تجزیه و تحلیل ظرفیت بسترهای بخش خصوصی در حوزه معاملات خودرو/شرکت دولتی مفید بود.

تجزیه و تحلیل ظرفیت بسترهای بخش خصوصی در حوزه معاملات خودرو/شرکت دولتی مفید بود.

مسئول نظارت بر پروژه های ستاد اقتصاد دیجیتال معاون علمی رئیس جمهور توضیحاتی را در خصوص نحوه عملکرد پلتفرم های بخش خصوصی در زمینه معاملات خودرو و پیگیری قوانین مربوط به استعلام قبل از خرید خودرو و قوانین مربوط به آن برای همکاری ارائه کرد. دستگاه های اجرایی بر اساس قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه.

به گزارش ایسنا، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های مهداد (تالار خبرگان داده) با حضور محمد غلامی – مسئول نظارت بر پروژه‌های اقتصاد دیجیتال در ستاد معاونت علمی ریاست جمهوری – و ارائه موضوع «برگزار شد. ارزیابی ظرفیت پلتفرم‌های بخش خصوصی در زمینه معاملات خودرو از دیدگاه حاکمیت مبتنی بر داده.

غلامی – مسئول نظارت بر پروژه های ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی – در ابتدا با معرفی وظایف ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، توسعه فناوری ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان را از اهداف اصلی این ستاد عنوان کرد و گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری تحقیقاتی توسط یکی از اتاق فکرهای قوه قضائیه در خصوص ریسک های معاملات خودرو انجام شد که در بررسی های انجام شده نشان داد. توسط این مرکز تحقیقاتی که حدود 7 میلیون معامله خودرو در سال 1401 هجری قمری انجام شده است. او هست

مسئول نظارت بر طرح ها در ستاد اقتصاد دیجیتال وابسته به معاونت علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر قیمت هر خودرو را میانگین در نظر بگیریم، حجم معاملات خودروها در محدوده 2400 همت خواهد بود. این تراکنش ها در بستر بخش خصوصی انجام می شود، اولاً امنیت تراکنش ها افزایش می یابد و ثانیاً ایجاد ارزش افزوده در زمینه اقتصاد دیجیتال از طریق اطلاعات ارائه شده توسط دولت است.

غلامی در توضیح قانون بودجه سال های 1401 و 1402 گفت: در قانون بودجه سال های 1401 و 1402 و همچنین برنامه هفتم آمده بود که تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی مجری این قانون اطلاعاتی در مورد وسایل نقلیه دارند. به عنوان قوه قضاییه مرکز آمار و فناوری اطلاعات، الفرجا، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت کشور، بیمه مرکزی موظف است با تعامل با معاونت علمی ریاست جمهوری، امکان استعلام اینترنتی اطلاعات و سوابق خودرو را از طریق بانک ملی مرکز تبادل اطلاعات، مشروط به ارائه رضایت طرفین معامله با حفظ محرمانه بودن و حفظ حریم خصوصی افراد برای بسترهای بخش خصوصی.

مسئول نظارت بر پروژه در ستاد اقتصاد دیجیتال وابسته به معاونت علمی رئیس جمهور افزود: در سال 1401 هجری شمسی از پلتفرم های بخش خصوصی دعوت شد و ارزیابی های لازم برای افزایش حجم معاملات خودرو بر روی پلت فرم های آنها انجام شد جلساتی با سازمان های مربوطه برگزار شد و این جلسات حدود یک سال طول کشید و سازمان ها باید اطلاعات خود را در مرکز ملی تبادل اطلاعات بارگذاری کنند.

غلامی گفت: فرجه که حدود 70 درصد اطلاعات خودرو را در اختیار دارد، پس از پیگیری های فراوان از سوی ما شروع به کار کرد و بر اساس این قانون مرکز تبادل اطلاعات نیروی انتظامی را ایجاد کردیم. در نتیجه، فراجه علاوه بر اپراتورهای راهبر و ستاد، اپراتور تحقیق و توسعه جدیدی به نام نگی را برای ایجاد پیوند بین دولت و بخش خصوصی تأسیس کرد. پس از شروع معامله با فراگا در رابطه با قانون فوق الذکر، این اپراتور ایجاد شد و دامنه فعالیت آن تنها به خودرو محدود نخواهد شد.

وی با تشریح روند تهیه شده بر اساس قانون برای استعلام الکترونیکی گفت: متقاضی باید بارکد پشت کارت خودرو را در درخواست خودرو ثبت کند و این درخواست از طریق مرکز ملی اطلاعات به سامانه شماره گذاری ارسال می شود. صرافی و مرکز ملی تبادل اطلاعات، خودرو تایید می شود و بر اساس آن، یک پیام تایید کوتاه برای مالک خودرو ارسال می شود.

غلامی افزود: اگر خودرو قابل معامله نباشد باید اظهار شود و اگر قابل معامله باشد در مرحله استعلام از مرجع قضایی خودرو غیر قابل معامله، شخص غیر قابل معامله و ارث انحصاری از وارثان اطلاعات محرمانه مربوط به سوابق تعمیرات خودرو و اطلاعات گارانتی از محل اطلاعات مربوط به جریمه بیش از سه میلیون تومان، تعویض قطعات خودرو، توقیف و سرقت از بانک مرکزی اطلاعات مربوط به بیمه، تاریخ انقضا، خسارت خودرو سوابق، از معاینه فنی، اطلاعات مربوط به تاریخ انقضا از معاینه فنی و سایر اطلاعات فنی خودرو و وضعیت زندگی مالک از سازمان ثبت احوال اخذ می شود.

وی با اشاره به نقش کمیسیون اصل 90 در پیگیری این قانون گفت: اگر به نفع رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس جناب آقای پگمان فر نبود، نهادهای ذیربط بعداً این قانون را اجرا می کردند. و برخی از این نهادها همچنان از کمبودهای حل نشده رنج می برند. هیچ تعرفه ای برای این استعلام ها در سازمان تنظیم مقررات وجود ندارد و به همین دلیل هر برنامه مبلغی برای ارسال استعلام دریافت می کند. اما پس از تعیین تعرفه، سهم هر دستگاه دیده و محاسبه می شود.

این مقام مسئول نظارت بر پروژه های ستاد اقتصاد دیجیتال با اشاره به اینکه حدود سه ماه است که این سرویس به طور مناسب توسط نرم افزارهای خودرو و نمایندگی های خودرو در اختیار طرفین معامله قرار گرفته است، به معاون علمی رئیس جمهور گفت: اگرچه این طرح تاکنون انجام نشده است. به طور عمومی اعلام شده است، تا کنون حدود 1 میلیون کاربر استفاده شده است که نشان دهنده استفاده گسترده از آن است.

وی افزود: قسمت دیگر این قانون مربوط به ثبت این معاملات هنوز اجرایی نشده و در مرحله تدوین دستورالعمل است. با توجه به تمرکز برنامه هفتم بر ثبت تراکنش ها، دستورالعمل اجرایی این معاونت نیز در تعامل وزارت حریم خصوصی و وزارت ارتباطات و ارتباطات رو به اتمام است و باید به تصویب هیأت وزیران برسد.

غلامی گفت: آیین نامه اجرایی ماده سه قانون اموال غیرمنقول اخیراً از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد. در این ماده آمده است که مشاوران املاک می توانند با سازمان ثبت اسناد و املاک تماس گرفته و پیش نویس قرارداد خود را در آنجا ثبت کنند. ایده اولیه این بود که پروژه استعلام تراکنش خودرو مبنایی برای تعمیم به حوزه های دیگر مانند املاک و مستغلات شود.

وی به نقش تسهیل گری معاونت علمی در این طرح اشاره کرد و افزود: این طرح هیچ منفعت مادی برای معاونت نداشت، زیرا ذینفع اصلی این خدمت، بسترهای بخش خصوصی است و این امر موجب رشد سرمایه گذاری شد. شرکت های دانش بنیان سایر نهادهای دولتی و خصوصی نیز نگاهی فرابخشی و غیرانتفاعی به معاونت علمی ریاست جمهوری داشتند و این معاونت را در زمره این نهادها قرار دادند.

مسئول نظارت بر پروژه های اقتصاد دیجیتال ستاد معاونت علمی در ادامه اظهارات خود در خصوص نحوه ثبت تراکنش ها گفت: وزارت محرمانگی که ناظر بر قانون پولشویی است، بر لزوم ثبت تراکنش ها نیز تاکید کرد. در وزارت محرمانه بنابراین یک شخص ثالث به سامانه ثبت تراکنش اضافه شد که وزارت حریم خصوصی است.

وی با اشاره به روند ثبت تراکنش خودرو در وزارت حریم خصوصی تصریح کرد: در صورت تصویب رویه در هیات وزیران، طرفین معامله باید کد ثبت نام فرجه را در سامانه حریم خصوصی ثبت کنند و در آنجا پیش نویس صورت می گیرد. قرارداد با امضای الکترونیکی طرفین ثبت خواهد شد. پس از امضا و تایید وزارت حراست، کد رهگیری به فرجا ارسال می شود که در هنگام تعویض پلاک این قرارداد با آن مشورت شده و در صورت تایید، فرآیند تعویض پلاک انجام می شود.

غلامی در پاسخ به سوال یکی از حاضران گفت: این قانون دارای دو قسمت است. بخش اول مربوط به سوالات موجود است. اما قسمت دوم این قانون در زمینه ثبت معاملات خودرو هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: نهادهای دولتی نسبت به انتشار عمومی یا حتی جمع آوری اطلاعات بسیار حساس هستند.

یکی از شرکت کنندگان در جلسه درباره دریافت کارمزد خدمات دولتی گفت: وقتی دولت از من مالیات می گیرد باید در ازای آن زیرساخت های خدماتی را فراهم کند اما نباید از آن به عنوان محلی برای جبران کسری بودجه استفاده کرد. این قابلیت مشاهده یک عمل نادرست ایجاد می کند و همچنین روند جریان داده را کند می کند.

در این جلسه حسین بانکی مشاور سازمان غذا و دارو با بیان دیدگاه های خود در زمینه تعرفه گذاری اظهار کرد: دو دیدگاه در حوزه تعرفه های داده دولتی ارائه شده است. دیدگاه اول می گوید که برای ارسال استعلام به سازمان های دولتی نباید هزینه ای دریافت کرد. از سوی دیگر دیدگاهی وجود دارد که می گوید باید برای بخش خصوصی ارزش افزوده ایجاد کرد تا این قشر منتفع شوند. متاسفانه تعیین تعرفه به عنوان یک قانون تعریف شده است.

حسین شمالی یکی دیگر از میهمانان برنامه درباره ماده 24 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در حوزه تعرفه گذاری است، گفت: مجموعه ای از خدمات ارائه شده توسط دولت (از جمله صدور مجوز از وزارت بهداشت). ) مشمول بررسی های فنی هستند. مثلا اگر بخواهید مواد اولیه وارد کنید نیاز به معاینه فنی زیادی دارد که اگر توسط دولت انجام شود راندمان پایین، سرعت پایین و فساد بزرگ دارد. بنابراین، آنها این هزینه را به شرکت های حرفه ای در بخش خصوصی می دهند تا این بررسی را انجام دهند. از این نظر این قانون بسیار پیشرفته است.

در ادامه این نشست، الهاشمی – نماینده بخش خصوصی – به تشریح همکاری هایی که در سمت معاونت علمی صورت می گیرد، پرداخت. وی با تشریح نیازسنجی اولیه درخواست‌ها توسط معاونت علمی و ارتباط آن‌ها با دستگاه‌های ذیربط، گفت: معاونت علمی نقش هر یک از گروه‌ها را مشخص کرد و به خوبی در این زمینه قرار داد که منجر به نتیجه خوب و مطلوب شد. کار تشکیلاتی شکل گرفت. علاوه بر این موارد، عزم و اصرار بر کارکرد ماشین‌های مختلف توسط معاونت علمی بسیار قابل تقدیر است. این گونه مسائل نیز با مشارکت اتاق های فکر حل خواهد شد.

الهاشمی گفت: اگرچه این طرح هنوز اعلام نشده است، اما روزانه به طور متوسط ​​حدود 1000 استعلام از پورتال اپلیکیشن ما دریافت می شود که نشان می دهد این گزینه برای مردم مفید است و قابل استفاده است.

در پایان این نشست سینا سالاری – مدیر عامل مرکز تحقیقات حنان – با تشریح رویکرد جلسات مهدادی، به ضرورت بحث در حوزه حاکمیت داده اشاره کرد و اجماع در زمینه هایی مانند تعیین تعرفه ها را یک ضرورت دانست. این حوزه را بهبود بخشد و مشکل کشور را حل کند.

وی افزود: در این بحث ها مشکلات کشور در حوزه حاکمیت داده ها حل می شود و کسانی که می توانند در این زمینه کمک کنند باید در جلسات آتی حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403081511366/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D9%84%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C