تاثیر پروژه پاکپور بر حواله های مرزی چیست؟

تاثیر پروژه پاکپور بر حواله های مرزی چیست؟

نایب رئیس کمیته حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در حالی که طرح باک پر از سال 1401 با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت در معابر مرزی در دستور کار قرار گرفت، اجرای طرح باک پر را انجام داد. این امکان وجود دارد که کامیون های داخلی در رقابت با کامیون های خارجی شکست بخورند، و گفت: در برخی مناطق مرزی، کالاهای صادراتی در زمین باقی می مانند.

فاطمه قنبرپور در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برای صادرات کنسانتره در مناطق مرزی از جمله آذربایجان غربی با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر کل طرح پاک در مرز در حال اجراست. بر این اساس کامیون های ایرانی و خارجی خروجی از مرز صرف نظر از بارگیری یا نبودن، مابه التفاوت قیمت سوخت دریافت می شوند.

به گفته وی، این امر باعث شده تا کامیون های داخلی توانایی رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند. بنابراین در برخی مناطق مرزی کالاهای صادراتی روی زمین رها می شود.

قنبرپور با بیان اینکه به دلیل مشکلات تحریمی امکان واردات این مرکز ایرانی به مبادی اروپایی وجود ندارد و صادرکنندگان مجبور به استفاده از نام ترکیه هستند، تصریح کرد: ما اجازه بارگیری کامیون های خارجی را نداریم. اما اساساً باید از صادرکنندگان ایرانی حمایت شود، مابه التفاوت از آنها گرفته نشود یا اجازه دهند از کامیون های خارجی هم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون برخی از محموله ها روی زمین مانده و با تغییر اقلیم یخ می زند، گفت: صادرکننده دیگر تمایلی به خرید سیب ندارد زیرا نمی تواند سیب را صادر کند. در این صورت آذربایجان غربی بیش از سایر کشورها به عنوان مرکز تولید درگیر است.

باید گفت؛ بر اساس طرح باک پر یا باک پر که یکی از مصوبات اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استان هاست، میزان سوخت باک کامیون های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «پر شده» محاسبه می شود. مخزن» و بر اساس نرخ موجودی مرزی به حساب خزانه داری دولت واریز می شود.

در سال 1392 تا 1393 طرح Back Bear در چند نقطه مرزی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اجرا شد که به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه ها به نتایج موفقیت آمیزی نرسید و به نتیجه رسید. نیمه تمام رها شده اما به دلیل گرانی فرآورده های نفتی و تفاوت زیاد قیمت … تولید داخل و خارج از کشور این طرح مجدداً از سال 1401 هجری شمسی در دستور کار قرار گرفت.

مسئولان دولتی بر این باورند که طرح باک پر، ضمن توجه به استانداردسازی مخازن خودروها و الزام به رعایت آنها، راهکاری موثر و کاربردی برای جلوگیری از قاچاق سوخت در نقاط مرزی، جمع‌آوری مخازن اضافی و ادغام آن‌ها در کامیون‌های خروجی از مرز است. همچنین جلوگیری از خروج سوخت غیرمجاز از املاک آن، اجرای طرح فروش نفت گاز حائز اهمیت است. بر این اساس افزایش درآمدهای مرزی دولت و کاهش عرضه سوخت خارج از شبکه از مهمترین مزایای اجرای این طرح به شمار می رود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403080201088/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A8%D8%A7%DA%A9-%D9%BE%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D9%82%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA