اخبار

جدیدترین تراکتور مدرن مخصوص شخم زدن مجله خبری کشاورزی

روند افزایش سیلاب در کشور چرا؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی اینترنت بانک کشاورزی و نحوه دسترسی به خدمات آن بپردازیم. این امر قابلیت لایه خاک را برای جذب آب و هوا بسیار محدود می کند و بر حیات خاک تاثیر می گذارد. برای مثال کشور روسیه که به علت سرمای هوا واردکننده بسیاری از محصولات کشاورزی است و میتواند بازار بسیار خوبی برای صنعت نیمهجان کشاورزی ما باشد به علت نبود کشتیهایی با توانایی حمل موادغذایی، نبود واگنهای یخچالدار در ناوگان ریلی و نبود ماشینهای حملکننده مناسب، متاسفانه قابل استفاده توسط کشاورزان و تولیدکنندگان کشورمان نیست. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: نظارت هوشمند برتهیه، ذخیره سازی و توزیع در بازار و حتی توزیع آرد نیز از طرح های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است. تولید 5.5 میلیون تن چغندرقند بهاره و حدود یک میلیون تن چغندر قند پائیزه، پرداخت حدود 50 درصد هزینه خرید بذر چغندرقند پائیزه، پرداخت حدود 50 درصد یارانه خرید دستگاه های نشاءکار تولید داخل 9 دستگاه، پرداخت 30 درصد یارانه خرید دستگاه های برداشت چغندرقند حدود 12 دستگاه، افزایش ضریب اشتغال و افزایش ضریب مکانیزاسیون و کاهش هزینه های تولید، بهبود مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش مصرف آب، افزایش رویکرد تحقیقات دانش بنیان و توجه به رفع نیازها و اولویت های تحقیقاتی بخش و کاهش ضایعات و توجه به محیط زیست از مهمترین دستاوردهای پروژه افزایش خوداتکایی در چغندرقند در سال 97 بوده و در سال 98 نیز برای تولید هفت میلیون و 331 هزار تن چغندرقند هدفگذاری شده است.

علاوه بر این، عموم کشاورزان باید همراه با پذیرش کشاورزی دقیق به محیط زیست نیز توجه نمایند. در میان ۵ مبدا عمده وارداتی محصولات کشاورزی و غذایی، واردات از کشورهای هند با افزایش ۴۸درصدی، امارات با افزایش ۷درصد و ترکیه با افزایش ۴درصدی همراه بوده است، در مقابل واردات از کشورهای روسیه و انگلستان به ترتیب حدود ۱۴درصد و ۴درصد افت کرده است. به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، در این شماره “مصاحبه با کارآفرین جوان رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم”، “ذخیرهسازی انرژیهای تجدیدپذیر در کشاورزی”، “گلخانههای هوشمند”، “بررسی انواع روشهای فیلتراسیون و کاربرد آنها”، “کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند” و “معرفی شبیهسازی تزریق پلیمر به کمک نرم افزار اتودسک مولدفلو” از جمله مطالب و مقالاتی است که در این شماره می خوانیم. معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان عرضه کیلویی نان را به منظور کنترل و پایش بیشتر نانواها، از برنامههای آتی برای عرضه نان بیان کرد و افزود: از اردیبهشت ماه امسال در بازرسی از این صنف بر نحوه خدمترسانی به شهروندان در خصوص رعایت وزن مصوب و قیمت عرضه این کالا، پایش رعایت تعطیلی یک روز در هفته واحدهای صنفی نانوایی و برخورد با دیگر تخلفهای صنفی و بهداشتی صورت گرفت. نرم افزار: نرم افزار هایی که به صورت تخصصی برای نوع خاصی از مزارع یا برای کاربری های به خصوصی در پلتفورم ایوتی طراحی شده اند.

انقلاب کشاورزی که از قرن هجدهم آغاز شد، امکان افزایش عظیم محصول را فراهم کرد. هدف نهایی از هوشمندسازی در زمینه آبزیپروری نیز افزایش کمی آبزیان در همان فضای فیزیکی قبل است که با افزایش ظرفیت تولید و جلوگیری از رشد نرخ مرگومیر ماهیها امکانپذیر میشود. ایزو گروهی از کارشناسان از سراسر جهان را به منظور بکارگیری فناوری هوشمند در مقابله با چالش های تغذیه پایدار کره زمین در حال رشد گرد هم آورده است. رشد و سلامت محصولات کشاورزی در مناطق نزدیک به مسیرهای عبور این ماشین ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. تاکنون زمین محور بسیاری از مداخلات در کشاورزی مثل کاشت، کوددهی و محافظت از گیاه بوده است. در سال ۱۳۶۸ بنا به تصویب مجلس شورای اسلامی امور بازرگانی چای از وزارت بازرگانی جدا و به وزارت کشاورزی محول شد. کوین موسر مدیر توسعه و مسئول یک بخش در شرکت فناوری فول هابر می گوید: در ماشین آلات متعارف کشاورزی، انتقال مکانیکی و درایو پنوماتیک خیلی رایج است. ظهور فناوری بلاک چین(Block Chain) راه خود را اینترنت اشیاء باز کرده و به دلیل توانایی آن در به اشتراک گذاشتن داده های مهم در مورد محصولات به صورت عمومی و به شرکت های کشاورزی میتواند در این بخش مهم باشد.

مزرعهٔ معیشتی معمولی میتواند طیف گستردهای از محصولات کشاورزی و حیوانی مورد نیاز خانواده برای تغذیه و پوشاک در طول سال را شامل شود. استفاده از قدرت رباتها به قدرت انسانی ارجحیت بیشتری پیدا کرده است. قدرت کار تمام تراکتورها با هم برابر نیست. شمسی افزود: در استان مرکزی بیش از ۱۶۰۰ واحد نانوایی فعالیت میکند که با رصد آنلاین آنها توسط سامانه نانی نو ساعت شروع و پایان کار این واحدهای صنفی، میزان پخت نان در روز، میزان فروش با تراکنشها منطبق میشود و چنانچه تخلفی صورت بپذیرد با خباز متخلف برخورد خواهد شد. اجرای طرح آزمایشی کشاورزی قراردادی در کشور/ بانکها باید با کشاورزان مهربان باشند وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طرح آزمایشی کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار گندم و ۴۵ هزار هکتار شالی برنج را زیر کشت بردیم و اراده کردهایم در سال زراعی جدید ۲ میلیون هکتار گندم را از طریق کشاورزی قراردادی کشت کنیم. هنگام توزیع بذر یا آفت کش، مقدار را در هکتار محاسبه می کنند و ماشین این مواد را با جریان مناسب توزیع می کند. در این مقاله سعی بر این است که تفاوت های صادرات بخش کشاورزی ایران و کشورهای پیشرفته را بشناسیم و با الگو قرار دادن صادرات در این کشورها، مشکلات صادرات کشور خود را دریابیم و به تبیین راهکارهای موجود برای رسیدن به بازارهای جهانی بپردازیم.

به همین دلیل ستاد توسعه زیست فناوری با همکاری دبیرخانه فناوریهای نوین کشاورزی و غذای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به انتشار فراخوان «حمایت از طرحهای زیست فناورانه در حوزه توسعه کشاورزی هوشمند» با هدف جذب ایدهها و طرحهای نوآورانه و فناورانه عملیاتی کردن کشاورزی هوشمند در کشور کردهاند. دیم کاری در شرایط امروزی در مورد گیاهان دارویی امری منطقی و قابل اجرا به نظر می رسد. از آنجایی که این اطلاعات به راحتی در دسترس است، می تواند برای سیاست گذاری و اجرای استراتژی های جدید در کشاورزی هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تلفیق درایو الکترونیک در ساختارهای شبکه ای باید میسر باشد و کنترل هوشمند امکان پذیر شود. به طور کلی، این روش شامل استفاده از فناوری شبکه ای برای دستیابی به اهداف تولید خاص و پشتیبانی از کشاورزی پایدار است. این پژوهشگر حوزه زهکشی اراضی شالیزاری، از ضرورت انتقال فناوری در کشاورزی سنتی که در ۲ بعد سخت ­افزاری و نرم ­افزاری خواهد بود یاد و خاطرنشان کرد: در بخش سخت افزاری باید بستر گسترش کشاورزی مدرن و دانش بنیان مهیا شود در مزارعی که امکان حرکت کمباین وجود ندارد در مزارع شالیزاری که امکان استفاده از بانک نشا را ندارند و یا مشکل آبیاری و زهکشی مستقل آن هنوز حل نشده است نمی توان به استقرار کشاورزی مکانیزه و مدرن اقدام کرد در حالی که بیش از ۳۰ سال است که از آغاز طرح اصلاح و تحول زیرساختی شالیزاری با عنوان «طرح جامع زهکشی اراضی شالیزاری شمال کشور» می گذرد اما تاکنون تنها کمتر از ۴۰ درصد اراضی شالیزاری مازندران به این اصلاحات مجهز شدند.

«طراحی پلت فرم هوش مصنوعی برای مدیریت خاکورزی، آب و شیمی خاک»، «پلت فرم هوش مصنوعی برای توصیه مصرف آفتکشها»، «پلت فرم هوش مصنوعی برای مدیریت کشت»، «پلت فرم هوش مصنوعی برای مدیریت پرورش دام و طیور» و «پلت فرم هوش مصنوعی برای مدیریت آبزی پروری، پرورش میگو و صیادی» در اولویت حمایت قرار دارد. در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن ها فقط به صورت نمونه اولیه یا در مطالعه وجود دارند. در کشت آناناس قسمت علفی بالایی گیاه را از میوه جدا کنید، برای این منظور شاخه علفی گیاه را بگیرید و بچرخانید و سپس آن را جدا کنید، پس از جداسازی شاخه علفی را در ظرفی از آب یا داخل لیوان قرار دهید، پس از مدتی این گیاه ریشهدار میشود در این هنگام میتوانید آن را در زمین اصلی کشت کنید، برای این منظور سوراخی ایجاد کنید و گیاه را بکارید. در این ماشین ها، کمربندهای نوارنقاله یا نوارنقاله غلتکی سینی های حاوی محصولات را در مراحل مختلف حمل و جداسازی کرده تا دوباره در گلدان ها کاشته شوند.

پیشینه کشاورزی به ده هزار سال قبل باز می سایت agriculture-na گردد. در شرکت های باغبانی مدرن، ماشین ها کار جداسازی و جابجایی گیاهان و گلدان ها را انجام می دهند. به گزارش نشریه نیچر ، در سراسر جهان افزایش جمعیت چالشی مهم برای آینده تامین غذای انسان به شمار می رود. برای افزایش آگاهی کشاورزان از فناوریهای جدید، میتوان از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مشاورهای مبتنی بر اینترنت و موبایلهای هوشمند استفاده نمود. با استفاده از این ابزار ها کشاورزان قادر هستند مزارع را تحت نظر گرفته و تصمیم گیری های استراتژیک را برای کل زمین یا برای یک گیاه به خصوص بدون حضور فیزیکی در مزرعه اتخاذ نمایند. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، برنامه میز اقتصادی روز چهارشنبه شبکه خبر به موضوع خسارتهای سیل اخیر به بخش کشاورزی اختصاص داشت در این برنامه کارشناسان علل تکرار این حادثه خسارت بار را بررسی و راهکارهایی را نیز برای کاهش خسارت و جبران خسارت بیان کردند. نظری استاد دانشگاه و دکترای تخصصی مهندسی آبیاری و زهکشی، در باره پوشش بیمه در ایران این دیدگاه را مطرح میکند که شاخصهای جهانی نمیتواند پاسخگوی کشاورزی امروزه باشد و امروز نیاز به کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم است یعنی کشاورزبی، دامپروری باید با خشکسالی وسیلابهای متفاوت از گذشته بتواند سازگاری پیدا کند لذا پوششی که بیمهای ۳۰ درصد که میگویند مطلوب است نمیتواند رضایت در بین کشاورزان پدید آورد و ملاحظات میدانی نیز از نارضایتی کشاورزان حکایت دارد.

براساس سرشماری کشاورزی سال گذشته هماکنون ٤میلیون و ٦٨هزار و ٨٩ بهرهبردار حقیقی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد حدود ٧/٢میلیون نفر بالای ٥٠سال دارند. از آنجا که تکنولوژی و فناوری همچنان در حال رشد توسعه است، فرصتهای فراوانی برای ایجاد مشاغل در زمینه اینترنت اشیا در کشاورزی، وجود خوهد داشت. در این تحقیق با استفاده از مدل ECM تأثیر صادرات و واردات کشاورزی بر رشد اقتصادی ایران برای دوره 1390-1360 بررسی شده است. حسین آهنی، مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی میگوید: مهمترین گام در کنترل، مدیریت و مهار سیلاب، پیش بینی و هشدار به موقع است، باید به این سمت و سو حرکت کنیم که پیش بینیها به درستی و مکان مشخص باشد نه به صورت کلی فرض بگویم فلان استان در معرض سیلاب است، پروتکل مشخصی برای پیشگیری از سوی دستگاههای متولی تعریف نمیشود. بررسی نقشهها و نمودارهای بارش و سیلابها در کشور نشان میدهد با اینکه میزان حد متوسط بارش در کشور تغییری نداشته، اما در حالیکه در دهه ۳۰ شاهد حدود ۱۷۹ سیلاب بوده ایم این میزان از این تاریخ به بعد روند افزایشی داشته بطوریکه تا دهه ۷۰ به ۲۰۰۰ سیلاب افزایش پیدا کرده است.

صنعت گلخانه در دهههای اخیر در حال تبدیل به مقیاسهای کوچک است تا عمدتا برای اهداف تحقیقاتی و زیباییشناسی (مثلا باغهای گیاهشناسی) استفاده شود. آقای آهنی مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی هستیم با اشاره به خسارت سیل اخیر به بخش کشاورزی میگوید ۲۲ استان درگیر سیل بوده اند که در این میان استان فارس با ۲۵ ممیز دو دهم درصد استان کرمان با ۲۲ درصد و کهکیلویه وبویر احمد ۱۴ ممیز هفت دهم درصد خسارت وارد کرده که در مجموع ۶۲ درصد خسارت عمده سیل اخیر را تشکیل میدهد. حسین آهنی در باره این مولفه میگوید: کشورها و استانداردها با هم فرق دارد و نمیشود مقایسه نامناسب و نامتجانسی داشت، کشور ما خشک و نیمه خشک است شرایط کاربری و تغییر اقلیم و رویکردها و نوع بارشهایی که رخ میدهد متفاوت است.

وی ادامه داد: با این طرح ملی هر واحد صنفی که اقدام به تعطیلی خارج از نوبت کند نیز شناسایی و به جد برخورد میشود. گلخانه به عنوان محیط کنترل شده مطرح میگردد و با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل و همچنین تولید گیاهان دارویی این روش تولید امروزه به یکی از سودآورترین بخشهای کشاورزی تبدیل شدهاست که البته سرمایهگذاری اولیه فراوانی را نیز طلب میکند. افراد عادی، شهرداری ها، رستوران ها، تالار ها، گل فروشی ها و… جدیدترین ماشین ها از یک واحد جداساز با درایو الکتریکی در هر ردیف استفاده می کنند. آل اسحاق همچنین با ارائه پیشنهاد مشارکت با عراق در حوزه ساخت نیروگاه های برق گفت: ما می توانیم به صورت مشارکتی، در عراق نیروگاه های برق ایجاد کنیم که شرایطش برای ما از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و پایگاه های تولید برق آماده است. این امر انجام بسیاری از کار ها را برای آن ها سخت می کرد که دلیلی برای به وجود آمدن دستگاه های اتوماتیک زیادی شد که می توان گفت شروع کشاورزی هوشمند بود.

وی بیان کرد: با حمایت جامعه کشاورزی استان و با ایجاد اولین مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی خواهیم توانست ضمن فراهم نمودن محیطی علمی، خلاقانه، پرنشاط و مجهز با حمایت از جوانان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط و مکمل به ایجاد کسب و کارهای خلاق و همچنین شرکت های دانش بنیان راهبردهای عملیاتی ایجاد کشاورزی علم محور را تقویت خواهیم نمود. این عمل ضمن جلوگیری از گسترش عوامل آلودهکننده و بیماریزای گیاهی به تهویه بهتر و گرم شدن زودتر بستر کمک میکند. با قابلیت برنامه پذیر بودن این طرح، هر کشاورز می تواند ضمن تعیین زمان دقیق و میزان رطوبت مورد نیاز برای هر گیاه، آبیاری مزارع خود را در ساعت مشخص و در صورت کمبود رطوبت انجام دهد و حتی می تواند با استفاده از اطلاعات هواشناسی ، محاسبه احتمال بارش باران، آبیاری را به تاخیر بیاندازد که این باعث به هدر نرفتن آب می شود و کشاورزان می توانند شرایط مطلوب را جهت به ثمر رسیدن محصولات خود فراهم کند. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دنیا کشاورزی هوشمند را زمینهساز توسعه کشاورزی پایدار میدانند.

این درحالی است که شهر نشینی یکی از دلایل مهم خسارت به کشاورزی و زمین به حساب می آید. تاثیرات زیست محیطی مخربی به دلیل استفاده نادرست از مواد مصرفی و منابع به وجود می آید که این مشکلات در کشاورزی هوشمند می توانند به حداقل میزان ممکن برسند. در ایران صنعت کشاورزی بیشتر به شکل سنتی پیش میرود و هنوز فناوریهای نوین به خوبی و به قدر کفایت در آن رخنه نکرده است. ماشین های خودران برداشت میوه و سبزی برای کاربرد عمومی هنوز به بلوغ خود نرسیده اند، اما مسیر توسعه فنی آنها مشهود است: سنجنده های مجهز به دوربین درجه رسیدگی توت فرنگی یا فلفل را براساس رنگ و شکل آن تشخیص می دهند و محل دقیق آن را ثبت می کنند. مهدی محمدی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص فعالیت کشور در زمینه به کارگیری کشاورزی هوشمند گفت: موضوع کشاورزی هوشمند در دنیا در ابتدای راه است، یعنی در همه جای دنیا هنوز مساله کشاورزی هوشمند در مرحله سعی و خطا قرار دارد چرا که هزینههای بهرهبرداری هوشمند در حوزه کشاورزی بالا است.

پیرو علم تولید مثل گیاهان و انقلاب ژنتیک ، سومین انقلاب سبز در حال بدست گرفتن کنترل کشاورزی است.این انقلاب بر پایه ترکیب تکنولوژی هایی که بر اساس داده ها عمل میکنند مانند تجهیزات کشاورزی دقیق،آیوتی،بیگ دیتا،هواپیما های بدون سرنشین (درون ها یا UAV ها )، رباتیک و … این اتحادیه تحقیقاتی که انجام شده را به صورت منظم طی کنفرانس هایی منتشر میکند و به اهمیت آیوتی برای صنعت غذا و مزرعه داری اروپا می پردازد. هرچه این اقدامات بطور مستقیم تر گیاهان را هدف قرار دهد، اما می تواند به طور اقتصادی تر و با بهره وری بالاتری انجام شود. به زبان ساده تر گیاهان و حیوانات دقیقا چیزی که نیاز دارند را توسط ماشین با دقت فرا انسانی دریافت میکنند.بزرگترین تغییر نسبت به مزرعه داری عادی آن است که “مزرعه داری دقیق” این امکان را فراهم میکند تا تصیمی گیری به صورت جداگانه و براساس شرایط هر متر مربع از مزرعه،برای هر گیاه یا دام به صورت اختصاصی انجام گیرد به جای آنکه یک تصمیم کلی برای کل زمین اتخاذ شود. این مطالعه در کشور تایلند انجام شده است و نتایج خوبی به همراه داشته است. این مسئله نشان میدهد رویههایی که ما در پیش گرفتهایم، نتوانسته کشاورزان را راضی کند و یک جای کار اشکال دارد.

در قانون و زیربنای قانونی در محصولات استراتژیک بخصوص یک خلایی داریم. سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳ دوران شروع و پیشبرد قانون اصلاحات ارضی در کشور بود. تورج سعیدی عضو هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی گفت: ۳۹ موضوع بیمهای در مقابل ۲۰۴ عامل خطر تحت پوشش بیمه است. سعیدی با بیان اینکه اگر در دنیا کشوری بتواند ۲۰ درصد محصولاتش را پوشش بیمهای دهد، عملکرد قابل قبولی داشته است، گفت: ما در برخی ذیبخشها مثل بخش طیور پوشش بیمهای ۹۸ درصدی داریم. سعیدی افزود: از حدود ۶۰ میلیون راس دام حدود ۱۹ میلیون بیمه شده اند. لازم به ذکر است که مزرعه داری هوشمند بر پایه ایوتی فقط برای مزرعه های بزرگ نیست این تکنولوژی قادر است به ایده های جدید در کشاورزی مانند کشاورزی زیستی (اورگانیک)،کشاورزی خانوادگی،پرورش نوع خاصی از گیاهان یا تولید مثل دام ها، کمک به حفظ و نگه داری یک گونه خاص و … بطور مثال میزان مصرف آفت کش ها در صورتی که به صورت هدفمندتر انجام شود، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. با این حال باید نیروی کافی برای انجام وظایف مربوطه را تامین کنند.

با هدف حمایت از روند رشد کشاورزی و فقرزدایی، لازم است تا نظام اقتصادی در حال توسعه از طریق حذف یا کاهش موانع تجاری با اقتصاد جهانی تلفیق و همراه شده و به موضوع تجارت چند جانبه در میان خود یا با کشورهای توسعه یافته بپردازند. با پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی و رشد ابزارهای مدرن، میتوان گفت که این صنعت رشد بسیار زیادی را در طی دو دهه آینده تجربه خواهدکرد. هرچند تعداد کشاورزانی که در مقیاس خرد کار میکنند و به صورت سنتی تولید دارند، هنوز بالاست اما میانگین تولید بعضی محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی و ذرت در کشور از متوسط جهانی بالاتر است و نشان از آن دارد که کشاورزی ما چندان سنتی نیست. بسیاری از کشورها درخواست صادرات زرشک ایران را دارند، چرا که کیفیت زرشک های تولید شده ایرانی بسیار بالا می باشد. به گزارش ایرنا کلمه پهپاد مخفف عبارت “پرنده هدایت پذیر از دور” است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق میشود و در سالهای اخیر کاربرد آن از حوزه های نظامی و هنری همچون تصویربرداری به کشاورزی رسیده است. در این فیلم آموزشی تصاویری از کشاورزی مدرن آناناس را مشاهده خواهید نمود. بنابراین از لحاظ علمی و طبق استاندارد، این محصولات باید کاملا معدوم شوند، حتی برای دام و طیور نیز قابل استفاده نیست.