اخبار

ثبت 140 هزار تقاضای خودروهای برقی / امکان تعیین تخصیص هزار و 401 خودروی بنزینی تا تیرماه

ثبت 140 هزار تقاضای خودروهای برقی / امکان تعیین تخصیص هزار و 401 خودروی بنزینی تا تیرماه

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه با توجه به فروش خودروهای بنزینی وارداتی تاکنون 140 هزار نفر خودروی برقی ثبت نام کرده اند، تصریح کرد: ممکن است مشتریانی که هنوز خودرو انتخاب نکرده اند انصراف داده و خودروها در اختیار نو قرار گیرند. متقاضیان لغو خواهند شد. اما این سوال پیش می آید که این مشتریان دیگر منتظر چه خودرویی هستند؟

به گزارش ایسنا، مهدی الزاغمی در نشست خبری آنلاین خود با حضور خبرنگاران ضمن تشریح نکاتی در مورد عرضه خودروهای برقی وارداتی به تعدادی از سوالات پیرامون مسائل مربوط به خودروهای وارداتی پاسخ داد.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، پس از فراز و نشیب هایی که وجود داشت، بالاخره از هفته گذشته عرضه خودروهای برقی با مذاکره حسابی و مسدود شدن 100 میلیون تومان آغاز شد. بیش از 140 هزار نفر حساب بانکی خود را به نام خودروهای برقی ثبت کرده اند و همین تعداد نیز احتمالا تا پایان امشب (شنبه شب) که مهلت ثبت نام است، ثبت نام کنند.

ثبت 25 هزار سفارش 3 مدل خودرو

وی با بیان اینکه علیرغم انتقاداتی که به عرضه خودروهای برقی شده و برخی می گویند استقبال نمی شود، اما در واقع استقبال بسیار خوب و غیرمنتظره ای از طرح عرضه خودروهای برقی صورت گرفت، گفت: در واقع ثبت نام انجام شد. بسیار خوب است. ضمن اینکه علاوه بر خودروهای با قیمت متوسط، از خودروهای گران قیمت نیز استقبال شد و تعداد ثبت نام ها نیز زیاد بود. به عنوان مثال تنها برای سه مدل خودرو 25 هزار سفارش ثبت شد.

Digme در حالی که امروز آن را اعلام کرد اولویت ها روز دوشنبه همین هفته (7 خرداد) مشخص می شود.وی تصریح کرد: با توجه به تعداد زیاد درخواست ها، امکان تشکیل نوبت برای خرید خودروهای برقی در این سامانه وجود ندارد و پس از مشخص شدن افراد با توجه به تعداد خودروهای موجود و مدت زمان رزرو (تا زمان پرداخت) )) و در عمل بقیه مشمول «عدم تجربه» یا «انصراف» خواهند شد و از این دور حذف خواهند شد و مانند مدل عرضه خودرو بنزینی امکان ثبت نام مجدد در همان گروه را ندارند. . مگر اینکه یکی از افراد منتخب (افرادی که به شرکت ها معرفی می شوند) از واریز وجه خودداری کند و پولی برای خودروها واریز نکند که در این صورت به سراغ افراد حذف شده می رویم. بنابراین افراد فاقد تخصیص انصراف داده می شوند و این افراد ملزم به ثبت نام در طرح عرضه خودروهای برقی می شوند. آنها باید از ابتدا ثبت نام کنند.

به گفته وی، بر این اساس در این نمایشگاه صف تشکیل نمی شود و خودرو فقط به افرادی که اسامی آنها در اولویت اعلام می شود اختصاص می یابد.

از دوشنبه، وجوه مسدود شده قابل برداشت است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پس از تعیین اولویت‌ها، از روز دوشنبه (17 خرداد) وجوه موجود در حساب‌های نمایندگی آزاد و قابل برداشت است. این موضوع به بانک ها گزارش شد و ظرف 48 ساعت به بانک ها فرصت داده شد تا وجوه مشتریان را از وضعیت نمایندگی خارج کنند.

واردات خودروهای برقی همچنان ادامه دارد

الدغمی تصریح کرد: واردات خودروهای برقی ادامه خواهد داشت. خودروهای برقی از برندهای معتبر دیگر و از کشورهای مختلف هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: حداقل 10 هزار خودروی برقی (وارداتی یا در راه به کشور یعنی ثبت سفارش و تخصیص ثبت شده) ظرف 90 روز از سوی سازمان حمایت اعلام شده و در حال بررسی هستیم. برای تحویل در زمان فعلی تلاش می کنیم بسته به استقبال این تعداد را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای رقابت، شرکت ها امکان فروش خودروهای برقی وارداتی خود را به صورت مستقل دارند اما اکثریت شرکت ها ترجیح می دهند از طریق سامانه به فروش برسند. اما برای برخی از شرکت هایی که آن را می خواهند، می توانند فروش داشته باشند. به گفته اعضای شورای رقابت، خودروهای برقی خارج از انحصار هستند و حتی مشمول قیمت گذاری هم نمی شوند، اما با همکاری شرکت های واردکننده، بحث قیمت گذاری را رصد می کنیم تا ظلمی به مشتریان صورت نگیرد و برای این امر همکاری صورت می گیرد. اینکه عرضه از مسیر صحیح و اصلی باشد در صورت برخورد شرکت با مشتری باید این مسئولیت را بپذیرد که اگر به تعداد زیاد ثبت نام کرد اما موفق به ثبت سفارش یا دریافت ارز نشد پاسخگوی مردم باشد. . .

معاون حریم خصوصی بیان کرد: بر اساس حداقل ریسک ها و حداکثر اطمینان به مشتریان، در سامانه اقدام می کنیم و شماره های عرضه را ایجاد می کنیم که بتوان پاسخگو بود و خطرات را متوجه شرکت ها و در نتیجه وزارت حریم خصوصی کاهش داد.

الدغمی گفت: برای دوره های ارائه پیش رو قطعاً بحث نمایندگی حساب ها مطرح می شود تا شبیه به قرعه کشی نشود. علاوه بر این، ممکن است هزینه های بیشتری برای مسدود کردن در نظر گرفته شود.

این مسئول با بیان اینکه عده ای اقدام به انتخاب حساب نمایندگی کرده اند اما هنوز خودرویی را در سامانه انتخاب نکرده اند، تاکید کرد: متقاضیان توجه داشته باشند که با مشخص شدن حساب نمایندگی و مسدود شدن 100 میلیون تومان، تخصیص انجام نمی شود. و به مشتریان در سیستم تامین وسایل نقلیه الکتریکی اختصاص داده نخواهد شد. اگر تا آخر شب ماشینی انتخاب نکنند، حذف می شوند و دیگر نمی توانند منتظر نمایش بعدی باشند.

مداوم…

https://www.isna.ir/news/1403030503098/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%B1%DB%B4%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81