اخبار

باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری اجباری نجات دهیم

باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری اجباری نجات دهیم

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند، تاکید کرد: آن‌قدرها هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و صنعت خودرو باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، عباس علی آبادی ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم جشنواره تابستانی تعاملات پژوهشی و صنعتی به مناسبت روز صنعت خودرو، گفت: در سال 2023 مجموع درآمدهای خودرو به 3350 میلیارد دلار می رسد. که رتبه اول درآمدزایی در سطح جهان کرد را دارد: این در حالی است که کل درآمد کشور از صنعت خودرو بر اساس آمار بالغ بر 840 هزار میلیارد تومان است که این رقم شامل نیمی از بودجه کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقش عمده صنعت خودرو در ایجاد فرصت های شغلی در کشور، خاطرنشان کرد: 60 صنعت مرتبط با صنعت خودرو بوده و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود.

وی بیان کرد: سال گذشته 37 خودروساز در کشور در مجموع یک میلیون و 335 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که با این تعداد تولید خودرو در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم. اما التهاب بازار فروکش نکرده است. برای سال 1403 تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو را هدف گذاری کرده ایم که امیدواریم محقق شود. در حال حاضر 900 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که 12 درصد ارزش افزوده کشور را تشکیل می دهد. رتبه ایران در تولید خودرو از 18 به 16 در بازه زمانی 2021 تا 2023 افزایش یافت. اگر امسال تولید ثابت بماند به جایگاه پانزدهم می رسیم.

وزیر صامت در خصوص بحث تخصیص ارز گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در صنعت خودرو، بحث تخصیص ارز است. در حال حاضر ارز چند نرخی لایه به لایه باعث فساد می شود. سال گذشته یک مقدار ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد. برای امسال ارز او را دو برابر کردیم اما همین مقدار کالا وارد کرد.

آقای رهبر وزارت صنعت، معدن و تجارت همانطور که تاکید کردند باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری تکلیفی نجات دهیم و از آن حمایت کنیم. او گفت: «فکر نمی‌کنم خودروسازان ما خیلی خوب باشند. اما از طرف دیگر، نمی گویم آنها خیلی بد هستند. ما انتظار داشتیم که آنها توسعه دهند، پیشرفت کنند و به سمت تولید خودرو برای امروز و آینده حرکت کنند.

علی آبادی افزود: در بحث افزایش عمق ساختار داخلی، دیدگاه های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود. مثلاً یک خودروساز مونتاژ شده از لاستیک ایرانی استفاده می کند و اعلام می کند که میزان جذب داخلی آن 20 درصد است. این اصلا درست نیست؛ موضوع ساخت و ساز داخلی باید به صورت عمیق مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام ارشد در وزارت امنیت به راهکارهای اصلی در صنعت خودرو اشاره کرد و تصریح کرد: برق رسانی مسیری است که باید به سمت آن حرکت کنیم. در حال حاضر 120 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که هفت میلیون لیتر آن را باید وارد کنیم. بنابراین برقی شدن راه حل مناسبی برای غلبه بر مصرف بنزین است. تا پایان سال جاری، حداقل 3000 ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی جدید ساخته خواهد شد.

وی در خصوص معرفی خودروهای برقی گفت: مهمترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سیستم کنترل است که در هر کدام از آنها جای می گیرد ابتدا می توانید برای تامین انرژی از باتری شروع کنید.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403041812740/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85