ممنوعیت ساخت قطعات هواپیما با آلیاژهای ضد خوردگی داخلی / انتقاد از دانش بنیان های کوچک بر عملکرد نهادهای پشتیبان


یکی از شرکت های دانش بنیان که در گذشته دانش فنی آلیاژ منیزیم را کسب کرده است، اکنون با توسعه این آلیاژها اقدام به تولید قطعات هواپیمای مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی کرده است که به زودی به شرکت های هواپیمایی تحویل داده می شود و به گفته آنها این قطعات قطعات یدکی را 10 عدد افزایش می دهد و با همین قیمت وارد کشور شده است اما این شرکت این قطعات را با قیمت حدود 2000 دلار به کشور عرضه می کند.
دکتر بهزاد نایبی محقق و عضو موسس این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسناوی بیان کرد: پس از تولید تعدادی از آلیاژهای منیزیم و تولید محصولات فرم شده برای اولین بار در خاورمیانه، فعالیت ما به سمت تولید یک سری قطعات داخلی بر اساس این آلیاژها سوق پیدا کرد.
وی تولید این قطعات را در راستای حفظ تجهیزات صنعت هوانوردی دانست و گفت: در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور در فهرست تحریم ها قرار گرفته و نگهداری از هواپیماهای موجود کار سخت و پیچیده ای است. زیرا هواپیما حاوی یک سری آلیاژ منیزیم است که باید در تعمیرات دوره ای تعویض شوند.
النایبی خاطرنشان کرد: این قسمت ها مربوط به قسمت های بدنه و همچنین قسمت های کاربردی هواپیما مانند قطعات مربوط به گازرسانی، ستون ها، لوله ها و حتی اتاق هایی است که هوا از آنها عبور می کند.
مدیرعامل این شرکت با تایید اینکه این قطعات جزء مواد مصرفی در هواپیما محسوب می شود، اظهار داشت: طبق استانداردهای هوانوردی باید تا حد امکان از وزن هواپیما کاسته شود و منیزیم با سایر فلزات مورد استفاده در صنعت مقایسه می شود. این فلز سبک است و مشکل اصلی و مهم منیزیم، خوردگی آن است.
وی افزود: فلز منیزیم در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت کمی دارد و به همین دلیل اکثر قطعات حاوی منیزیم که برای هواپیما ساخته می شوند باید پس از مدتی به دلیل خوردگی تعویض شوند. در این زمینه به دانش فنی آلیاژسازی این قطعات با قابلیت مقاومت در برابر خوردگی دست یافته ایم.
به گفته این تکنسین، آلیاژ تولید شده علاوه بر اینکه در برابر اکسیداسیون و خوردگی بسیار مقاوم است و بعداً مشکل خوردگی در آن ایجاد می شود، از این نوع آلیاژ برای تولید این قطعات مصرفی هواپیما استفاده کردیم.
النایبی با اشاره به اینکه قطعات مورد استفاده هواپیماها به طور کلی آمریکایی و اروپایی است، ادامه داد: این کشورها این قطعات را در اختیار ما نمی گذارند یا با چند واسطه با قیمت های بالا وارد کشور می شوند، اما ما این قطعات را بر اساس تامین می کنیم. استانداردهای موجود . ما تولید می کنیم
وی با تاکید بر اینکه این قطعات مصرفی هواپیما بر اساس درخواست مشتریان تولید شده است، افزود: مشتریان ما تعدادی شرکت هواپیمایی هستند و قطعات تولید شده توسط این شرکت ها مربوط به قطعات بدنه و قطعات مربوط به هوای گرم به شیشه (باران زدایی) است. .
وی با اشاره به اینکه نمونه اولیه این قطعات ساخته شده است، افزود: قطعات ساخته شده در حال تحویل به شرکت های پیشرفته است.
این محقق با بیان اینکه قطعات ساخته شده با استانداردهای جهانی ساخته شده است، تصریح کرد: همچنین محصولات توانبخشی بر اساس این آلیاژها تولید کرده ایم که تا پایان تابستان وارد بازار می شود.
النیبی به روند تعمیرات هواپیما در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: تاکنون این قطعات مصرفی در داخل کشور تولید نشده و با واسطه های مختلف از مبادی مختلف خریداری و وارد کشور می شد و وارد کشور می شد. کشور با افزایش 10 برابری قیمت ها. با فعالیتی که در این زمینه شروع کردیم، کالایی که با قیمت 10 هزار دلار وارد کشور شد، حدود 2000 دلار به کشور وارد کردیم.
مدیرعامل این شرکت افزود: نتایج تحقیقات ما نه تنها باعث کاهش خروج ارز از کشور شد، بلکه قطعه ساخته شده از آن کاملاً بومی است، یعنی تولید آلیاژ، استحکام و دوام آن. قطعه تمام شده تولید شده به طور کامل در داخل کشور تولید می شود که باعث ارتقای توان فنی کشور نیز شده است.
نایبی با انتقاد از عملکرد موسسات حامی شرکت های دانش بنیان به ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این موسسات فرآیندهای اداری طولانی دارند در حالی که وابستگی زیادی به سیاست دارند و اکنون که گذار دولتی کرده ایم همه فعالیت های آنها ممنوع است. . توقف کردم. هنوز نتوانسته ایم از صندوق نوآوری تسهیلاتی بگیریم.
وی با بیان اینکه در زمینه پروژه ساخت قطعات یدکی هواپیما از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی دریافت نکردیم، ادامه داد: نه تنها برای این طرح، بلکه برای سایر فعالیت هایمان نیز هیچ گونه حمایتی نگرفتیم. از جمله ایجاد فرصت های شغلی، خرید سوله ها و کارگاه ها که برای آن ها درخواست تسهیلات کردیم اما این کار توسط ما انجام نشد. این موسسات آنقدر بروکراسی و کاغذبازی دارند که ما نمی توانیم این مراحل را کامل کنیم. شرکت هایی مثل ما که شرکت های کوچک و در حال رشد هستیم معتقدند روحیه و سیاست صندوق نوآوری حمایت از این نوع شرکت هاست اما اکنون تبدیل به یک کارگاه و یک موسسه اقتصادی شده است که به شرکت ها، شرکت های بزرگ وام و تسهیلات می دهد. که سود می کنند، اعطا می شود.
نایبی با اشاره به اینکه شرکتهای کوچک در این فرآیند دچار لغزش میشوند، یادآور شد: شرکتهایی مانند ما برای تامین سرمایه با مشکلات زیادی مواجه هستند و هر بار مجبور به جذب سرمایهگذار از بخش خصوصی هستند و این سرمایهگذاران نیز خواهان بخش زیادی از دانش فنی هستند.
به گفته وی، این شرکت از سرمایه گذاران خصوصی برای تولید قطعات هواپیما بر اساس دانش فنی بومی بهره برده است.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403042617256/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%84%DB%8C%D8%A7%DA%98%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B6%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C