اخبار

بهترین محصولات برای پرورش در گلخانه24, فروردین 1400 مجله خبری کشاورزی

در چند دهۀ اخیر دولت ها و کشاورزان با استفاده از ماشین آلات امروزی و به کارگرفتن نهاده های کشاورزی، بذرهای اصلاح شده، ایجاد تعاونی های زراعی و فرآوری محصولات در نهادهای موسوم به کشت و صنعت، و ساختن سدهای بزرگ و کوچک و کشت دانه های روغنی وارداتی مانند سویا و کلزا برای بهبود وضع کشاورزی سایت agriculture-na کشور کوشیده اند. در استانزنجان حدود ۲۰۰ واحد گلخانهای کوچک و بزرگ فعالیت میکنند. اکنون استان ایلام دارای سه مجتمع گلخانهای بزرگ فعال به گستره ۳۰ هکتار و ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه و اشتغالزایی قطعی ۳۰۰ نفر در شهرستانهای هلیلان به مساحت ۵/۱۰ هکتار، صالح آباد از توابع مهران به وسعت ۱۰ هکتار و بدره نیز به گستره ۱۰ هکتار است که فاز اول گلخانههای بدره و هلیلان به بهرهبرداری رسیده و سه هکتار از شهرک گلخانهای صالحآباد به زیرکشت رفته و مابقی آن نیز آماده بهرهبرداری است. ضمن این که تولیدات گلخانهای نسبت به کشاورزی سنتی بازده بالاتری نیز دارند و به همین دلیل تقاضای بازار جهانی برای آنها بیشتر است، بهطوریکه پیشبینی میشود این صنعت در سالهای آینده رشد چشمگیری پیدا کند.

درواقع اولین نوع کشاورزی است که انسان دریافت چگونه می تواند محصولات مختلف پرورش دهد و چگونه از آنها استفاده کند. تولید نشا گیاهان مختلف مخصوصا صیفیجات درست قبل از شروع فصل کشت خاکی آن ایده بسیار پولساز و مناسبی است. هنوز هم خیارهای ارگانیک و خارج از فصل میتوانند قیمت های بالاتری داشته باشند. بر همین اساس در کشورهای کانادا، مکزیک و ایالاتمتحده آمریکا در گلخانههای جدید استفاده از دو لایه پلاستیکی بجای پنل های شیشهای یا پلاستیکهای سخت موردتوجه قرار گرفته است. آمادهسازی نشاء پیوندی، بسته به درجه حرارت و شرایط نور و مرحله انتقال نشاء پیوندی، بین ۳ تا ۶ هفته (همچنین ممکن است تا ۸ هفته برای گیاهان دو سر پیوندی) زمان نیاز دارد. ، رتبه و درجه استان p در بین 30 استان کشور برای شاخص j می­باشد. یزد توانسته در تولید روناس، محصولات گلخانهای، پسته، زردآلو، انار و زعفران به ترتیب رتبه نخست، دوم، سوم، چهارم، پنجم و هفتم کشور را از آن خود کند. به گزارش همشهریآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کشت گلخانهای از جمله راهکارهای کشاورزان برای رهایی از بیآبی و برداشت محصولات مختلف کشاورزی است که در این زمینه استان یزد رتبه دوم کشتهای گلخانهای کشور را به خود اختصاص داده است.

«محمدحسین ملانوری»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: بیشترین محصولات کشت شده در گلخانهها خیار، فلفل دلمهای، گوجه و بادمجان است که از میان آنها گوجه بیشترین سطح کشت را به خود اختصاص داده است. سطح زیرکشت گلخانههای خوزستان بیشاز ۸۵۰هکتار و محصولات گلخانهای تولیدی دراین استان شامل گوجهفرنگی، خیار، انواع فلفل رنگی، توتفرنگی، گیاهان دارویی و گلوگیاهان زینتی و تولید نشاء است. اکنون بیشاز ۲ هزارو ۴۰۰ نفر در بخش کشت گلخانهای سمنان مشغول فعالیت هستند. آنگونه که جهاد کشاورزی گلستان اعلام کرده، در ۲سالگذشته بیشاز ۶هزارمیلیارد ریال سرمایهگذاری برای راهاندازی ۲۸۰هکتار گلخانه و ایجاد ۱۴هزارفرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم دراین بخش محقق شدهاست.

کشت محصولات گلخانهای در استان مازندران مدتی است که با هدف افزایش بهرهوری از آب و خاک و همچنین ایجاد اشتغال مولد بهویژه در روستاها، بیشتر مورد توجه قرارگرفتهاست. تولید می شود. ایجاد ۲۰۰ هکتار گلخانه طی برنامه ششم وافق ۱۴۰۴ در استان هدف گذاری شده است و درحال حاضر مجتمع گلخانه ای امام رضا(ع) در شهرستان مانه و سملقان در سه فاز با مساحت ۱۱۵ هکتار و ۶۰ قطعه احداث شده است که از ۴۰ قطعه فاز اول و دوم آن ۳۰ قطعه واگذارشده و فاز سوم زیرساخت ها تکمیل و در حال واگذاری است و در حال حاضر ۲۵ قطعه با سطح ۱۵ هکتار در حال ساخت و اجرا است که ۲ واحد با مساحت ۱.۳ هکتار به بهرهبرداری رسیده است. اینها درحالیاست که گلخانههای استان همدان برای هزارو ۹۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کردهاند. 15 مورد از آنها روز بازار ،دو مورد عصر بازار، سه مورد شب بازار ، سه جمعه بازار،یک مورد بازار خود اشتغالی و 6 بازار تخصصی و موضوعی هستند که در مجموع حدود 6000 نفر در این بازارها اشتغال دارند.

این کارآفرین بیان کرد: از لحاظ اشتغال در حال حاضر حدود ۵۰ نفر در گلخانه مشغول به کار شدهاند که میتوان گفت علاوه بر رونق تولید، اشتغالزایی نیز در این مسیر میتواند آینده روشنی داشته باشد. همچنین یک کارآفرین یزدی در خصوص کشت گوجه گلخانهای گفت: گوجه فرنگی محصول جالیزی گرمادوستی است که معمولا در تمام فصلهای سال در دسترس است. دراین استان اکنون حدود ۲۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد که به استناد آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۵۰ درصد از این گلخانهها در ۳ سال اخیر ایجاد شدهاند؛ موضوعی که افزایش استقبال از کشت گلخانهای دراین استان را نشان میدهد.

همچنین فعالیتهای ترویجی و آموزشی و نیز ایجاد زنجیرهتولید با هدف توسعه کشتهای گلخانهای دراین استان درحال انجام است. ارائه خدمات آموزشی به فعالان و علاقهمندان این حوزه، از دیگر اقدامهایی است که با هدف توسعه کشت محصولات گلخانهای در استان کرمان درحال انجام است. البته باید توجه داشت که تسلط به علم کنترل شرایط در این روش بسیار مهم و حائز اهمیت است، زیرا با از بین رفتن یکی از شروط رشد و نمو گیاه، محصولات به طور کلی از بین خواهند رفت و خسارات زیادی متوجه کشاورز میشود، بنابراین آموزش روشهای کنترل محیط و شناخت رفتار گیاه با توجه به شرایط خاک و هوا، برای بهرهبرداری هرچه بهتر در این روشالزامی است. وی افزود: میزان تولید در کشتهای گلخانهای بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کشت در فضای باز است.

به صورت کلی ۱۰ درصد مساحت برای کشت دیم مناسب است. به طور کلی کیفیت ظاهری میوه منعکس کننده ویژگی های فیزیکی (مثل بافت) و برخی از ویژگی های شیمیایی (از قبیل ترکیبات قابل تصاعد و آروما) می باشد. کشت گلخانهای به معنی کشت محصولات کشاورزی در داخل سازه هایی است که تحت پوشش یک ماده شفاف یا نیمه شفاف قرار دارند.هدف اصلی گلخانه ها فراهم آوردن شرایط مناسب رشد و محافظت از محصولات در برابر آب و هوای نامساعد و آفات مختلف است.کشاورزی گلخانهای یک اصطلاح کلی است زیرا این نوع کشت انواع مختلفی دارد. همچنین ریحان ایتالیایی دامنه سازگاری وسیعی با انواع اقلیم ها و آب وخاک دارد و در اکثر نقاط قابلیت رویش دارد. گلخانههای تجاری گلخانههای بسیار بزرگی هستند که در آنها محصولات غذایی در مقیاس وسیعی کشت میشوند. برخی از محبوب ترین آنها ریحان، پیازچه، پونه کوهی، گشنیز و جعفری هستند و می توان آنها را بسته بندی کرد و به صورت خشک یا خشک نشده فروخت. این ابزار باستانی، امروزه به مواد تبدیل شده و برای جلوگیری از زنگ زدگی می توان آنرا از فولاد ضد زنگ ساخت. مواردی که برشمردیم کشت گلخانهای را به صنعتی سودآور تبدیل میکند. یکی دیگر از دلایل تبدیل شدن سبزیجات به گیاهان سودآور این است که می توانید آنها را به صورت خشک یا تازه بفروشید .همچنین نیاز به کود و سم آن کم می باشد و چندین بار می توانید از آن برداشت کنید.

همچنین مجوز ایجاد حدود ۱۳شهرک گلخانهای در بخش دولتی و خصوصی دراستان صادر شدهاست که یکی از آنها به نام شهرک گلخانهای «چوپانآباد» درحال ساخت است. یکی از مشکلات اساسی کشت گلخانهای در استان کردستان، هزینهبر بودن راهاندازی اولیه آن است و تسهیلات دولتی برای ایجاد گلخانهها کفاف نمیدهد. همچنین پیش فروش آن ها یک اصل اساسی در گلخانه ای نشا می باشد. البته سالیان زیادی است که در کشور های اروپایی و غربی فرهنگ مصرف میوه گلخانه ای جا افتاده است زیرا میوه های گلخانه ای نسبت به میوه های زمین زراعی سالم تر و طبیعی تر هستند و برای رشد آنها از هیچ گونه کود یا سم شیمیایی استفاده نمی شود.

به منظور داشتن حداکثر سودآوری پیشنهاد می شود محصولاتی را بکارید که در سال چند بار امکان برداشت محصول از آنها وجود داشته باشد. بازپرداخت تسهیلات :بانک به شما برای پرداخت اقساط یک سال برای اجرا و یک سال هم برای تنفس فرصت خواهد داد. ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و فارغ التحصیلان: با توجه به آمار بالای بیکاری در بین جوانان و فارغ التحصیلان علی الخصوص دانش اموختگان رشته کشاورزی، کشت گلخانه ای سبب اشتغال این جوانان خواهد شد. در سال جاری زراعی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ سطح زیر کشت محصولات زراعی حدود ١٢ میلیون هکتار گزارش شدە کە در این بین سطح زیر کشت گندم از محصولات زراعی مهم و استراتژیک بیش از شش میلیون هکتار بود کە حدود ۷۰ درصد آن به صورت دیم کشت شدە و تولید در آن به طور مستقیم وابستە بە بارش است. به نوشته وی، ایرانیها چند سال پیش نخستین گونه برنج مهندسی ژنتیکی خود را در قالب فروش تجاری ارائه کردند تا رسما وارد این بازار جدید و در عین حال علمی بازرگانی شده باشند.

اینها درحالیاست که قرار بود گلخانههای گیلان با ارائه تسهیلات به بخشخصوصی توسعه یابند، اما در ۴ سال اخیر پیشرفت قابلتوجهی در پروژههای این حوزه صورت نگرفتهاست، درحالیکه توسعه ظرفیتهای کشت گلخانهای در گیلان نیازمند ورود پرقدرت بخشخصوصی است. مسئولان استان با توجه به استقبل بخشخصوصی و حضور سرمایهگذاران دراین حوزه، امیدوارند در چند سال آینده وسعت گلخانههای آذربایجانشرقی ۵ برابر شود. از مزایای صادرات میوه خشک این است که قیمت میوه خشک در بازارهای جهانی نسبت به میوه های تازه حدودا چهار برابر گران تر است و طبیعتا فروش چنین محصولاتی برای اقتصاد کشور با ارزش تر می باشد. شما می توانید بذر های مختلفی از انواع سبزیجات را خریداری کنید و در اویل فصل بهار در زمین گلخانه ای خودتان بکارید و تا اواخر پاییز همچنان سبزی تازه برای خوردن یا فروش داشته باشید. 1- اگر جزو افرادی هستید که سال ها تجربه پرورش گل و گیاه دارید یا سابقه طولانی در زمینه کشت انواع محصولات گلخانه ای مانند خیار و گوجه و توت فرنگی را دارید بهتر است همین الان نسبت به دریافت مجوز اقدام کنید. امروزه بازار کشاورزی بسیار داغ است و بازارهای اقتصادی در این زمینه هم در حال پیشرفت هستند.

کشاورزی استان سمنان بسیار حائز اهمیت است. درحالحاضر بخش مهمی از تولید محصولات گلخانهای در سمنان مربوط به تولید حدود ۷۰۰ هزار شاخه گل در هرسال، افزونبر ۳۵ هزارتن است. براساس آخرین بررسیهای آماری، ۶۶هکتار گلخانه دراستان قزوین وجود دارد که از این میزان، ۳۸هکتار مربوط به تولید سبزی و صیفی، ۹هکتار مربوط به تولید توتفرنگی، ۸هکتار مربوط به تولید گلهای زینتی و ۱۱هکتار نیز مربوط به تولید نشاء و پایههای رویشی است. آخرین آمارها نشان میدهد تا مردادماه سالجاری سطح زیرکشت محصولات گلخانهای دراستانهرمزگان ۷۴۰هکتار بوده که براساس برنامه هدفگذاری شده، یعنی تا پایان سال ۱۴۰۸، باید به ۵ هزارو ۵۰۰هکتار برسد. معمولا برای کاشت زعفران از پیاز آن استفاده می کنند، یعنی در خرداد ماه که اولین برداشت محصول صورت گرفت، پیاز آن را از خاک در آورده و در محیطی خنک و بدور از آلودگی قرار می دهند. اوتروفیکاسیون، یعنی وجود مواد مغذی بیش از حد در اکوسیستمهای آبی که منجر به شکوفایی جلبک و کمبود اکسیژن میشود، منجر به از بین رفتن ماهیها و تنوع زیستی میشود و آب را برای نوشیدن و سایر مصارف صنعتی نامناسب میکند.

به سبب فضای کنترلشده و قابل تغییر گلخانه، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماریها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسانتر است، بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایهگذاران را تهدید نمیکند پس میتوان به فعالیت کشاورزی در گلخانه به عنوان یک فرایند تضمینشده و مطمئن برای سرمایهگذاری نگاهکرد.این نگاه ویژه باعث میشود تا سرمایهگذار بخش خصوصی نیز بتواند بهراحتی به بخش کشاورزی که از پایههای مهم تولید محصولات غذایی در کشور است، روی بیاورد و در این حوزه فعالیت کند. در شرایطی که میزان مصرف آب در تمام زمینهها افزایش یافته و خطر کمبود منابع آبی، مناطق شهری را تهدید میکند، روش گلخانهای با مصرف تنها یکدهم آب نسبت به روش کشاورزی در خاک ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید میکند و در واقع بازده ۲۰ برابری دارد که به معنای سودآوری و تضمین سرمایه این روش است. دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی جزء چهار دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در استان البرز شهرستان کرج میباشد. فارغالتحصیل علوم و مهندسی باغبانی به عنوان کارشناس متخصص در زمینههای مختلف باغبانی در گلخانهها، پارکها، باغات و… همچنین ازدهه نخست شهریورماه سالجاری و پس از یک دوره استراحت چندماهه تابستانی و آفتابدهی بستر گلخانهها، کشت و کار مجدد انواع محصولات کشاورزی در فضاهای گلخانهای سیستانوبلوچستان آغاز شدهاست.

طی ۲ سالگذشته کرمانشاه رشد خوبی در زمینه توسعه کشتهای گلخانهای داشته و بیشترین سطح گلخانهها در ۲ شهرستان کرمانشاه و اسلامآباد غرب ایجاد شدهاست. سبزی، صیفی، توتفرنگی و گل شاخه بریده ازجمله تولیدات گلخانهای این استان بهشمار میرود که براساس سیاست وزارت جهادکشاورزی در برنامه ۵ ساله تا سال۱۴۰۴ مبنی بر توسعه شهرکهای گلخانهای درکشور، ظرفیت استان دراین حوزه ۷۰۰هکتار برآورد شدهاست. تأمین آب و نقدینگی و سرمایه در گردش از دیگر چالشهای تولیدکنندگان محصولات گلخانهای دراستان بهشمار میرود. در استان لرستان حدود ۸۷ هکتار از زمینهای کشاورزی زیرکشت محصولات گلخانهای هستند و محصولاتی مانند گوجهفرنگی، فلفلدلمهای، خیار و گل شاخهبریده تولید میکنند. کمک میکند. محصولاتی مانند Trutina به کشاورزان اجازه میدهد تا اطلاعات حیاتی مربوط به فیزیولوژی گیاه – به منظور بهینهسازی و تنظیم محتویاتی که به رشد کامل گیاه کمک میکنند – را جمعآوری کنند. سیستم آب رسانی قطره ای : به منظور انجام نهایت صرفه جوبی در مصرف آب استفاده از شیوه آب رسانی قطره ای بسیار حائز اهمیت می باشد، شما برای پیاده سازی این سیستم نیاز به یک مخزن آب 2000 لیتری، یک پمپ آب و تقریبا 1000 متر لوله pvc به همراه لوازم جانبی نیاز پیدا خواهید کرد.

انتخاب محصولات جایگزین و تغییر سلیقه و الگوی مصرف گرچه بسیار سخت و زمانبر است، اما غیرممکن نیست و دولت میتواند بااطلاع رسانی و حمایت از کشاورزان این روند را سرعت ببخشد. در نظر داشته باشید که برای انتخاب خاک مناسب کاشت سبزیجات، دقت کنید. اگر برای تاسیس و انتخاب محصول گلخانه ای به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید می توانید با نصب اپلیکیشن از سایت از مشاوران و کارشناسان امداد کشاورز کمک بگیرید. یکی دیگر از محصولات گلخانه ای پر سود و خوشمزه ای که می توانید در گلخانه پرورش دهید، هندوانه، خربزه یا طالبی می باشد این سه میوه که جزو صیفی جات هم به حساب می آیند. در شهریور ماه پیاز زعفران را درون ظرف هایی تا نیمه آب قرار می دهند، مهرماه زعفران جوانه زده و تا پایان آذر قابل برداشت میباشد، معمولا در هر هکتار حدود 10 الی 12 کیلو زعفران میتوان برداشت کرد. همچنین در جایی که خاک مناسب ندارد یا دچار بعضی بیماریها است قابل کشت میباشد. همچنین لازم است که هرس فرم دهی در سال اولیه کشت برای این گیاه بهصورت اصولی انجام گیرد. روز ۱۹ دی سال ۱۳۴۱ هم رفت در کنگره ملی دهقانان که متشکل از حدود ۴ هزار نماینده تعاونیهای روستایی سراسر ایران بود و اعلام کرد که نظم نوینی حاکم خواهد شد.

این شرکت با افتخار, عضو در انجمن گلخانه سازان ایران گردید تا سهم چشمگیری در پیشرفت و توسعه صنعت گلخانه سازی کشور عزیزمان داشته و در این مسیر همواره درکنار شما باشد. 8) در مطالعهای موردی در استان همدان (بعنوان استانی که کشاورزی بیشترین سهم از مساحت استان را دارد)، مشخص شد که پیادهسازی کشاورزی دقیق (با لحاظ کردن حداقل هزینهها و بسته به نوع کشت) حداقل به 420 هکتار زمین نیاز دارد که با توجه به برخی محدودیتها (از قبیل خرده مالکی و شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی)، امکانپذیر نیست. کاهوهای رنگی رسیدگی بالایی طلب میکند اما ازآنجاکه بازار خاص خودش را دارد علاوه بر صادرات میتوان روی فروش در بازار داخلی آن نیز حساب ویژه باز کرد. باید به درجه حرارت گلخانه ها نیز توجه نمود.نیاز گیاهان به میزان درجه حرارت باهم متفاوت است. قبل از فکر کردن درباره هزینه احداث گلخانه باید به کسب پروانه تأسیس و مجوزهای احدث گلخانه فکر کنید؛ برخی از این مدارک برای دریافت وام احداث گلخانه نیز مورد نیاز هستند. برای پاسخ به این سوال ابتدا نیاز است درباره اصلاحات ارضی دوران پهلوی مروری داشته باشیم. کودهای کممصرف در صنعت کشاورزی به میزان کمی مورد استفاده قرار میگیرند؛ اما بهخاطر پیچیدگی و نیاز به دانش بالا برای تولید نهایی، قیمت بالاتری نسبت به سایر کودها دارند.