اخبار

تلاش دانشمندان کشاورزی هستهای برای ترویج کشاورزی مدرن مجله خبری کشاورزی

وی در ادامه به ضرورت حضور میرآب های تحصیلکرده در ۶۰ درصد باقی اراضی که زهکشی علمی در آن ها مکانیزاسیون عملیاتی نشده است تاکید و تصریح کرد: یک میرآب مهندس می تواند بدون سخت افزار لازم هم بهره وری مزرعه ر افزایش دهد، نباید فراموش کنیم یکی از مشکلات ما برای ورود مکانیزاسیون کشاورزی در جوامع روستایی که کشاورزان ما تشکیل می دهد مقوله پذیرش اجتماعی و اقبال جامعه کشاورزی است این اقبال و اشتیاق برای ورود دانش های نوین کشاورزی مستلزم این است که یک کارشناس، بستر پذیرش لازم را قبل از ورود تکنولوژی در جامعه میزبان ایجاد کند شاید بتوان اینطور گفت که حداقل ترین کاری که یک میرآب تحصیلکرده می تواند حتی در اراضی با آبیاری سنتی انجام دهد این است که زمینه اعتماد و پذیرش ورود تکنولوزی نوین آبیاری را ایجاد کند. همواره در موضوع تأثیر فناوری هستهای بر حوزه کشاورزی، تأکیدات لازم را برای همکارانم در سازمان انرژی اتمی ایران داشتهام که با حداکثر توان علمی و پژوهشی، تحقیق و توسعه در حوزه کشاورزی هستهای را در دستور کار قرار بدهند و آنچه در این موضوع اهمیت دارد این است که فعالیتهای پژوهشی در این حوزه باید بهگونهای باشد که برای کشور مزیت اقتصادی ایجاد کند.

بر این اساس، وزارت کشاورزی موظف شد همه ساله قیمت خرید تضمینی را تعیین و آن را تا آخر تیرماه همان سال به هیاتدولت اعلام کند، به نحوی که قیمتها در شهریور آن سال قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد. اولویت اول تولید این کشور نیشکر است؛ به طوری که در تولید نیشکر، برزیل رهبر جهانی است و هر ساله ۶۰۰ میلیون تن تولید می کند. اصلاحات ارضی در ایران با تصویب قانون اصلاحات ارضی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۴۰ آغاز شد و با رفراندوم ۶ بهمن ۱۳۴۱ به مرحله اجرا درآمد. ٩- ایران باستان شانه ارتباطى جاده ابریشم بین چین و اروپا بوده است.

موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیش بینی را در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بخش کشاورزی ایران و دورنمای آن در چهار سال آینده که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ منتشر شده مطرح کرده است. رادار اقتصاد این گزارش که چشم انداز صنعت کشاورزی ایران طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ را بررسی میکند در چند قسمت منتشر خواهد کرد. در حوزه صنایع غذایی حلال کشورهای جنوب شرقی میتوانند از ظرفیت ایران در این صنعت استفاده کنند و ایران هم در جبران کسری مواد غذایی خود از جمله غلات و گوشت با این کشورها تبادل کالا داشته باشد. او با اشاره به اینکه گفتوگوهای مستقیم و رو در رو می تواند به نتیجه دادن مسائل بین دو کشور کمک کند،گفت: به خاطر ظرفیت تکنولوژی و زمین مستعد کشاورزی در برزیل این آمادگی وجود دارد که سرمایهگذاران ایرانی جذب شود. نسل جدید کشاورزان در حال جذب استارتاپ های سریع تر و انعطاف پذیرتر هستند که به طور سیستماتیک عملکرد محصول را به حداکثر می رسانند. در عین حال که با این تغییرات سازگار می شوند، کشاورزان همچنین باید از طریق استفاده از روشهای هوشمندسازی آب و هوا – که یک تجربهی یادگیری جدید برای بسیاری از کشاورزان است – به کاهش انتشار گازهای گلخانهای که توسط کشاورزان کمک کنند.

یعنی اقتصاد کشاورزی ایران ابتدا باید در خدمت مردم باشد تا بتوانند محصولات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تامین کنند و سپس باقی مانده محصولات صادر کنند. محصول کشاورزی که به یک کشور صادر میشود، علاوه بر استاندارد کشور مبدأ باید استانداردهای کشور مقصد را هم پشت سر بگذارد. و در شرایطی که مازاد این محصولات باید صادر شود، شاهد گرانی بازار داخلی برخی از محصولات هستیم. عضو گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری نیز در این زمینه از نحوه عملکرد جهاد کشاورزی مازندران گلهمند است و می گوید: جهاد کشاورزی پیش از اعطای تسهیلات یکسان به تمام کشاورزان، باید با کمک متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی، مساحت زمین، نوع خاک، محصول و میزان سودآوری را بررسی کنند و سپس مطابق با آن شرایط، برای خرید ماشین آلات کشاورزی تسهیلات داده شود. وجود ماشینآلات و ادوات کشاورزی فرسوده نیز از دیگر عواملی است که سبب هدررفت محصولات کشاورزی نظیر گندم و جو میشود. در همین راستا رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات میشود، گفت: بیش از ۳۰ درصد ضایعات بهخاطر ماشینآلات قدیمی است.

اما با توجه به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش این نرخ، مبلغ هزار تومان به قیمت خرید هر کیلو گندم اضافه شد و دولت اعلام کرد تولیدکنندگانی که گندم را به دولت تحویل دهند علاوه بر 4 هزار تومان، مبلغ هزار تومان هم به عنوان تشویق به قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم اضافه میشود. قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو امسال 3400 تومان، ذرت 3525 تومان و برنج پرمحصول 11790 تومان تعیین شده است. با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو سال گذشته 2379 تومان، ذرت 2460 تومان و برنج 8250 تومان بود، قیمت خرید تضمینی این 3 محصول هم امسال به ترتیب 42، 43 و 42 درصد رشد را نشان میدهد. به این ترتیب نرخ هر کیلو گندم عملاً از 4 هزار به 5 هزار تومان افزایش یافت. این مقام مسئول افزود: به منظور حمایت از واحد های پرورش قارچ خوراکی تعداد یک واحد کمپوست قارچ خوراکی نیز به صورت فعال سالانه 25هزار تن کمپوست تولید میکند. این مسئله نهتنها ممکن است در نهایت منجر به آلودگی منابع آب محلی شود، بلکه از نظر مصرف آب نیز بهصرفه نیست. برای پرورش ماهی در قفس نداشته است از این رو مصوب شد که به فوریت مطالعات این طرح در شهرستان انجام شود و ظرف سه ماه مطالعات جامعی که قابلیت عرضه به سرمایه گذار و مردم محلی را داشته باشد آماده شود.

طی سال گذشته 833 هزار و 700 تن هنداونه به ارزش 193 میلیون و 300 هزار دلار صادر شده است. کارشناسان روسیه بر این باورند که صادرکنندگان ایرانی محصولات تولیدی دیگر کشورها را با تغییر اسناد با نام محصول ایرانی به روسیه صادر میکنند که بر خلاف مقررات و تمهیدات در نظر گرفته شده برای کمک به اقتصاد دو کشور است. اما با این وجود از نظر ما بخش کشاورزی ایران طی دوره مورد پیش بینی ما یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ شمسی) در همه حوزهها وضعیتی رو به رشد خواهد داشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون وزیر و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین نشست با خبرنگاران که امروز چهارشنبه برگزار شد، اظهار کرد: ایران با اتکا به منابع خدادادی، دانش موجود در بخش و تلاش بهرهبرداران به تولید ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی دست پیدا کرده که کارنامه ارزشمندی برای بخش کشاورزی است.

این جمعیت زیاد به عنوان نیروی کار فعال در بخش کشاورزی مزیت مهمی برای چین محسوب میشوند به خصوص که هزینه نیروی کار در این کشور پایین است و باعث میشود تا هزینه تمام شده محصولات عرضه شده به بازار هم پایین باشد. در سالیان اخیر تخلفات مکرر دولت در اجرای این قانون موجب دلسردی کشاورزان به کشت شده و دولتمردان از جمله دلایل منطقی نبودن قیمتهای خرید تضمینی را عدم منابع مالی لازم عنوان میکنند. وی عنوان کرد: در بحث سرمایهگذاری در بخش کشاورزی واقعا لازم است که کمک کنیم این سرمایهگذاری ایجاد شود و بروکراسیهای طولانی برداشته شود و به حداقل برسد.

با توجه به اینکه دولت جدید هدف مهم برنامههای خود را تأمین کالاهای اساسی اعلام کرده است گام نخست این هدف با افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برداشته شد. همچنین طبق قانون، اعمال سیاست خرید تضمینی برای آن دسته از کالاهای کشاورزی که مشمول فهرست کالاهای قیمت تضمینی میشوند، ممنوع است. به منظور توسعه کشاورزی قراردادی و منافع فراوان حاصل از آن، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده نسبت به تسهیل شرایط توسعه کشت قراردادی بین تولیدکنندگان و شرکتهای پشتیبان و صنایع مرتبط اقدام کند.اشخاص حقیقی و حقوقی که از طریق کشت قراردادی نسبت به خرید دانههای روغنی به قیمت تضمینی اقدام میکنند از تخفیفاتی مانند حقوق ورودی بیشتر نسبت به سایرین، معافیت از شمول قیمتگذاری در فروش کالاهای جانبی حاصل از تولیدات کشور برخوردار خواهند بود. به عبارت دیگر قیمت تضمینی عبارت است از قیمت تعیین شده از سوی هیات وزیران برای تضمین حداقل دریافتی تولیدکننده حقیقی یا حقوقی براساس هزینه تولید محصولات کشاورزی.در این راستا وزارت جهادکشاورزی مکلف است هر ساله متناسب با شرایط تولید و بازار، محصولات تحت سیاست خرید و قیمت تضمینی را انتخاب و اعلام کند و طبق قانون، این وزارتخانه مکلف است حداکثر تا پانزدهم شهریور ماه هر سال متناسب با شرایط تولید، نوع محصول و وضعیت بازار، قیمت تضمینی سال آینده محصولات کشاورزی و دامی که قابل معامله در بورسکالا هستند، برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد کند.

مهرابی سهمیه هر منطقه را بر اساس پهنه ۱۰۰ گلخانه بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه به متقاضیان تسهیلات لازم ارایه خواهد شد و افق ما احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه است. علاوه بر محصولات استراتژیک، دولت همچنین محصولات باغی کشاورزان را بهصورت تضمینی خریداری میکند تا تولیدکنندگان این محصولات نیز از حمایتهای لازم برخوردار باشند. به گفته عضو هیات مدیره انجمن سموم کشاورزی، سموم کشاورزی دارای مدتزمان باقیمانده متفاوتی در محصولات کشاورزی هستند به همین منظور لازم است که نوع سموم مصرفی به درستی توسط نسخهنویسان و مصرفکنندگان مورد استفاده قرار گیرد. سازه سبک اسپانیایی که برای کشت گوجه فرنگی بسیار مناسب است به همراه تجهیزات متناسب کشت خاکی به ازای هر مترمربع 500.000 تومان الی 800.000 تومان هزینه دارد و همین سازه گلخانه اسپانیایی به همراه تجهیزات و بستر کشت متناسب کشت هیدروپونیک به ازای هر مترمربع 700.000 الی 1.500.000 تومان میباشد. اوهمچنین از وزیر کشاورزی خواست تا به مردم و نمایندگان آنها در زمینه عدمتولید محصول سالم و استاندارد برای ایجاد پایه درآمدی مناسب و جایگزین نفت پاسخگو باشد. کشاورزی هوشمند به اقلیم (Climate smart agriculture)، اشتراک مساعی و همکاری، سازگاری و جبران خسارت را با امنیت غذایی پیوند می دهد، و از آن به عنوان پایه ای برای اطلاع رسانی و تغییر مسیر سیاست در پاسخ به تغییرات آب و هوایی استفاده می کند.

براساس این مشوقها، به ازای هرتن چغندرقند بهاره و پاییزه 2 کیلوگرم قند یا شکر به نرخ 30,000 ریال و 20 کیلوگرم تفاله خشک به نرخ 7000 ریال به عنوان جایزه تحویل میشود. در این روش، بذر گوجه فرنگی گلخانه ای تا قبل از خروج ریشهچه در آب خیس میشود و در هوای آزاد خشک شده و باید فورا کاشته شود. برای تهیه نشاء مناسب برای پیوند، از یک محیط استریل و بدون مواد غذایی مثل پشم سنگ استفاده میشود و حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ بذر در مترمربع کاشته میشوند، برای این کار استفاده از دانههای روکشدار بهویژه برای دستگاههای بذرکار رایج است و تأثیر زیادی در جوانهزنی یکنواخت بذور دارد. ازسوی دیگر آنطور که مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، درگفتوگو با همشهری با بیان اینکه ۲۳درصد سموم و آفتکشهای مورد استفاده در بخش کشاورزی کشورمان جزو سموم پرخطر است، گفت که اگر دوره زمانی مورد نیاز برای از بین رفتن آثار سم رعایت شود، خطری ایجاد نمیشود؛ اما تولیدکنندگان نیز بهدلیل نداشتن دانش کافی دوره کارنس، استفاده از سموم را رعایت نکرده و در نتیجه باقیمانده سموم روی محصولات کشاورزی صادراتی دیده میشود.

با توجه به روند رو به توسعه نایلون های کشاورزی وگلخانه ای درجهان این شرکت علاوه بر نایلون های صنعتی وکشاورزی تک لایه،اقدام به تولید نایلون های عریض سه لایه درعرض های 1 الی 14 متر وضخامت های مختلف نموده است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل از کل کشور رقم قابل توجهی بوده و طی 10 سال گذشته رو به رشد بوده است. مهدی حمصیان با بیان اینکه ما در این حوزهها دستاوردهای منحصر به فردی را عرضه کردیم، اظهار کرد: کود و سم پسیل پسته، زیتون و گلابی از جمله محصولات دانشبنیان این شرکت است که پس از نزدیک به دو سال کار تحقیقاتی، به فرمولاسیون این محصول دست یافتیم. وی به برخی از تجربیات صادرات پسته و برگشت آنها اشاره کرد و یادآور شد: این کود – سم، باقیمانده سم در محصول ایجاد نمیکند. همه این مسائل موجب شد که روز گذشته مجلس به ماجرای برگشت محصولات کشاورزی ورود کند. خانمحمدی اظهار کرد: در پی برگشت خوردن محصولات کشاورزی وزارت بهداشت گفت که ما استاندارد را از جهاد کشاورزی میخواهیم.

وی بیان کرد: ادوات امروزی را نداریم و باید از ادوات قدیمی استفاده کنیم و کیفیت کار و عملکرد پایین است و صددرصد روی تولید تاثیرگذار است و به امنیت غذایی ضربه میزند و سبب میشود تولید ما از لحاظ کیفیت پایین بیاید. اما تمام ماجرا این نیست، مسئلهای که وجود دارد این است که ما اکنون با چالش تحریمها روبهرو هستیم و در این شرایط تأمین سموم و کودهای استاندارد در کشورمان با مشکل روبهرو بوده، بنابراین کیفیت کودها و سموم پایین خواهد بود. از طرفی فرهنگ پایین مصرفکنندگان این محصولات میزان ضایعات را چندبرابر کرده است. به گفته این محقق، این محصول در بسیاری از باغات کشور مورد استفاده و تایید قرار گرفته است. وی با بیان اینکه باورمان این است که کارها باید به دست مردم انجام گیرد، افزود: حمایت از بخش خصوصی، ضامن توسعه نقشآفرینی آن در اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: یک هکتار فضای گلخانه ای در کشاورزی برابر ۱۰ هکتار در محیط کشت فضای باز عمل می کند که میزان مصرف آب نیز به همین میزان در کشت های گلخانه ای کاهش مییابد. ملکزاده در راستای اعمال سیاستهای بخش کشاورزی و خرید تضمینی محصولات تصریح کرد: در وهله اول قوانینی که برای کشاورزی لحاظ شده همینها را اجرا کنند و نقض نکنند؛ بهعنوان مثال در قانون خرید تضمینی در بعضی جاها دولت بهدرستی عمل نمیکند و باعث میشود باسیاستهای غلطی که دارند، مخصوصا از طرف سازمان برنامهوبودجه برای تعیین محصولات ضربه بزرگی هم به کشور و هم به تولیدکننده وارد شود.

محمدشفیع ملکزاده اظهار کرد: ماشینآلات کشاورزی قدیمی و فرسوده هستند و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد میکنند و سبب شده ضایعات بخش کشاورزی و محصولات خیلی بالا برود. در مواردی به دلیل همین فرسودگی در حین جمعآوری محصول دچار آتشسوزی شده و سبب میشود چندین هکتار مزرعه مردم آتش بگیرد. یک مطالعه فناوری کشاورزی نشان داد که جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها میتواند به کاهش هزینههای مربوط به خرید بذر، کود و آفتکش تا 15 درصد و مصرف آب تا 30 درصد کمک کند. امروزه کشاورزان از چه فناوری استفاده می کنند؟ درحالیکه میتوانستند با ثبت آگهی در پلتفرمهای آنلاین برای انواع محصول کشاورزی خود بازاریابی کنند. در این شرایط، خریداران عمده و خرد پس از مشاهده مشخصات محصولات در هر آگهی میتوانند نیاز خود را با قیمتی منطقی تامین کنند. باید بدانید که این پلتفرم فقط با هدف اتصال بدون واسطه کشاورز به مصرفکننده واقعی راهاندازی شده است و به همین دلیل هیچ هزینهای از کشاورزان برای ثبت آگهی و فروش محصول نمیگیرد. در زمان های گذشته به دلیل عدم گسترش حمل و نقل و نبود امکانات کافی، بردن بار از شهری به شهر دیگر آسان نبود، به همین دلیل مردم برای تهیه غذای مورد نیاز خود فقط از محصولات کشاورزی منطقه خود استفاده می کردند، اما امروزه که حمل و نقل گسترش پیدا کرده است مردم می توانند از محصولات کشاورزی تولید شده در مناطق مختلف کشور و حتی جهان استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در تشریح اقدامات وزارتخانه متبوعش در حمایت از کشاورزان و دامداران به مواردی، چون کاهش ۴۳ درصدی قیمت کودهای پایه، تعیین بموقع قیمت خرید گندم، تلاش برای رفع تداخلات اراضی کشاورزی و سنددار کردن آن، طرح مردمی سازی یارانهها و تسهیلات دامداران و مرغداران با اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) برای فعالان این بخش اشاره سایت agriculture-na کرد. در کشاورزی قراردادی بخش خصوصی جای دولت را در خریدها و حمایت ها میگیرد و امور بخش کشاورزی و تولید بیشتر خصوصی سازی می شود که منطبق با سیاست های اصل 44 قانون اساسی نیز است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی در برنامه میز اقتصادی ساعت ۱۴ شبکه یک روز گذشته، درباره «خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در کشور و سیاست ها و چالش های آن»، گفت: در طول سال های گذشته بخش کشاورزی یکی از بخش های ویژه بوده و برای آن هدفگذاری های مختلف انجام شده اما برای اینکه هدف گذاری به نتیجه برسد باید چند فاکتور را به صورت منسجم و در قالب یک برنامه جامع داشته باشیم. به گزارش «پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهادکشاورزی»، محمدعلی باغستانی اظهار کرد: ما طرح ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی را به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار ارائه دادهایم و در صورت تامین اعتبار، ظرف سه سال آینده تا دو میلیون کشاورز دارای کد ۱۶ رقمی ردیابی محصولات خواهند شد و محصولات خود را با کد ۱۶ رقمی به بازار عرضه خواهند کرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه بالغ بر هزار میلیارد تومان سود به جیب مافیای سموم میرود و این سود هنگفت اجازه شکستن انحصارها را نمیدهد تا سایر واردکنندگان اقدام به واردات و تولید سموم استاندارد کنند، گفت: از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داشتیم با شکستن انحصارها و ویژهخواریها کمک کند تا فضای واردات سموم کشاورزی باز شود. به همین دلیل محصولات باغی هم زیر چتر حمایتی خرید تضمینی درآمدهاند. زیر ساخت های حمل و نقل ضعیف کشور و… برای به دست آوردن تنوع در این مطالعه، نخست با استفاده از داده های پنج محصول گندم، جو، برنج، ذرت و پنبه در شش استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کرمانشاه و گیلان طی سال های 1385-1371 به اندازه گیری شاخص تنوع آنتروپی اقدام و پس از آن با استفاده از تخمین رگرسیونی داده های ترکیبی به روش اثرات ثابت به بررسی عوامل موثر بر تنوع پرداخته شد. یککیلو برنج، ۳۸۰لیتر و یککیلو نیشکر، ۳۳۰لیتر آب مصرف میکند تا تولید شود. همچنین بر اساس این مصوبه، خرید تضمینی برنج، منحصر به برنجهای تولیدی در استانهای گیلان و مازندران خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در شکر به خودکفایی رسیده بودیم که همین سیاستگذاری غلط باعث شد الان مجبور شویم ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن شکر وارد کنیم.