به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در صورت اجرای برنامه هفتم توسعه و قوانین جوانان، جمعیت ایران تا سال 1430 به بیش از 112 میلیون نفر میرسد و بر اساس پیشبینیهای پژوهشکده آماری ایران، در صورت اجرای برنامه هفتم توسعه و قوانین جوانان، غذای این حجم از جمعیت و 190 نفر تامین میشود. برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور باید سالانه میلیون تن غذا تولید شود.
این در حالی است که کشور تنها 135 میلیون تن مواد غذایی تولید می کند و زنگ خطر امنیت غذایی در برخی محصولات استراتژیک مانند دانه های روغنی و نهاده های دامی به صدا درآمده است که بیش از 90 درصد آن وابسته به واردات است.
تامین غذای شهروندان همواره یکی از مهمترین دغدغه های دولت ها نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر جهان است تا جایی که در دنیای امروز یکی از مولفه های استقلال هر کشوری به امنیت غذایی و غذایی پایدار تبدیل شده است. ناامنی – وابستگی غذایی به کشورهای دیگر.
تأمین امنیت غذایی به معنای دسترسی آسان فیزیکی و اقتصادی به غذای کافی و سالم برای همه افراد جامعه است و در عرصه حکومتداری از اهمیت بالایی برخوردار است که به نوعی از آن به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی یاد می شود. که در قوانین عالی کشور و سند تاکید ویژه ای بر توسعه هفتم شده است: وزارت کشاورزی مجبور شد با همکاری سایر نهادها امنیت غذایی کشور را به عهده بگیرد.
عدم اصلاح قوانین ارث منجر به تکه تکه شدن زمین های کشاورزی می شود
اما آنچه در تامین امنیت غذایی پایدار نقش بسیار مهمی دارد توسعه پایدار بخش کشاورزی و پایداری اراضی کشاورزی است در حالیکه متاسفانه در چند دهه گذشته به دلایل و بهانه های مختلف از جمله توسعه نامتوازن شهرها و ناکارآمدی قوانین در زمینه ارث، ما دائما در حال کوچک شدن و کوچک شدن زمین های کشاورزی هستیم.
حتی امروزه تنها 15 درصد از 168 میلیون هکتار زمین زراعی کشور قابلیت کشت و استفاده دارد و اکثریت اراضی زراعی به کمتر از پنج هکتار رسیده است.
این مدت علی رحمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین وی در خصوص وضعیت اراضی کشاورزی قزوین به خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: در حال حاضر مساحت اراضی کشاورزی دشت قزوین بدون احتساب مناطق کوهستانی 450 هزار هکتار است.
وی ادامه می دهد: یکی از مهم ترین چالش های خرد شدن زمین های کشاورزی که طی سال های گذشته راه حل مناسبی برای آن اتخاذ نشده، قانون ارث است، چرا که انتقال اراضی کشاورزی از نسلی به نسلی در طول سال های گذشته باعث کشاورزی شده است. زمین ها دائما تکه تکه و تکه تکه شوند.
نحوه انجام: انتقال اراضی کشاورزی از نسلی به نسل دیگر در قالب قانون ارث طی سال های گذشته منجر به کوچکتر شدن وسعت زمین های کشاورزی شده است.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کوچک شدن پی در پی زمین های کشاورزی امکان توسعه صنعتی و مکانیزه شدن بخش کشاورزی را کاهش می دهد و باعث می شود کشاورزی در زمین های کوچک به صورت سنتی انجام شود که کافی نیست. برای هدف به هیچ عنوان بهره وری لازم را ندارد و برای کشاورز نیز سودی ندارد.
رحمان با اشاره به جایگاه استانداری قزوین در تامین امنیت غذایی کشور گفت: قزوین به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور همواره نقش مهمی داشته و یکی از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کشور محسوب می شود. محصولات کشاورزی به گونه ای که این شهرستان هرگز در جایگاه مصرفی قرار نگرفته است.
این مسئول تصریح کرد: استانداری قزوین نه تنها نیاز خود را به تامین مواد غذایی تامین کرد، بلکه مازاد آن را به سایر استانداری ها نیز صادر کرد و صادرات محصولاتی مانند گندم، شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ یکی از استانداری های مولد و مولد است. کشور با 20 میلیون نفر جمعیت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین، الحاق اراضی کشاورزی به توسعه افقی شهرها را یکی از تهدیدهای جدی از بین رفتن امنیت غذایی دانست توسعه شهر فقدان امکانات عادلانه و توسعه نامتوازن روستاها است و در صورت توجه به روستاها و تامین امکانات مناسب، نه تنها از حاشیه نشینی در شهرها و تخریب اراضی کشاورزی و باغات جلوگیری می کند. اما توسعه کشاورزی در روستاها نیز تسریع خواهد شد.
وی تاکید می کند: اولویت اصلی جهاد کشاورزی قزوین یکسان سازی زمین های کشاورزی و جلوگیری از تخریب و تکه تکه شدن آنهاست و مخالف تغییر کاربری ها به سمت شهرنشینی و صنعتی شدن است، زیرا جامعه امروز بیش از هر چیز به امنیت غذایی نیاز دارد جهان به موفقیت دست یافته است، زیرا آنها به امنیت غذایی اولویت نداشتند.
به دلیل کمبود زمین در قزوین، مجبور به الحاق زمین های کشاورزی برای توسعه شهرها هستیم.
با این حال، در حالی که سرهنگ اکبر امینی فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشور وی ۱۴ مهرماه سال جاری در دومین کارگروه پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان قزوین گفت: در بحث تغییر کاربری به موفقیت چندانی دست نیافته ایم و برای موفقیت باید سیاست های مناسبی اتخاذ کنیم.
بر اساس تفاهم نامه 2 قانون هفتم توسعه اراضی حاصلخیز کشاورزی درجه یک و دو به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، جنگلهای طبیعی، باغهای طبیعی، نهالستانها، باغها، ذخیرهگاههای جنگلی، مراتع، مناطق ذخیره ژنتیکی، ایستگاههای تولید بذر، حوزههای آبخیز مرتبط، محدوده پایش و اندازهگیری حوضهها، ایستگاهها و بسترها، ویژگیهای رودخانهها، نهرها، مراتع، مسیرهای مهاجرت قبایل و مسائل مربوط به آن. به عبارت دیگر، حتی الحاق قانونی این موارد برای توسعه افقی شهرها و ساخت و ساز مسکن امکان پذیر نیست و باید منع قانونی داشته باشد.
مهدی رحماندوستمدیر امور اراضی استانداری قزوین در این خصوص به خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی به دو صورت انجام می شود: حفاظت از اراضی با متخلفان و احیای اراضی کشاورزی توسط سایر نهادها انجام می شود. مسئولیت توسعه شهرها، پروژه های مسکن سازی و نواحی صنعتی بر عهده دستگاه های اجرایی است.
رحماندوست: با الحاق 70 درصد اراضی کشاورزی به بافت شهری مخالف بودیم
وی با اشاره به اینکه با الحاق 70 درصد اراضی کشاورزی به بافت شهری مخالف بودیم، ادامه می دهد: در برخی موارد با اخذ مجوز از نهادهای ذی صلاح، تغییر کاربری اراضی کشاورزی متناسب با شهرسازی انجام می شود که همانطور که گفته شد. ، در صلاحیت دولت و سازمان امور اراضی تصمیم گیرنده تنها نیست.
رحماندوست تصریح کرد: متأسفانه در استان قزوین برای ساخت مسکن با محدودیت زمین مواجه هستیم و در مواردی مجبوریم با الحاق اراضی کشاورزی به بافت شهری زمینی را برای ساخت مسکن و توسعه شهرها در اختیار قرار دهیم و این در حالی است که سازمان امور اراضی قزوین. استان به دلیل اهمیت زمین و حفظ آن با توسعه افقی شهرها و روستاها مخالف است.
این مسئول ادامه داد: سازمان امور اراضی به تنهایی نمی تواند از اراضی حفاظت کند و پایداری و حفاظت از اراضی کشاورزی مستلزم همکاری همه دستگاه های اجرایی و مسئول است چرا که امنیت غذایی یک موضوع فرا سازمانی است و باید در اولویت و دستور کار جدی قرار گیرد. برای کلیه برنامه ها و نهادهای دولتی و اجرایی.
رهاورد:
توسعه پایدار کشور در گرو توسعه متوازن و همه جانبه در همه ابعاد است و نگاه منزوی و تک بعدی به توسعه نه تنها در سایر حوزه ها با چالش مواجه خواهد شد، بلکه هزینه های قابل توجهی را بر دولت و جامعه تحمیل خواهد کرد. کند
امروزه اگر امنیت غذایی پایدار سرلوحه همه برنامه ها قرار نگیرد و قوانین تسهیل کننده این موضوع بازنگری و تقویت نشود و نیاز جامعه به مسکن را توجیهی برای توسعه نامتوازن شهرها بدانیم، این بی توجهی تشدید خواهد شد. . با ورود روز به روز به زمین های کشاورزی، امنیت غذا را از بین می برد.
https://www.irna.ir/news/85619915/%D8%AE%D8%B1%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C