اخبار

بررسي موانع صادرات محصولات کشاورزی ایران مجله خبری کشاورزی

سیستم IoT کشاورزی هوشمند که بر تجهیزات کشاورزی نظارت می کند می تواند داده های مفیدی را برای بهینه سازی بهره وری مزرعه سایت agriculture-na ارائه دهد. سیستم هیدروپونیک به سطح بالاتری از مدیریت و نظارت خرد نسبت به روش سنتی کشت نیاز دارد. با اتصال گلخانه به سیستم اینترنت هوشمند، می توان از یک سرور Cloud برای دسترسی از راه دور به گلخانه استفاده نمود بدین ترتیب نیاز به نظارت بر کنترل دستی از بین می رود. در این روش ریشه گیاهان کاملا در مخلوط آب و محلول مغذی قرار گرفته و همچنین هوادهی به ریشه گیاهان نیز توسط یک پمپ هوا در این روش صورت میگیرد؛ بنابراین میتوان این روش را به نوعی روش کراتکی به شکلی تکمیلیافته دانست. همین موضوع را میتوان یک عامل مثبت دانست. گلخانه های هوشمند، اینترنت اشیاء و دستگاه های متصل به هم برای ایجاد یک ریزاقلیم خود تنظیمی که برای تولید محصول مفید است، استفاده میکنند. از آنجایی که آبیاری به صورت مقطعی صورت میگیرد، ریشهها زودتر خشک میشوند. «کاظم خاوازی «وزیر جهاد کشاورزی و «ایلیا شیستاکوف» مدیر شیلات روسیه ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان، موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس نیز انتقال دهند.

ممکن است در مسیر اخذ مجوز از سازمان جهاد و کشاورزی برای احداث گلخانه هزینههای دیگری هم وجود داشته باشد. پس از تغییراتی که در سال ۹۲ به دنبال ورود محمود حجتی به مقام وزیر جهاد کشاورزی رخ داد و ایانا به صورت رسمی دارای مجوز شد. طبق مطالعات انجام شده در بازار آمریکا گزارش شده است که به کار بردن هوش مصنوعی در کشاورزی باعث افزایش اندازه بازار این حوزه در حد ۱۵۵۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ خواهد شد. در ضمن می توانید از سنسور های دما و دما – رطوبت یا هر سنسور دیگر (با توجه به نیاز نوع کشاورزی مورد نظر ) استفاده کنید و با اتصال به دستگاه از آنها فیدبک گرفته و بر طبق حدود مجاز آن حسگر یک آبیاری اتوماتیک و دقیق را تجربه کنید . عوامل بیولوژیکی مانند شرایط خاک، حاصلخیزی خاک و استفاده از حشرات مفید، اصلیترین فاکتورها برای اطمینان از تولید یک محصول سالم و میوههای باکیفیت هستند. در کشاورزی سنتی، خاک یکی از مهمترین عوامل در انتقال آفات و بیماریهاست. از آنجایی که سیستمهای هیدروپونیک در محلهای کنترلشده، اجرا میشوند، در نتیجه حشرات و آفات کمتری نیز توانایی حمله با گیاهان را دارند. چون این سیستم یک سیستم منفعل است، برای رشد گیاهان بزرگ که به آب زیاد نیاز دارند مناسبتر است.

ستون یکی از مهمترین اجزای یک گلخانه بشمار میرود و وظیفه تحمل بار گلخانه را بر عهده دارد. برای رفع این مشکل وزارت جهادکشاورزی با افزایش توزیع کود، تامین نهاده ها و دسترسی آسان در محل تولید، بار دیگر امید را بین این قشر زحمتکش بازگرداند. در ادامه با ما باشید تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید. با استفاده از این محصولات می توانید میوه و سبزیجات خود را به دورترین نقاط جهان با کیفیت عالی ارسال کنید. برنج در سال ۶۲۰۰ قبل از میلاد در چین اهلی شد با اولین کشت شناخته شده از ۵۷۰۰ قبل از میلاد و پس از آن ماش، سویا و لوبیای آزوکی. در همان زمان ، آنچه به عنوان تناوب محصول و غیره شناخته می شود. ایران در دنیا به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران شناخته می شود و در رده دوم اسپانیا قرار دارد و این در حالی است که اسپانیا بزرگترین وارد کننده زعفران از ایران نیز به شمار می رود . به هر حال بخش کشاورزی ظرفیت های وسیع و بالقوه ای دارد که در صورت به کارگیری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرایی کردن صحیح اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، می توان گام های موثری در افزایش تولید، ایجاد اشتغال، کاهش واردات، ارز آوری، کمک به فعال نمودن سایر بخش ها به ویژه بخش های صنعت و خدمات، کمک به تحقق عدالت اجتماعی از طریق افزایش درآمد روستائیان و تولیدکنندگان، خود اتکایی و امنیت غذایی برداشت.

در این روش به تنها چیزی که احتیاج دارید یک شیشه و یا مخزن و محلول مغذی است. همانطور که از نام آن مشخص است، در این سیستم با استفاده از قطره چکان آب و مواد مغذی محلول در آن از مخزن به بستر گیاه منتقل میشود. صنایع میتواند آب را بازچرخانی کنند یعنی ۸۰ درصد آبی که استفاده میکنند را به سیستم برمیگردانند. آیین زرتشت به کشاورزی اهمیت فراوان داده و در اوستا آمدهاست که سومین جایی که زمین شادمانترین است آنجاست که کسانی از خداپرستان بیشترین غله را کشت کنند و بیشترین گیاه و میوه را بکارند. در کشت سنتی به دلیل منابع معدنی محدود، گیاهان باید با فاصلهای معقول از هم کشت شوند تا همهی آنها بتوانند به میزان مناسب از خاک و آب استفاده کنند. این سامانه با استفاده از تصاویر ماهوارهای سنجش از دور با کمک دانش کشاورزی، راهکارهایی برای مدیریت، افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ارائه میکند. تولید دانش و فناوری سازگار با شرایط اقلیم خشک توسط ایرانیان در حدود 3000 سال پیش در طراحی و احداث قنوات به منظور انتقال آب زیرزمینی از مناطق کوهستانی به دشت های زراعی پایین دست و همچنین احداث سازه های فنی و تخصصی برای جمع آوری و ذخیره سازی آب باران و احداث شبکه های توزیع و آبرسانی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب هنوز مورد تحسین مجامع علمی در جهان است.

وی با تأکید بر این موضوع که اطلاعرسانیها باید به سرخطهای تولید داده شود، میافزاید: اگر سفارتخانه ما در خرداد مطلع بود، جای این سوال مطرح است که چرا در همان مقطع به اتحادیههای تولیدی و تخصصی نامهنگاری در جهت اطلاعرسانی از استانداردهای جدید و پرهیز از مصرف برخی سموم و آفتکشها نکرده است؟ باید همانقدر که محصول خود را ارزشمند می دانید و برای رشد آن تلاش کرده اید، همان میزان ارزش را به مشتری و مصرف کننده نشان دهید. یکی دیگر از هزینههایی که باید هنگام احداث گلخانه به خصوص در شهرهایی که نور طبیعی کمتری وجود دارد مورد توجه قرار بگیرد، هزینه تامین نور مصنوعی است.

در این روش به خصوص از نوع فعال آن در صورت قطع برق، رشد و سلامت گیاه مورد تهدید قرار میگیرد. در واقع قدرت و اندازه آن باعث می شود که در زمین های ناهموار به خوبی کار کند و در زمینه کشیدن یا بکسل ادوات کشاورزی نیز بکار گرفته شود. از آنجایی که در گلخانههای هیدروپونیک، همواره امکان کنترل دما، مواد مغذی، رطوبت، تهویه و سایر عوامل وجود دارد، کشاورزان به راحتی میتوانند محصولات مختلف را در تمام فصول سال پرورش دهند. علت آن هم تأثیر روانآبها در خاک و وجود عوامل بیماریزا در خاک است. همچنین جذب گردشگر میتواند تأثیر زیادی بر رشد روستا داشته باشد.

با استفاده از یک سیستم خودکار و بر اساس دادههای محیطی بهدستآمده، میتوان وضعیت گلخانه را به حالت مطلوب رساند. از اصلی ترین دروس این رشته میتوان به اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، اقتصاد سنجی، اقتصاد توسعه، اقتصاد تولید، تهیه و ارزیابی طرح های کشاورزی، سیاست کشاورزی و مدیریت واحد های تولیدی کشاورزی نام برد. اقتصاد کشاورزی برای رشد اقتصادی بسیار مهم است: در سال ۲۰۱۸، ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی و در برخی از کشورهای در حال توسعه بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. مشاور وزیر اقتصاد اضافه کرد: این طرح با هدف جلوگیری از انحراف نان یارانهای دنبال میشود، فردی بیشتر از یارانه استفاده میکند که تمکن مالی بالاتری دارد. «اسناد مهمی» در زمینه تهاتر نفت و فرآوردههای نفتی و پتروشیمی با کالاهای اساسی و کشاورزی خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیتهای خوب کشاورزی که در این کشورها وجود دارد، این منطقه میتواند بخش بزرگی از نیازهای کشورمان به محصولات کشاورزی را تامین کند. محمود حجتی ابتدا با بیان اینکه او خود از ظهور انواع معضلات و گرفتاریها برای بخش خصوصی در رنج و غذاب بیشتری است، گفت: اینطور تصور نکنید که ما در دولت نشستهایم و از اینکه نارساییها و ممنوعیتهایی برای بخش خصوصی و کسب وکار فعالان اقتصادی ایجاد میشود، لذت میبریم.

در مقالات گذشته به بحث امنیت خانه هوشمند پرداخیتم و دیدیم که سیستم های امنیتی، خانه را در مقابل ورود سارقان و همچنین بروز حوادث پیش بینی نشده مانند آتش سوزی و نشت گاز تا چه میزان محفوظ نگه می دارند. به همین دلیل گیاه در برابر مشکلاتی مانند کمبود محلول مغذی و بیماری، سریعتر واکنش نشان میدهد. در سیستم هیدروپونیک برای رساندن محلول به گیاهان از دو روش فعال و یا غیر فعال استفاده میشود. در این سیستم گیاه توسط یک قیم که معمولا از جنس یونولیت است نگه داشته میشود و ریشه گیاه در آب و مواد مغذی محلول در آن غوطهور است. شما در این روش ساقه و برگ گیاهان را خارج از محلول قرار داده و ریشه آن را داخل شیشه و محلول میگذارید. آنچه که در این روش بدان نیاز دارید، مخزن رشد که گیاهانی ریشههای خود را در آن فرو میبرند و یک پمپ هوا است که به هوادهی به ریشهها کمک میکند. کشاورزان در این گلخانهها از کمترین فضا بیشترین استفاده را میبرند و محصولات بهینه تولید میکنند.

بدیهی است که مساحت زیاد از الزامات زمین مناسب برای احداث گلخانه است .اگر قصد دارید برای توسعه گلخانه هیدروپونیک خود از تسهیلات بانکی استفاده کنید، باید مساحت زمین گلخانه حداقل ۵۰۰۰ متر و مساحت بنا آن حداقل ۳۰۰۰ متر باشد. در ادامه به چند روش مهم گلخانههای هیدروپونیک که میتوانند موجب صرفهجویی در هزینههای کشاورزی شوند، اشاره خواهیم کرد. این در حالی است که با اتوماسیون موجود در گلخانههای هیدروپونیک، از کمترین هزینه بیشترین کارایی به دست میآید. در سال زراعی 87 – 86 سطح محصولات زراعی با کاهش شدید به حدود ۱۰٫۴۵ میلیون هکتار رسید که از این مقدار ۵۷٫۷ درصد سهم اراضی با کشت آبی و ۴۲٫۳ درصد سهم اراضی با کشت دیم بوده است. در این سیستم آب و مواد غذایی توسط یک پمپ غوطهور که به یک تایمر وصل است، به سینی رشد که با موادی مانند ماسه، شن، پرلیت و…

یک پمپ هوا نمیتواند هوادهی کامل و کافی را انجام دهد. استفاده مجدد از منابع صندوق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع است، منتها به شرط آنکه تمامی اقساط تسهیلات اعطایی قبلی را بازپرداخت کرده باشید و تسویه کامل صورت گرفته باشد. رشد گیاهان در روش هیدروپونیک به دلیل نیازمندی به چراغها، پمپ، هواکش و فنها تا حد زیادی به وجود برق وابسته است. رشد مناسب اسفناج به محیط غنی از اکسیژن وابسته است. اگر قصد دارید گلخانه هیدروپونیک احداث کنید ،در قدم اول باید محیط مناسبی برای احداث گلخانه در نظر بگیرید. این روش در مقایسه با خرید باغ و انجام کشت در آن، هزینه بیشتری برای راهاندازی دارد.

در این رویداد فناوری الگوهای نوین باغداری هوشمند، تاسیس تعاونیهای مدرن، فرصتهای ایجاد تحول در کسبوکارهای حوزه کشاورزی، مقایسه روشهای سنتی و نوین باغداری، روشهای تولید و عرضه محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گفت. برای کشت گیاه به روش هیدروپونیک، روشهای مختلفی وجود دارد که از تفاوت محیط کشت و نحوه رساندن محلول مغذی به گیاهان حاصل میشود. هدف این جنبش ترویج کشت و زرع آلی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تأثیرات مخرب آن بر کرۀ زمین و حیات انسان و دیگر موجودات زیستمند است. نکته مهمی که در مورد پرورش بهلیمو باید به آن توجه داشت این است که سودی که از کاشت این گیاه به شما میرسد تقریباً دو برابر هزینهای است که برای کاشت آن آن اختصاص مییابد. از آنجایی که در کاشت هیدروپونیک آب ماده اصلی برای پرورش گیاهان است و آبیاری به شکل سنتی انجام نمیشود، حجم روانآبها نیز کاهش مییابد. برای باغهایی با شکل عمودی و به اصطلاح برجهای هیدروپونیک نمیتواند کاربرد داشته باشد.

گل ها به شکل سنبله در رنگ های آبی، صورتی یا سفید، در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه وجود دارد. در طول سه دهه گذشته، 75 درصد از گونه های حشرات منقرض شده اند، به دلیل استفاده گسترده از آفت کش ها و علف کش ها در تک کشت های مدرن. در دسترس بودن توتفرنگیهای تازه و باکیفیت در همه فصلها یکی از دستاوردهای جذاب کشت به روش هیدروپونیک است. یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان کمبود فضای مناسب برای کشت است. پرورش گیاهان دارویی همیشه برای ما از حساسیت زیادی برخوردار بوده است. مواد غذایی از جمله مواردی هستند که همیشه در سبد خرید خانوادهها قرار دارند. براساس پیشبینیهای فائو، انتظار آن است که گستره رشد برنامههای کشاورزی هوشمند تا سال 2020 با رشد 12درصدی به حجم بازاری معادل 8. 5 میلیارد یورو برسد که در این میان آمریکای شمالی و اروپا و اقیانوسیه بزرگترین بازار و آسیا نیز با رشد 20درصدی به همراه 17 درصد رشد سالانه آفریقا دنبالهروی این تغییرات گسترده باشند. یک گزارش اخیر توسط شرکت Grand View Research پیش بینی می کند که بازار کشاورزی دقیق تا سال 2025 به 43.4 میلیارد دلار برسد. بنابراین ایجاد یک نظام یکپارچه برای مدیریت و سیاستگذاری در حوزه سیاستهای حمایتی مورد نیاز است.

روشهای سنتی کشت به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب و تغییرات خاک، دستخوش تغییراتی قرار گرفته است و تولیدکنندگان به فکر ایجاد روشهایی نوین برای کشت گیاهان مختلف هستند. در روشهای سنتی و معمول کشت که گیاهان در خاک ریشه دارند، خود خاک، گیاه را در برابر مشکلاتی از قبیل تغییرات شدید دمایی، حمله آفات و بیماریها، حفظ میکند که باید گفت این پشتیبانی و حمایت در روش هیدروپونیک وجود ندارد. آفات و بیماریها، تنها مشکلات کشاورزی نیستند. گلخانههای هیدروپونیک فضای سربسته دارند و آفات و بیماریها نمیتواند به راحتی به داخل آنها راه پیدا کند. اما در گلخانههای هیدروپونیک این مسئله وجود ندارد. در واقع اینترنت اشیاء دنیای جدیدی به روی مهندس های فعال در این حوزه گشوده است تا راهحلهایی را به منظور هوشمندسازی صنعت کشاورزی بگشایند. در نتیجه ضخامت روی بر سطح آنها بیشتر است (حدود ۴۰ تا ۸۰ میکرون). که نتیجه آن بهترین گوجه فرنگی گلخانهای و فلفل دلمه ای با عطر و طعمی فراتر از انتظار است.

یکی از مراحل خاک ورزی شخم زدن میباشد که به صورت مکانیزه انجام میگیرد. این فیلم به صورت بیکلام میباشد که تصاویر کشاورزی مدرن آناناس را نمایش می دهد. همانطور که اشاره شد، کشت هیدروپونیک، یکی از کشتهایی است که در فضایی محدود حتی در یک آپارتمان مسکونی نیز قابلیت اجرا دارد. روش کشت هیدروپونیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در عین مزایای ملموس و بسیاری که دارد، چند ایراد نیز بر آن وراد میشود که در ادامه به هر یک از مزایا و نعایب کشت هیدروپونیک خواهیم پرداخت. گستردگی و تنوع شیر برقی ها باعث شده است که خرید این تجهیز کاری کمی پیچیده به نظر آید. در کشت سنتی، آب زیادی صرف مرطوب نگهداشتن ریشه میشود و تنها مقدار کمی از آب نیز میتواند خود را به ریشه برساند و مابقی در مسیر حرکت، تبخیر شده و در واقع هدر میشوند. البته در صورت دارا بودن سابقه کشاورزی این هزینه کمتر میشود. البته این روش در ابعاد وسیع و تجاری نیز اجرا میشود.

روش هیدروپونیک نیز مانند هر روش دیگر دارای مزایا و معایبی نیز است که پیش از پرداختن به انواع روشهای کشت به صورت کوتاه و مختصر به آنها اشاراتی میشود. گوجه فرنگی و خیار سبز از جمله محصولات گلخانهای هستند که نگهداری ساده و راحتی داشته و شما میتوانید در یک شرایط کاملاً معمولی این محصولات را در گلخانه خود کشت و نگهداری کنید. تمام آب موجود در گلخانه هیدروپونیک در یک چرخه کاملاً بسته قرار دارد. کشت کاهو به این روش بسیار پربازده است؛ چرا که پرورش آن فقط یک ماه زمان میبرد و امکان کشت متناوب برای کاهو در بستر هیدروپونیک میسر است.