اخبار

باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای رسیدن به شعار سال بهره برد

باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای رسیدن به شعار سال بهره برد

رئیس اتاق ایران در دیدار هیات رئیسه اتاق ایران با معاون اول رئیس جمهور بر لزوم بهره برداری از توان بخش خصوصی برای تحقق شعار سال تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، صمد حسن زاده – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران – در دیدار معاون اول رئیس جمهور با هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بر همکاری و هماهنگی اتاق بازرگانی با سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به شعار سال، بهره برداری از توان بخش خصوصی ضروری است.

وی بهبود فضای کسب و کار، حذف قوانین و مقررات غیرضروری و قابل پیش‌بینی اقتصاد را از جمله الزامات بخش خصوصی و دولتی برشمرد که جهش تولید با مشارکت مردم را تسریع خواهد کرد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تعامل، اعتماد، دوری از بوروکراسی، چابکی در تصمیم گیری و استفاده از تیم های متخصص اقتصادی را از مهمترین ویژگی های بخش خصوصی برشمرد و تصریح کرد: گره اقتصادی در بخش خصوصی وجود ندارد. کشوری که تحت کنترل مردم و فعالان اقتصادی نیست که قابل حل نیست. تجارب و تحقیقات علمی دنیا حاکی از آن است که پیشرفت و توسعه تنها با سازوکار تعمیم اقتصاد محقق می شود.

وی ادامه داد: فعالیت اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از ساختار متنوع و مدرن و پوشش طیف وسیعی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، مزیتی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. تا کنون تنها از حداقل توانایی های خود استفاده کرده است.

معاون اول رئیس جمهور به توانمندی های استثنایی کشور و امکاناتی که خداوند به آن داده است اشاره کرد و افزود: مدیریت کشور با این توانمندی ها، مدیریت دولت و وزارتخانه ها در اقتصاد و نبود روحیه تناسبی ندارد. از خطر.» در مسائل اقتصادی باعث شد که از ظرفیت های اقتصادی کشور بهره نبریم، زیرا اساس کار در حوزه اقتصاد این است که دولت سیاست گذار، راهنما و ناظر باشد نه شرکت.

این مخبر اضافه کرد: ظرفیت ذخایر شناسایی شده نفت و گاز در کنار پتانسیل معدنی، اقتصاد دریایی و جوانان تحصیلکرده در حوزه اقتصاد دیجیتال تنها بخشی از توانمندی های شناسایی شده کشور است که بخش خصوصی باید آن را تامین کند. اعتماد مردم این نعمت های الهی در مسیر پیشرفت و بهره مندی از پیشرفت کشور هستند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» خاطرنشان کرد: تحقق شعار سال گذشته تنها با عمومیت بخشیدن به اقتصاد امکان پذیر است و امسال نیز مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری شاهد آمادگی کشور برای جهش اقتصادی بودند که همان چیزی بود که ایشان برای این شعار انتخاب کردند، سالی که دولت توانست در سال گذشته با وجود نزدیک به یک دهه رشد منفی اقتصادی به رشد اقتصادی 6 درصدی دست یابد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: جهش اقتصادی جز با حضور مردم در اقتصاد و فعالیت بخش خصوصی و اعتماد به آنها و گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری در خارج از مرزها اتفاق نمی افتد تا شاهد جهش باشیم. تولید با مشارکت مردم

وی همچنین به سیاست خارجی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان و همچنین عضویت در بسیاری از سازمان های مهم تجاری و اقتصادی بین المللی اشاره کرد و تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری و تجارت اوراسیا شانگهای که از طریق ایران محقق شد. تلاش ها. رئیس جمهور و هیات دیپلماسی دولت سیزدهم، قطعا فرصت مناسبی برای بخش خصوصی است و لزوم انحلال بستر فعال سازی بخش خصوصی همواره در دیدار با سران کشورهای خارجی مورد تاکید است. مقررات بانکی، حمل و نقل، گمرکی و مالیاتی.

در ذیل اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تشریح پیشنهادات، درخواست ها و راهکارهای خود در راستای ارتقای همکاری های دولت و بخش خصوصی از جمله اجرای صحیح مصوبه 44 ماده 44 پرداختند. جلوگیری از مهاجرت نخبگان و دانشجویان، بازنگری قوانین در حوزه اقتصاد دیجیتال، تهیه سند جامع جهش تولید و توسعه بین المللی و حل مشکلات بخش خصوصی در این حوزه، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، اعتمادسازی و قابل پیش بینی بودن اقتصاد. تفویض مدیریت در خصوصی سازی و بهبود ارتباطات بین بخش دولتی و خصوصی.

در خاتمه این نشست، تفاهم نامه ای با هدف تسریع در روند امور اجرایی مرتبط با فعالیت های اقتصادی و پیگیری فوری موضوع، به امضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مرکز تحقیقات و آینده نگری توسعه رسید. موانع اداری پیش روی فعالان اقتصادی به ویژه صادرکنندگان در راستای بهبود فضای کسب و کار با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس اتاق ایران با امضای دبیرکل اتاق ایران و رئیس پژوهشگاه اتاق ایران اتاق توسعه و تعاون ایران. مرکز تحقیقات آینده نگری.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403011506962/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA