اخبار

انواع صیفی جات گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

شاخص قیمت محصولات لبنی در ماه آگوست ۱۵۴.۶ بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۸.۶ درصد و نسبت به ماه آگوست سال پیش، ۱۴ درصد بالاتر است. شاخص قیمت گوشت در ماه گذشته میلادی ۱۶۲.۲ بوده که نسبت به ماه ژوییه ۰.۳ درصد بالاتر اما نسبت به ماه آگوست سال گذشته میلادی ۵ درصد پایین تر است. شاخص قیمت روغن گیاهی در ماه گذشته میلادی ۱۶۹.۱ بوده که ۷.۴ درصد نسبت به ماه ژوییه بالاتر است. شاخص قیمت شکر در ماه گذشته میلادی ۲۸۵.۸ بوده که ۲.۵ درصد بالاتر از رقم مربوط به ماه ژوییه و بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۲ است. پیمان اسکندری در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۴ پروژه آن مربوط به صنایع تبدیلی و ۲۱ پروژه هم تولیدات گیاهی و سایر بخشهای کشاورزی است که برای یک هزار و ۱۷۰ نفر اشتغال ایجاد میشود. وزیر کشاورزی ایران با بیان اینکه در برخی از محصولات ما ذاتا وارد کننده آنها هستیم تصریح کرد: چون ما در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ناچاریم برخی از محصولات مثل دانه ذرت که گیاهی تابستانی و آب ور هست وارد کنیم تا بتوانیم صنایع تولید پروتتئین را به گردش در بیاوریم و از طرفی روسیه از نظر دانه های روغنی غنی است.

علاوه بر این در هر موقع از سال با وجود گلخانه می توانید همیشه از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. استفاده نادرست و بیرویه از آفتکشها و وجود پسماند آنها در محصولات باغی و زراعی باعث بروز مشکلات زیست محیطی و بسیاری از بیماریها و ناهنجاریهای انسانی در جامعه شده است. کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند اجرای قیمت تضمینی ازسوی دولت به کیفی سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی کمک کرده و میتواند گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و محصولات کشاورزی باشد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بخش قابل توجهی از صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام میشود و این کشورها با توجه به شرایط جغرافیایی، در طول سال، بخش مهمی از نیاز کشاورزی خود را از محصولات ایرانی تامین میکنند.

بنابراین گزارش اتاق بازرگانی پیش از این سند تحقیقانی بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی رونمایی کرده بود و به وزارت جهاد کشاورزی دولت گذشته ارائه داده بود. لذا بنا به درخواست اتحادیه های صادراتی حوزه محصولات کشاورزی، مسائل و مشکلات تولید و صادرات محصولات زراعی و باغی، با تشکیل کارگروه تخصصی و با مشارکت مسئولین و مدیران سازمانهای دولتی و کارشناسان تخصصی بخش خصوصی، در اتاق تهران احصاء و راهکارهای عملی شناسایی گردید. باید دید در این چرخه تولیدکننده، صادرکننده یا متولیان بخش فرآوری و بستهبندی این محصولات چه کسانی هستند. در سال ۱۳۹۲ سطح زیرکشت محصولات گلخانهای دراین استان حدود ۴۵۰ هکتار بود و ۲۰ هزارتن انواع سبزی و صیفی از این گلخانهها برداشت میشد. کاشت سبزی از چند جهت بسیار اقتصادی و سودآور است. لازم به ذکر است از میزان 48355 هکتار توسعه گلخانهها در برنامه اقتصاد مقاومتی، مقدار 31000 هکتار آن مربوط به انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه میباشد که با تحقق این هدف، حداقل 370 هزار هکتار از اراضی زراعی که زیر پوشش کشت محصولات سبزی و صیفی بودهاند، جهت کشت و توسعه محصولات استراتژیک در فضای باز آزاد میگردد. این کشورها اعلام میکنند باید محصولات صادراتی براساس مقررات و قوانین جدید این کشورها عرضه شود.

با تغییر قوانین و پروتکلهای واردات محصولات کشاورزی در روسیه، سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، مانند ازبکستان، بلاروس و ترکمنستان نیز این مقررات را رعایت میکنند و اینگونه نیست که هر روز محصولات صادراتی ما به این کشورها مرجوع شود. کاهش تولید شیر در اتحادیه اروپا یک عامل رشد قیمت ها بوده است. مزيت اين گلخانه ها قيمت ارزان احداث هر واحد آن مي باشد ولي بدليل نامناسب بودن محيط داخلي براي رشد گياه معمولاً ميزان توليد در واحد سطح در مقايسه با گلخانه هاي مدرن بسيار كمتر است. به گفته او؛ تولید محصول در برزیل در حالی ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده که سطح زیر کشت فقط ۴۰ درصد بیشتر شده است. کود مایع مرغی آگروتین در شهرهایی که سطح زیر کشت بسیار وسیع و پهناوری دارند، مثل: چاه دادخدا، قلعه گنج، منوجان، کهنوج، جیرفت، فاریاب، رودبار، بم و … کودهای نانو یا نانو کود ها پودر ها و یا فرمولاسیون مایع هستند که از مواد در مقیاس نانوذره تشکیل شده اند. به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خوزستان، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان از توزیع ۴۳ هزار و ۸۹۶ تن انواع کود شیمیایی بین اتحادیهها ، کشت و صنعت ها و شرکت های تعاونی روستایی در چهار ماه نخست امسال خبر داد.

برپایه این گزارش، برآوردها حاکی از این است که در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۱۴ درصد بالاتر از ۲۰۲۰ سایت agriculture-na باشد. سلطانی در بخش بعدی سخنان خود توضیحاتی درباره توجیه اقتصادی درختان پیوند شده بر روی پایههای رویشی ارائه داد و گفت: کوتاه کردن دوره نهالی و زود بازدهی، امکان احداث باغات متراکم، ایجاد یکنواختی در درختان باغ، مقاومت به خشکی، شوری، آفات و بیماریها و کیفیت بالای محصولات تولیدی را برخی از مزایای این کار است . دولت یازدهم با توجه به این مشکل تقویت بخش تعاونی و ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا را در دستور کار قرار داده است.

طبق گزارش بانک جهانی در فصل اول امسال، بیشترین افزایش قیمت به غلات اختصاص داشت. بانک جهانی انتظار دارد قیمت نوشیدنیها و مواد خام به ترتیب تا 6/ 4 درصد و 9/ 2 درصد کاهش یابد. تولید کمتر از انتظار روغن پالم در مالزی و کاهش ذخیره جهانی این روغن که با افزایش تقاضا از سوی برخی مصرف کنندگان بزرگ از جمله چین، هند و اتحادیه اروپا همزمان شده، عامل رشد قیمت ها بوده است. انتظار داریم کسری تجاری برنج ایران به 1.2 میلیون تن در سال 1402 برسد. در مجموع از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تن محصولات کشاورزی و غذا از کشور صادر شده است. وضعیت مناسب آب و هوا و محصولات در مزارع نیمکره شمالی سبب افول قیمت گندم شده است. به کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، دستگاهها و ابزارهای کشاورزی، اطلاعات مربوط به خاک، هوا و آب را از محیط جمع میکنند و در نهایت برای کشاورز اطلاعات خوبی از این محیط فراهم میکنند. تنها راه برای مقابله با این چالش، استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی است که میتواند میزان بهره وری و تولید محصولات را افزایش دهد.

طبق آمارهای رسمی، نرخ رشد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در فصل اول سال جاری به ۲۰ درصد رسیده است که در ۷ سال گذشته چنین رشدی را تجربه نکرده است. برای رفع این مشکل، وزارت جهادکشاورزی، سامانه «سماک» (سامانه مجوزهای الکترونیک کشاورزی) را تاسیس کرده که از چهارشنبه هفته جاری یا شنبه هفته آینده آغاز بهکار میکند. طبق این سیاست، کشاورز بدون دخالت دلال و به صورت مستقیم محصول خود را در بورس کالا عرضه میکند و پس از انجام معامله در بورس کالا، حداکثر تا ۳ روز کاری، وجه معامله به حساب کشاورز واریز می­شود. پس چرا گفته میشود محصولات کشاورزی ایران بدون نظارت لازم صادر شده است؟ شما باغداران و کشاورزان عزیز میتوانید با مراجعه به وب سایت دهقان مارکت، بهصورت رایگان برای فروش انواع محصولات کشاورزی خود آگهی رایگان ثبت کنید. حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در این باره با اشاره به مزیتهای این طرح گفت: تجربهای که در خصوص طرح آزمایشی ذرت و جو دامی در سال ۹۴ داشتیم، نشان داد این طرح به ایجاد زمینه لازم برای پرداخت سریعتر مطالبات کشاورزان میانجامد؛ چرا که با اجرای این طرح، هنگامی که گندم در سیستم بازاری به فروش میرود طرف مقابل دیگر دولت نیست، بلکه خریدارانی هستند که این محصول را خرید میکنند پول را پرداخت میکنند و پول سریعتر میتواند در موعد تسویهای که در بورس کالا مشخص شده است، به حساب کشاورزان واریز شود؛ موضوعی که پیش از این در سال گذشته شاهد آن بودیم.

مفهوم گوناگونی مسیرهای انعطاف پذیر اقلیمی در کشاورزی را می توان با استفاده از نمودارIPCC نشان داد(۱۵) (شکل ۱). طرح قیمت تضمینی گندم قرار است در استان های اردبیل، زنجان، مرکزی و خراسان شمالی به عنوان استانهای مطرح در تولید گندم اجرایی شود و کشاورزان محصولات خود را از طریق شرکت بازرگانی دولتی، بر تابلوی بورس کالا درج و به فروش برسانند. برخی از لامپ های رشد گیاه، عواملی هستند که سرعت رشد محصول را افزایش می دهند و برخی دیگر از این منابع، ریشه زایی گیاه را بهتر می کنند؛ برخی دیگر نیز بر روی طعم بهتر محصولات گلخانه ای تاثیر مثبت دارند.

وی با اشاره به اجرای طرح آزمایشی قیمت تضمینی گندم در بورس کالا و با بیان اینکه گندم کالای استراتژیک و امنیتی است گفت: با عرضه گندم در بورس ، می توان امیدوار بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش پیدا می کند؛ به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش می رسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت این محصول تشویق می شوند. یکی دیگر از مزیت ­های سیاست قیمت تضمینی تسریع روند پرداخت مطالبات کشاورزان و کاهش نقش دلال در خرید گندم است. این طرح در سال ۹۴ با ورود دو محصول جو و ذرت به بورس کالا اجرایی شد و اجرای موفقیت آمیز آن باعث شد تا دولت تصمیم بگیرد در سال جاری گندم ٤ استان را براساس سیاست قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کند. در حقیقت اگر این هرم همگن و یکسان بود، میانگین سن کشاورزان افزون بر 60 سال را نشان میداد.

کارشناسان معتقدند با اجرای طرح قیمت تضمینی هم بار سنگینی از دوش دولت برداشته می شود و هم اینکه مطالبات کشاورزان سریع تر پرداخت می شود. با اجرای موفقیت آمیز این طرح حالا بسیاری از کشاورزان از اجرای قیمت تضمینی اعلام رضایت می کنند و درخواست کردهاند این طرح در سال های آینده نیز برای کل محصولات کشاورزان ادامه پیدا کند. با عنایت به عمق مشکلات ناشی از استفاده نادرست از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات باغی و زراعی که علیرغم پیگیری های متعدد این اتاق از سازمان های مرتبط و همچنین دستگاه های نظارتی، تا به حال توفیقی در این زمینه حاصل نشده است؛ در این کارگروه “سند تحقیقاتی بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی” پیرامون جمعبندی مشکلات ناشی از وجود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ارائه راهکارهای عملی به منظور خروج از این بحران، تدوین گردیده که به پبوست جهت استحضار و بهرهبرداری تقدیم می گردد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، کارشناسان با بیان اینکه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا یک تیر و دو نشان دولت است معتقدند با این روش هم روند پرداخت پول به کشاورزان تسریع پیدا می کند و هم از افزایش قیمت محصولات کشاورزی که در نهایت فشار آن به سفره مردم وارد می شود جلوگیری می شود. بعد از انتخاب خدمات و سطحی که مناسب شماست و پرداخت هزینه میتونید محصولاتون رو وارد کنین و از خدمات این بستر استفاده کنید. مثال فروختن الماس دقیقا مثل فروش محصولات سودآور گلخانهای شماست. با اجرای قانون تمرکز، صفر تا صد وظایف تولید و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی منتقل شده است، در نتیجه باید مقررات تازهای در اجرای این وظایف وضع شود یا برخی قوانین موجود اصلاح و قرنطینههای مجهز تعبیه و سامانههای گمرک متناسب با شرایط صادرکنندگان تعریف شود. سازمان حفظ نباتات و در مجموع دولت متولی انجام این کار نبوده، بلکه این سازمان وظیفه دارد با تعیین ضوابط و مقررات، کمکحال تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات در حوزه فنی مهندسی باشد. به این شکل که ابتدا نمونه سمی که داده میشود، یک چیز است و بعد ممکن است سمی با دوزی متفاوت تحویل ایران شده باشد.» وی در ادامه گفت: «فرضیه سوم بحث مافیای اقتصاد و صادرکنندگان محصولات کشاورزی دیگر کشورها و رقبای ایران است.

بر اساس آمار مقامهای دولت ایران، سالانه ۳.۷ میلیون ایرانی به عراق سفر میکنند و در مقابل ۳.۶ میلیون عراقی برای سفرهای تفریحی، مذهبی و درمانی به ایران مسافرت میکنند. سالانه ۱۲۰میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در ایران تولید میشود که بخشی از آن صادر میشود. خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از سیاست هایی است که دولتها برای حمایت از کشاورزان اجرا می کنند. طی سال های اخیر در نتیجه اجرای سیاست های حمایتی از تولید گندم برای دستیابی به خودکفایی، واردات این محصول به شدت محدود بوده است. اگر در داخل هر گونی سیبزمینی بیش از ۵کیلوگرم خاک باشد، کشور مقصد به ۲ دلیل این محموله را مرجوع میکند، زیرا وجود ۵کیلوگرم خاک در گونی سیبزمینی جزئی از میانگین وزن محصول صادراتی محسوب میشود و کشور واردکننده برای خاک پولی پرداخت نمیکند.

برخی از کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند که این محصولات باید به اندازه مصرف داخلی کشور تولید شوند. از طرفی به علت وجود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، صادرات این محصولات با مشکل مواجه شده و منجر به مرجوع شدن برخی از محمولههای صادراتی گردیده است. از نظر شما علت مرجوعشدن چند محموله اخیر چه بوده است؟ با این شرایط، بهعنوان نمونه؛ علت برگشتخوردن محموله سیبزمینی از ازبکستان چه بوده است؟ وی در خصوص ساز و کار این طرح عنوان کرد: با کمک وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی سامانهای طراحی شده است که اطلاعات کشاورزان در آن ثبت میشود و پول فروش محصولاتشان مستقیم به حساب بانکی آنها واریز میشود. علاوه بر این کشاورزان زیستی هزینه کمتری را برای استهلاک سرمایهگذاریهای مربوط به نهادههایی نظیر ابزارهای ماشین و تجهیزات پرداخت میکنند.

کاهش عرضه برخی انواع گوشت و رشد تقاضا به افزایش قیمت ها کمک کرده است. البته افت ارزش دلار در بازار جهانی هم سبب شد تا شاخص قیمت محصولات کشاورزی افزایش یابد. ولی مقررات و دستورالعملهای کشورهای مقصد بهطور مداوم تغییر میکند در نتیجه ما نیز باید محصولات صادراتی را مطابق این مقررات تولید و صادر کنیم. 3 بار بهطور کامل ویران شده، بر همین اساس است که پیش از انقلاب، سیل بند خرم – بزرگترین سیل بند کشور- به طول 30کیلومتر در بالادست دشت جیرفت احداث میشود. حتی در کشور ما هم اقداماتی انجام شده، تا جایی که یکی از بزرگترین گلخانه جهان، در کشور ما قرار دارد. به عنوان مثال استفاده از سیاست عرضه گندم در بورس کالا در کنار مزیتهای عنوان شده، تاثیر مثبتی بر بازار آرد و نان ندارد. همانطور که اشاره شد سیاست قیمت تضمینی مزیتهایی نظیر کاهش هزینههای تبعی دولت در اجرای خرید تضمینی، تعیین قیمت مناسب با کیفیت محصول، کاهش نقش دلالی در خرید گندم از کشاورزان و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان در زمینه حمایت هدفمند از کشاورزی دارد.

با عنایت به اهمیت موضوع، خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع با قید اولویت مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن نیز به این اتاق منعکس گردد. قبل از اینکه به بررسی انواع سازه های گلخانه بپردازیم، باید به این نکته دقت داشته باشیم که گلخانه یک واحد تولیدی و تجاري، علمی و صنعتی است و نباید به چشم یک واحد کشاورزی سنتی به آن نگاه کرد. این تحقیق با هدف مقایسه ی اشتغال زایی و کسب درآمد روی 0033 متر زمین که در آن کشاورزی گلخانه ای و کشاورزی سنتی صورت گرفته است انجام شده است، بطوریکه بررسی ها نشان می دهد ، بسته به نوع سادگی یا تجهیزات مصرفی برای نوع محصول در هر گلخانه هزینه ها متفاوت است و از متری 333 هزار ریال تا 2333 هزار ریال هزینه ایجاد هر مترمربع گلخانه را میتوان برآورد کرد. موضوع دیگری که سبب اعتراض و نگرانی شالیکاران شده است ،دریافت برنج به جای کارمزد نقدی است ،اگرچه چگونگی محاسبه کارمزد شالیکوبی ها در واحدهای سنتی و صنعتی با متغیرهای مختلف همواره سبب سردرگمی کشاورزان بوده است و حتی بیشتر شالیکاران اصلا از چگونگی محاسبه آن سر در نمی آوردند و تغییر کارمزد از وجه نقد به گرفتن برنج سفید به عنوان کارمزد شالیکوبی کاملا واضح و شفاف است، اما این که به ازای هر تن تبدیل برنج سفید ؛۵۰ کیلو گرم برنج آماده مصرف برای کارمزد دریافت شود با توجه به قیمت فعلی برنج سفید هزینه کارمزد به مراتب بیشتر می شود.