اخبار

برداشت برنج در 6800 هکتار از شالیزارهای مازندران بلاغ نیوز

با توجه به این که ظرفیت کـوبش ایـن دسـتگاه در حـد محـدودي اسـت، لـذا در موقـع خوراک دهی (تغذیه شالی) به ظرفیت کوبش آن توجه شود. در صورت بالا بودن رطوبـت شالی، agriculture-na.ir نرخ تغذیه محصول به محفظه کوبنده و ضد کوبنـده کـاهش یابـد. هـمچنـین قبـل از شروع کار دستگاه در محل مناسـبی از نظـر جهـت وزش بـاد و فـضاي کـار موجـود باشـد.

بهترین زمان برای برداشت برنج

به همین دلیل می توان گفت یکی از معایب برداشت برنج به روش دستی بالا بودن هزینه هاست. اگر در زمان برداشت شاهد شرایط نامساعد جوی باشیم پروسه برداشت طولانی تر و دستمزد پرداختی به کارگران نیز افزایش پیدا می کند. با وجود تمام پیشرفت هایی که در حوزه تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی رخ داده هنوز هم برخی از کشاورزان برای کاشت و برداشت برنج اعلاء، اقدام به استفاده کارگران می کنند و از دستگاه هایی مانند کمباین استفاده نمی کنند. بهترین مکان و زمان کاشت و برداشت برنج ایرانی در استان مازندران و گیلان است.

عمق شخم معمولاً کم است (بین ۱۰ تا ۱۵ سانتى‌متر) و برگرداندن خاک نيز چندان ضرورى نخواهد بود. برنج چین دوم همانند برنج کشت دوم معمولا در استان مازندران کشت می شود چون استان های گیلان و گلستان به دلیل گرمای هوا بستر مناسب برای رشد این برنج را ندارند. پس از برداشت برنج کشت اول، هنوز ساقه های جدیدی از ریشه های برنج در زمین باقی مانده اند که کامل رشد نکرده اند. اغلب کشاورزان پس از برداشت برنج به روش دستی و یا دروگر، شالی ها را در این دستگاه جدا می کنند. به طور کلی فرآیند برداشت برنج، یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین فرآیندهایی است که این گیاه باید طی کند. در واقع با ایجاد یک راهکار مناسب برای برداشت گیاه برنج در کنار کاهش تلفات و ضایعات، می توان هزینه‌های تولید را نیز تا حدود زیادی پایین تر برد.

مرحله جداسازی دانه های برنج

معمولا برای کاهش ph خاکی به وزن 100 تا 125 کیلوگرم به میزان 2 تا 5/2 واحد به حدود 200 تا 250 گرم گوگرد عنصری نیاز می باشد. برنج گیلان انواع گوناگونی دارد و از مرغوبترین برنج های دنیا به شمار می رود. برنج های صدری، هاشمی و راتون از فراوانترین نوع برنج هستند که در گیلان کشت شده و قیمت نسبتا بالایی دارند. اما کیفیت و طعم فوق العاده ی آنها التیامی بر رقم بالای آن است. گرمای هوای تابستان وسیله ای می شود تا برنج ها رسیده و به مرحله نهایی برداشت نزدیک شود. گیسوان طلایی برنج از اوایل مرداد تا اواخر شهریور آماده چیده شدن می شوند.

بذر

زنان ایرانی نیز از این قاعده به کنار نبوده و چه در زندگی عشیره ای و قبیله ای ایل ها، چه در روستاها و دهکده های کوچک و بزرگ، چرخ کار را به همراه مردان خود می چرخانده اند. زنان گیلان نیز سهم بزرگی در کار در شالیزار دارند و بدون آنها کار کاشت و برداشت برنج انجام نمی گیرد. شلتوک ها بعد از برداشت به کارخانه های شالی کوبی منتقل شده و پوست آنها یا همان سبوس از برنج جدا می شود.

عمل پوست کندن شالی آسانتر و عمل جداسازی سبوس مشکل تر می شود علاوه بر آن این فرایند سبب بروز تغییرات فیزیکی، شیمیایی و زیبایی ظاهری برنج می گردد. این نوع خشک کن ها به دو صورت اختلاطی و غیر اختلاطی وجود دارند. در فاصله ای که بین دو صفحه وجود دارد رطوبت محصول گرفته می شود. خشک کن به نحوی عمل می کند که مدت زمان مرحله عبور شلتوک از خشک کن 15 دقیقه طول می کشد.