اخبار

برداشت برنج در ۶۸۰۰ هکتار شالیزار مازندران خبرآنلاین

عوامل نامطلوب محیطی مانند دما و رطوبت تاثیر مستقیمی بر دانه دارد و می تواند احتمال آسیب دیدگی آن را افزایش دهد. علاوه بر آن هنگامی که شب شالی ها را برای خشک شدن در مزرعه می گذارید احتمال جذب رطوبت به طور مجدد به آن ها وجود دارد و همین امر می تواند باعث ترک خوردن و افزایش احتمال خردشدگی در مراحل بعد را افزایش دهد. بهتر است قبل از اینکه به شیوه برداشت برنج در ایام قدیم بپردازیم به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن هم اهمیت استفاده از تکنولوژی و فناوری است.

“کوثر هایی” که در یاسوج درمانگر نیستند/2 پروژه بی خیالی در مرکز استان را دریابید

پوست کن صفحه ای از دو صفحه افقی روی هم تشکیل شده اند که در آن صفحه بالایی معمولا از یک لایه سنگ سنباده پوشیده شده و این صفحه به بدنه ماشین ثابت شده است، در حالی که صفحه زیرین دوران می کند. این ماشین ها از عمر طولانی برخوردار بوده و هزینه کار آنها پایین است. agriculture-na بررسی های به عمل آمده نشان داد که راندمان تبدیل این ماشین بطور نسبی کمتر از پوست کن غلطک لاستیکی است. با تنظیم فاصله و میزان فشار بین دو دیسک می توان درجه پوست گیری را تنظیم نمود. ظرفیت و توان مصرفی پوست کن صفحه ای به نوع رقم، رطوبت و قطر صفحه بستگی دارد.

توزیع اقلام آزمایشگاهی و لوازم تحریر بین دانش آموزان و مدارس شهرستان دنا+تصاویر

به طور معمول در همه ی استان های تولید کننده برنج در ایران، کاشت برنج را از اوایل فروردین ماه آغاز می شود. در کنار این موارد، روش برداشت مکانیزه به دلیل انجام سریع عمل برداشت ممکن است تا موجب خرد شدن و یا شکستن دانه های برنج گردد. از این رو بهتر است تا پیش از انتخاب هر نوع روش برداشت، ابتدا اطلاعات کامل و جامعی را در رابطه با آن‌ها کسب کنید و سپس با کیفیت ترین روش و به صرفه ترین آن‌ها را انتخاب و اجرا نمایید. علاوه بر این میزان هواخوری شلتوک ها در روش دستی بیشتر است، که در روش مکانیزه فرصت زیادی برای خشک کردن آن‌ها وجود ندارد. از این رو می تواند بر کیفیت برنج به دست آمده نیز تأثیرگذار باشد. از معایب برداشت مکانیزه می توان به جمع آوری شالی‌هایی که نرسیده اند، اشاره کرد.

با ورود دستگاه کمباین متحرک که در گویش محلی به دستگاه بخور یا تانک معروف است کشاورزان برداشت و کمباین را همزمان باهم در داخل مزرعه برنج انجام می دهند. کشاورزان کمباین ثابت را به وسیله تیلر به داخل مزرعه برده و شالی ها را کمباین می کنند. گاهی نیز شالی ها را به حیاط خانه می برند و در حیاط برنج ها را کمباین می کنند.

امکان جمع آوري و خرمن کوبی شـالی هـاي درو شـده بـا دسـت و دروگـر در ایـن روش وجود دارد. درصد ضایعات مربوط به شکستگی و پوست شدن شلتوک در مقایسه با خرمنکوب تراکتوري نوع پرتابی کمتر است. دستگاه ظرفیت پایینی دارد (150 تا 180 کیلوگرم شلتوک در ساعت).