به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، بر اساس پیش بینی های پژوهشکده آماری ایران، در صورت برنامه هفتم توسعه و قوانین جمعیت جوانان، جمعیت ایران تا سال 1430 به بیش از 112 میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین برای تامین غذای این میزان جمعیت باید سالانه 190 میلیون تن غذا تامین شود تا امنیت غذایی پایدار در کشور تامین شود.
این در حالی است که اکنون تنها 135 میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می شود و زنگ خطر امنیت غذایی در برخی محصولات استراتژیک مانند دانه های روغنی و نهاده های دامی به صدا درآمده است که بیش از 90 درصد آن وابسته به واردات است.
تامین غذای شهروندان همواره یکی از مهم ترین دغدغه های دولت ها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است تا جایی که در دنیای امروز یکی از مولفه های استقلال هر کشوری امنیت غذایی پایدار و کمبود مواد غذایی است. وابستگی به کشورهای دیگر
تأمین امنیت غذایی به معنای دسترسی آسان فیزیکی و اقتصادی به غذای کافی و سالم برای همه افراد جامعه است و در عرصه حکومتداری از اهمیت بالایی برخوردار است که به نوعی از آن به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی یاد می شود. که ذکر شده است و در قوانین عالی کشور و سند هفتم به ویژه بر توسعه تاکید شده است، وزارت کشاورزی مجبور شد با همکاری سایر نهادها امنیت غذایی کشور را به عهده بگیرد.
عدم اصلاح قوانین ارث منجر به تکه تکه شدن زمین های کشاورزی می شود
اما آنچه در تامین امنیت غذایی پایدار نقش بسیار مهمی دارد، توسعه پایدار بخش کشاورزی و پایداری زمینهای کشاورزی است، در حالی که متاسفانه در چند دهه گذشته زمینهای کشاورزی به دلایل و بهانههای مختلف از جمله نامتعادل بودن تخریب شده است. توسعه شهرها و ناکارآمدی قوانین ارث و شاهد کوچک شدن زمین های کشاورزی همیشه هستیم.
حتی امروزه تنها 15 درصد از 168 میلیون هکتار زمین زراعی کشور قابلیت کشت و استفاده دارد و اکثریت اراضی زراعی به کمتر از 5 هکتار رسیده است.
این مدت علی رحمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین وی در خصوص وضعیت اراضی کشاورزی قزوین به خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: در حال حاضر 450 هزار هکتار اراضی کشاورزی بدون احتساب مناطق کوهستانی در دشت قزوین وجود دارد و به دلایل و چالش های مختلف از جمله کمبود منابع آبی، تنها دو سوم از این میزان است. باقی می ماند. برخی از آنها کشت می شوند و بقیه بایر می مانند
وی ادامه می دهد: یکی از مهم ترین چالش های تکه تکه شدن زمین های کشاورزی که طی سال های گذشته به درستی حل نشده است، قانون ارث است که طی سال های گذشته واگذاری زمین های کشاورزی از نسلی به نسل دیگر باعث فرسودگی زمین های کشاورزی شده است ، کوچکتر و کوچکتر می شود.
نحوه انجام: انتقال اراضی کشاورزی از نسلی به نسل دیگر در قالب قانون ارث طی سال های گذشته منجر به کوچکتر شدن وسعت زمین های کشاورزی شده است.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کوچک شدن پی در پی زمین های کشاورزی امکان توسعه صنعتی و مکانیزه شدن بخش کشاورزی را کاهش می دهد و باعث می شود کشاورزی در زمین های کوچک به صورت سنتی انجام شود که کافی نیست. برای هدف به هیچ عنوان بهره وری لازم را ندارد و برای کشاورز نیز سودی ندارد.
رحمنار با اشاره به جایگاه استانداری قزوین در تامین امنیت غذایی کشور گفت: استانداری قزوین به عنوان یکی از قطب های کشاورزی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور همواره نقش مهمی داشته و یکی از تولیدکنندگان کشور محسوب می شود. و تامین کنندگان محصولات کشاورزی، به طوری که محافظه کاری هرگز در جایگاه مصرف کننده قرار نمی گیرد.
این مسئول تصریح کرد: استانداری قزوین نه تنها نیاز خود را به تامین مواد غذایی تامین کرد، بلکه مازاد آن را به سایر استانداری ها نیز صادر کرد و صادرات محصولاتی مانند گندم، شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ یکی از محصولات مولد و مولد محسوب می شود. استانداری های کشور با 20 میلیون نفر جمعیت در مرکز کشور.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین، الحاق اراضی کشاورزی به توسعه افقی شهرها را یکی از تهدیدهای جدی از بین رفتن امنیت غذایی دانست توسعه شهر فقدان امکانات عادلانه و توسعه نامتوازن روستاها است و در صورت توجه به روستاها و تامین امکانات مناسب، نه تنها از حاشیه نشینی در شهرها و تخریب اراضی کشاورزی و باغات جلوگیری می کند. اما توسعه کشاورزی در روستاها نیز تسریع خواهد شد.
وی تاکید می کند: اولویت اصلی جهاد کشاورزی قزوین یکسان سازی زمین های کشاورزی و جلوگیری از تخریب و تکه تکه شدن آنهاست و مخالف تغییر کاربری ها به سمت شهرنشینی و صنعتی شدن است، زیرا جامعه امروز بیش از هر چیز به امنیت غذایی نیاز دارد جهان به موفقیت دست یافته است، زیرا آنها به امنیت غذایی اولویت نداشتند.
به دلیل کمبود زمین در قزوین، مجبور به الحاق زمین های کشاورزی برای توسعه شهرها هستیم.
با این حال، در حالی که سرهنگ اکبر امینی فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشور وی مهرماه امسال در دومین کارگروه پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان قزوین گفت: در بحث تغییر کاربری موفقیت چندانی نداشته ایم و باید سیاست های مناسبی را برای رسیدن به موفقیت اتخاذ کنیم. “.
بر اساس تفاهم نامه 2 قانون هفتم توسعه اراضی حاصلخیز کشاورزی درجه یک و دو به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، جنگلهای طبیعی، باغهای طبیعی، نهالستانها، باغها، ذخیرهگاههای جنگلی، مراتع، مناطق ذخیره ژنتیکی، ایستگاههای تولید بذر، حوزههای آبخیز مرتبط، محدوده پایش و اندازهگیری حوضهها، ایستگاهها و بسترها، ویژگیهای رودخانهها، نهرها، مراتع، مسیرهای مهاجرت قبایل و مسائل مربوط به آن. به عبارت دیگر، حتی الحاق قانونی این موارد برای توسعه افقی شهرها و ساخت و ساز مسکن امکان پذیر نیست و باید منع قانونی داشته باشد.
مهدی رحماندوست، مدیر امور اراضی استان قزوین در این باره به خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی دو راه وجود دارد تبصره 2 ماده 10 قانون حفاظت از اراضی مربوط به متخلفین است و اراضی زراعی مسترد می گردد.
رحماندوست: با الحاق 70 درصد اراضی کشاورزی به بافت شهری مخالف بودیم
وی با اشاره به اینکه با اضافه شدن 70 درصد زمین کشاورزی به بافت شهری مخالف بودیم، ادامه می دهد: در برخی موارد با اخذ مجوز از نهادهای ذی صلاح، کاربری اراضی کشاورزی متناسب با شهرسازی تغییر می کند و در محدوده است. از اختیارات دولت و سازمان امور اراضی تنها تصمیم گیرنده نیست.
رحماندوست تصریح کرد: متأسفانه در استانداری قزوین با محدودیت زمین برای ساخت مسکن مواجه هستیم و در مواردی مجبوریم با الحاق زمین های کشاورزی به بافت شهری زمینی را برای ساخت مسکن و توسعه شهرها در اختیار قرار دهیم، این در حالی است که سازمان امور اراضی قزوین به علت با توجه به اهمیت موضوع زمین و حفظ آن، با توسعه افقی شهرها و روستاها مخالفت کرد.
این مسئول ادامه داد: سازمان امور اراضی به تنهایی نمی تواند از اراضی حفاظت کند و پایداری و حفاظت از اراضی کشاورزی مستلزم همکاری همه دستگاه های اجرایی و مسئول است چرا که امنیت غذایی یک موضوع فرا سازمانی است و باید در اولویت و دستور کار جدی قرار گیرد. برای کلیه برنامه ها و نهادهای دولتی و اجرایی.
ره آورد: توسعه پایدار در کشور در گرو توسعه متوازن و همه جانبه در همه ابعاد است و نگاه منزوی و تک بعدی به توسعه نه تنها در سایر حوزه ها با چالش مواجه خواهد شد، بلکه هزینه های هنگفتی را برای دولت و جامعه به همراه خواهد داشت.
امروزه اگر امنیت غذایی پایدار سرلوحه همه برنامه ها قرار نگیرد و قوانین تسهیل کننده این موضوع بازنگری و تقویت نشود و نیاز جامعه به مسکن را توجیهی برای توسعه نامتوازن شهرها بدانیم، این بی توجهی تشدید خواهد شد. . با ورود روز به روز به زمین های کشاورزی، امنیت غذا را از بین می برد.
https://www.irna.ir/news/85619915/%D8%AA%DA%A9%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C