اخبار

بررسی نقش کشاورزی مدرن در ایران و جهان مجله خبری کشاورزی

بدیهی است در صورتی که هم خریدار و هم فروشنده پایبندی خود را به استاندارد خاصی اعلام کنند، می توانند در پناه این زبان مشترک، به راحتی داد و ستد خود را انجام دهند. اگر خریدار باشین یا فروشنده در هر دو صورت می توانین از خدمات باسکول استفاده کنین. در سیاست قیمت تضمینی، دولت قیمتی را برای کشاورز تضمین میکند، به نحوی که اگر کشاورز محصول خود را در بورسکالای ایران در قیمتی پایینتر از قیمت تضمینی فروخت، دولت مابهالتفاوت آن را تامین کند. • اعراب بر نظام های اقتصادی ایران آن زمان تسلط کافی پیدا کرده بودند. فقط داشتن اطلاعات کافی درباره بازارهای جهانی و تغییرات احتمالی در بازار می تواند در تولیدات بهینه محصولات غذایی کمک نماید. بیشترین آسیب تولیدکنندگان محصولات باغی معمولاً بهخاطر تغییرات آب و هوایی است. هدف ضدعفونی بستر کشت گلخانه حذف عوامل بیماریزا، حذف نماتدها، حذف حشرات و حذف علفهای هرز است. بلکه باید به دنبال رفع عوامل و مشکلاتی مانند مشکل تقاضا، عدم انطباق طرح های حمل و نقل با برنامه های تولیدی و کارایی نامطلوب سرمایه بود. حمل و نقل بد عامل اصلی گرسنگی در جهان است. نقش صنعت حمل و نقل در رشد و شکوفایی کشور انکارناپذیر است و یکی از دلایل پیشرفت یک کشور حمل و نقل آن کشور می باشد.

احراز ایزوها و استانداردهای بین المللی در کارخانه و شرکتهای تولید مواد غذایی ایران نیز راه را برای صادرات به بازارهای جهانی باز خواهد کرد. کارشناسان علل متعددی از جمله متغیر بودن کیفیت محصولات، عدم وجود الگوهای کشت پایدار، فقدان بسته بندی های مناسب، نبود پایانه های صادراتی مجهز و سیستم حمل و نقل ضعیف را از جمله دلایل پایین بودن سرانه صادرات ایران در بخش محصولات کشاورزی در مقایسه با سایر کشورهای جهان بر شمرده اند. به ازای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره 500 ریال و چغندر پاییزه 1000 ریال هزینه حمل به قیمت تضمینی اضافه میشود. براساس این مشوقها، به ازای هرتن چغندرقند بهاره و پاییزه 2 کیلوگرم قند یا شکر به نرخ 30,000 ریال و 20 کیلوگرم تفاله خشک به نرخ 7000 ریال به عنوان جایزه تحویل میشود. وی خاطرنشان کرد: در شکر به خودکفایی رسیده بودیم که همین سیاستگذاری غلط باعث شد الان مجبور شویم ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن شکر وارد کنیم.

بعید به نظر می رسد که مشکلات مربوط به این بخش به مسائل مالی محدود شود. 4. هر عضو باید در قلمرو خود مانع ورود، استقرار یا گسترش آفات شده و یا آن را محدود کند . 2. هر عضو باید در قلمرو خود از بهداشت و سلامت انسان در برابر خطرات ناشی از افزودنیها، آلودگی ها، سموم ناقل بیماری در غذا و نوشیدنی ها حفاظت نماید. 3. هر عضو باید در قلمرو خود از بهداشت و سلامت انسان در برابر خطرات ناشی از بیماریهایی که توسط حیوانات انتقال می یابد، گیاهان یا محصولات گیاهی، یا از ورود و استقرار با گسترش آفات حفاظت نماید. همه این مسائل موجب شد که روز گذشته مجلس به ماجرای برگشت محصولات کشاورزی ورود کند.

علیزاده با تاکید بر اینکه بالغ بر هزار میلیارد تومان سود به جیب مافیای سموم میرود و این سود هنگفت اجازه شکستن انحصارها را نمیدهد تا سایر واردکنندگان اقدام به واردات و تولید سموم استاندارد کنند، گفت: از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داشتیم با شکستن انحصارها و ویژهخواریها کمک کند تا فضای واردات سموم کشاورزی باز سایت agriculture-na شود. هماکنون چهار گرایش سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی و اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست در مقاطع ارشد و دکتری در این گروه فعال است. در همین ارتباط سیدشمسالدین حسینی، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد در مجلس، در نشست علنی روز گذشته مجلس در تذکر شفاهی خود با بیان اینکه صادرات بهویژه صادرات محصولات کشاورزی یکی از مقولههای بسیار مهم در اقتصاد کشور است که با درآمد و معیشت قشر وسیعی از مردم گره خورده است، گفت: به وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه تذکر میدهم که به این امر از طریق مسیر دیپلماسی خارجی و رایزنی و امور فنی و مهندسی بپردازند و این مشکلات را برطرف کنند. حرکت در مسیر توسعه کشتهای گلخانهای نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح استان و کشور دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مرجع تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، با مصوبه مجلس، از شورای اقتصاد به شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی منتقل شد. براساس اعلام سید جواد ساداتینژاد، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تشویق آنان برای تحویل تولید خود به دولت مشوقهایی هم در نظر گرفته شده است. استفاده و اجرا نکردن این استانداردهای بین المللی موجب از دست دادن بازار برای شرکت های تولید مواد غذایی در کشورمان خواهد شد. دیم کاری در شرایط امروزی در مورد گیاهان دارویی امری منطقی و قابل اجرا به نظر می رسد. همانطور که قابل مشاهده می باشد حل سطحی به این مسئله کمکی نخواهد کرد. که با هربار مواجه شدن با این موضوع شوک قیمتی جدید در بازار مشاهده می شود این نوع مشکلات در حال حاضر نیز برطرف نگردیده است.

همچنین از دلایل غیراقتصادی که بیشتر مورد توجه سیاستگذاران است، میتوان به ریسک بالاتر نسبت به سایر بخشها، تامین امنیت غذایی، خودکفایی و قطع وابستگی به خارج اشاره کرد. به گفته معاون برنامهریزی و اقتصاد وزارت نیرو، تولید مواد غذایی، آب، انرژی و محیط زیست مفاهیم به هم پیوستهای هستند که اگر روی آنها خوب برنامهریزی شود، اقتصاد سبز در کشور استقرار مییابد. عدم ایمنی مواد غذایی می تواند ناشی از مواردی از قبیل بقایای داروهای دامی و آفت کش ها، افزودنیهای غذایی، میکروب های بیماریزا و ویروس ها، آلاینده های شیمیایی و فلزات سنگین باشد. بطوریکه مثلا ارزش افزوده صادارات معادل یک بشکه دوغ و یا سایر تولیدات جانبی کشاورزی یا دامی میتواند چند برابر یک بشگه نفت صادراتی باشد. در حوزه محصولات کشاورزی نیز توسعه بکارگیری روشهای GAP ( عملیات خوب کشاورزی) و اصلاح روشهای تولید در مزارع و باغ ها به منظور استحصال محصولات کیفی، پیش شرط اولیه برای عرضه محصولات بهداشتی و مرغوب و در نتیجه حضور پایدار در بازارهای بین المللی است و درباره فرآورده های دامی و آبزی پروری نیز به شدت مصداق دارد. پیش بینی می شود کسری تجاری برنج ایران در سطح نسبتا ثابت 1.2 میلیون تن در سال طی دوره مورد مطالعه ما باقی بماند.

و همواره بیش از 90 درصد ارزش افزوده بخش حمل و نقل مربوط به حمل و نقل جاده ای بوده است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل از کل کشور رقم قابل توجهی بوده و طی 10 سال گذشته رو به رشد بوده است. چهرقانی ماهیانه حجم قابل توجهی از انواع محصولات خود را به ارزش ریالی یک الی یک و نیم میلیارد تومان از تهران به شهرهای مختلف کشور ارسال می کند. مصرف بهینه آب: از آنجایی که امکان استفاده از آبیاری تحت فشار (قطره ای) در کشت های گلخانه ای وجود دارد، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب می گردد. فناوری جدید کشاورزی به کشاورزان عمودی اجازه می دهد تا بر هر شرایط محیطی قابل تصور نظارت کنند. با توجه به فراگیری و کاربرد وسیع سیستم های گواهی 22000 ISO و HACCP در سراسر جهان، به صادر کنندگان محصولات کشاورزی و غذایی برای حضور پایدار در بازارهای بین المللی، توصیه اکید می شود که نسبت به دریافت اینگونه گواهی های بین المللی اقدام کنند. تأکید بر پرداخت یارانه­های نهاده­های بخش کشاورزی از دیگر شاخص­های اقتصادی توسعه پایدار کشاورزی بوده و بررسی­ نشان داد که در محتوای تمامی برنامه­های توسعه به طور یکسان بر آن توجه و تأکید شده است و یکی از علل اساسی این موضوع به شعائر نظام جمهوری اسلامی و اهداف و رویکرد انقلاب بر می­گردد.

قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو امسال 3400 تومان، ذرت 3525 تومان و برنج پرمحصول 11790 تومان تعیین شده است. علیرضا مهاجر با اشاره به اینکه امسال قیمت تضمینی محصولات کشاورزی زودتر از زمان کشت اعلام شد، اظهار داشت: سنوات گذشته همواره یکی از دغدغههای کشاورزان اعلام دیرهنگام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بود که امسال در راستای ایجاد انگیزه و حمایت بیشتر از این قشر زودتر از زمان کشت این مبالغ تعیین و اعلام شد. همانطور که در مزایای کشت گلخانه ای نیز اشاره کردیم، اگر زمینی وجود دارد که غیر قابل کشت است با استفاده از کشت گلخانه ای می توان در آن محل محصول تولید نمود.هم چنین زمانی که تولید و کشت محصولی در فضای باز امکان پذیر نباشد، با استفاده از کشت گلخانه ای می توان این کار را انجام داد. بر این اساس فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی و زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی، به منظور تولید محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی است.موضوع مهم دیگر که امسال در خرید تصمینی به آن توجه شده است حمایت از توسعه کشاورزی قراردادی است.

براساس قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، خریدهای تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت الگوی کشت ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی است و به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی بویژه گندم، رعایت کامل استانداردهای مربوطه ضروری اعلام شده است. از آنجایی که مخاطرات ایمنی و سلامت غذایی ممکن است در هر مرحله ای از زنجیره مواد غذایی وارد شوند، کنترل های کافی در سراسر این زنجیره تامین ضروری و حیاتی است. بعد از انتخاب خدمات و سطحی که مناسب شماست و پرداخت هزینه میتونید محصولاتون رو وارد کنین و از خدمات این بستر استفاده کنید. از جمله با استفاده از خرید با قیمت تضمینی، و بازاریابی مناسب میتوان از کشاورز حمایت کرد تا با بهبود عملکرد میزان ضایعات را کاهش دهد.

کشاورزی عمودی داخل ساختمان می تواند با کاهش مسافت طی شده در زنجیره تأمین، عملکرد محصول را افزایش داده، بر مساحت محدود زمین غلبه کند و حتی تأثیر کشاورزی را بر محیط زیست کاهش دهد. در کشت هیدروپونیک، برخلاف کشاورزی به سبک سنتی، با مقدار کمی از زمین کارهای بسیاری میتوان انجام داد. زیرا کشاورزی تنها بخشی است که در دوران تحریم کنونی میتوان ارزشگذاری کرد. این عضو هیات علمی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: اجرای این سیاست در ایجاد انگیزه و اطمینان بخشی به کشاورزان از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است و این موضوع باعث تحولی بزرگ در بخش کشاورزی میشود. همچنین در بند دیگری از مصوبه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی آمده است: قیمت ارقام مختلف برنج برحسب درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین میشود. با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو سال گذشته 2379 تومان، ذرت 2460 تومان و برنج 8250 تومان بود، قیمت خرید تضمینی این 3 محصول هم امسال به ترتیب 42، 43 و 42 درصد رشد را نشان میدهد. وجود مساحت وسیع دیمزارهای کشور و گیاهان دارویی سازگار با این شرایط، راه تولید انبوه گونه های گیاهی در دیم زارها را نشان می دهد.

آنالیز مخاطره و کنترل نقاط بحرانی مجموعه اصولی است که جهت شناسایی مخاطره ها و نقاطی که در فرآیند تولید برای انجام کنترل ها و کاهش خطرات مفید ترین هستند بکار گرفته می شوند. اکنون دیگر غیر از توجه به مزارع گلخانه ای که در آنها با استفاده از تجهیزات گلخانه ای به تولید محصولات گلخانه ای می پردازند، استفاده از تکنولوژی های موبایل، هوش مصنوعی و تکنولوژی ابری نیز رواج پیدا کرده است. یکی از خلاقانهترین رویکردهای آنها روش «آکواپونیک» است که ترکیبی از آبزی پروری و هیدروپونیک می باشد که در آن باکتری ها به تجزیه مواد دفعی مخازن ماهی کمک می کنند تا گیاهان را بارور کنند و سپس نیتروژن اضافی را جذب و آب تصفیه شده به مخازن برگردد. شیراوند، داریوش و کشت هیدروپونیک (آبکشتی) محصولات گلخانهای. در این عکس، شاهد کشت هیدروپونیک ریجان در شهر میلان ایتالیا هستیم. و در شرایطی که مازاد این محصولات باید صادر شود، شاهد گرانی بازار داخلی برخی از محصولات هستیم. بعنوان مثال، اداره ای از دولت می تواند فرآیند کنترل کیفیت را از راه بازرسی محصول پیش از صادرات عهده دار شود و گواهی استاندارد صادر کند. عاملی که بدون جانبداری از هر یک از دو طرف و فقط به استناد استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی و قوانین و مقررات از پیش تدوین شده به داوری پرداخته و زمینه انتقال کالا از دست فروشنده به خریدار را فراهم کند.

همچنین طبق قانون، اعمال سیاست خرید تضمینی برای آن دسته از کالاهای کشاورزی که مشمول فهرست کالاهای قیمت تضمینی میشوند، ممنوع است. ملکزاده در راستای اعمال سیاستهای بخش کشاورزی و خرید تضمینی محصولات تصریح کرد: در وهله اول قوانینی که برای کشاورزی لحاظ شده همینها را اجرا کنند و نقض نکنند؛ بهعنوان مثال در قانون خرید تضمینی در بعضی جاها دولت بهدرستی عمل نمیکند و باعث میشود باسیاستهای غلطی که دارند، مخصوصا از طرف سازمان برنامهوبودجه برای تعیین محصولات ضربه بزرگی هم به کشور و هم به تولیدکننده وارد شود. محمدشفیع ملکزاده اظهار کرد: ماشینآلات کشاورزی قدیمی و فرسوده هستند و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد میکنند و سبب شده ضایعات بخش کشاورزی و محصولات خیلی بالا برود. کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی از طریق بکارگیری شیوه های مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در راستای ایجاد محصولات سالم و ارگانیک سبب کاهش مشکلات ناشی از برگشت محموله های صادراتی به دلیل وجود بقایای سموم شیمیایی می شود. وی در خصوص برگشت محصولاتی از جمله فلفلدلمه صادراتی ایران از روسیه گفت: رییس فدرال حمایت از مصرفکنندگان روسیه، ۲۰ شهریور ماه به وزارت امور خارجه اعلام کرد که این وزارتخانه ثبت نشدن چهار نوع سم در محموله فلفل دلمه را با وزارت جهادکشاورزی در میان بگذارد تا وزارت جهاد کشاورزی این چهار نوع سم ناشناخته که در این محصولات وجود دارد را معرفی کند.

جذب کلسیم به میزان تبخیر و تعرق بستگی دارد و چنانچه شرایط موجود در گلخانه بر روی تبخیر و تعریق تاثیر بگذارد، حرکت کلسیم نیز تحت الشعاع آن قرار می گیرد. بسیار از مناطق ایران تبخیر بالاست و در سایر مناطق شرایط برای کاشت گلخانه ای بسیار مطلوب است. غله اولین بار در مناطق حاصلخیز خاورمیانه کشف شد. با توجه به اینکه دولت جدید هدف مهم برنامههای خود را تأمین کالاهای اساسی اعلام کرده است گام نخست این هدف با افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برداشته شد. وی خراسان رضوی را دارای رتبه دوم درتولیدات محصولات باغی اعلام کرد و افزود: متاسفانه خراسان رضوی رتبه ششم در کشور را در زمینه تولید محصولات گلخانهای دارد. پس از رشد منفی بخش غلات ایران در سال گذشته، طی سال جاری تولید غلات ایران رشد خواهد داشت. نوروزیان میگوید: سبد آفتکشی در ایران در سال ۹۰ دارای ۹ مورد آفتکش غیرشیمیایی بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۵۰ مورد رسید و اکنون ۶۰ مورد است که کاملا سالم و بیضرر بوده و برای بیش از ۷۰ آفت مهم استفاده میشود. رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: در مورد دانههای روغنی به سمتی میرفتیم که تا سه تا چهار سال آینده کل دانههای روغنی موردنیاز را خودمان تولید کنیم ولی الان نزدیک ۹۰ درصد روغن را وارد میکنیم.

وی اظهار کرد: کشاورزان وضعیت خوبی ندارند و دولت باید حمایت کند و یارانه بدهد، حداقل تسهیلات کمبهره یا بدون بهره در اختیار آنها قرار دهد تا تولید را پایدار کند. این مقدار اگر به گلخانه منتقل شود، این اراضی به کمتر از ۵۰ هزار هکتار میرسد که میتوان در آن محصولات اساسی مثل دانههای روغنی، نهادههای، و گندم تولید کرد. براستی رونق تولید و اشتغال را میتوان در این منطقه کوچک دید. همچنین محسن علیزاده، نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه اعمال ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایرانی از سوی برخی از کشورهای همسایه آسیب جدی به کشاورزان وارد کرده است، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی برنامهریزی برای تولید محصولات سالم است که متاسفانه در سالهای گذشته نتوانستهاند به این موضوع مهم بپردازند.

ملکزاده افزود: با توجه به شعار امسال که سال جهش تولید است، جهش تولید به این معنا نیست که فقط کشاورز را موظف به تولید کنیم، بلکه باید از منابع بهخوبی استفاده کنیم و بهرهوری را بالا ببریم، ارزشافزوده ایجاد کنیم و کمبودهایمان که صنایع تبدیلی، تکمیلی، بازار، صادرات و تامین نهادهها است را تسهیل کنیم. قیمت محصولات استراتژیک دیگر هم امسال نسبت به سال گذشته رشد دارد. پیمان اسکندری در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۴ پروژه آن مربوط به صنایع تبدیلی و ۲۱ پروژه هم تولیدات گیاهی و سایر بخشهای کشاورزی است که برای یک هزار و ۱۷۰ نفر اشتغال ایجاد میشود. همچنین پوشش خبری فعالیتهای کشاورزی در حوزههای توسعه روستایی، دام، طیور، زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرهنگ و هنر روستایی و صنایع دستی، بیمه روستایی و عشایری، اقتصاد، پژوهش و تحقیقات کشاورزی، مکانیزاسیون، نهادههای کشاورزی و همچنین اخبار تشکلهای غیردولتی فعال در بخش کشاورزی، بازار و بورس، صنایع جانبی و اخبار مجلس از وظایف مهم و اصلی این خبرگزاری است. این امر یک کار فراگیر ملی وتحولی است که نیاز مبرم به همه عوامل سه قوه و شاید فتوای مقام معظم رهبری دارد تا بتوان کل مجموعه اراضی مستعد کشاورزی و منابع آبی را مثل ملی کردن اراضی منابع طبیعی و جنگلها تحت کنترل، حفاظت و نظارت دقیق قرار داده و سپس با جایگزینی اکثریتی نیروی انسانی موجود یعنی کشاورزان سنتی با نیروهای مختلف تحصیلکرده دانشگاهی با آموزشهای لازم کارورزی و کنترل کمی و کیفی سایر عوامل و نهادههای تولید، عملیات اجرائی اصلی را پس از اتمام 5-3 سال مطالعات پایلوتی بطور واقعی گسترش داد.