اخبار

بهترین کود شیمیایی برای رشد سریع گیاهان و درختان کدام است؟ تجارت‌نیوز | agriculture-na

کمبود عناصر غذایی کم مصرف معمولا در خاک های شنی و آهکی که کمبود مواد آلی دارند رخ می دهد. کودهای سولفات روی، سولفات آهن، سولفات مس، سولفات منگنز، اسید بوریک، کود میکرو کامل و کودهای کلاته از جمله کودهای دارای عناصر کم مصرف هستند. جذب نیتروژن توسط گندم در اواخر دوره رشد می تواند به افزایش پروتئین دانه گندم، منجر شود.

  • با عضویت در خبرنامه آبان آخرین رویدادها، لایوهای اینستاگرامی، جشنواره‌های فروش، تخفیف، مطالب آموزشی و مقالات برای شما ارسال می‌شود.
  • استفاده از برخی کودهای ارگانیک موجب افزایش باردهی تا بیش از 35 درصد می شوند.
  • دلایل متنوعی وجود دارد؛ که کشاورزان به سمت کشت صیفی‌جات روی آورده‌اند.
  • حلالیت کود اوره بالاست و امکان شستشویش زیاد بوده و دانه‌‌های کود اوره بر روی آن یک پوشش گوگردی ایجاد می‌کنند.
  • در این کودها به میزان 5 درصد ریز مغذی و 16 درصد فسفر محلول نیز استفاده شده است و به طور کلی سرعت خوبی در نفوذ آب تا ریشه گیاه برای جذب عناصر غذایی دارد.

گاهی نیز مقداری زیادی کلر و بر در خاک‌‌ها و آب آبیاری نواحی خشک وجود داشته و می‌توانند باعث مسمومیت گیاه گردند. نکته مهم در مصرف کود‌های عناصر کم مصرف آن است که مرز بین میزان مورد نیاز و حد مسموم‌کننده گیاه بسیار باریک است. به عبارت دیگر مصرف زیاد این کود‌ها باعث مسمومیت گیاه می‌گردد. کود اوره که به کود شکری نیز معروف است در سطح جهان مجله خبری کشاورزی از پر مصرف‌ترین و ارزان‌ترین کود‌های شیمیایی ازتی است. کود اوره ۴۶ درصد ازت دارد و حلالیتش در آب خیلی خوب است و به همین دلیل در خاک برای تهیه محلول‌‌های کودی و محلول پاشی بر روی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. در محلول پاشی روی گیاه ممکن است که کود اوره دارای مقداری ماده سمی بیوره باشد که این ماده نباید از یک مقدار مشخص بیشتر باشد.

آموزش تصویری کاشت گل در گلدان و معرفی انواع گلدان

گیاه گندم در مرحله ساقه رفتن بیشتر از دیگر مراحل، به پتاسیم نیاز دارد. پتاسیم سبب افزایش باردهی استفاده از کودهای نیتروژنی نیز میشود. از انواع متداول کودهای پتاسیمی می توان به سولفات پتاسیم و کلرید پتاسیم به ترتیب با مقادیر 50 و 60 درصد اکسیدپتاسیم اشاره کرد. تنها در شرایط کشت گندم در خاکهای شور کاربرد کود کلرید پتاسیم توصیه نمی شود.

بهترین کود برای رشد رویشی

بهتر است که در صورت امکان ریزمغذی ها از طریق محلول پاشی استفاده شوند. ریزمغذی ها به صورت پودر و مایع در بازار موجود میباشند که مدل مایع برای محلول پاشی و پودری برای کوددهی در آبیاری مناسب میباشد. ریزمغذی ها شامل آهن،منگنز،بر،روی،مس،مولیبدن،گوگرد و کلسیم میباشند. کاربرد محلولهای اسید هیومیک از طریق سامانه آبیاری و محلولپاشی و یا مصرف بذرمال امکانپذیر است. کاربرد باکتری های محرک رشد گیاه بصورت محلولپاشی دارای تاثیر مثبتی در رشد و عملکرد گیاهان زراعی از جمله گندم دارد. این باکتری ها با اکسید کردن گوگرد، عنصری افزوده شده به خاک، سبب قابل جذب شدن آن برای گیاه میشوند.

از کود سه بیست و کود هیومیک اسید در آبیاری و کود جلبک دریایی به صورت محلول‌پاشی استفاده کنید. گوگرد معدنی رو باید فاکتور بگیرید از بقیه کودها مابقی را میتوانید با یکدیگر قاطی کنید. مصرف هر کود پشت بسته بندی نوشته شده است و طبق توصیه همان کود مقدار مصرف را رعایت کنید و این کودها بصورت خاکی با آب آبیاری استفاده می‌شود و محلول‌پاشی آنها توصیه نمیشود. نکته جالب توجه این است که گوگرد نیز هم اندازه با عنصر نیتروژن در ساختار سبزینگی درخت نقش بسزایی دارد و در صورت کمبود آن برگهای گیاه رو به زردی رفته و رشد آن متوقف خواهد شد. عنصر نیتروژن به دلیل ساختار شیمیایی که دارد عنوان عامل تحریک کننده رشد و رویش گیاه شناخته می‌شود و زمان مناسب برای استفاده از این کود زمانی است که هنوز گیاه وارد مرحله زایشی خود نشده باشد. چرا که در صورت استفاده از این کود در بازه زمانی خارج از زمان ذکر شده ممکن است باغبان یا کشاورز متاسفانه دچار نتیجه عکس شود.

http://3darchitecture.ir