در جلسه کمیته خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق ایران، ضمن بررسی ابعاد توسعه مکران، تاکید شد: در توسعه این منطقه باید از الگوهای موفق دنیا و توانمندی های انسانی و اجتماعی استفاده کرد. منطقه را نباید در برنامه توسعه نادیده گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، توسعه منطقه مکران در جلسه کمیته خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق ایران مورد بررسی قرار گرفت. علی نقوی، رئیس کمیته خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق ایران، توسعه مکران را از اولویت های این کمیته عنوان کرد.
در ادامه محمد قاسمی – سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه – درباره توسعه مکران گفت: رئیس جمهور در ایام انتخابات، توسعه مکران را در اولویت دولت خود اعلام کرد. رئیس جمهور در جلسات متعددی که در دفتر سیاست های توسعه ملی و منطقه ای ریاست جمهوری و پیگیری طرح و زنجیره ارزش بیچران برگزار شد، در خصوص کلیات طرح توسعه مکران سوال کرد. آنها در جلسات متعددی که در سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، این موضوع را بررسی کردند. سازمان برنامه و بودجه روی تدوین طرح آمایش منطقه ای مکران کار کرد.
قاسمی ادامه داد: رئیس جمهور خواهان گزارش صحیح و دقیق از منطقه است و با بازدید محلی گزارش مفصلی ارائه شد. مکران ظرفیت منحصر به فرد و ناب منطقه ای دارد و آماده سرمایه گذاری است. از نظر آب کافی است دو سه سال دیگر به کشاورزی و صنعت خوب تبدیل شود. گزارش مفصلی از وضعیت صنایع و فعالیت ها تهیه شده است. وزارت امور خارجه در حال بررسی روابط بین المللی این منطقه است.
وی تصریح کرد: فرض ما این است که مدل جدیدی برای اداره کشور در آنجا شکل بگیرد و سرمایه گذار خصوصی وارد مسائل بروکراتیک نشود.
سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: بهسازی مدارس و مؤسسات منطقه برای ارائه آموزشهای فنی و حرفهای مهم است. دو بیمارستان مهم در میناب و چابهار باید توسعه یابد. زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری اندیشیده شده و اولین گام در بودجه 1404 برداشته می شود تا این حوزه به منطقه آماده سرمایه گذاری تبدیل شود. برخی از طرح ها توسط سرمایه گذاران ارائه شده و در دست بررسی است.
پس از پیام باقری – نایب رئیس اتاق ایران – درباره وضعیت توسعه مکران، وی گفت: یکی از دستور کارهای کمیته خدمات فنی، مهندسی و ساختمان اتاق ایران بررسی توانمندی های توسعه مکران و ایران است. اتاق باید بسترهای لازم را در این زمینه ایجاد کند. به همین دلیل ما با شورای توسعه سواحل همکاری نزدیک داریم.
نایب رئیس اتاق ایران افزود: چشم انداز ما در اتاق ایران ایجاد بستر برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و با توجه به توسعه سواحل مکران است که در مسیر توسعه دولت چهاردهم قرار دارد. ما در راستای سیاست های اقتصادی دولت گام برمی داریم و این ارتباط منسجم با سازمان برنامه ریزی و بودجه برای ما اهمیت فوق العاده ای دارد.
باقری ادامه داد: توسعه زیرساخت های سواحل مکران از جمله لجستیک، تامین انرژی، بهداشت و درمان، آموزش نیروی کار، احداث پالایشگاه و نیروگاه و… باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بعد دوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه است. بخش خصوصی از مشارکت در این طرح ملی بسیار استقبال می کند، مشروط بر اینکه مدل های سرمایه گذاری تجاری به دقت تعریف شده باشد. طرح های ارائه شده باید دارای توجیه اقتصادی بوده و اصل سرمایه سرمایه گذار را تضمین کند تا سرمایه گذار با اطمینان خاطر وارد این عرصه شود. یکی از پایه های اقتصاد مولد، توسعه مکران است.
در ادامه این جلسه سیدجعفر حسینی – رئیس توسعه اراضی و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه – گفت: مهمترین سند اولیه سند توسعه اراضی است.
وی به سابقه علاقه به توسعه زمین در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: اگر روزی محور توسعه در ایران غرب کشور بود و شرق ضعیف بود، اکنون علاقه به محور شرق شده است. در اواخر دهه 1990، مطالعات تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که شرق پتانسیل بالایی دارد. منطقه بالقوه برای توسعه مدل سرمایه گذاری بهینه برای بومی سازی جمعیت و زیرساخت ها در سند مشخص شده است.
وی ادامه داد: 31 سند منطقه ای داریم که به موازات سند ملی منتشر شد. در سال 1399 هجری شمسی تصویب نامه به تصویب رسید و فعالیت توسعه کشور منوط به سند برنامه ریزی منطقه ای برای سال 1399 هجری شمسی بود.
الحسینی ادامه داد: در منطقه مکران فقط یک نقطه از سند توسعه منطقه ای داریم. مکران در حال حاضر 7 میلیون هکتار وسعت دارد. در توسعه فضایی مکران و در سند آمیش، چابهار شهری تراز اول محسوب می شود که قرار است بار توسعه را به دوش بکشد. در چابهار باید بیمارستانی داشته باشیم که خدمات ملی ارائه کند. چابهار بیمارستان خوبی ندارد و بعد از سند توسعه و سند توسعه مکران تصویب شد.
الحسینی افزود: اولویت های توسعه در این منطقه در این سند مشخص شده است. 12 رتبه با اولویت شناسایی و به مناطق اقتصادی تقسیم شده است. در الگوی توسعه مکران به توسعه منطقه ای توجه شده و مکران یک فرصت توسعه برای ایران است
وی ادامه داد: در مورد انتخاب این مدل توسعه ایده های زیادی وجود دارد. سازمان برنامه و بودجه خواهان یک رویکرد جدید برای مشارکت مالی در مکران است تا به عنوان الگویی برای سایر بخش ها عمل کند. اولاً، واگرایی کسب و کار با یک برنامه توسعه رخ نمی دهد. در برخی جاها، بخش خصوصی از بخش دولتی می خواهد که فرآیند را تضمین و تسهیل کند، نه زیرساخت.
الحسینی تصریح کرد: اگر کل بخش را با بخش دولتی یا غیردولتی جلو ببریم، هزینه ها بسیار زیاد می شود. ما باید با همکاری بخش خصوصی و دولت پروژه ها را توسعه دهیم و این استراتژی شرکت است. در طرح توسعه مکران باید مسائل و چالش های زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و این فرآیندها تسریع شود. این سازمان در زمینه آب اقدامات زیر را انجام داده است: در محیط زیست نیز تلاش شده تا با توجه به شرایط کشور، الگوی توسعه در این منطقه تمرین شود.
در ادامه حجه میرزایی – رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران – نیز گفت: توسعه محور شرق را از سال 76 می شناسم و مدت ها مدیر مطالعات محور شرق بوده ام. دولت ها با اسناد مصوب 1367 و 1381 توسعه منطقه ای را در هیات وزیران تصویب کردند. بخشی از توسعه زیرساخت ها تصویب اسناد اولیه و ثانویه توسعه است. در آن سند به دنبال کارشناسان اقتصادی در کشور بود و نقشه خوبی تهیه شد. این منطقه از مزیت خوبی برای عبور از اقیانوس هند به آسیای مرکزی برخوردار است. اما ملاحظات اجتماعی انسان را باید جدی گرفت.
وی ادامه داد: 60 درصد جمعیت چابهار در مناطق فقیرنشین زندگی می کنند. این سطح بالایی از اشغال زمین و مصرف زمین و بدون جمعیت است. این یک خطر جدی است. نارسایی و نارسایی اجتماعی، مانند حوزه درمان و بهداشت، خطری جدی است. خدمات حمایتی آموزشی، درمانی و اجتماعی برای توسعه باید ارائه شود.
میرزایی گفت: سواحل زیبای چابهار نباید تخریب شود و مزیت زیست محیطی بوم گردی زیر ساختار مدرن له نشود. سواحل آزاد بخشی در دست نظامیان و بخشی در دست فرصت طلبان است که دولت می تواند جلوی آن را بگیرد. زمین های کشاورزی در زرآباد و باتوکلات نیروی کار پاکستان و بنگلادش را تامین می کنند. میوه های گرمسیری و کشاورزی به دلیل برنامه توسعه نباید از بین برود، بلکه باید این کشت و ترکیب محصولات ترویج شود.
رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران موضوع جامعه محلی ماهشهر و عسلویه را تجربه تلخی عنوان کرد و گفت: جامعه محلی در این شهرها از بین رفته و اکنون جامعه محلی به نیروی خدماتی تبدیل شده است و وجود دارد. حاشیه زیاد در این شهرها این موارد باید مورد توجه قرار گیرد. توانمندسازی جامعه باید در دستور کار قرار گیرد. سازمان برنامه و بودجه باید این ملاحظات را در نظر بگیرد.
در ادامه مهرداد اشتری -عضو شورای هماهنگی فدراسیون ها و تشکل های مهندسی حرفه ای کشور گفت: در توسعه مکران باید به تجربیات دنیا در زمینه تمرکز و تمرکززدایی توجه شود. توسعه ایده های برنامه ریزی مرکزی میراث دولت های نفتی بود و مختص مکران نبود. همچنین درباره ضمانت اجرایی سند ملی توسعه اراضی منطقه مکران گفته شد و چرا باید نگران توسعه کشاورزی این منطقه باشیم؟ برای توسعه منطقه باید وضعیت بخش خصوصی در اسناد و برنامه ها لحاظ شود. میزان مشارکت بخش خصوصی در توسعه مکران باید مشخص شود آیا زیرساخت ها توسط بخش خصوصی تامین می شود و بازده سرمایه گذاری آن چقدر است؟ در شرایطی که قوانین مردم زیر پا گذاشته شده و دولت به تعهدات خود عمل نمی کند، چگونه می توان از بازگشت سرمایه مطمئن بود؟ نقش عدالت منطقه ای در طرح توسعه مکران چیست؟
ایرج رهبر یکی از اعضای هیئت اتاق تهران نیز گفت: برای جذب سرمایه گذار خارجی مسائل زیادی وجود دارد و ثبات سیاسی و اقتصادی اصل اساسی است. دولت برای جذب سرمایه خارجی چه کرد و چه تضمینی را در نظر گرفت؟
رهبر تاکید کرد: برای توسعه دریا به سرمایه خارجی نیاز داریم.
بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، محمد حلوایی -عضو کمیته خدمات فنی، مهندسی و ساخت و ساز اتاق ایران- نیز گفت: مشکل فعلی این است که اقتصاد در اختیار دولت است. اگر مکران فضایی برای تجربه توسعه منطقه ای است. نباید اجازه داد نظام حکومتی وجود داشته باشد و همه چیز منزوی شود تا ملت بتواند کار کند. منطقه مکران پتانسیل سرمایه گذاری و ظرفیت انسانی بالایی دارد. در اینجا ما به یک طرح جدید نیاز داریم، نه یک طرح آزمایش شده و شکست خورده، بلکه برنامه ای که باید از تجربه خارجی تأیید شده استفاده شود. باید سرمایه گذار خارجی بیاوریم وگرنه این طرح از بین می رود.
محمد قاسمی سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: بزرگترین مشکل پیش روی ایران در کار بزرگ بعدی، بازسازی اعتبار دولت است. ما دولتی داریم که آنقدر بد رفتار کرده که اعتبار و اعتماد به نفس خود را از دست داده است. اما باید توجه داشت که رئیس دولت چهاردهم پس از انتخابات جایگاه ویژه ای به کار خبرگان داد.
وی ادامه داد: در این طرح تمرکز بر بازدیدهای میدانی است، به عنوان مثال بازدید از بندر صحار عمان به عنوان مدل تجاری. ساختار جامعه محلی آنقدر مهم است که توسعه منطقه را برای تسهیل روند توسعه هدایت می کند.
سیدجعفر حسینی، رئیس توسعه اراضی و منطقه ای سازمان برنامه و بودجه گفت: در ایران شکست دولت بدتر از شکست بازار است و این بزرگترین چالش حاکمیت است. اعتماد باید به دولت برگردد. جذب سرمایه خارجی از طریق دولت امکان پذیر نیست، بلکه تنها از طریق بخش خصوصی امکان پذیر است. اشتباهات توسعه مرکزی در بخش شرقی را تکرار نکنید. توسعه مکران شاید آخرین فرصت توسعه ایران باشد. این منطقه بکر است و پتانسیل زیادی برای توسعه دارد. شما باید بسیار با دقت عمل کنید.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403081208370/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7