اخبار

تاریخ کشاورزی و دامپروری مجله خبری کشاورزی

وزیر کشاورزی روسیه با ابراز خرسندی از افزایش چشمگیر همکاریهای ایران و روسیه در زمینههای مختلف گفت: امیدواریم بخش کشاورزی و زیرمجموعههای متعدد آن نیز همچون دیگر عرصههای همکاری، رشدی چشمگیر را تجربه کند. علاوه بر این از پهپادها میتوان در زمینههای دیگری مانند سم پاشی هم استفاده کرد تا این کار با استفاده از لیزرها و فناوری فراصوت با دقت و سرعت بسیار بیشتری انجام شود. این مقام مسوول افزود: این اقدام نیازمند وجود سامانه ای برای ردیابی محصول تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که به تازگی بسترهای لازم برای این کار فراهم شده و از این پس همه بهره برداران و تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور تحت سامانه ای شناسه دار می شوند. پس از آن سوخت و انرژی ( 26 درصد )، بذر و نشاء کاری ( 12 درصد )، انواع کود و مکمل ها ( 7 درصد ) و سموم ( 1 درصد )، اقلام قالب هزینه ها را در گلخانه های استان تشکیل داده اند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا مهاجر در مراسم آغاز بکار نمایشگاه کود، سم و نهادههای کشاورزی افزود: در مقاطع مختلف برخی محصولات کشورهای دیگر از جمله بذر آلمانی، ذرت برزیلی بازگشت داده شده اند، اما هیچگاه این موضوعات منتشر نشد.

تولید محصولات کشاورزی در ایران تاریخچه دیرینه و کهن دارد. ایران در سال قبل ۱.۲۲۰ میلیون تن شیر صادر کرده بود. ایران در سال قبل ۰.۹ میلیون تن برنج وارد کرده بود. عضو پژوهشی پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد گفت: خبر خوب این است که ما از مناطقی داریم در مطلوبیت متوسط که از آن استفاده نکرده ایم. وی همچنین در باره کشت فراسرزمینی گفت که یکی از مهمترین اولویت های ما در بحث غلات کشت فراسرزمینی است و افراد و شرکت هایی که در قالب کشت فراسرزمینی کالا وارد کنند از نظر تسهیلات در اولویت قرار خواهند گرفت. وی در رابطه نظر کارشناسان در خصوص ایجاد مشکلات زیست محیطی به صف دلیل انتقال آب از خلیج فارس گفت: بدون تردید هر تغییری در اکوسیستم مشکلات خاص خود را دارد. کشورهای امریکای لاتین، از جمله ونزوئلا و بولیوی، حوضه رود بزرگ آمازون محسوب میشوند و به دلیل بارش فراوان باران و آب هوای استوایی، قابلیت بالقوه کم نظیری در عرصه کشاورزی دارند. کنسول با دانش انگلیسی، ابوت در ۱۸۴۸ نوشت که در منطقه دماوند، بازدهی تولید در زمینهای دیمی، یک تخم به ۸ تا ۱۰ تخم است ولی همین که به مازندران میرسیم، منطقهای که به خاطر ریزش باران کمبود آب وجود ندارد، این نسبت به ۳۰ تا ۸۰ تخم به ازای هر تخم میرسد.

«کاظم خاوازی «وزیر جهاد کشاورزی و «ایلیا شیستاکوف» مدیر شیلات روسیه ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان، موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس نیز انتقال دهند. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت کشاورزی کشور را محاسبه کرده و پیشنهادات خود برای تدوین برنامه ششم را به سازمان مدیریت و برنامهریزی ارائه کرده است. علائیمقدم گفت: در کشور ما برای محصولات کشاورزی ۲ گواهی بهداشتی و سلامت داریم، طبق قانون براساس احکام برنامه ششم توسعه، احکام دائمی کشور و شرح وظایف سازمان بهداشت و درمان و سازمان حفظ نباتات داریم. برای پاسخ به این پرسشها با ما همراه باشید. وی اضافهکرد: روسیه بعد از برگشت محصول فلفل دلمه ای به ایران، به دلیل ناشناس بودن چهار سمی که استفاده شده بود در نامه ای اعلام کرد که به دلیل عدم انطباق سموم مصرفی در این محصولات با سموم مصرفی روسیه این محصولات قابل تایید نیست و بعد صادرات این محصول را متوقف کردند. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر دومین عامل را آشنایی با شرایط اقتصادی کشور هدف صادرات دانست و گفت: اهمیت آشنایی با شرایط اقتصادی به این دلیل حائز اهمیت است که متغیرهای اقتصادی نظیر درآمد سرانه، سطح درآمد مردم، تورم و بیکاری و غیره در فروش محصولات صادراتی ما تاثیرگذار است.

تولید گندم ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۵ میلیون تن بوده است. رتبه هفتمی تولید پیاز و گوجه فرنگی نیز مربوط به ایران است. چین با تولید ۶۰ میلیون تن هندوانه در رتبه نخست جهان و ترکیه و هند در رتبههای دوم و سوم از این نظر قرار گرفتهاند. وی بیان داشت: بانکها باید در راستای مأموریت خود تسهیلاتی ویژهای را برای رونق تولید و اشتغالزایی بیشتر در نظر بگیرند. با توجه به اینکه 25 درصد اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن می­باشد اگر حمایت­ های ویژه از این صنعت شود حتماً در اشتغالزایی و ارزآوری می­تواند جایگزین بخشی از ارزهای نفتی شود. با توجه به اینکه 25 درصد اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن می ­باشد اگر حمایت ­های ویژه از این صنعت شود حتماً در اشتغالزایی و ارز آوری می­تواند جایگزین بخشی از ارزهای نفتی شود. ایران در سال جاری ۱۲۱ هزار تن گوشت وارد و ۳۰ هزار تن گوشت نیز صادر خواهد کرد.

در بودجه ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ اعتبارات خوبی در قالب یارانه سوخت هواپیما در نظر گرفته شده است. مفهوم مدرن کشاورزی عمودی در سال ۱۹۹۹ توسط دیکسون دسپومیر، استاد بهداشت عمومی و محیط زیست در دانشگاه کلمبیا ارائه شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری مازندران با حضور دکتر خیرالدین مشاور وزیر و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و دکتر جعفری معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در سالن آمفی تئاتر شهدا گمنام دانشگاه برگزار شد. اما کشاورزی مدرن ترکیبی از دانش روز، منطق انسانی، نوآوری کارآمد و تجربیات کشاورزان و مزرعهداران بومی، که پیش از ورود مواد شیمیایی در این صنعت فعالیت میکردهاند، است. سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی برزیل (امبراپا) که با رویکرد دانش بنیان، وظیفه تامین امنیت غذایی برزیل را بر عهده دارد، یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای تحقیقاتی کشاورزی در جهان به شمار میرود. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود گیلآبادی» امروز (سهشنبه) در نشست خبری به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها، افزود: مردم از امنیت غذایی اطمینان داشته باشند، غذای مصرفی مردم کاملا سالم است زیرا سموم کشاورزی وظیفه مبارزه با آفات را دارد و درصورتی که بهموقع تدارک و تامین نشود میتواند موجب خسارت بین ۳۰ تا ۴۵ درصدی این بخش شود.

محمدعلی طهماسبی روز سه شنبه در سی و دومین دوره معرفی تولید کنندگان برتر حوزه کشاورزی زنجان افزود: نتیجه 120میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در سال، امنیت و افزایش درآمد ملی را به همراه دارد. در سال جدید وجود تحریم ­ها و بخصوص تحریم نفتی درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی روبرو خواهد کرد و اقتصاد کشور را متاثر خواهد ساخت. اتفاقی که ما در شرایط تحریم یا جنگ تحمیلی آن را حس کردیم. گندم اگر دچار تحریم شود خسارت سنگینی به دنبال دارد. پیش بینی شده است تولید گندم ایران در سال جاری ۴ میلیون تن افزایش پیدا کند و به ۱۳ میلیون تن برسد. چین برای تأمین نیازهای غذایی خود مایل است در صنعت شیلات ایران سرمایهگذاری کرده و محصول تولیدی را به چین ارسال کند. واضح است که کشاورزی بخش اصلی تأمین غذای مردم یک کشور است. صادرات یکی از اولویت ­های اصلی و مهم در سیاست­ های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی محسوب می­شود که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان داشته ­اند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن گندم در خوزستان تولید شده است.

د – تصویب خرید اموال غیر منقول مورد نیاز بانک. بانک کشاورزی جهت تسهیل ارائه خدمات مختلف خود از روش های متنوعی استفاده کرده است. رمز ورود به بانکداری دیجیتالی ، رمزی است که برای ورود به بانکداری دیجیتالی بانک کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، که این رمز برای مشتریانی که توکن سخت افزاری دارند شامل 4 رقم رمز ثابت بانکداری دیجیتالی و 6 رقم رمز تولیدی دستگاه توکن می باشد ، و برای مشتریانی که از طریق پروفایل بانکداری دیجیتالی وارد سامانه می شود شامل رمز پروفایل مشتری می باشد. بر این اساس واردات گندم ایران نیز طی امسال به کمتر از نصف خواهد رسید و در حالی که ایران سال پیش ۷.۹ میلیون تن گندم وارد کرده بود امسال این رقم به ۳.۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت. تولید گوشت مرغ نیز که در سال گذشته ۲.۱۸۳ میلیون تن بوده در سال جاری به ۲.۱۴۱ میلیون تن کاهش خواهد یافت. وی گفت : خوزستان در تولید ۱۰ محصول مقام نخست را در میان استانهای کشور دارد و در چند محصول دیگر نیز مقاوم دوم و سوم تولید را دارد و اکنون با کم آبی مواجه است که براساس اعلام سازمان آب و برق و سازمان هواشناسی با خشکسالی بی سابقهای در ۵۰ سال اخیر مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: ما ۱۱۵ هزار تن عسل در داخل ایران تولید می کنیم و این محصول به دلیل تنوع آب و هوایی ایران از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و با انجام پروتکل بهداشتی روسیه می تواند بازار مناسبی برای عسل ایران باشد. اما هماکنون که قیمت مناسب است تا یک یا دو ماه آینده بین ۶ تا ۶/۵ میلیون تن تولید داخل است و حدود ۳ تا ۴ میلیون تن هم باید وارد کنیم. اگر اصلاح الگوی کشت انجام شود میزان صادرات و مصرف داخل مشخص میشود و کشاورز نیازی به ریسک کردن ندارد. فراوردههای کشاورزی زیستی در کشور ما با نام محصولات سالم و در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کشاورزی زیستی (به انگلیسی: Organic farming) یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته میشود. عسکری اظهار داشت: در دولتهای گذشته شعار اصلاح الگوی کشت داده شد اما ارادهای برای اجرای این شعار نبود اما ما دولت را مکلف به عملیاتی کردن این شعار کردیم. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به مسائل پیش آمده درخصوص برگشت محصولات کشاورزی از برخی کشورها، بهتازگی سامانه ای راه اندازی شده که همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی در آن شناسهدار می شوند.

این در حالیست که استان فارس از خاک، آب و اقلیم خوبی بهره میبرد ولی متأسفانه هنوز در بحث گلخانهای آن طور که باید موفق عمل نکرده است. در حالی که باید این کار بر اساس نیاز کشور و میزان ورودی و خروجی آب در سفرههای زیرزمینی انجام شود اما متأسفانه در یکی از ادوار مجلس، وزیر وقت نیرو به هر نماینده ۵۰ سهمیه داده بود که اینکار به هیچ وجه منطقی نبود. وی در رابطه با وضعیت چاههای آب در استان فارس گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که سفرههای زیرزمینی از آب تهی شده و اگر مدیریت نشود شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود در بخش کشاورزی باید به سمت مدیریت آب و اصلاح الگوی کشت برویم. وی توضیح داد: چون عملا حجم واردات دانه ها بسیار بالاست قطعا حجم از نظر ارزشی به سمت روسیه است اما من معتقدم با توجه اینکه روسیه مقدار بسیار زیادی صیفی و سبزی مصرف می کند، در صورت رفع مشکل حمل و نقل ظرفیت صادرات ما در این زمینه به روسیه افزایش پیدا خواهد کرد. آمریکا با تولید ۲.۳۷ میلیون تن بادام در رتبه نخست و اسپانیا و استرالیا در رتبه دوم و سوم از این نظر قرار داشتهاند.

شایان ذکر است طبق این تحقیقات، برای کشت این محصول و رسیدن به برداشت ایده آل مراحلی باید رعایت شود که در این مقال نمیگنجد. پیش بینی میکنیم امسال حدود ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن چغندرقند برداشت کنیم. در این سال زراعی استان فارس با ۷٫۰۲ درصد سهم در سطح برداشت محصولات زراعی، بیشترین سطح برداشت شده را نسبت به استانهای دیگر به خود اختصاص داده است و استانهای خراسان رضوی با سهم ۶٫98 درصد، کرمانشاه با سهم ۶٫۷۱ درصد، گلستان با سهم ۶٫۴۳ درصد، همدان با سهم ۵٫8۵ درصد، خوزستان با سهم حدود ۵٫8۳ درصد، زنجان با سهم ۵٫8۱ درصد و کردستان با سهم ۵٫۷۷ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند که این استانها درمجموع ۵۰ درصد از کل سطح محصولات زراعی را به خود اختصاص دادهاند. در این نشست طرفین توافق کردند در زمینه تولید محصولات زراعی، دامپروری، ایجاد باغ های متراکم، حفظ نباتات در برابر بیماری ها و آفات، صادرات محصولات کشاورزی، احداث مراکز لجستیکی، احداث سردخانه برای محصولات کشاورزی، تبادل تجربه و همکاری کنند. یزد – ایرنا – یزد به عنوان یکی از استانهای کویری کشور، از نظر بهره وری مناسب از منابع آب در کشت محصولات باغی و زراعی، عملکرد مناسبی داشته و کشاورزان این استان که همواره با محدودیت آب مواجه بودهاند، شیوههای مناسبی را در طول تاریخ برای استفاده از مایع حیات به کار بستهاند.

رتبه پنجمی تولید کیوی نیز مربوط به ایران است. و بالاخره رتبه نوزدهمی تولید دو محصول سیبزمینی و گلابی نیز به ایران اختصاص دارد. فائو تولید پرتقال ایران را ۲.۲ میلیون تن در سال اعلام و ایران را نهمین تولیدکننده بزرگ این محصول معرفی کرده است. ایران در تولید چهار محصول خرما، عسل، پسته و گردو سوم جهان است. وی گفت: پیشنهاد ایران این است که با رهاسازی بچه ماهی و همچنین کاهش صید در ابن پروژه مشترک برای حافظت از گونه های با ارزش آبزیان در دریای خزر همکاری کنیم. خاوازی در این نشست گفت: ایران خواهان َ اجرایی شدن کمک روسیه در تسریع شروع مذاکرات آزاد میان ایران و اوراسیا و سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران با تجار روس است. بر اساس اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می­شود. ایران در رتبه اول تا هفتم جهانی تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی قرار دارد و بر اساس اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می­شود اما، کشور ما در تجارت جهانی این محصولات سهم اندکی دارد. به گزارش ایرنا، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که بر پایه آمار سال ۲۰۲۰ تهیه شده نشان میدهد ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و رتبه ۳ تا ۱۹ در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشانکرد: همچنین زمانی به ما نامه زدند و اعلام کردند منشا تولیدات این محصولات را در سامانه اعلام کنید ما در ایران سامانه ای برای بهره برداران نداشتیم و صادرکنندگان ما نیز از مزارع مختلف محصول را خریداری و در سردخانه های مخصوص سورت و بسته بندی و لیبل زنی می کنند. رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریحکرد: هر کشور دارای یک استاندارد بین المللی تحت عنوان MRL است، براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ایران نیز عضو همین کنوانسیون است و براساس معاهدات بین المللی کشورها ملزم به رعایت باقیمانده سموم در بافتهای گیاهی هستند. تولید سیبزمینی ایران ۴.۴۷ میلیون تن در سال اعلام شده است. در تولید هر محصولی بخش بازارهای خارجی می تواند به بهبود کیفیت محصول کمک شایانی کند مثلا در صنعت تولید قارچ، صادرات به کشور های خارجی در بهبود تولید سهم قابل توجهی را دارد. به هیچ عنوان صادرات محصولات کشاورزی با این شرایط آبی و اقلیمی، با وجود این همه کویر و خشکی مقرون به صرفه نیست. بیشتر این افراد برای نیازهای خود به مواد غذایی، پارچه و غیره در مزرعه کار می کردند. وی افزود که زمینه های پژوهشی و علمی بین ایران و روسیه وجود دارد و مهم شروع کار است که امیدواریم در این سفر زمینه آن فراهم شود.

وی در باره نتایج مذاکرات خود با مقامات حوزه کشاورزی گفت که روسیه یکی از کشورهای غنی در مورد تولید غلات است و ما پیشنهاد دادیم که ایران به عنوان کانون منطقه ای توزیع غلات روسیه باشد. با این حال نگاه و رویکرد ما چارهاندیشی است. در حال حاضر دستگاهها مکلف شدهاند که این کار را پیش ببرند. در حال حاضر در استان فارس به طور خاص فرودگاه شیراز را به عنوان پایلوت قرار دادهایم تا فضایی برای تشویق و ترغیب تولیدکنندگان در حوزه صادرات ایجاد شود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید تراکتورهای تاجایران( TajIron) در تاجیکستان فعالیت می کرد.

وی گفت: مقرر شد فهرست سرمایه گذاران علاقه مند در زمینه شیلات در ایران و روسیه تهیه شود تا با هماهنگی هایی که انجام خواهد شد به صورت زنجیره وار در صید و صیادی و آبزی پروری با هم کار کنند و در سفری که وزیر کشاورزی روسیه و رئیس سازمان شیلات این کشور به ایران خواهند داشت این مورد در دستور کار قرار خواهد گرفت. اهمیت کشاورزی در کشاورزی در کشورهای در حال توسعه از بعد تاریخی، در فرایند توسعه، سهم کشاورزی در تولید و نیروی کار کاهش میسابد. تولیدکنندهها ابتدا ذائقه کشورهای هدف را مطالعه می کنند و بعد از آن صادرات خود را انجام می دهند. عسکری گفت: اگر شهامت به خرج داده بودند و اصلاح الگوی کشت انجام شده بود در حال حاضر شاهد این اتفاقات نبودیم. نزدیک به یکسوم زمینهای ایران، قابلیت کشاورزی را دارند، اما به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن پخش آب در بیشتر نواحی، تنها در ۱۲٪ از سرزمین ایران کشاورزی انجام میشود. قسمت اعظم فلات ایران به سبب وجود بیابان های وسیع، کویرهای پهناور و کوهستانی بودن نواحی بزرگی از این سرزمین غیرقابل کشت است.

امروز در مدیریت کلان باید این مسیر را طی کنیم و کشاورزان خوزستانی نیز باید همراه باشند تا بتوانیم کشاورزی خوزستان را متحول سایت agriculture-na کنیم. در نتیجه این رویکرد، ملاحظه میشود میزان راندمان آبیاری پایین بوده و درصد بالایی از کود و سموم شیمیایی به هدر رفته و تنها آسیبهای ناشی از آن است که باقی مانده و موجب آلودگی منابع زیر زمینی آب و خاک میگردد. طی 20 سال گذشته سطح زیر کشت برنج در ایران هیچ تغییر محسوسی نکرده و در حدود 580 هزار هکتار باقی مانده است. البته نرخ رشد 17/5 درصدی مصرف سویای دو سال اخیر ایران به سطحی کمتر از یک درصد طی یک دهه کاهش خواهد یافت. در طول دههٔ ۱۹۹۰، حمایت بینالمللی توسعه بخش کشاورزی کاهش یافت زیرا بر اساس شواهد موجود بودجههای تخصیص یافته به پروژههای کشاورزی و تحقیقات از سوی دولتها و سازمانهای بینالمللی مرتبط یافتهاست. مولتی روتور و پهپادهایی که برای استفاده در مصارف کشاورزی طراحی میشوند دارای ویژگی ها و قابلیت های خاصی هستند که باعث افزایش قیمت میشود. سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۲ تخمین زد که سالانه سه میلیون مسمومیت با سموم دفع آفات رخ میدهد که منجر به مرگ ۲۲۰٬۰۰۰ نفر میشود. عسکری با بیان اینکه قیمت تضمینی گندم باعث شد که احتکار کنندگان، گندمهای احتکار شده را در اختیار دولت قرار دهند، گفت: مادامی که قیمت تضمینی روی همه محصولات لحاظ نکنیم این نوسانات وجود دارد اما رویکرد ما که در قالب طرح دوفوریتی تصویب شده این است که قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی لحاظ شود.