اخبار

بومی سازی سیستم عامل خودرو توسط تکنسین های داخل کشور

پژوهشگران دو شرکت دانش بنیان با ایجاد کنسرسیومی موفق به تولید سیستم عامل سفارشی برای خودرو شده اند و به گفته آنان، کاربردی بودن آن امکان هرگونه تغییر را برای خودروسازان کشور فراهم می کند.

مهدی اوجانی، محقق یکی از این شرکت های دانش بنیان در گفت وگو با ایسنا، گفت: وی گفت: با همکاری یکی دیگر از شرکت های متخصص در حوزه دانش، اتحادیه ای را در زمینه تامین زیرساخت های نرم افزاری خودرو تشکیل داده ایم.

وی ارائه سیستم عامل اختصاصی برای صنعت خودرو را از دستاوردهای این اتحاد برشمرد و افزود: به مرور زمان و با پیشرفت صنعت خودرو شاهد استفاده از دستگاه های چند رسانه ای و خودروهای متصل بوده ایم و در حال حاضر خودروهای متصل به اینترنت از سیستم عامل های وارداتی استفاده می کنند که نوعی کپی از سیستم عامل های خارجی است.

اوجانی اضافه کرد: استفاده از سیستم عامل های خارجی به این معناست که برای لایه های عمیق سیستم عامل ها اشراف نداریم و هر تغییر جزئی که بخواهیم در سیستم عامل ایجاد کنیم باید به شرکت های خارجی مراجعه کنیم و مشخص نیست که آنها خدماتی چه ارائه شود و چه نباشد به کشور ما ارائه خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: اگر خودروساز بخواهد در خودرو تغییری ایجاد کند که نیاز به کدگذاری در سیستم عامل خود داشته باشد، این تغییر باید به قطعه ساز و از قطعه ساز به شرکت خارجی و شرکت خارجی پس از یک زمان طولانی برای ما پاسخ این است که با پرداخت هزینه های گزاف بخشی از کد را در سیستم ایجاد کنیم.

این محقق امنیت را یکی دیگر از چالش های سیستم عامل ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از نظر امنیتی، سیستم عامل ها نقطه ضعفی هستند و ما تجربه نفوذ در نقاط مختلف کشور را داریم و اگر بخواهیم روی سیستم عامل ها تمرکز کنیم، از نظر اقتصادی به راحتی می توانیم. و از نظر ایمنی، صنعت خودرو را متحول می کند. .

اوجانی تصریح کرد: با توجه به این زوایا، چند سالی است که در این زمینه فعال هستیم تا با 50 کارشناس، سیستم عامل چندرسانه ای مختص خودروهای معمولی و خودروهای متصل را توسعه دهیم. برای اثبات این فناوری از سازمان فناوری اطلاعات ایران تاییدیه تخصصی گرفته ایم.

به گفته وی، توسعه این محصول به پایان رسیده و نمونه های اولیه آن به خودروسازان ارائه شده است.

اوجانی تاکید کرد: این سیستم عامل برای صنعت خودرو در کشور بومی سازی شد اما امکان ایجاد تغییرات جزئی در این سیستم ها را در کشور فراهم کرد و همچنین هر تغییری را که خودروساز می خواست در حال حاضر اعمال کند، زمینه را فراهم کرد. پشتیبانی پس از نصب نیز در اختیار سازنده خودرو قرار دارد. این در حالی است که در صورت خرید خودروی خارجی، آپدیت جدید سیستم عامل تولید نمی شود و تنها یک بار برای همیشه وارد کشور می شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403012010311/%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا