اگر من وزیر نیرو بودم، اولویت من صنایع بود


وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از اعمال محدودیت های برق برای صنایع از جمله خودروسازان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو تامین برق صنایع را در اولویت قرار می دهد، اما اگر من یک مقام رسمی بودم، اهمیت صنایع و صنعت را دست کم نمی گرفتم. در این مورد، وزارت نیرو به صنعت، معدن و تجارت راهحلهایی ارائه کرد و از آنها خواست که «خودکفا» باشند و با ساخت نیروگاه، موتور تولیدی خود را روشن نگه دارند.
پس از محدودیت های اعمال شده بر برقی سازی صنایع و اجرای آن برای خودروسازان، این صنعت با چالش جدی مواجه شد و پس از حدود دو سال که خودروی معیوب تولید نشد و تولید خودرو به صورت گذر مستقیم بود، باز هم محدودیت ها و قطع برق در خودروسازان منجر به تولید خودروهای معیوب شدند.
در همین رابطه عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:د: من شخصاً معتقدم برق زیرساخت اساسی توسعه و تولید است و باید اولویت داشته باشد. قانون هم همین را تایید می کند. اما اکنون در زمینه تامین برق در شرایط استثنایی قرار داریم و در نهایت تصمیم گرفته شد برق منازل در اولویت قرار گیرد. مسئولیت تصمیم گیری بر عهده وزارت حریم خصوصی نیست اما اگر بنده بودم قطعا برق صنعت را تامین می کردم و معتقدم کشور بالاخره به این تصمیم می رسد.
وی در خصوص برنامه وزارت امنیت در این زمینه توضیح داد: در واقع طرح ما «خوداتکایی» در تامین برق صنایع است و در حال حاضر در حال ساخت نیروگاه هستیم. بیش از 50 درصد نیروگاه های راه اندازی شده در سال گذشته در واقع نیروگاه هایی هستند که ما و صنعت در آنها سرمایه گذاری کرده ایم. تلاش می کنیم شرکت های بزرگی مانند ایدرو و ایمیدرو را در این بخش فعال کنیم تا زیرساخت های لازم برای تولید برق فراهم شود. همچنین در حال انجام است تا خود صنعت برق به یک صنعت اقتصادی تبدیل شود تا سرمایه گذاران مشتاق سرمایه گذاری در این صنعت باشند. اگر این فعالیت اقتصادی شکل بگیرد به نظر می رسد مشکلات اساسی حل شود.
وی افزود: همچنین شهرک های انرژی را ایجاد خواهیم کرد که از معافیت مالیاتی برخوردار باشند، زمین را با قیمت مناسب دریافت کنند و از حمایت های وزارت حراست بهره مند شوند. این احتمال وجود دارد که اینها بتوانند برق صنایع را به صورت خوداتکایی نیز تامین کنند. طبیعتا ذخیره انرژی توسط صنایع نیز در دستور کار قرار دارد.
این مقام ارشد وزارت امنیت در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه صنعت گفت: معتقدم مشکلاتی در صنعت کشور وجود دارد و انتظارات موجود مربوط به دوره خاصی نیست و هر دوره مشکلات و انتظارات خاص خود را دارد و این جریان به هم متصل است.
علی آبادی بیان کرد: متاسفانه صنایع ما صادرات محور نیستند. البته همه صنایع اینگونه نیستند، اما برخی از صنایع صادرات می کنند. در واقع ما به دنبال این نیستیم که بازار تولیدات داخلی، بازار داخلی باشد. صنایع ما به کمک وابسته است. ما به صنایع آموزش کافی نمی دهیم و آموزش ها یا ناکافی است یا نادرست.
وزیر صامت اشاره کرد که دولت سیزدهم علاقه مند به حل مشکل صنعت است. من می توانم به طور کامل از دوره ای که شرکت کردم دفاع کنم. ما سعی کردیم مسائل صنعت را شناسایی کنیم، آنها را اولویت بندی کنیم و سپس به اولویت ها بپردازیم، مثلاً در بحث ارز، زمانی که وزارت امنیت وارد شد، کل ارز تخصیص یافته به صنعت در سال 1402 هجری شمسی حدود 29.5 میلیارد دلار بود. پایان سال 2014 میلادی در این مدت این غرامت ها را به 33 تا 34 میلیارد دلار رساندیم. یا مثلاً در بحث تعهدات تسویه ارزی سعی کردیم با علما و دارای امتیازات خاص مشکل را حل کنیم.
وی در خصوص برنامه ریزی برای تولید و عرضه خودروهای اقتصادی گفت: خودروهای ارزان قیمت و البته همه محصولاتی که تولید می شود باید میزان کارایی خود را ببینیم. بهره وری یک شاخص مهم است. ما در تلاش هستیم تا سیستم مسابقات را در این زمینه ارتقا دهیم تا خودروهایی با این سایز و کیفیت مناسب به دست مردم برسند. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال، در گذشته میزان ارز وارداتی در بخش خودرو به خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از 10 تا 12 هزار دلار بود، اختصاص می یافت، اما اکنون تلاش می شود تا این نرخ کاهش یابد تا خودرویی با کیفیت بتواند. با قیمت مناسب به دست مردم می رسد و این منجر به رقابت بهتر بین خودروسازان می شود. یکی از ابزارها ایجاد رقابت است، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، منطقیتر کردن نهادههای تولید و ارائه تسهیلات به گونهای که صنایع از فرصتها استفاده کرده و محصولات خود را با قیمت مناسب عرضه کنند.
وی همچنین از واردات خودروهای جانبازان خبر داد و بیان کرد: کنترل های واردات این خودروها ابلاغ شده و در حال اجراست اما با توجه به ظرفیت تولید و با توجه به اینکه تعداد زیادی از آنها ثبت نام شده است، این روند زمان و زمان زیادی را می طلبد. این مشکل به زودی حل خواهد شد. در حال حاضر بیش از 70 درصد جانبازان تحت عمل جراحی قرار دارند. ارز برای سایر خودروهای وارداتی تامین شد.
این مقام ارشد در وزارت امنیت ادامه داد: در شرایطی که کشور با محدودیت در تخصیص ارز مواجه است، تخصیص ارز طبق برنامه و اولویت انجام می شود. صنایع موظفند طرح خود را برای تخصیص سکه ارائه دهند. در ابتدا این امر به تعویق افتاد اما خوشبختانه با هماهنگی های انجام شده، وضعیت تخصیص ارز به صنایع بهتر شد. در این سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل سکه بیشتری تخصیص داده شد. محدودیت های ارزی باید به هر نحوی مدیریت شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان در پاسخ به این سوال که توصیه شما به وزیر صمت در دولت چهاردهم چیست؟ او کار سخت زیادی در پیش دارد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403041006711/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1