بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو در ایران


مرکز تحقیقات شورا در گزارش خود به بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو در ایران پرداخته است.
به گزارش ایسنا، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های شورای اسلامی با همکاری دفتر اقتصاد در گزارشی با عنوان «بررسی معضل قیمت گذاری خودرو در ایران» اعلام کرد که صنعت خودرو در ایران از این مشکل رنج می برد. مشکلات ساختاری اقتصادی و سیاسی عمیق بنابراین برای اصلاح این صنعت باید علاوه بر اصلاح ریشه ای این ساختار معیوب، ابعاد تاثیرگذار دیگری از جمله روش های قیمت گذاری و فروش، استراتژی حمایت از صنعت خودرو، الگوی توسعه فناوری و رقابت در بازار مورد توجه قرار گیرد. بازارهای محلی و جهانی، ایمنی و کیفیت، ضایعات، آلودگی و مصرف سوخت، حاکمیت شرکتی، روش تامین مالی و تعریف وظیفه نیز باید بررسی شود.
به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز پژوهش های شورا، در این گزارش کل زیان انباشته گروه خودروسازی «سایپا» و «ایران خودرو» تا پایان سال 1400 بیش از 111 هزار میلیارد بوده است که برآوردها نیز حاکی از آن است. که تا پایان سال 1401 هجری شمسی این زیان ها از مرز 130 هزار میلیارد تومان گذشت و البته نمی توان کتمان کرد که وجود زیان در صنعت خودرو به مواردی مانند تحریم و ناکارآمدی مربوط می شود و حتی در سال 1395 دو گروه های خودرویی در مجموع 14 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، اما بخش بزرگی از رشد زیان انباشته طی پنج سال گذشته (1396 به بعد) مربوط به روش قیمت گذاری بوده است. بنابراین سیستم قیمت گذاری خودرو باید اصلاح شود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که اگرچه عرضه لوازم یدکی تحریم شده قیمت عرضه را افزایش داده است، اما عدم شفافیت در قراردادها به ویژه در تحلیل قیمت قطعات یدکی که بر قیمت تمام شده خودروساز تأثیر می گذارد، باید اصلاح شود. در زنجیره تولید خودرو
در گزارش مرکز تحقیقات قیمتگذاری خودرو در کشور، مشکل اصلی دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت این است که خودروهایی که قیمتهای آنها در سال 1390 به بعد آنالیز شده است، توسط این شورا دوباره محاسبه نمیشوند و همین محاسبه در نظر گرفته میشود. به عنوان قیمت پایه محاسبه می شود و سالانه صرفاً با شاخص تورم خودروساز افزایش می یابد. علاوه بر این، این محاسبه بر اساس استانداردهای کیفیت و بهره وری تنظیم نشده است. این در حالی است که ساختار بهای تمام شده خودروسازان پس از 9 سال تغییر کرده و شاخص تورم تولیدکننده نمی تواند به طور دقیق نشان دهنده افزایش هزینه های خودروسازان در این سال ها باشد.
این گزارش در بخش پیشنهادات سیاستی خود بیان میکند که لازم است شورای رقابت استانداردهای کیفیت و بهرهوری را تغییر دهد و در عوض از وزارت صنعت بخواهد آییننامهای برای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروسازان و بر اساس آن وضع کند. مقرراتی برای تعیین استانداردی برای تشویق یا جریمه سازندگان خودرو. در بلندمدت و در یک دوره ثبات در وضعیت بازار خودرو و اقتصاد، از آنجایی که مهمترین ابزار مورد استفاده انحصارگر برای سرکوب دیگران، افزایش قیمت از طریق کاهش عرضه و عدم ارتقاء کیفیت است. لازم است شورای رقابت به جای تمرکز بر قیمت گذاری، حوزه عرضه و کیفیت را تنظیم کند.ایمنی، تغییر مدل و ….
در این گزارش، روند قیمت گذاری خودروها در 10 سال گذشته بررسی شد، سپس نحوه قیمت گذاری خودروها به عنوان بازیگر اصلی در حوزه قیمت گذاری طی 10 سال گذشته توسط شورای رقابت تبیین شد و خطاهای موجود در روش قیمت گذاری توسط شورای رقابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
متن کامل این گزارش اینجا در حال خواندن است.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403011305637/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

