اخبار

برداشت برنج از سطح مزارع شهرستان لردگان آغاز شد جهان بین

کشاورزان با آبیاری مجدد زمین و کود دهی به برنج های قبلی که به مرحله برداشت نرسیده بودند، فرصت رشد می دهند. کودهای نیتروژن دار، سموم شیمیایی علف کش، قارچ کش و حشره کش، مصرف سوخت های فسیلی در ماشین آلات زراعی، عملیات آبیاری و حمل و نقل موجب افزایش گرمای جهانی زمین می شوند. کاشت برنج به آب فراوانی نیاز دارد مخصوصا در فصل های گرم سال که میزان بارندگی کم است. به دلیل کمتری میزان بارنگی در اواخر تابستان و سختی شرایط برنج کشت دوم، قیمت آن بیشتر از برنج کشت اول است. برنج کشت دوم دانه های شکسته کمتری دارد و سود مالی بیشتری به کشاورز می رساند. کشاورزان مازندرانی برای مصرف روزانه خانواده های خود بیشتر از برنج کشت دوم استفاده می کنند.

برگزاری دومین تور ادبی گردشگری به مناسبت گرامیداشت هفته تهران

به طوري که توسعه روش مناسـب برداشـت نـه تنهـا باعـث کـاهش ضـایعات کمـی و کیفـی محصول می شود، بلکه تأثیر قابل ملاحظه بر کـاهش هزینـه تولیـد دارد. به نقل از شالیکوبی دشت گلستان برداشت به موقع برنج دارای محاسن زیادی می باشد. کشاورزان مازندرانی تاکنون برداشت برنج را در 6 هزار و 801 هکتار شالیزار‌ استان انجام دادند. لازم به ذکر است در ۷۳ درصد معادل ۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان خمام کشت مکانیزه انجام شده است. پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران – تمامی حقوق محفوظ است. گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

کاهش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت برنج

دانه هایی که در سطح وسیعی به نیم دانه تبدیل شده و یا خط بر می دارند و از کیفیت برنج نهایی و حجم آن می کاهند، که در آخر تمام این مشکلات گریبان کشاورز و صاحب محصول را می گیرد و خستگی کار را بر تنش باقی می گذارد. اراضی زیر کشت برنج در کشور، ۵۳۹ هزار هکتار است که به ترتیب متعلق به استان های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، اصفهان و فارس است که سالانه ۳ میلیون تن از نیاز داخلی به برنج را تامین می کنند. برای آسان کردن عملیات agriculture-na و کارکرد راحت ماشین های مخصوص درو، بهتر است تا مطابق با نوع بافت خاک مزرعه یا شالیزار آب ورودی به آن دو هفته پیش از برداشت قطع گردد و آب موجود در آن تخلیه شود. در حالی که در روش بعدی بسیاری از کشاورزان شالی های درو شده خود را با استفاده از خرمنکوب های دیگر و به روش مستقیم خرمن کوبی می کنند. در نهایت برنج به کارخانه های برنج پاک کنی حمل می‌شود تا دانه ها از پوسته جدا شوند. همچنین برای برداشت دستی شالی در هر هکتار ۱۰ الی ۱۵ کارگر در هر روز مورد نیاز است، در حالیکه استفاده از کمباین برای برداشت برنج می تواند هزینه های مربوط به نیروی انسانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

برنج کاران بنا به رسم همیشگی خود چه در کاشت و چه هنگام برداشت به یاری همدیگر می آیند و کار را با هم پیش می برند. در سنت پسندیده “همیاری” تمام اقوام و افراد یک خانواده به همراه همسایه ها و هم محله ای ها بسیج می شوند و کار برداشت برنج را در یک زمین به پیش می برند. برداشت یک زمین که تمام شد نوبت زمین همسایه می رسد و همینطور افراد در زمین های هم کار می کنند تا کار برداشت کل زمین ها به پایان برسد. در روش تجربی زمانی که 90 تا 95 درصد خوشه­ها به رنگ زرد روشن در آمده و فقط بخش کوچکی در قسمت پایین خوشه­ ها به رنگ سبز تیره باشند، برداشت انجام می­ شود. یکی دیگر از شاخص­ های برداشت، تعیین رطوبت مناسب شلتوک در زمان برداشت است. بررسی­ ها نشان داد که به طور کلی رطوبت مناسب شلتوک برای برداشت 20 تا 22 درصد (بر پایه­ ی وزن­تر) می ­باشد.

سپس بعد از عبور از توری ضد کوبنده به درون محفظه مارپیچ ریخته می شد. مارپیچ دانه ها را به سمت بیرون هدایت می کرد و کاه ها و دانه هایی که پوک بودند توسط بادی که از فن ساطع می شد به طرفین پرتاب می شدند. زمان شروع برداشت برنج کشت دوم، در اوایل پاییز است؛ جایی که دیگر سرما آهسته آهسته از راه می رسد و زمین های کشاورزی برنج ، کم کم خود را برای فصل سرما و خواب پاییزی و زمستانی ( آیش سالیانه ) می بایست آماده کنند. خصوصیات منحصر به فرد خاک های غرقاب، برنج را از سایر محصولات متفاوت می کند. به دلیل طغیان طولانی مدت در مزارع برنج، کشاورزان می توانند مواد آلی خاک را حفظ کنند و همچنین منابع بیولوژیکی نیتروژن دریافت کنند، این بدان معناست که برای حفظ عملکرد به کود نیتروژن کم یا بدون کود نیاز دارند.