اخبار

تجهیزات کشاورزی هوشمند ، راه پیشرفت در صنعت کشاورزی مجله خبری کشاورزی

در واقع در ایران غذای غیرحلال تولید نمیشود و دستگاههای نظارتی در تولید مواد غذایی، علاوه بر کنترل کیفیت و استاندارد مربوطه، بر حلیت هم تاکید دارند. اینها درحالیاست که کارشناسان معتقدند رشد تولید در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفهجویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک، وابستگی نداشتن تولید به شرایط محیطی، امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیازهای بازار از ویژگیهایی است که سبب میشود کشت گلخانهای بیشاز پیش مورد توجه قرار گیرد. در ایران نیز اگرچه بیش از نیم قرن از حضور کشت گلخانه ای می گذرد، اما با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، توسعه کشت گلخانه ای در جهت ارتقا و امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی کشاورزی و همچنین، کاهش یا قطع وابستگی بسیاری از محصولات کشاورزی به خارج از کشور توسعه گلخانه ها اهمیتی دوچندان می یابد. بحرانی که باعث شده تا بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب از حجم منابع آب زیرزمینی استان یزد کاهش یابد و کم آبی و عطش کویر را دوچندان کند. مسئلهای که باعث شده تا کشاورزان خطه کویر از آن بیشترین بهره را ببرند و در دل کویر محصولات متنوع کشاورزی تولید کنند.

در دوره­ های قبلی کشاورزی ماشین ­آلات و تجهیزات مکانیکی تازه وارد بازار شدند که موجب افزایش حجم تولید محصول در مزارع شد ولی در این زمان کشاورز و نیروهایی که در مزرعه کار می­کردند، در تمامی مراحل حضور داشتند. با در نظر گرفتن نیاز روزافزون بازار به پرورش و کشت انواع مختلف گلها، گیاهان زینتی، سبزیجات و صیفی جات تازه و خارج از فصل، رونق گلخانهها میتواند به یکی از پولسازترین بخشهای کشاورزی تبدیل شود. وی تولید محصول خارج از فصل را از دیگر مزیت های کشت گلخانه ای عنوان کرد و افزود: هزینه ها در حوزه تولید گلخانه ای کمتر از محیط باز است و گلخانه داران گردش مالی سالانه دارند در حالی که در کشت های باغی این چنین نیست. این استقبال به خاطر این است که روش کشت گلخانه ای مزایای بسیاری دارد، تولید در خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماری ها، مصرف کمتر آب، راندمان بالای تولید، دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل و مواردی از این دست مزایای این روش کشت هستند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی در حالی که فصل زمستان رسیده و ۶ ماه سال در خراسان شمالی نمی توان کشاورزی کرد، گلخانه ها بهترین راه درآمد بویژه در روستاهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد میگوید: از ۶۰۰ هزار تن محصول گلخانهای که سالانه در گلخانهها تولید میشود، ۴۵۰ هزار تن آن یعنی چیزی معادل ۷۵ درصد آن به کشورهای روسیه و حوزه خلیج فارس صادر میشود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با فعالیت شهرک های گلخانه ای استان برداشت محصولات سبزی و صیفی رونق گرفته است و گلخانه داران ضمن تامین نیاز کشور محصولات تولیدی خود را به کشورهای روسیه ، عراق و حاشیه خلیج فارس نیز صادر می کنند . از آنجاییکه تیبریوس، امپراتور روم، روزانه یک سبزی خیار مانند میخورد باغبان رومی از روشهای مصنوعی (شبیه به سیستم گلخانهای امروزی) برای رشد این گیاه استفاده میکردند تا هر روز سال این میوه را به صورت تازه برای سفره او فراهم کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ سالانه 51 هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی از گلخانه های استان مرکزی برداشت می شود و پیش بینی شده است امسال از 180 هکتار فضای گلخانه ای 20 میلیون دلار ارز عاید کشور شود . هر ساله با فروش محصولات صیفی 500 میلیون دلار ارز عاید کشورمان می شود . هر طرف را که مینگری، تحرک و پویایی موج میزند.

در بین مناطق استان یزد، اشکذر بیشترین سطح زیرکشت گلخانهها را به خود اختصاص داده است بگونهای که با تولید ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات صیفی، سبزی و گیاهان زینتی در سطحی معادل ۵۳۰ هکتار، سرآمد است. ، مسئلهای که آقای دهقان از گلخانه داران یزدی به آن اشاره میکند و میگوید: بیشترین سود حاصل از فروش محصولاتمان را واسطهها میبرند. در حال حاضر فناوریهای پیشرفته به کشاورزان در مورد نحوه کاشت و برداشت محصولات، کمک شایانی میکند و کشاورزی هوشمند یکی از روشهای نوین کسبوکار در صنعت غذایی جهان است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: برغم اینکه دومین استان در حوزه کشت های گلخانه ای هستیم، مدرسی که بتواند آموزش های نوین این حوزه را ارائه دهد، وجود ندارد. ساخت این گلخانه جدای از کسانی که برای ساخت آن تلاش کردند، برای 230 نفر در امر کشت و پرورش محصولات اشتغالزایی کرده است. وی با بیان اینکه محصولاتی که در کشت های گلخانه ای تولید می شود؛ دارای کیفیت و کمیت هستند تصریح کرد: در این نوع کشت به راحتی محصول سالم و ارگانیک تولید می شود چه بسا در چندین نقطه از شهرستان های استان این امر در حال انجام است.

تقریباً همه کسانی که با اصطلاح گازهای گلخانهای آشنا هستند، دیاکسید کربن را به عنوان معرف این گروه از گازها میشناسند البته این دیدگاه نادرست هم نیست، اما دیاکسید کربن تنها یکی از گازهای گلخانهای است که انسان تولید میکند. استفاده از اسید هیومیک مانند بیشتر کودهای شیمیایی و دامی سبب سوختن و خرابی گیاهان نمی شود و به دلیل طبیعی بودن ، کاملا برای گیاهان ، انسان و حیوانات بی خطر است. اما خطر بزرگتری که منطقه را تهدید میکند لبشور شدن آب است کمااینکه اخیرا آب شرب کهنوج و قلعهگنج شور شده است، تنها راه خروج از این بحران هم اجرای طرحهای آبخیزداری است. انقلاب تکنولوژی بسیار فراگیر بوده طوری که به صنعت کشاورزی نیز راه پیدا کرده است. محمد امین ۳۰ ساله هم به همراه دوستانش گلخانهای ۵۵ هکتاری راه اندازی کرده و از دانش روز برای افزایش تولید محصولات بهره برده است. علاوهبراین، ارائهدهندگان خدمات و اپراتورهای تلفن همراه در حال مدرن سازی زیرساختهای شبکه خود هستند، منابع شبکه را به لبه میآورند و از راه دور از طریق فنآوری هایی مانند سلولهای کوچک و MIMO عظیم ادغام میکنند تا برای راه اندازی ۵G آماده شوند. استانداردهای در کشاورزی زیستی شامل اصول و قواعد، پیشنهادها و ضرورتهایی هستند که باید در کلیه مراحل تولید فرآوری و انتقال محصول به مصرفکننده رعایت شوند؛ و کشاورزان باید همواره آماده بازرسی مزرعه باشند.

محمدعلی طالبی از پیگیری هایش برای تسهیل صادرات و مانع زدایی برای صادرات محصولات گلخانهای یزد خبر داد و با تعیین مهلت دو ماهه برای مسئولان، آنها را مکلف به پیگیری مسئله صادرات هوایی محصولات کشاورزی، استفاده از رایزنهای بازرگانی و گسترش بازارهای صادراتی کرد. وقتی این مسئله را با معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد مطرح میکنم، او از اقدامات سازمان در این باره میگوید و میافزاید: با راه اندازی ۵۴ واحد جمع آوری محصولات گلخانه ای، بسته بندی محصولات به صورت مکانیزه و تخصصی صورت میگیرد که در نظر داریم با توسعه این بخش، بتوانیم جوابگوی همهی گلخانه داران باشیم. یکی از باورهای غلطی که در اذهان برخی نقش بسته و حتی نمیگذارد قدمی در این راستا بردارند وجود “گازهای گلخانهای” است در حالی که اگر به صورت علمی موضوع بررسی شود گلخانه ها محیطی سالم و بدون آلودگی برای کشاورزی است. اگر بستر کشت خاکی باشد، 300 متر است . پورخاتون اشتغالزایی را در کشت های گلخانه ای از دیگر مزایای این نوع کشت دانست و گفت: به ازای هر هکتار ۱۰ نفر مشغول به کار می شوند.

پورخاتون با اشاره به اینکه سیاست های کلان باید در حوزه کار معنی دار شود گفت: اقتصاد ما نفتی بوده و در حال حاضر چاره ای نیست که از همه فرصت های اقتصادی در کشور استفاده کنیم و باید در حوزه کشت های گلخانه ای حمایت های ویژه ای شود تا کشاورز بتواند کشت خود را به این سمت و سو سوق دهد. محصولات کم آبخواهی همچون گیاهان دارویی، زعفران، پسته و زیتون که ناجی حیات کشاورزی استان یزد شده است، اما در این بین، کشت محصولات گلخانهای جایگاهی در بین تولیدات کشاورزی خطه کویری یزد پیدا کرده که بیا و ببین. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه کشاورزی را نمی توانیم تعطیل کنیم تصریح کرد: باید کشاورزان را در بخش گلخانه ها حمایت کرد.

کشت زعفران گلخانه ای امروزه موضوع اصلی تولید کنندگان زعفران شده است چرا که زعفران یکی از گران بهاترین ادویه ها است که همه ما آن را می شناسیم , با گذشت زمان و بیشتر شدن سطح زیر کشت زعفران این گیاه با ارزش باز هم جایگاه خود را حفظ کرده و حرف اول را میزند . با علی آقا یکی از گلخانه داران روستای چرخاب اشکذر وعده کرده ایم، کسی که بیش از سه هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت محصولات گلخانهای اختصاص داده است. از بازار داغ شایعه همانند باور غلط تولید گازهای گلخانهای تا نبود آب، سنگ اندازی بانکها، تاییدیه کارشناسان برای اختصاص زمین به گلخانه داران و عواملی مانند گرانی و دلالان برخی از گلخانه داران را دلسرد کرده و برخی نیز در همان مرحله نخست از ایده خود پشیمان میشوند. این گازها به این دلیل گازهای گلخانهای نامیده میشوند که فضای گلخانهها را در اطراف زمین ایجاد میکنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد همچنین با اشاره به تولید ۲۲ درصد محصولات گلخانهای کشور در استان یزد، میگوید: افزایش کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران و شیوه کشت نشائی از اولویتهای کشت گلخانهای استان است که با اجرای طرح تأمین تسهیلات ایجاد سایبانها در باغات استان میتوان تبخیر آب در این بخش را تا ۳۰ درصد کاهش داد. کشت گلخانه ای، فرآیند کشت محصولات زراعی و سبزیجات در محیط اکوسیستم گلخانه است. استانی کم آب و خشک که در شمار کم بارشترین مناطق کشور محسوب میشود و بر اساس آخرین اخبار، بیش از ۱۵ سال است که با بحرانی به نام خشکسالی دست و پنجه نرم میکند. اما ماجرا به اینجا ختم نمیشود چرا که گلخانهداران با وجود مزایای زیاد با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم میکنند که در بدو ورود به حوزه با آن روبه رو خواهند شد.

چین طی ۲۰ سال (۲۰۰۰ – ۱۹۸۰)، به راهی رفت که دیگر کشورها آن را در یک قرن پیمودهاند. وی با بیان این مطلب که در زمینه ترانزیت محصولات کشاورزی مشکل داریم گفت: محصولات کشاورزی در برخی کشور های همسایه از جمله ترکیه به صورت رایگان ترانزیت می شود که این امر علاوه بر حمایت کشاورز سبب شده محصول کشاورزی مناطق مختلف به سایر کشورها معرفی شود. نشستی که در آن استاندار یزد بر استفاده از رایزنهای بازرگانی برای صادرات محصولات گلخانهای کرد و گفت باید پیگیریهای لازم برای جذب یارانه صادرات این محصولات صورت گیرد تا بتوانیم در بازارهای جهانی حضور فعالی داشته باشیم.

مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در کشت های گلخانه ای به دلیل محیط کنترل شده محصولات سالم و ارگانیگ هستند و آفات و بیماری ها را راحت تر می توان با وسایل غیرشیمیایی یا بیولوژیک کنترل کرد. مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: این بدین معنی است که در فضای باز به طور متوسط ۱۵ هزار مترمکعب برای تولید ۳۳ تن محصول مصرف می شود در حالی که با همین میزان آب در کشت های گلخانه ای ما می توانیم ۴۰۰ تن محصول تولید کنیم که ۱۲ برابر فضای باز است. وی با اشاره به اینکه ایجاد گردش مالی دائمی در کشت های گلخانه ای رخ میدهد گفت: در کشت های گلخانه ای می توانیم در ۱۲ ماه سال تولید داشته باشیم اما در فضای باز به خاطر گرما و یا سرما نمی توانیم تولید داشته باشیم. سیدابوالفضل وکیلی از ایجاد سامانه صادراتی تولیدات گلخانهای خبر میدهد و میگوید: جلسات متعددی برای مکان یابی پایانه صادراتی در استان یزد تشکیل شده است و در آینده نزدیک شاهد صادرات محصولات گلخانهای به صورت ترانزیت هوایی و ریلی خواهیم بود. روشی که به کشاورزان این امکان را میدهد تا ضمن افزایش کیفیت محصولات، بازدهی را افزایش دهند.

در گزارش پیش رو، که با استناد به اطلاعات اخذ شده از معاونت امور باغبانی و دفتر طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی تنظیم شده، ضمن بررسی وضعیت تولید و شرایط کشت گلخانه ای در کشور، مزایا و معایب و وضعیت کسب وکارها در این حوزه نیز مورد بررسی قرار گفته است. 2- سنسور ها ی ثبت داده ها که اطلاعات مربوط به گیاه زراعی , خا ک و اقلیم را می توان شناسایی و مورد بررسی قرار داد. ، کارشناس مسئول گلخانههای سازمان جهاد کشاورزی همدان هم در مورد اشتغال فارغ التحصیلان در گلخانه ها می گوید:” بیش از 55 درصد از گلخانهداران این استان فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند” . کارشناس جهاد کشاورزی هم گفت : از مهر پارسل نشاء های اصلاح نژاد شده گوجه فرنگی و فلفل دلمه وارد این گلخانه ها شد و با وجود گذشت یکسال گلخانه داران همچنان محصول برداشت می کنند . اولین گلخانه گرم در انگلیس در سال ۱۶۸۱ در باغ چلسی بنا شد.

مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در کشت های گلخانه ای به دلیل تولید و عملکرد مناسب حتی اگر در یک ماه قیمت فروش محصول ما مناسب نباشد؛ ضربه اقتصادی به کشاورز وارد نمیشود. اگر اصلاح الگوی کشت انجام شود میزان صادرات و مصرف داخل مشخص میشود و کشاورز نیازی به ریسک کردن ندارد. مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به کشت های گلخانه ای و اهمیت و مزایای آن گفت: کشور ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده و آب برای تولید محصولات کشاورزی یک عنصر تعیین کننده و مهم به شمار می آید.

بانک کشاورزی چین در حدود ۳۲۰ میلیون مشتری حقیقی و ۲٫۷ میلیون مشتری حقوقی، در غالب شرکتهای بزرگ و کوچک، همچنین نزدیک به ۲۴،۰۰۰ شعبه اصلی و فرعی را دارا سایت agriculture-na میباشد. می دانید که کالای قیمتی و بسیار ارزشمندی را همراه خود دارید و به مشتری عرضه میکنید. حال که به دلیل شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی، چند سالی است کشاورزان یزدی، کشت گلخانهای را به کشتهای باغی و زراعی شان ترجیح داده اند، چه خوب است با روی آوردن به محصولات مشتری پسندی چون؛ توت فرنگی، آلوئه ورا، به لیمو، گیاه لوفا، فلفل سبز، بامبو و زعفران بتوانند هم بازارهای بیشتری را در کشورهای مختلف از آن خود کنند و هم به اشتغال پایدار در بخش کشاورزی یاری رسانند. خوشبختانه هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی کافی برای جبران این کمبود وجود دارد. او مهمترین دلیل روی آوردن به کشت گلخانهای را بارش کم باران و کمبود منابع آبی در منطقه عنوان میکند و میگوید: اکنون زمین خشک و بایری که داشتم به گلخانهای پرمحصول تبدیل شده است نه تنها خود بلکه اکنون ۲۰ نفر اینجا مشغول به کارند و روزی شان را از این راه بدست میآورند. آشوری با بیان اینکه این نوع کشت سبب اشتغالزایی پایدار می شود گفت: در کشت های فضای باز که محیط و شرایط جوی کنترل نمیشود قطعاً کارگر و نیروی بازار کار به طور فصلی مشغول به کار هستند اما در کشت های گلخانه ای بسته به نوع محصول برای پنج تا ۱۰ نفر اشتغالزایی ثابت وجود دارد.

کیفیت آب آبیاری گیاه در گلخانه عامل مهمی است که روی گیاه و در دراز مدت روی ترکیب خاک یا محیط ریشه اثر میگذارد. وی استفاده بهینه از منابع و نهادهای تولید، کاهش ریسک تولید در کشت های گلخانه ای به دلیل محیط کنترل شده، کاهش هشت تا ۱۰ برابری مصرف آب به نسبت میزان محصول تولیدی در مقایسه با کشت در فضای باز، افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابر تولیدات در کشت های گلخانه ای، امکان تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت برداشت محصولات را از جمله مزایا این نوع کشت عنوان کرد. وی افزود: ذخایر گندم، برنج و شکر اکنون بسیار عالی است و نسبت به مدت مسابه سالهای قبل اکنون دوبرابر ظرفیت گندم ذخیره شده در استان داریم و این مورد خیال همه مردم و مسئولین را از بابت ذخیره این محصولات راحت میکند. کاشت فلفل دلمه در گلخانه نسبت به زمینهای کشاورزی علاوه بر کاهش مصرف آب میتواند دو برابر بیشتر محصول تولید کند.