اخبار

برداشت برنج و روش های مختلف آن بهترین مقالات کشاورزی آموزش کشاورزی و باغبانی و گیاهان آپارتمانی

بعد از برداشت شلتوک ها از زمین و دسته بندی کردن آنها، نوبت خشک کردن می رسد. شاخه های برنج به هنگام برداشت مرطوب هستند و باید پیش از فرایند جداسازی برنج در برابر آفتاب قرار گرفته و خشک شوند. البته اکنون کار خشک سازی بیشتر در کارخانه ها و با دستگاه های مخصوص انجام می پذیرد. به هنگام درو، کشاورزان بوته های برنج را با دست چپ و از ساقه می گیرند و با داس مخصوص خود که به آن در زبان محلی “داره” می گویند و در دست راستشان قرار دارد، خوشه ها را از ساقه می چینند. دسته های برنج با بندی از ساقه ی خشک شده ی گیاه بسته می شود و به صورت خوابیده بر روی دسته های دیگر قرار می گیرد.

بعد از تمام شدن درو برنج و جمع آوری نوبت به جدا کردن جو از ساقه برنج میرسد که در قسمت های بعدی به توضیح آن می پردازیم. در واقع خشکی زمین و تابش آفتاب باعث میشود دانه های جو خشک شده و تغیر رنگ داده و برنج هم که بصورت مایع بوده خشک شده و دانه برنج بوجود بیاید. اماده کردن جای مخصوص بذر برنج به این صورت هست که در اپتدا قطعه هایی با عرض تقریبی 1.5 متر و طول 8 تا 10 متر درست میکنند که دارای دیواره هایی با ارتفاع 5 تا 10 سانتی متر بوده تا بتوان آب را در این قطعه ها نگه داشت. این دستگاه به غیر از کاه و کلش برنج، کاه و کلش گندم را نیز می تواند بسته بندی کند. در این نوع برداشت روزانه ۱۵ تا ۱۷ هکتار مزرعه را می توان برداشت و کمباین کرد.

رئیس جمهور: جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی از ماموریت‌های مهم دغدغه‌مندان و دوستداران کشور است

به طور مثال پسته در مناطق خاصی از استان کرمان و سمنان قابل کشت است. بعضی از محصولات کشاورزی باید در مناطق خاصی کشت شود زیرا نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارد. مرغوب بودن خاک و فراوانی آب در بحث کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

اکثر کارخانه ها برنج را در همین مرحله (با داشتن پوسته سخت شلتوک) از کشاورز خریداری می کنند و بقیه مراحل فرآوری و جداسازی پوسته های آن را در کارخانه انجام می دهند. برنجی که در این زمان کاشت و برداشت شود را برنج کشت اول می گویند. کمباین های مکانیزه و یا متحرک agriculture-na یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین تکنولوژی هایی هستند که به کشاورزان و شالیکاران کمک بسیار زیادی کرده‌ا‌ند و برداشت که برنج را بسیار آسان‌تر نموده اند. می توان کمباین دستی را به وسیله تیلر و یا تراکتور به درون مزرعه برده و شالی ها را در آنجا کمباین کرد.

به دانه کمتری نیاز دارد و یک روش موثر برای کنترل علف های هرز است اما به نیروی کار بیشتری احتیاج دارد. زمان کاشت و برداشت برنج تابستانه به گونه­ ای تنظیم می­ شود که فصل برداشت آن مقارن با تابستان می­ شود. زمان کاشت این نوع برنج از ماه نوامبر تا فوریه (اواسط آبان تا اواسط اسفند) و زمان برداشت از ماه مارس تا ماه ژوئن می­ باشد (از اواسط اسفند تا اواسط تیر). طبیعتا برنجی که در آبان کاشت شده است در اسفند می تواند برداشت شود. معمولا گونه­ هایی از برنج به عنوان تابستانه کاشته می­ شوند که رشد سریعی دارند.

خرید برنج ارزان در فصل برداشت