اخبار

ایران پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه میشود مجله خبری کشاورزی

تراکم گیاهی در سیستم عمودی در مقایسه با سیستم افقی می تواند تا سه برابر افزایش یابد، که این امر منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح می شود. فناوری پهباد از طریق تجزیه و تحلیل دقیق خاک و وضعیت مزارع، تأمین عناصر مغذی مورد نیاز برای رشد بهینه محصولات، محلول پاشی بر روی سطح سبز موثر مزرعه، نظارت بر رشد گیاهی، آبیاری و نیز ارزیابی وضعیت سلامت محصولات کشاورزی انقلابی در عرصه پرورش محصولات زراعی و باغی به پا کرده است. در این روش گیاهان توسط محلول های غذایی که متشکل از مواد مغذی و عناصر ضروری (از جمله نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم) هستند، پرورش داده می شوند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، غلامرضا محمدی امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران بخش برزک اظهار کرد: اطلاعات و آمار صحیح در سرشماری عمومی کشاورزی در راستای توسعه روستایی و امنیت غذایی با اهمیت است. بخشدار برزک گفت: زیربنای توسعه، آمار و اطلاعات است و ارائه درست و صحیح آن در حوزه کشاورزی در سرشماری، ارتقا سطح کشاورزی، تولید و اشتغال را به دنبال خواهد داشت. هرقدر مدلی که ارائه میکنیم دقیقتر باشد، پیشگویی عملکرد گیاهان و وضعیت آتی منطقه بهتر انجام خواهد گرفت.

با ورود حرفهای این ابزار تکنولوژیک به دنیای مدرن، آینده صنعت کشاورزی دستخوش تغییری عظیم سایت agriculture-na خواهد شد. بخشدار برزک با تاکید بر اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی گفت: نتایج و آمارهای حاصله از این سرشماری مبنای برنامهریزیها و تصمیمگیریها طی سالهای آینده خواهد بود. همچنین امیدوارم که در سال آینده با فروریختن سد پاندمی رودر رو با یکدیگر ملاقات کنیم و شرایط بهتری را برای رونق تولید در بخش کشاورزی رقم بزنیم. گفتنی است که صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 32 درصد کاهش یافته است و به 463 هزار تن رسیده است. استفاده از سیستم آبیاری هوشمند به کاهش مصرف آب و کاهش هزینهها کمک میکند و شبکه هوشمند آبیاری مبتنی بر اینترنت اشیا با قابلیت مدیریت و نظارت مجموعه آبیاری از راه دور ایجاد میکند. ضمن اینکه سیستم موجود نقش یک میزبان برای سنسورهای محیطی را ایفا و با استفاده از یک دوربین HD، اطلاعات مورد نیاز را به گوشی هوشمند شما ارسال میکند. توسط موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار نزدیک زمین ارسال شد. بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان اعتقاد دارند که کشاورزی مدرن منجی بشر و کره زمین است که با استفاده از منابع محدود آب، انرژی و فضا، تقاضای فزاینده انسانها برای مواد غذایی را تامین میکند.

جالب اینجاست که تمام توان تولید کشاورزی کشور در پیش از انقلاب تنها توانایی تامین مواد غذایی برای نیاز 33 روز کشور را داشت اما اینک 90 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید میشود و حتی در بخش واردات نیز با گسترش صنعت سیلوسازی، ذخیرهسازی گندم در مقایسه با قبل از انقلاب، بیست برابر شده است. علاوه بر فروش این محصول، میتوانید آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کنید و کسب سود نمایید. ضمن اینکه NB-IoT میتواند زیرزمینها و انبارهای مواد غذایی را تحت پوشش شبکهی موبایل قرار دهد و به تجهیزاتی چون سنسور، آلارم و دیگر ابزارهای اینترنت اشیا متصل کند. این کشور به دلیل دارا بودن کشاورزی توسعه یافته در تولید سوختهای گیاهی هم سرمایهگذاری کرده است و امروزه یکی از کشورهایی است که میتواند سوختهای گیاهی را به کشورهای اروپایی صادر کند. یعنی خیلی ها دوست داشتند که صنعتی شوند و کالای خودشان را خودشان تولید کنند؛ آن هم با عجله و بدون اینکه مقدمات و الزامات آن را فراهم کرده باشند؛ سریع میخواستند به امکان تولید محصول نهایی برسند. فکر کرد. ساخت گلخانه کار چالش برانگیری است اما اگر با روند استاندارد ساخت گلخانه و تجهیزات آن و همچنین محصولات سودآور و پر فروش گلخانه آشنایی داشته باشید، این صنعت برای شما یک کار دوست داشتنی و یک شغل پردرآمد خواهد بود.

خوشبختانه اکنون گندم حدود ۶۲ درصد، جو ۴۸ درصد و کلزا حدود ۶۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارند. برای مثال قیمت گندم از الان مشخص شده (۷۵۰۰ تومان) که کشاورز برای کاشت از قبل مطلع باشد. بر اساس تعریف این سازمان: ” کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر میشود”. یک کشاورز به طور مستقیم با شرایط تکراری و سخت و بعضاً خطرناک مواجه است. به طور مثال هدایت ماشین های کشاورزی خصوصاً در مزارع بزرگ در طول ردیف ها و شیارهای محصول کاری خسته کننده است که این شرایط کاری در مواقع مواجهه با گرد و غبار، نور شدید و وزش باد بدتر هم می شود. توسعه پایدار کشاورزی در ایران نیازمند سیاستگذاری در حوزه فرهنگ سازی و ترویج کاربرد فناوری های نوین و پربازده است. اگرچه این حمایت ها از اهمیت زیادی برخوردار است با این وجود تاکید کارشناسان به اقدامات اساسی و پایدار برای حمایت از کشاورزان و توسعه پایدار بخش کشاورزی است که اجرای قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی یکی از آن هاست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه قرارگاه امنیت غذایی 2 خرداد 1401 با بیان اینکه خودکفایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی مهمترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، خودکفایی کامل در تولید کالاهای اساسی و کاهش ورادات در این زمینه محقق خواهد شد.

در کشورهای خارجی موضوع کشاورزی هوشمند امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و کشاورزان توانسته اند که با این شیوه محصولات خود را به شکل چشم گیری افزایش و سبب بهبود کیفیت آن ها شوند. بنابراین لزوم استفاده از سیستم های خودکار و روباتیک در بخش کشاورزی غیرقابل چشم پوشی است. امروزه با پیشرفت فناوری ماهواره ها و توسعه استفاده از آنها در زندگی روزمره، طیف وسیعی از کاربردهای سنجش از دور در حوزه های مختلف شناسائی شده است. فناوری سنجش از دور به کمک امواج الکترو مغناطيس طبيعي و مصنوعي در بررسي ها و برنامه ريزي هاي کشاورزي و منابع طبيعي کاربرد فراوان دارد.

استفاده از داده هاي سنجش از دور به دليل داشتن ويژگي هايي مانند چند زمانه بودن، چند طيفي بودن، قابليت تفکيک مکاني و راديو متريکي مناسب و متنوع، ديد وسيع و يکپارچه، قادر به تفکيک عارضه ها و پديده هاي مختلف کشاورزي از جمله سطح، نوع و الگوهاي زماني و مکاني کشت هستند. به نوشته وی، ایرانیها چند سال پیش نخستین گونه برنج مهندسی ژنتیکی خود را در قالب فروش تجاری ارائه کردند تا رسما وارد این بازار جدید و در عین حال علمی بازرگانی شده باشند. بهرغم اینکه بخش کشاورزی سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصول تولید میکند، اما وابستگی در محصولات اساسی مانند دانههای روغنی، خوراک دام و طیور و گوشت و برنج و شکر مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده، همچنین نابسامانی بازار را هم سبب میشود. وی همچنین به گسترش کشاورزی قراردادی، توسعه مکانیزاسیون و برداشت برنج و مدرن سازی شالیزارها اشاره کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: نوین کردن کشاورزی در سطح کشور به صورت جدی پیگیری می شود. جواد گودرزی در حاشیه بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از روستاهای خابان، برکت آباد و ونایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مهمترین چالش و مشکل موجود در جهاد کشاورزی بروجرد مشکل در اجرای طرحهای آبیاری قطرهای و بارانی به دلیل نبود حق آبه است. به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فتحالله حقیقی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، تجهیزات دام، طیور و آبزیان استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران همواره در زمینه کشاورزی سنتی از جهت میزان محصولات، کیفیت محصولات، هدر رفت آب و دیگر موضوعات این چنینی دچار مشکل بوده و متحمل رنج شده است . در آبیاری با روشهای سنتی، میزان هدررفت آب به رقمی در حدود ۶۵ درصد می رسد. استان مرکزی در حوزه نوین کردن آبیاری کشاورزی، نهادههای کشاورزی و ایجاد بسترهای لازم برای کشاورزی نوین در کشور بسیار فعال بوده است . بالارفتن قیمت لبنیات طبیعی بوده و ناشی از تورم موجود در کشور است. همچنین اپراتور ماشین های کشاورزی به دلیل شرایط کاری ویژه در مزارع اغلب در معرض تنش هایی مانند آلودگی صوتی، لرزش، گرما، سرما، مواد شیمیایی، سموم هوای آلوده ناشی از گرد و غبار قرار دارد که سلامتی او را به خطر می اندازد.

در حوزه گندم از زمان کاشت محصول تا تبدیل شدن به نان خشک بخش عمده ضایعات در سفره مردم شکل میگیرد که نیاز به مدیریت مصرف مردم دارد و این فرآیند تنها مربوط به حوزه کشاورزی نیست. چرا که در این فصل ها امکان کشت سنتی به دلیل آب و هوای سرد عملی نیست. از اینرو، این ابزار میتواند مشاهداتی چون جریانهای بارانی، تگرگ، سطح برگ، آب مورد نیاز محصول، تنشهای محیطی، شرایط آب و هوای نقطهای و حتی آلودگی هوا را اندازهگیری کند. این دستگاه میتواند همواره توسط بلوتوث، وایفای و اینترنت شبکه به تلفن همراه متصل باشد. به کار می رود. لذا به کارگیری تکنیک های کشت بافت در بسیاری از موارد، امری گریز ناپذیر در مهندسی ژنتیک گیاهی به شمار می رود. وی افزود: خام فروشی معادن هیچ سودی ندارد و اگر فرآوری انجام نشود کار پیش نمی رود. وی در ادامه سخنان خود، مهمترین معروف برای ولی جامعه را تشکیل حکومت دانست و افزود: سیدالشهدا برای دعوت مردم و برای خود مردم حرکت و قیام کردند و این نظام ادامه همین حرکت ائمه است و حفظ نظام از اوجب واجبات است لذا با حرکت اربعین استمرار می یابد. سیستم های کشت بدون خاک می تواند به شکل عمودی استقرار یابد.

اما به طور کلی مصرف آب کشاورزی در ایران بسته به منطقه جغرافیایی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد نوسان دارد». به طور کلی سنجش از دور علم و هنر به دست آوردن اطلاعات درباره یک جسم، منطقه و یا یک پدیده از طریق تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن بدون تماس فیزیکی است. به طور کلی میزان بارندگی در سواحل خلیج فارس منظم­ تر از سواحل دریای عمان است. در اسپانیا نیز مهمترین ارباب رجوع و بستر رشد اکوسیستم کشاورزی هوشمند، نهادهای تحقیقاتی، اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان میوه و ترهبار منطقه آلمریا، تعاونی کشاورزی موسوم به «کاسی» هستند در مزارع و گلخانههای این تعاونیها حسگرها رطوبت و رسانایی الکتریکی خاک، وزن گیاه و بستر خاک، پارامترهای اقلیمی، ترکیب هوا (میزان نور، رطوبت موجود در هوا، آلودگی هوا، دمای هوا) و پارامترهای دیگر را در کنار سیستمهای تغذیهاندازه میگیرند. به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، در این شماره “مصاحبه با کارآفرین جوان رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم”، “ذخیرهسازی انرژیهای تجدیدپذیر در کشاورزی”، “گلخانههای هوشمند”، “بررسی انواع روشهای فیلتراسیون و کاربرد آنها”، “کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند” و “معرفی شبیهسازی تزریق پلیمر به کمک نرم افزار اتودسک مولدفلو” از جمله مطالب و مقالاتی است که در این شماره می خوانیم.

صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علفهای هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات، بخشی از مزایای به کارگیری روشهای آبیاری نوین است و ضرورت دارد روش آبیاری نوین جایگزین روشهای سنتی آبیاری در استان سمنان شود که در قلب مناطق خشک و نیمهخشک کشور قرار دارد تا حفظ و تقویت محصولات کشاورزی در سال جهش تولید محقق شود. رئیس اتاق ایران گفت: کشورهای جنوب شرق اروپا با جمعیتی حدود ۴۸ میلیون نفر، در بخش کشاورزی نیاز به واردات از کشورهای دیگر دارند؛ به عنوان مثال کشورهایی نظیر مقدونیه صربستان، بوسنی و هرزگوین بخشی از مصرف خود را کشورهای همسایه خود تامین میکنند. اجرا و توسعه سامانههای آبیاری نوین یکی از طرح های موثر در افزایش تولید محصولات و بهره وری آب محسوب میشود و به گفته کارشناسان اجرای سامانه نوین آبیاری میانگین تولید محصول را ۳۰ درصد و در برخی موارد تا مرز ۱۰۰ درصد افزایش می دهد. اگرچه تغییرات جوی و آب و هوایی به ناگاه ضررهای هنگفت به کشاورزی می زند ولی مدیریت آب، پایش مستمر محصولات، بهبود رشد و سلامت محصولات، و از همه مهم تر افزایش بهره وری از جمله اهداف کشاورزی هوشمند است.

امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان تمامی عملیات کشاورزی به روبات ها سپرده شده است. با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک، ژن های مفید زیادی به داخل گیاهان وارد شده و باعث توسعه گیاهان تغییر یافته ژنتیکی شده است. طی سال های اخیر استفاده از پهبادها در کشاورزی افزایش قابل توجهی یافته است. مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: اتفاق خوبی که بهتازگی در بخش کشاورزی افتاده، تشکیل کمیسیون قیمتگذاری محصولات کشاورزی است که این کمیسیون با حضور تولیدکنندگان داخلی تشکیل میشود و قیمت قبل از شروع سال زراعی مصوب میشود. علاوه بر این، اطلاعات جمعآوریشده به شرکت Freight Farms کمک میکند سرویسهای خود را بهبود دهد و چشمانداز بهتری در اختیار مشتریان خود برای استفاده از محصولات فراهم کند. همگام با پیشرفت دانش، دستگاههایی اختراع شدند که حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را امکانپذیر نمودند.

وی در مورد نرخ پایین دولتی محصول صادراتی کشمش بیان کرد: قیمت پایه معمولاً حداقل قیمت است و کشاورزان محصول را به قیمت بالاتری بهصورت توافقی میفروشند، دولت برای خرید این اقلام قیمت پایه را معرفی میکند که اگر کشاورز نتوانست به قیمت بالاتری آن را بفروشد نگرانی برای فروش محصول خود نداشته باشد. «رمضان اسپرس» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در مورد میزان سرمایهگذاری در حوزه کشاورزی استان، اظهار کرد: سال گذشته از محل تسهیلات بانکی، سه هزار و ۶۱۲ نفر از متقاضیان این بخش برای دریافت ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شدند. محمدرضا نوری، عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه کشاورزی بزرگترین بخش مصرف آب را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از آب قابل استحصال، در کشاورزی مصرف میشود. اتحادیه بین المللی سیستم های حمل و نقلی بدون سرنشین پیش بینی کرده که در سال 2025 میلادی 80 درصد استفاده از پهپادها در بازار تجاری دنیا به کاربرد آنها در صنعت کشاورزی اختصاص خواهد یافت. وی افزود: نوین کردن کشاورزی همیشه در کشور دارای اهمیت بوده و چندین سال است که این مهم در سطح کشور به صورت جدی پیگیری می شود.

از محصولات کشاورزی و از نظر تجمع بهره بردار در سطح شهرستان حائز اهمیت است و همکاری و مشارکت همه بهره برداران، کشاورزان، دامداران، معتمدین محلی، شوراهای اسلامی و دهیاران جهت سرشماری دقیق تر و صحیح تر عمومی کشاورزی امری ضروری است. ازجمله دلایل اقتصادی اجرای این سیاستها میتوان به کم کشش بودن عرضه محصولات، حمایت از صنایع نوزاد، بهبود رابطه مبادله، فسادپذیری و محدود بودن ظرفیت و توان ذخیرهسازی محصولات کشاورزی، افزایش توان رقابتی در بازارهای صادراتی، جلوگیری از کاهش درآمد کشاورزان و دامداران در مقایسه با دیگر بخشهای اقتصاد، حفظ اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، جلوگیری از انتقال درآمد از بخش کشاورزی به دیگر بخشهای اقتصاد، ایجاد درآمد برای دولت و تمایل نداشتن بخش خصوصی به سرمایهگذاری در بخشهای پشتیبانی و زیربنایی کشاورزی اشاره کرد. بنابراین کاملا انتظار میرود که پس از گذشت دو دهه در آینده، رباتها نیروی کار صنعت کشاورزی خواهند شد؛ بهویژه زمانی که هوشمندتر و از لحاظ هزینه ارزانتر عرضه شوند. ما فقط برای دوستانمان غذا و محصولات کشاورزی عرضه میکنیم (خوشبختانه تعداد زیادی از آنها داریم و آنها اصلاً در اروپا و آمریکای شمالی نیستند).

از اینرو تکنولوژی همگام با نیازهای کشاورزی و محیط زیست در حال رشد و توسعه است. هزاران سال است که انسان برای رفع نیازهای خود با استفاده از روش های سنتی اقدام به دستکاری و اصلاح اشکال مختلف حیاتی از گیاهان تا جانوران کرده است. سرشماری کشاورزی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که طی سی سال گذشته، میانگین سنی کشاورزان آمریکایی از ۵۰.۵ سال به ۵۸.۳ سال رسیده است. تولید به هر نحوی انجام میشود، اما به دلیل نابسامانی و آشفتگی بازار، درآمدی نصیب کشاورزان نمیشود. و به همین دلیل فقط برای پوست و مو استفاده می شود که از روغن خوراکی بودن خارج می شود. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مجید آنجفی درباره حمایت از محصولات کشاورزی در سال پشتیبانی و رفع موانع تولید گفت: حمایتهای دولت فقط در خرید محصولات کشاورزان نیست، دولت با پرداخت یارانهها حمایت خود را انجام میدهد. 2. یکی دیگر از شرایط بازنشستگی پرداخت 30 سال بیمه است. بیمه محصولات کشاورزی در کشورهای آسیایی مسئله جدیدی است وآگاهی ها به ویژه در مورد قطعات کوچک شالیزارها بسیار کم میباشد.

کاشت و برداشت خرما برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و بعضی از کشاورزان حتی نمیتوانند محصول خود را بیمه کنند. با این حال، از لحاظ مصرف انرژی الکتریسیته، این سیستم چندان مقرون بهصرفه نیست و میتوان برای اجرای مفید آن به برنامههای کاربردی انرژی خورشیدی امیدوار بود. جلال با ابراز اینکه در دولت فرض بر این بود که هزینه دسترسی مردم به نان سنتی نباید تغییر کند، گفت: زمانی که آرد در اختیار نانوا قرار میگیرد و با بازار رقیب ۲۰ برابر فاصله قیمتی دارد باید زیرساختی طراحی شود که از انحراف یارانه آرد جلوگیری شود، در این طرح نیمنگاهی به افزایش کیفیت نان و کاهش دورریز هم وجود دارد. نکته مهم این است که یک سیستم داده محور مناسب می تواند هزینه های انرژی را کاهش دهد، ضایعات کمتری ایجاد کند و ROI بالاتری داشته باشد. در برخی موارد دیگر، چینی ها، زمین های زیادی را در نزدیکی پایگاه های نظامی آمریکا خریده اند. این دستگاه برای مقاصد امنیتی (رمزگذاری نظامی)، انعطافپذیری (رابط کاربری برای تبدیل دادهها به اطلاعات خروجی) و کنترل وضعیت اشتراکگذاری (چگونگی/ زمان/ داده) استفاده میشود ضمن اینکه دید بیسابقهای از سراسر زمینهای زراعی در اختیار قرار میدهد. نماینده هیات دولت در سفر به استان کرمان به موضوع کشاورزی در منطقه عنبرآباد و جنوب استان اشاره و گفت: کشاورزی ما نباید تحت الشعاع قرار گیرد و زمین کشاورزی تبدیل به ویلا و ساختمان شود.