اخبار

برداشت مکانیزه برنج از شالیزارهای گیلان فروشگاه اینترنتی دون دون

به گفته رنجبر، مدیر جهاد کشاورزی نور، این شهرستان دارای 8 هزار و 933 هکتار اراضی شالیزاری می باشد که پیش بینی می شود در 90 درصد این اراضی, عملیات برداشت به صورت مکانیزه انجام شود. مدیر جهاد کشاورزی بدره از آغاز برداشت برنج در سطح ۱۲۰ هکتار از شالیزارهای بدره خبر داد. فصل برداشت و «دِرو» ساقه‌های طلایی برنج از چله تابستان در شالیزارهای استان گیلان آغاز شده است و کشاورزان و شالیکاران گیلانی به دو شیوه‌ی دستی و مکانیزه، اقدام به برداشت این دانه‌ی غذایی مهم می‌کنند. برنج هاشمی یکی از معروف ترین و مشهورترین برنج های استان مازندران است که نسبت به دیگر برنج ها ظاهر و رنگ و بوی متفاوتی دارد. عملکرد برداشت برنج هاشمی در هکتار چگونه است؟ طبق آمارهای به دست آمده سالانه در هر هکتار حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم شلتوک به دست می آید که تنها از این میزان حدود ۶۰ درصد آن به برنج سفید تبدیل می شود.

پاشش بذر شالی در خزانه شالی

مدیریت خوب آب در برنج دشتی روی کارهایی صرفه جویی می کند که در عین اطمینان از آب کافی برای محصول، باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. بذر خوب خالص، اندازه کامل و یکنواخت، زنده (بیش از ۸۰٪ جوانه زنی با قدرت نشا خوب) و عاری از بذر علف های هرز، بیماری های منتقله از طریق بذر، عوامل بیماری زا، حشرات یا سایر مواد است. انتخاب بذر از یک رقم مناسب برنج که متناسب با محیطی باشد که در آن کشت می شود و اطمینان از اینکه بذر انتخاب شده از آن رقم در بالاترین کیفیت ممکن باشد اولین گام اساسی در تولید برنج است. کمباین های مخصوص برنج وجود دارد که معمولاً دارای چرخ شنی است که در اراضی برنج خشک نشده هم می تواند برداشت و خرمنکوبی را انجام دهد. سرعت بالایی داشته برای مثال در یک روز یک فرد با دروگر می تواند ۲ هکتار را درو کند.

فعالیت های برداشت شامل برش، انباشته، دست زدن، خرمن کوبی، تمیز کردن و حمل است. روش های خوب برداشت به حداکثر رساندن عملکرد دانه و به حداقل رساندن آسیب و خرابی دانه کمک می کند. نهال های از قبل جوانه زده از بستر بذر به مزارع مرطوب منتقل می شوند.

در کنار این روش‌ها به این موضوع نیز توجه کنید که پیش از برداشت محصول باید اقدام به قطع آب و خشکاندن شالیزار شود که این کار بر اساس دوره رشد، شرایط آب و هوایی و بافت خاک پس از مشورت با کارشناسان تعیین می گردد. با این حال به طور معمول می توان در حدود ۲۰ روز پس از نشاکاری اقدام به قطع آب نمود. برداشت دو مرحله ای یا غیرمستقیم همان برداشت دستی است که در آن فرآیند agriculture-na.ir با داس انجام شده و پس از جمع آوری شالی ها، برنج ها در اختیار خرمنکوب قرار می‌گیرند. در حالی که در برداشت مکانیزه و یا یک مرحله ای تمامی مراحل برداشت، جمع آوری، خرمنکوبی و دیگر فرآیندهای مربوطه به وسیله تجهیزات و ماشین آلات مختلفی همچون کمباین برنج انجام می گیرد.

خسارت به ۴۰ درصد از شالیزارهای املش به دلیل آبگرفتگی

کیفیت برنج ایرانی در بسیاری از نقاط جهان زبانزد است و این کیفیت را مدیون بذر خوب و تلاش بی شائبه کشاورزان در این عرصه می دانیم. مدت زمان برداشت برنج از زمان کاشت تا درو، 100 الی 150 روز می باشد. شرکت تعاونی برادران پور اسماعیل که فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرده به عنوان یکی از بهترین منابع برایخرید کمباین برنجو سایر محصولات کشاورزی می باشد. رودبار- مدیر جهاد کشاورزی رودبار از اولین برداشت مکانیزه برنج از نوع رقم هاشمی درسطح هشت هکتار از شالیزارهای روستای کوکنه بخش بلوکات خبر داد.