و اساسی در دنیاست با این حال در این خصوص سوالی که مطرح است و متخصصین امر باید به آن پاسخگو باشند این است که آیا داده های سنجش از راه دور در مورد اراضی شالیزاری مازندران و گیلان با آمار نامه های وزارت کشاورزی مطابقت می کند! حال که مراحل آمادهسازی، تجهیز و اخذ مجوز برای راهاندازی گلخانه را گذراندید، بد نیست با محصولاتی که در کشت گلخانهای بیشترین سوددهی و بازدهی را دارند، آشنا شوید.

در این مدت از اطراف پیاز جوانههای بسیاری میروید که باید به جز جوانهای اصلی دیگر جوانهها را از پیازها حذف کرد این عمل از هدر رفتن توان و نیروی ذخیره شده در پیاز جلوگیری میکند. در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک میشود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبتهای لازم به راحتی و سهولت انجام میشود. روش نوین کاشت زعفران گلخانه ای برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ در کشور چین توسط آقای ژائو جی ابداع شد.و در سال ۲۰۱۲ در چین این طرح ثبت ملی شدکشور چین بسیار با قدر وارد مقوله تولید زعفران شده .در این نوع کاشت راندمان محصول در مقایسه با کشت سنتی به ده برابر رسیده است. فناوری نوین کشاورزی امیدوار است که در میان دیگر مزایا، دو هدف مهم را به دست آورد – اقتصاد سودآور و تولید بهتر. در کنار این مزایا، هزینه اولیه بالا برای تاسیس و راهاندازی این سیستمها را می توان از معایب مهم آن در نظر گرفت که ممکن است تصمیمگیری را برای تولیدکنندگان جهت ورود به این عرصه کمی سخت کند.

تولیدات ارگانیک گواهی شده، باید تمام مراحل تولید، بسته بندی وفرآوری را زیر نظراعضای گواهی دهنده طی کرده باشند. هر چند طی سالهای آینده به خاطر صرفهجویی هایی که به سبب حذف برخی عملیاتهای هزینهبر کشاورزی از قبیل آمادهسازی زمین، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماریها و وجین علفهای هرز بوجود می آید به نوعی این هزینه اولیه بازگشته و سودی چند برابر را نصیب تولیدکنندگان میکند. در برابر سرما و گرما مقاوم است و از گیاهان شما در برابر سرما و گرما محافظت و نگهداری میکند. بعضی از گیاهان، مثل گیاهان گرمسیری، به دمای بیشتر نیاز دارند. این کارها بیشتر مربوط به بازاریابی محصول شما است تا نحوه کشت و پرورش محصولات کشت شده شما در گلخانه. بهعنوان مثال، متوسط عملکرد گوجه فرنگی در آلمریای اسپانیا (حدود ۲۸ کیلوگرم در مترمربع)، بسیار پایینتر از هلند یا کانادا (حدود ۶۰ کیلوگرم در مترمربع) است، در زمستان به طور متوسط تولید در هلند ۵ برابر و در طول سال ۶۰ درصد بیشتر از اسپانیا است که این اختلاف تا حدی ناشی از اختلاف در فصل برداشت است. روش اول کاشت نشاء و روش دوم کاشت بذر توت فرنگی می باشد. دقت کنید که حتمابرای دریافت قیمت های جدیدترکاشت توت فرنگی با اداره های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی م کنید.

که قطب کشاورزی، زراعت و صیفی کاری هستند بسیار پرطرفدار بوده و مورد استفاده تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه جنوب استان کرمان می باشد و به این دلیل که تاثیر فوقالعاده و شگفت انگیزی روی رشد محصولشان می گذارد. اکنون در ۱۹سالگی ۲۰هزارمترمربع گلخانه درروستای نرگسی که در5 کیلومتری شهرستان ایوان در استان ایلام واقع است به تولید صیفیجات میپردازد و از درآمد این شغل راضی است. هادی چند سالی است که در یک گلخانه به تولید صیفیجات میپردازد و از درآمد این شغل راضی است. معمولا بوته یا بذر توت ها را در اواخر پاییز یا اوایل بهار می کارند و تابستان سال بعد میوه خواهند داد و بوته ها تا چند سال می توانند میوه دهند. با در اولویت قرار دادن بحث بحران آب در کشور این نوع کاشت به خاطر مصرف بسیار کم آب بهترین روش برای کاشت میباشد وضعیت اقلیم آب هوایی کشور دیگر برای کاشت سنتی مناسب نمیباشد تابستان های بسیار گرم و سرماهای بد موقع همه و همه باعث پایین آمدن راندمان برداشت شده اند . معمولا بذر آن را در فروردین ماه می کارند و در اواسط تابستان یعنی مرداد ماه برداشت محصول آغاز می شود. به دلیل شیوع تب خوکی آفریقایی ، این محصول در چین با رکود و افت مواجه شد .

شرایط جوی و آب و هوایی نقش مهمی در تعیین سرعت تولید و کیفیت محصولات کشاورزی دارد. کشاورزی گلخانه ای در واقع اجرای عملیات کشاورزی در یک محیط بسته با شرایط کنترل شده است. کشور چین با توجه به نیروی کارگری ارزان قیمت و هزینههای تولید پایین، با قیمت نسبتا پایینتری زعفران را تولید و به بازار عرضه کرده است، با این حال هنوز نتوانسته به عنوان یک رقیب جدی برای کشور ایران در تولید زعفران قرار بگیرد. زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند و می شود در این مناطق کاشت زعفران را انجام داد. مهمترین مزایای این گل خانه نسبت به دیگر انواع گل خانهها، قابلیت انتقال نور بالا است که می تواند حداکثر میزان نور را به داخل گلخانه وارد کند که این مورد در مناطق گرمسیر و خصوصا در فصل تابستان از معایب به شمار می آید. برای مثال این برنامه از طریق هوش مصنوعی قادر به شناسایی وضعیت سیل در مناطق است. به همین دلیل متخصصان داده با استفاده از ابزاری برای شناسایی سناریوی هواشناسی، راهحلی ارائه دادهاند.

گذر زمان و افزایش سطح کشت این گیاه هم نتوانسته است از ارزش بالای آن کم کند، ارزش افزوده و سود تجارت جهانی بالای این محصول موجب شده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی که به شدت درصدد افزایش قدرت اقتصادی و صادرات خود هستند به دنبال تولید این محصول در کشورهای خود باشند. بزرگترین مزیت این سیستمهای کشت استفاده حداکثر از فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست که این موضوع هزینه تهیه زمین زراعی و عملیات مربوط به آمادهسازی زمین را به شدت کاهش می دهد. مزیت نسبی دیگر این روشهای کشت، نسبت به روشهای مرسوم، جلوگیری از هرزروی آب و خارج شدن آن از دسترس گیاه می باشد که این موضوع به شدت میزان آب مصرفی را کاهش می دهد. علی خانمحمدی، عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران «ابتکار» گفت: ما در حوزه کشاورزی ثبتسفارش و الگوی کشت نداریم و کشاورزیمان قراردادی نیست و هرکسی هر محصولی را که میخواهد تولید و به فکر صادرات خواهد بود.

همچنین با استفاده از گلخانه ها میتوان از محصولات کشاورزی در برابر آفات و بیماری ها، شرایط نامساعد آب و هوایی و آلودگی در فضای باز مانند انتشار آفت کش ها محافظت کرد. محصولات گلخانهای مانند قارچ دکمهای و صدفی از دیگر محصولات میباشند. وزارت جهاد کشاورزی، مجوز آغاز به کار سالن های تولید قارچ ۲۰۰ تنی را می دهد اما براساس آمار به دست آمده از کارگاه های تولید قارچ، صرفه اقتصادی در سالن های با ظرفیت ۴۷۵ تا ۵۰۰ تن است و تولید قارچ با ظرفیت کمتر، چندان به صرفه نیست. ضمن اینکه، تجهیزات دیگری هم برای پرورش قارچ مورد نیاز است که حجم سرمایه گذاری درزمینه قارچ راافزایش می دهد. حجم صادرات زرشک به کشورهای ترکیه، عراق و … یکی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی این است که اساسا تولید محصولات کشاورزی در کشور ما صادرات محور و بر اساس تکمیل زنجیره تولید نیست. یکی دیگر از محصولات گلخانه ای پر سود و خوشمزه ای که می توانید در گلخانه پرورش دهید هندوانه، خربزه یا طالبی می باشد. بهدلیل تمایز محصولات گلخانه ای نسبت به مزرعه، قیمت آنها باید بیشتر از محصولات مزرعهای باشد؛ اما اگر تفاوتی برای آن قائل نشوید و به جای ارائه آن در بستههای زیبا و شکیل، آنها را در نایلونهای پلاستیکی عرضه کنید، بدین معنی است که یا ارزش محصول خود را نمیدانید، یا آنقدر با ارزش نیست که برای آن هزینه کنید.

وی سومین فاکتور را آشنایی با شرایط بازار کشور هدف از نظر جایگاه رقابتی یا انحصاری بودن عنوان کرد و افزود: «چهارمین نکتهای که باید در نظر داشت و در سالهای اخیر نیز بسیار سختگیرانه شده، بحث قوانین زیست محیطی و سلامت است، زیرا کشاورزی در بسیاری از کشورها به سمت کشاورزی پایدار حرکت کرده است. در اینصورت، علاوه بر تأمین نیروی متخصص و اشتغال متخصصین با حقوق مکفی پایدار و مطمئن، میتوان امکانات رفاهی شهرها را تا حد معقول به مناطق روستائی برد و موجبات تعادل جمعیتی در شهرها و روستاها را فراهم آورد. عدم توجه به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی و برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی در بعضی مناطق آب ها یا تمام شده با شور شده و سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده و به ناچار واردات گسترده تر شده است. رنگ و لعاب محصولات گلخانه ای هم معمولا ًبهتر از محصولات زمینی است. دستگاههای مختلف بر اساس نیاز روی ترنچر جایگذاری شده سپس یک حسگر یا کنترل بر روی آن نصب و از طریق یک ایستگاه زمینی ماهواره بر اساس نیاز هدایت میشود. چشم انداز اقتصادی سال آینده به طور قابل توجهی به بالاتر از میانگین خود نسبت به سه ماهه دوم 2022 رسید، در حالی که دو مؤلفه دیگر شاخص انتظارات در سطح یا کمتر از میانگین سه ماهه دوم خود باقی می مانند.

سپس نقشه های گرفته شده توسط پهپاد کشاورزی را بررسی کرده و با تجزیه و تحلیل وضعیت خاک، فرایند فرسایش و میزان رطوبت موجود در خاک را بدست آورید. ناگفته نماند آب مورد نیاز فقط از طریق رطوبت محیطی تأمین میشود و تماس آب با گیاه صورت نمیگیرد. این طراحی و محاسبات بر اساس – شرایط اقلیمی حاکم بر اقلیم منطقه – توپوگرافی منطقه – نوع کشت – میزان اب موجود – ساختار خاک – نگرش و ذهنیت مالک پروژه – نوع محصول و غیره صورت میگیرد که بعد از طراحی شرکت مزرعه بکر پروژه شما را گارانتی چند ساله خواهد کرد تا با ارامش کامل در بالاترین سطح کیفیت و با بالاترین سود به کشت و پرورش در گلخانه خود بپردازید. تولید در خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماری ها، مصرف کمتر آب، راندمان بالای تولید، دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل و مواردی از این دست مزایای این روش کشت هستند. افراد عادی، اداره ها، شرکت ها، رستوران ها، تالار ها، گل فروشی ها، مغازه ها و…

در این شرایط نیز به دلیل پیچیدگی تشخیص علت بیماری های گیاهان و نوع آفات، همچنین نوع آفت کش و حشره کش گیاهان، باید با یک مشاوره کشاورزی در این زمینه مشورت کنید تا بهترین پیشنهادها را به شما سایت agriculture-na بدهد. این مساله در مورد برخی از گیاهان بیشتر است و باید مراقبت بیشتری از آن ها صورت بگیرد. گفته میشود که اگر ویروس COVID-19 همهگیر نمیشد، رشد بازار کشاورزی هوشمند از این هم بیشتر بود. در آغازین قرن بیستم با شتاب رو به رشد کشاورزی مدرن و توجه به مکانیزاسیون کشاورزی پیامدهایی چون آسانتر شدن فعالیتهای کشاورزی، کاهش هزینههای تولید و تامین امنیت غذایی جامعه جهانی را تا حدودی به دنبال داشته است، همچنین این روش کشاورزی به واسطه تکنولوژیهای جدید و کشاورزی مکانیزه باعث گسترش سطح زیر کشت و توانمندتر شدن کشاورزان و توسعه کشاورزی شده است.