اخبار

انواع کشت گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

باید وضعیت فلفل دلمهای را از مقصد تولید مدیریت کنیم. وی گفت: تولیدکننده و صادرکننده باید به این مسائل توجه داشته باشند؛ اگر کالا با یک بسته بندی دقیق و با کیفیت به عراق صادر شود خریداری ندارد زیرا قیمت بالایی پیدا میکند و خریدار به صورت فله میخواهد بخرد؛ اما در کشور دیگر باید وضعیت بسته بندی مناسب باشد و استاندارد رعایت شود. در مهرماه سالجاری روح الله خدارحمی، مدیرعامل بانک مرکزی، در گزارشی به آخرین وضعیت صدور کشاورز کارت پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد در قالب کشاورز کارت به ۵۰ هزار نفر از کشاورزان کشور پرداخت شد. اختصاص هشت هزار میلیارد تومان یارانه بابت تسهیلات بخش کشاورزی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق بودجه پیشبینی شده و بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان هم جدا از تسهیلات بانک کشاورزی، برای توسعه گلخانه و آبزیپروری نیز تسهیلات ارزان قیمت درنظر گرفته شده است. ساداتی نژاد با بیان اینکه تاکنون یازده هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان گندمکار کشور پرداخت شده، گفت: تلاش می کنیم بقیه مطالبات گندمکاران را هم در اسرع وقت پرداخت کنیم. اکبری در ابتدا جایگاه کشاورزی را در اسناد بالادستی به این شکل بیان کرد که دربرنامه ششم توسعه به عنوان سند جاری، بخش های ٧،8 و9 اشاره مستقیم به کشاورزی و آب و منابع طبیعی و محیط زیست دارد.

تا به حال به این سوال فکر کرده اید که چه محصولاتی در گلخانه عایدی بیشتری برای شما به ارمغان میآورند؟ در جاهای دیگر، مانند شرق آسیا، افزایش فشار بر منابع غذایی طبیعی ممکن است مردم را مجبور به یافتن راه حلهای داخلی کرده باشد. راه اندازی گلخانه بستگی به تجربه و میزان فروش بازار بستگی دارد و در صورتی که اقدام به کشت و برداشت محصولی کردید که در بازار میزان فروش بسیار پایینی دارد، مسلما با شکست مواجعه میشود. استان مازندران با ٨٠٠٠٠ ریال بیشترین و استان کرمان با ١٥٤١٦ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. استان فارس با ٥٦٧٢٥ ریال بالاترین و استان زنجان با ٢٤٠٠٠ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. استان سیستان و بلوچستان با ١٨٠٦٤ ریال بیشترین و استان هرمزگان با ١٢٠٠٠ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح کشت گلخانهها از مهمترین راهکارها برای بهتر شدن شرایط استان فارس به شمار میرود.

پیمان پاک گفت: البته این مسائل ارتباطی به کیفیت محصول ندارد؛ قطعاً کیفیت محصول باید اصلاح شود و این کیفیت پایدار باشد. به گزارش “راهبرد معاصر”؛ بر اساس سند چشمانداز 20 ساله در افق 1404 و برنامه پنجم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (94-1390)، تأمین نیازهای اساسی کشاورزی، برخورداری از سلامت و امنیت غذایی، رفاه و تامین اجتماعی، دستیابی به فرصت های برابر و توزیع مناسب در آمد در میان خانوارها و بهره مندی از محیط زیست مناسب و توسعه پایدار از جمله مواردی است که در بخش کشاورزی و توسعه روستایی به آن تاکید شده است. نیاز فعلی ایران، سیاست گذاریهای صحیح و اصولی و پایدار اقتصادی است که بستر استفاده از تکنیک و دانش برنامه ریزی هایی مانند الگوی کشت را ایجاد میکند و ثمره تجاری شدن دانش برنامه ریزی را برای جامعه ملموس میکند. برآورد میزان این اعتبار بستگی به هدف گذاریهای سالانه قانون بودجه دارد که مبتنی بر قوانین برنامه پنج ساله است. این اولین بار نیست که محصولات کشاورزی ایران به دلیل باقی مانده سموم یا فلزات سنگین از سوی کشور هدف صادراتی پس فرستاده میشود و بارها برای محصولات مختلف شاهد این اتفاق بودهایم.

در سیستم گرما تاب که یکی دیگر از سیستم های گرمایش گلخانه از روش گرمایش موضعی میباشد، گاز طبیعی توسط مشعل مخصوص درون لولهای با ضریب تابش زیاد میسوزد. به دلیل همین پیچیدگی و فرابخشی بودن موضوع سیاستگذاری در الگوی کشت به عنوان ضمانت اجرایی آن، بسیاری از مدیران کشورمان همواره از مقوله سیاستگذاری جامع و کلان پرهیز دارند و وقتی صحبت از الگوی کشت میشود ماتریسی را تصور میکنند که در آن نام مناطق یا استانهای کشور در یک سمت نوشته شده و در سوی دیگر اسامی محصولات کشاورزی قید شده و اعداد داخل جدول سطح زیر کشت مورد توصیه و قابل کشت را نشان میدهد. سیاستگذاری تولید پیچیدهترین بخش از فرآیند تدوین الگوی کشت است که به تنهایی از عهده متخصصین کشاورزی بر نمیآید و لازم است متخصصین اقتصاد کلان، توسعه و تجارت و مدیریت استراتژیک در این فرآیند حضور داشته باشند. از مهم ترین بخش هایی که در احداث و اجرای یک گلخانه باید به آن توجه داشت، پوشش گلخانه است.

رویکرد دوم تولید قراردادی است که با استفاده از منابع مالی بخشهای غیردولتی تأمین میشود و عمدتاً رابطه بین کشاورزی و صنعت را شکل میدهد، بنابراین چندان وابسته به اعتبارات دولتی سایت agriculture-na نیست. در واقع نکته اصلی در اجرای الگوی کشت، سپردن کار به بخش غیردولتی برای مکان دار شدن فعالیتها بر اساس پتانسیل منطقهای است توقع از دولت شامل موارد کلان است مانند پیشبرد سیاستهای مرتبط با الگوی کشت مانند فراهم نمودن زیرساختهای عرضه محصولات کشاورزی تا بازارهای فروش داخلی و خارجی، تأمین و تخصیص آب بر اساس برنامه الگوی کشت، تعیین قیمتهای منطقهای تشویقی و تنبیهی برای انرژی مصرفی بخش کشاورزی به منظور حمایت از یک محصول در یک منطقه که میتواند قطب تولید آن محصول باشد و ما همه چیز را در همه جای کشور تولید نکنیم که برای بازاریابی آن همیشه مشکل داشته باشیم. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایشی معادل ٩٢,٣ درصد داشته است.

در مجموع حدود ۴۰ درصد انرژی و ۴۴ درصد پروتئین مصرفی جامعه ایران با مصرف مستقیم گندم و فرآوردههای آن تأمین میشود که این موضوع نشان میدهد در برنامهریزی الگوی کشت این سهم میبایست مد نظر قرار گیرد. بر اساس برنامه الگوی کشت قطعاً تولید گندم به اندازه نیاز کشور به آسانی امکانپذیر است البته به شرط آنکه سرکوب قیمتی گندم در روش خرید تضمینی اصلاح شود و ما بتوانیم خرید بر مبنای کیفیت محصول را نیز گسترش دهیم در حوزه علوفه کمبود ظرفیت داریم و امکان تأمین کامل نیاز در داخل کشور وجود ندارد چرا که هم میزان نیاز بالاست و هم علوفههای موجود در گروه محصولات آببر قرار دارد و کشور ما نیز با محدودیت جدی آب مواجه است. البته باید اشاره کنم که با تغییر تکنولوژی تولید و رواج کشت ارقام علوفهای جدید میتوانیم به تغییرات نسبتاً بزرگی در این حوزه دست پیدا کنیم ضمن اینکه در حوزه گیاهان علوفهای ظرفیت خوبی در دیم زارها وجود دارد که با تنوع بخشی به گیاهان علوفهای دیم در تناوب با گندم امکان دستیابی به تأمین مقادیر قابل توجهی از علوفه مورد نیاز وجود دارد به عبارت دیگر یا باید بخشی از علوفه مورد نیاز کشور را وارد کنیم یا اینکه نظام تولید علوفه را تغییر دهیم.

علاوه بر این، اقتصاد تولید و مزیت نسبی اقتصادی در مناطق مختلف کشور که اثرات خود را با قیمت تمام شده محصول نشان میدهد در این طرح لحاظ شده است. نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. و فعالیت های اقتصادی آنها به بخش اقتصادی خاصی محدود نمی شود . بکارگیری سیستم تهویه و سرمایش بدون بررسی جوانب فنی آنها اتلاف سرمایه و هزینه های دائمی نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت. انجام میشود. اما صادرات پایدار نیست و مقطعی است لذا خریداران خارجی به محصولات تولیدی سایر کشورها روی میآورند دیدگاه ما در کشاورزی این است که اگر قطب بندی تولید ایجاد کنیم و تولید محصول را سودآور کنیم و در این صورت میتوانیم بدون فشار زیاد بر منابع دولتی اهداف الگوی کشت را با کمک مردم اجرا کنیم. قیمت کره در سال گذشته با کاهش همراه بوده است در حالی که قیمت پودر شیر بدون چربی (SMP) با افزایش همراه بوده است . برگردیم به بحث تدوین و اجرای طرح الگوی کشت در کشور، بسیاری معتقدند که طی ۴۰ سال گذشته الگوی کشتی برای بخش کشاورزی تدوین نشده و مطالعه جامع و دقیقی نیز در این زمینه انجام نشده این نظریه مورد تأیید شما است؟

امروز در مدیریت کلان باید این مسیر را طی کنیم و کشاورزان خوزستانی نیز باید همراه باشند تا بتوانیم کشاورزی خوزستان را متحول کنیم. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم بادمجان در کل کشور برابر ٢١٢٠٦ ریال بوده است و استان کرمان با ٤٩٦٢٣ ریال بالاترین و استان خوزستان با ١٢٥٠٠ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. استان کهگیلویه و بویراحمد با ٢٧٨٥٩ ریال بیشترین و استان خوزستان با ٦٧٣٧ ریال کمترین قیمت فروش در کل کشور را داشته اند. به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا بازدار عصر چهارشنبه در جشنواره برداشت برنج در شهرستان سیروان اظهار داشت: استان ایلام دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش کشاورزی است به طوری که 20 نوع رقم محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.

وی در مورد عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه نیز گفت: در حوزه فلفل دلمهای کم کاری از سوی وزارت بهداشت روی داد، زیرا سفیر ما در روسیه طی ۹ ماه گذشته ۴۸ بار به مسئولان کشور نامه فرستاده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است. هیچ شخص یا تشکلی حاضر به انجام کار غیراقتصادی نیست و کاری را انجام میدهد که سود داشته باشد. در این ۴۸ مکاتبهای که سفیر ما انجام داده اصلاً عنوان نشده که محصول ایرانی سم دارد بلکه گفته اطلاعات بدهید محصولات را رجیستر کنیم. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد.

استان مرکزی با ٧٧٧٧٨ریال بالاترین و استان بوشهر با ٢٠٢٧٥ ریال پایینترین قیمت فروش را داشتهاند. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ٩٧ معادل ١٠,٨ درصد افزایش یافته است. 3- گلخانههای کشت هیدروپونیک دارای بویلر و سیستم گرمایش از کف: در این نوع گلخانه ها که مدرنترین نوع گلخانه است از لولههای پهن شده در کف گلخانه میتوان به عنوان ریل بالابر ترولی برای برداشت و نگهداری محصول استفاده کرد. گلخانه در واقع خانهای مناسب کشت گیاهان میباشد که در آن امکاناتی نظیر نور، گرما و … سیستم گرما تاب، سیستم گرمایش مرکزی و سیستم گرمایش موضعی از جمله این سیستمها هستند. کشاورزی قراردادی در کشور آمریکا هم قانونی است و تعدادی از ایالتها از جمله ایالت مینسوتا اجرا میکنند و مستقیما دولت نظارت میکند. در این زمان نیز بقیه کشورها رسانهها را بررسی میکنند و سختگیری نسبت به محصولات ایرانی افزایش مییابد. انجام میشود. اما صادرات پایدار نیست و مقطعی است لذا خریداران خارجی به محصولات تولیدی سایر کشورها روی میآورند. به عنوان مثال اگر در طرح مذکور، کشت سیب زمینی در یک منطقه به دلیل توان تولید بالاتر و ریسک کمتر، توصیه شده باشد و کشاورزی آن در همین منطقه و کشاورز دیگری در منطقه دیگری کشت را انجام دهند چون شرایط تولید در منطقه اول بر اساس سیاستهای ترجیهی اقتصادی دولت منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید میشود و کشاورز منطقه دوم باید هزینه بیشتری را آن هم از جیب خود بدهد، بنابراین در کشت بعدی کشاورز منطقه دوم خود به خود به محصول دیگری که توان تولید در آن منطقه دارد و دارای مزیت نسبی اقتصادی است روی میآورد.

او در ادامه بیان کرد: آن زمان که بنده در وزارتخانه مسئولیت داشتم، سطح کشت زیر گندم را از ۲٫۶ میلیون هکتار به دو میلیون هکتار کاهش دادیم. معاون وزیر صمت تصریح کرد: علت بازگشت سیب زمینی نیز این بود که برای بازار ازبکستان تولید نشده بود؛ به این معنا که تولیدکننده همان باری را که برای عراق تولید کرده بود برای ازبکستان فرستاده بود در حالی که استانداردهای این دو کشور کاملاً با هم متفاوت است.تولیدکننده همان باری را که برای عراق تولید کرده بود برای ازبکستان فرستاده بود در حالی که استانداردهای این دو کشور کاملاً با هم متفاوت است. بزرگترین مشوق این است که اگر هر زمینی سند داشته باشد و مالک آن مشخص باشد از زمینخواری و کلاهبرداری مصون است و از سند مثلاً صاحبان و مالکان زمین، برای تضامین بانکی و دریافت تسهیلات میتوانند استفاده کنند؛ اما هیچ قانون حمایتی برای سنددارشدن زمینها وجود ندارد.

یعنی هرچقدر آب قابل برنامه ریزی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد، این برنامه تطابق بین تخصیص و تولید محصول را بر اساس همان سه هدف فنی، اقتصادی و استراتژیک برقرار میکند. و هدف این است که کشاورزان بتوانند از این هوش مصنوعی برای دستیابی به هدف خود برای برداشت بهتر از طریق تصمیم گیری بهتر در این زمینه استفاده کنند. هدف از دوره کارشناسی ارشد توسعه روستایی، توانمندسازی علمی و منطقی داوطلبان است که بتوانند به شناخت الگوها، راهبردهای توسعه روستایی وکشاورزی و طراحی برنامه های جامع نگر دست یابند و توانایی لازم در سطح کارشناسی ارشد را کسب کرده و بتوانند بر اجرای فعالیت های توسعه کشاورزی و روستایی نظارت نموده و آن را ارزشیابی نمایند. از این دست مثالهاست. هزینه نگهداری از این گلخانه بالا است.

این مواد مغذی مهمترین آلایندههای غیرنقطه ای هستند که باعث ایجاد فرسایش در اکوسیستمهای آبی و آلودگی آبهای زیرزمینی شده و تأثیرات مضری بر روی جمعیت انسانی دارند. به عقيده برخی از کارشناسان مسايل کارگری،يک نکته مهم در مورد کارگران کشاورزی اين است که نسبت به کارگران شهری اطلاع کمتری در مورد بحث های تشکل يابی کارگران و فعاليت های صنفی دارند. از طرفی کشورهای در حال توسعه به بخش کشاورزی، تولیدات مواد غذایی و حفظ منابع آن توجه ویژهای دارند و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی، در تلاش میباشند تا این حوزه را با فناوری­ها و تکنولوژیهای پیشرفته و کاربردی آمیخته سازند؛ بنابراین این قضیه تولید محصولات کشاورزی بهینه، مدیریت زمینهای کشاورزی و داشتن دادههای قابل اطمینان را ایجاب میکند. لازم به ذکر است که راز موفقیت هلند استفاده از تکنولوژیهای برتر و گلخانه های پیشرفته کشاورزی است. تجهیزات پیشرفته از نظر فناوری و یارانه های انرژی به صورت آب آبیاری معمولاً توسط کشاورزان استفاده می شود. امروزه زبان مشترک بین کشاورزان و برنامههای عمرانی، بازده اقتصادی و پایداری تولید است که البته بازده اقتصادی همواره غالبیت بیشتری دارد چرا که کشاورزی در شرایط امروز قطعاً یک بنگاه اقتصادی پیچیده است نه یک کار تفننی و شغل دوم یا سوم یک بهره بردار.

وی در مورد بازگشت بار سیب زمینی از کشور ازبکستان، گفت: بر اساس قانون انتزاع وزارت جهاد کشاورزی مسئول حوزه محصولات کشاورزی است اما چون هنوز بین المللی نشدهاند سازمان توسعه تجارت به این وزارتخانه کمک میکند. چرا سیب زمینیها از ازبکستان عودت خورد؟ علیرضا پیمان پاک در مورد جزئیات بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی، اظهار کرد: اخباری که طی روزهای گذشته در مورد عودت محصولات کشاورزی صادراتی منتشر شد بی انصافی بود؛ حجم قابل توجهی محصول کشاورزی صادر میشود و کمتر از ۵ درصد از این صادرات به کشور عودت میخورد؛ به عنوان مثال ۳۰۰ هزار تن سیب صادر میشود و دو هزار تن برگشت میخورد.

شاید از ۱۰۰ کانتینری که صادر میشود ۲ کانتینر از دست قرنطینه در برود؛ به عنوان مثال میتوان به صادرات فلفل دلمهای اشاره کرد. وی اظهارداشت با اقدامات موسسه واکسن و سرم سازی رازی از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی، طی مدت ۱۰۰ روز پنج میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده است. در همین مدت با توسعه کارخانه های تولید دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی از ۱۲ واحد تولیدی به ۱۷۸ واحد تولیدی، خوداتکایی در داروهای دامپزشکی از ۵ درصد به ۹۵ درصد ارتقا یافته است. سهم نیروی کار در کشاورزی درکره جنوبی فقط 21 % بودبا آموزش سواد به کشاورزان اعزام کشاورزان به کشور های مکزیک ،چین، ژاپن وآمریکای جنوبی درآمد حاصل جهت ودیعه به بانک جهانی جهت وام مدت دار استفاده کردند. انواع مختلف فلفل که اساساً بومی کشورهایی همچون مکزیک هستند ازجمله ی این محصولات هستند.