اخبار

برداشت برنج از شالیزارهای بروجرد آغاز شد

همچنین رطوبت رقم بر درجه پوست کنی و میزان انرژی مصرف موثر است. اگر فاصله بین غلتک ها کمتر از مقدار مشخص باشد، مقدار شکست دانه افزایش می یابد و چنانچه این فاصله بیشتر از حد معین باشد، ظرفیت پوست گیری کاهش می یابد. فاصله بین غلتک های لاستیکی می بایست برای هر رقم جداگانه تنظیم شود. پوست کن غلتک لاستیکی در مقایسه با سایر پوست کن ها، دارای مزایای زیر میباشد. شیوه های غیر استاندارد و قدیمی برداشت و انتقال برنج، دستگاه های کهنه و قدیمی، عدم توجه به اصول برداشت در کشاورزی موج اتلاف زیاد برنج در هنگام برداشت آن می شود.

یارانه مشوقی دولت به گندمکاران برای اجرای الگوی کشت

استفاده زیاد از کودهای شیمیایی به زمین فشار آورده و موجب می شود به مرور زمان توانایی پرورش گیاه را از دست بدهد و به اصطلاح خاک فقیر شود. اگر با کمباین برداشت انجام شود باید حتما رطوبت آنها با دستگاه خشک کن گرفته شود. عملیات انتقال نشاء از خزانه به زمین اصلی را نشاء‌کاری می‌نامند. معمولا ۳ ماه قبل از کاشت برنج agriculture-na.ir هفته ای ۱ بار زمین را شخم می زنند. در صورتی که روش قطع آب و تخلیه آن به درستی انجام نشود، بالا بودن میزان رطوبت باعث خواهد شد تا ماشین های برداشت با مشکل مواجه گردند. در مقابل در صورت تاخیر در عمل برداشت نیز دانه ها و خوشه های برنج بیشتر ریخته و به دلیل وجود نم و رطوبت بیشتر دچار ترک و شکستگی خواهند شد.

ظرفیت ماشین پوست کن غلطک لاستیکی به قطر غلطک های لاستیکی، درجه پوست کنی، نوع رقم و رطوبت آن بستگی دارد. نوع رقم و میزان جریان پذیری آنها در ماشین پوست کن عامل مهمی بر کمیت و کیفیت پوست کنی شلتوک است. ارقامی که شلتوک آنها دارای شاخک می باشند و همچنین ارقامی که دارای ضریب اصطکاک بالاتری می باشند، جریان پذیری کمتری در فضای بین غلتک های لاستیکی دارند و در نتیجه ظرفیت کار ماشین را کاهش می دهند.

معروف ترین برنج ها، برنج هاشمی، دم سیاه، فجر و طارم است که در این استان ها کاشته می شوند. استان های شمالی حاصلخیزترین شالیزار ها را دارند، زیرا آب فراوان دارند و املاح موجود در خاک بسیار مناسب و غنی می باشد که مرغوب ترین برنج ها از این خاک تولید می شود. در برداشت دستی برنج، کارگرها شالی ها با ابزارهایی نظیر داس درو می کنند و آن ها را به صورت پشته و خروار بر روی ساقه های بریده شده قرار می دهند.

محصول برداشت شده در این روش حتماً باید برای کاهش رطوبت به خشک کن برده شود. اگر برداشت برنج که یکی از مهم ترین مراحل در عملیات کاشت این محصول به شمار می رود به درستی انجام نشود ضایعات کمی و کیفی محصول زیاد می شود. منظور از ضایعات کمی، ضایعاتی مانند ریزش دانه ها می باشد که می تواند باعث تغییر در وزن و حجم محصول شود. اما منظور از ضایعات کیفی خردشدگی، ترک خوردگی و پوست کنده شدن شلتوک بعد از برداشت است که تاثیری در حجم و وزن محصول ایجاد نمی کند اما کیفیت نهایی کار را پایین می آورد. قطعا قیمت برنج نیم دانه و خردشده از برنج دانه کامل و ممتاز کمتر است و سود کشاورز کاهش پیدا می کند. اگر کشاورزان بخواهند از بروز این ضایعات جلوگیری کنند باید نسبت به زمان برداشت، شیوه آن و نحوه مدیریت مزرعه توجه ویژه ای داشته باشند.

برای اینکار 3 تا 4 کیلوگرم نمک برای 18 لیتر آب مناسب است(تخم مرغ در روی آب قرار بگیرد) . وقتی این مخلوط آماده شد شلتوک ها را در آن می ریزند و خوب بهم می زنند. به علت اختلاف وزنی بذور سنگین ته بذر می ماندو بقیه در روی آب می ماند و باید دور ریخته شود. بذور انتخاب ما باید چند بار با آب خالص شستشو شود تا نمک آن از بین برود.

به رشت برنج اعتماد کنید