اخبار

جغرافیای تجارت بهاری غذای ایران مجله خبری کشاورزی

کشاورزی ایران در طول قرن نوزدهم به همان شیوه هزار سال پیشتر عمل میکرد. به دلیل یورش مغول ها، در این دوره کشاورزی ایران از رونق باز ماند و این وضع همچنان ادامه یافت تا که غازان خان تیموری در اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم قمری کشاورزی را توسعه بخشید. از هنگام ورود غازان خان در سال ۷۰۰ هجری قمری کتابی به اسم کتاب در علم فلاحت و زراعت که نویسنده آن ناشناس می باشد، به جا مانده است که در سال ۱۳۲۳ هجری قمری توسط عبدالغفار نجم الدوله با چاپ سنگی انتشار یافته است. از دوره صفوی کتاب های کشاورزی گوناگونی به جا مانده که مهمترین آن ارشاد الزراعه تالیف فاضل هروی در سال ۹۲۱ هجری قمری می باشد که در سال ۱۳۲۳ هجری قمری توسط عبدالغفار خان نجم الدوله با چاپ سنگی انتشار شده است. در واقع علاوه بر جنگ و درگیری، تغییرات آبوهوایی شدید و گسترده یکی از مهمترین عوامل روند رو به افزایش گرسنگی و بحرانهای غذایی شدید در جهان است. با توجه به اینکه کشورمان خاستگاه و اقلیم اصلی پرورش دو محصول پسته و زعفران است و با توجه به اینکه شناخت و تقاضای این دو محصول در سطح جهان بهویژه برای صنعت شیرینی و شکلاتسازی رو به افزایش است، میتوان گفت که سرمایهگذاری بر تقویت کشت و صادرات این دو محصول، فرصت رقابتی بسیار خوبی برای ما در بازارهای جهانی فراهم میکند.

انتخاب محصولات جایگزین و تغییر سلیقه و الگوی مصرف گرچه بسیار سخت و زمانبر است، اما غیرممکن نیست و دولت میتواند بااطلاع رسانی و حمایت از کشاورزان این روند را سرعت ببخشد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در این نشست، ابتدا به برخی آمار تولید در بخش کشاورزی اشاره و یکی از اقدامات اصلی این وزارتخانه طی دولتهای یازدهم و دوازدهم را توسعه بهرهوری در حوزه آب و خاک عنوان کرد. وزیر جهاد کشاورزی سپس از تصمیم دولت برای واردات گندم (برای افزایش ذخایر راهبردی) طی سال جاری خبر داد و گفت: مسئولیت این واردات نیز با شرکت بازرگانی دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. همچنین سهم محصولات کشاورزی از کل تجارت ایران در حوزه واردات ۳۲.۸ و در صادرات ۱۱.۴ درصد بوده است. بهره برداری از این سیستم نیمبند زهکشی نیز با اما و اگرهای بسیاری مواجه است چرا که با وجود بیش از ۱۲ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی در استان مازندران و بیکاری ۳۰۰ هزار نفری فارغ التحصیلان این حوزه در کل کشور، سیستم زهکشی کشاورزی کشور از وجود میرآبهای تحصیلکرده به عنوان بهره برداران فنی آن محروم بوده و مدیریت منابع آبی مزارع به شیوه کاملا سنتی در حال انجام است.

اکنون کمیتهای 7 نفره با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی در مورد واردات سموم و میزان استفاده از آن تصمیمگیری میکند. اسماعیل زاده با تبیین پیشنهادی اضافه کرد: می توان با اعطای بسته های تشویقی برای کشاورزانی که از طریق مبارزات بیولوژیک توانستند محصولات ارگانیک و سالم تولید کنند و یا تادیب و تنبیه کشاورزانی که با مصرف بیش از حد سموم محصول تولید کردند، کشاورزان را به سمت تولید محصول سالم سوق داد که این در حیطه وظایف جهاد کشاورزی است و این دستگاه وظیفه ای مهم تر از ارتقای امنیت غذایی و تولید محصولات بدون باقیمانده سموم و فلزات سنگین ندارد. در واقع این کود ها از مواد ارگانیک و همچنین غیرارگانیک برای پوشش کود ها و مواد مغذی استفاده میکنند. اهداف برای رسیدن به اهداف صنعتی شدن کشور از رونق اقتصاد کشاورزی باید بهره جست تانرخ تورم ونرخ بیکاری کاهش، رشد اقتصادی افزایش یابد روش تقیق: کتاب خانه ای،بانک مرکزی میدانی درکشور ایران، ترکیه وکره جنوبی استفاده شده است. نتیجه ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه کشاورزی دارای تاریخ طولانی تری نسبت به کره جنوبی وترکیه را دارا می باشد. یافته ها هرسه کشور درقبل و بعدازجنگ جهانی در گیر جنگ بوده اند وخسارات فراوانی دیده اند و با ناملایمات اقتصادی، جنگ، استعمار ورکود شدید وبالا بودن تورم مواجهه بودند، ولی ایران ازنظر نیروی انسانی، امکانات اقلیمی ،منابع غنی نفتی، منابع طبیعی وشرایط و قابلیت های کشاورزی، ومساحت از امکانات توسعه بهتری نسبت به ترکیه، کره جنوبی برخوردارمی باشد.

او با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی اکنون مسئول تولید و نه تامین گوشت است، ادامه داد: کدام کشور گوشت را به قیمت هر کیلو 2 دلار به فروش میرساند؟ در بررسی تاریخچه کشاورزی این دوران آمده که در دوره خلافت عباسیان و بعد از آن در زمان حکومت های محلی کشاورزی با پیشرفت همراه شد. کشاورزی معیشتی برای تأمین نیازهای خانوادگی یا محلی انجام میشود و مقدار کمی برای حمل و نقل به سایر مناطق باقی میماند. میانگین اندازهِ زمینهای کشاورزی بسیار کوچک است (کمتر از ۲۰ هزار متر مربع) و این زمینها به دلیل اختلافات خانوادگی و قوانین مربوط به حداکثر زمین در معرض تفکیک قرار دارند. از مجموع ۶۲ هزار هکتار نیز ۷ هزار هکتار به بهره برداری رسیده و مابقی نیز با پیشرفت میانگین ۹۰ درصد در مراحل نهایی قرار دارد. بنابراین گوشت با قیمت 25 تا 30 هزار تومان واقعیت ندارد و اگر کسی گوشت قرمز با این قیمت سراغ دارد، میتواند وارد کند و منعی در مقابل آن وجود ندارد. وی با وارد کردن اقسام بذرهای اصلاح شده با کارشناس های خارجی نیز قراردادهایی منعقد نمود و کشاورزی ایران به سمت پیشرفت متمایل شد.

آمار موجود همچنین نشان میدهد، در فصل نخست۱۴۰۱، واردات برخی از کالاها در مقایسه با مدت زمان مشابه سال۱۴۰۰ به صفر رسیده است که از مهمترین آنها میتوان به روغن خام ذرت، تخممرغ نطفهدار، جوجه یکروزه گوشتی و لوبیا سویا اشاره کرد که ارزش واردات آنها در سهماهه نخست ۱۴۰۰ به ترتیب ۲/ ۲میلیون دلار، ۹/ ۱میلیون دلار و ۴/ ۱میلیون دلار بوده، اما در سهماهه نخست ۱۴۰۱ این مقادیر به صفر رسیده است. این موضوع به دلیل افزایش قیمت جهانی کالاها بهخصوص در جریان بحران اوکراین است و موجبشده کالاهای کمتر با قیمت بیشتر به کشور وارد شود. به گزارش ایسنا، وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرد، صادرات غلات، دانههای روغنی و روغن نباتی اوکراین در ماه جولای در مقایسه با ژوئن ۲۲.۷ درصد افزایش یافت و به ۲.۶۶ میلیون تن رسید. همچنین پرورش ماهی در قفس و تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا از دیگر اولویت های بخش شیلات در وزارت جهاد کشاورزی است که به تازگی در این زمینه تفاهم نامه هایی با فرانسه و نروژ بسته شد. متخصصان اقتصاد کشاورزی در فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با مسائل اقتصادی بخش کشاورزی نیز میتوانند همکاری نمایند. اشاره کنیم. هر کدام از این باکتری ها میتوانند با هم زیستی با گیاه مزرعه شما سبب انتقال صحیح و مناسب مواد مغذی به گیاه شوند.

در ابتدای قرن ۱۴ هجری قمری با تاسیس نخستین مدرسه کشاورزی ایران به اسم مدرسه فلاحت مظفری و ورود سیب زمینی و اقسام نهال های میوه به ویژه سیب و گلابی از خارج، باغبانی ایران توسعه بیشتری پیدا کرده و در ادامه با ایجاد مدارس متوسطه،؛ عالی و دانشکده های کشاورزی و موسسات اصلاح و تهیه بذر و نهال و … از گندم، آرد و سپس نان تهیه می شود. از نگاه کارشناسان این وضعیت در صادرات نشاندهنده محدودبودن تجارت ایران به ۱۵کشور همسایه است. که به نظر می رسد اولین آن در جنوب غربی آسیا بوده است. سرانجام، شاخص اصلاح شده گیاهی تعدیل شده خاک (MSAVI) برای به حداقل رساندن تأثیر خاک در اولین مراحل رشد گیاهان طراحی شده است. برخی اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی در اردیبهشت ماه امسال شامل سیب، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و موسیر، ماست، رب گوجه فرنگی، دوغ، شیر و خامه بسته بندی شده کفیر، انواع کلم قرمز و سفید و قمری و خرما بوده است.

وی همچنین سرمایهگذاری خارجی خصوصی را در توسعه کشاورزی کشور کافی نمیدانست و با اتکا به درآمدهای نفتی بهدنبال دخالت دادن بیشتر دولت در سرمایهگذاری جهت توسعه کشاورزی و افزودن بر سطح زیرکشت بود. به هر حال، سیاست دولت این بوده که نان با قیمت پایین به دست مردم برسد و قیمت گندم هم متاثر از همین سیاست است. وی با بیان اینکه سیاستهای اعمال ممنوعیت و آزادسازی واردات محصولات کشاورزی از ایران که هر از گاهی از سوی دولت عراق اعمال و دیکته میشود، بخش کشاورزی را دچار بحران کرده است، گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان فرآوردههای کشاورزی و غذایی کشور باید بر اساس نیاز و تقاضای بازار، تولید داشته باشند. واردات کودهای شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی که برخلاف مواد غذایی و بذر تحت تحریم قرار دارند به سختی انجام میشود.

برای کشت جو در ماه شهریور شروع به آماده سازی زمین از قبیل شخم و دیسک زنی میشود، سپس در ماه مهر بذرها با کود زیستی و اسید هیومیک بذر مال شده و ارقام مختلفی چون ریحانه، یوسف، گوهران و نصرت به تراکم 180 کیلوگرم در هر هکتار کشت میشوند. در شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر، گلخانه های ایرانی در انواع مختلفی ساخته میشوند. مهندسین کشاورزی گرایش آب در طی دانشگاه با مفاهیمی مثل ویژگی های مختلف آب، شیوه انتقال، نحوه به دست آوردن آن و مصرف آب آشنا می شوند. در این نوشتار با تاریخچه کشاورزی آشنا می شوید. این ربات با پیشرفت علم و تکنولوژی در کشاورزی بسیار توسعه یافت و تواناییهای زیادی مانند کاشت و برداشت را پیدا کرد. در این باره به منظور موفقیت در زندگی بشری و نظام غذایی و همچنین رسیدگی به ناامنیهای غذایی و انواع مختلف سوءتغذیه، سیاستها و برنامهها باید بر مبنای ارزیابیهای خطرات آبوهوا، علم و دانش میانرشتهای صورت گیرد. کشاورزی علم و هنر کشت گیاهان می باشد و مهمترین پیشرفت و دستاورد در ظهور تمدن بشر غیر مهاجر محسوب می شود. اما کشورهایی که نقش مهمترین مبادی وارداتی کالا را برای ایران در فصل نخست۱۴۰۱ بازی میکنند، امارات، ترکیه، هند، انگلستان و روسیه هستند.

در روند صدور سند چه مشکلاتی پیش روی دارید؟ در هیچ سند دیگری دیده نشده که ناظری از چند بار شخم زدن زمین در ایران سخن گفته باشد. در کنار نفت، فراوردههای نفتی و پتروشیمی و محصولات معدنی، محصولات کشاورزی ایران یکی از اصلی ترین بخشها در سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده و در سالهای گذشته بخش مهمی از این محصولات به کشورهای همسایه صادر شده است. در دو سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی به رونق اقتصادی، توسعه و تجارت محصولات کشاورزی نگاه استراتژیک داشته به طوری که با مجموعه اقدام های صورت گرفته، تراز تجاری کشاورزی و غذایی روند مثبت را طی کرده و از منفی 8.1 میلیارد دلار سال 1392 به منفی 5.4 میلیارد دلار در سال 1393 بهبود داد و این مهم در پسابرجام شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که نرخ رشد صنعت منفی 2.2 درصد و بخش خدمات 0.2 درصد شد.

اما او درباره چگونگی استفاده از کود در اراضی ایران توضیحی نداده است. اکیپهای نصب سازه گلخانه های ما یا یک شرکت مستقل هستند که مدیر آن در تیم خود حضور دارد و یا مراحل نصب و مونتاژ گلخانه و سالن های پرورش دام و انبار مستقیم زیر نظر شرکت و با تأییدیه آن توسط نصاب گلخانه صورت میگردد. کشاورزی به صورت مستقل در قسمت هایی از کره زمین شروع شد که دامنه متنوعی از گیاهان را شامل می شد. صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در سهماهه نخست ۱۴۰۱ با افتی ۳/ ۱۱درصدی نسبت به سهماهه نخست ۱۴۰۰ همراه بودهاند. بررسی کالای کشاورزی و غذایی وارداتی که بیشترین افت از لحاظ ارزشی در سهماهه نخست۱۴۰۱ را نسبت به سهماهه۱۴۰۰ تجربه کردهاند، نشان میدهد درمیان اقلام کشاورزی و غذایی واردشده، ارزش واردات برنج نیمه سفیدشده، چای سیاه و روغن خام سویا به ترتیب ۹۹درصد، ۹۱درصد و ۹۰درصد افت کرده است. شاید به همین دلایل حجم صادرات در این فصل نسبت به مدت مشابه سالقبل به لحاظ ارزشی و وزنی افت کرده است. بررسی ترکیب مقاصد عمده صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی در فصل نخست ۱۴۰۱ نشان میدهد عراق با سهم ارزشی حدود ۳۸درصدی، بیشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است و پس از آن کشورهای امارات و افغانستان به ترتیب با سهمهایی حدود ۱۲درصدی و ۸درصدی قرار دارند.

مکاتبات و نامهنگاریها من با برخی وزرای کابینه و حتی رییسجمهوری نشان میدهد که با هرگونه اعمال ممنوعیت و محدودیت مخالفت کرده و بارها اعلام کردهام که برای رفع نیاز داخل باید از طریق و روش دیگری غیر از ممنوعیت صادرات برخورد کرد. آب مورد نیاز کشاورزی از آب باران و رو دها تأمین می شود. در کشورهای کمتر توسعه یافته، فراوردههای نقدی معمولاً محصولاتی هستند که تقاضا را در کشورهای توسعه یافته جذب میکنند و از این رو ارزش صادراتی دارند. کشت خرما در خوزستان، سیستان ، فارس و کرمان صورت می گرفته و خرمای ایران بخصوص خرمای جهرم بهترین خرمای دنیا محسوب می شد و میزان فراوانی از آن به هند صادر می شد.

در ۴۰ سال اخیر مبنای اصلی شش برنامە توسعە، خودکفایی در بخش کشاورزی بودە است کە این سیاست منجر بە توسعە زمینهای کشاورزی در بسیاری از مناطق ایران شد، به طوری کە فقط در حوضە آبریز دریاچە ارومیە در ۴۰ سال اخیر بیش از ۳۰۰ هزار هکتار بە زمینهای کشاورزی اضافە شدە است. این رشد سریع باتوجه به محدودیت دستیابی به منابع طبیعی، نیاز به حرکت به سمت توسعه ای پایدارتر در بخش آبزی پروری را ایجاد می کند. پلاستیک های گلخانه ای در عرض های 8، 10، 12 و 14 و اخیرا 16 متر تولید و به فروش میرسند. فتحی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکید زیادی روی کشت قراردادی دارد، بیان داشت: در کشت قراردادی با توجه به نوسان و تغییرات قیمت محصولات، باید قیمت روز محصولات لحاظ شود تا طرفین قرارداد متضرر نشوند. معاون آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: با توجه به اینکه درآمد مردم از بخش کشاورزی تامین می شود در اولین فرصت بخشی از کارهای ضروری با فوریت انجام و از طریق ستاد مدیریت بحران خسارات جبران و پرداخت می شود. کشاورزی ایران بخصوص در بخش باغداری به شکل سنتی و با استفاده ۹۰ درصدی از نیروی انسانی امجام میگردد.

بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور با مشکلات عدیده ای همچون کمبود منابع آبی روبروست اما توافق برجام و پیامدهای آن در بخش کشاورزی از جمله ورود دانش و تکنولوژی جدید و همکاری برای سرمایه گذاری های مشترک در این بخش نوید تحول بنیادین را در این حوزه می دهد زیرا اکنون، عامل مهم رشد اقتصادی کشور است. عامل مسلط بر افزایش واردات محصولات کشاورزی و غذایی، سهم حدود ۱۳واحددرصدی برنج کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده و ۱۱واحددرصدی گندم معمولی بوده که به ترتیب سهم حدود ۱۳درصدی و ۱۸درصدی از کل واردات این اقلام در سهماهه نخست ۱۴۰۱ را به خود اختصاص دادهاند، پس از این کالاها چای سیاه در بستهبندی غیرخردهفروشی و گوشت مرغ و خروس به ترتیب با سهم ۸۵/ ۰ واحددرصد و ۶/ ۰واحددرصد، بیشترین سهم در افزایش واردات اقلام کشاورزی و غذایی را در این مدت داشتهاند.

واردات محصولات کشاورزی و غذایی در سهماهه نخست سالجاری با افزایش ۳درصدی نسبت به سهماهه نخست سالگذشته همراه بوده است. در بازه زمانی ۱۳۹۵ الی۱۴۰۰، ارزش صادرات کالاهای کشاورزی ایران بهطور متوسط سالانه ۲/ ۳درصد افت کرده اما ارزش واردات این گروه کالاها بهطور متوسط سالانه ۱۶درصد رشد داشته است. تاریخچه کشاورزی از توسعه و زراعت انسان در فرایندهای تولید مواد غذایی، خوراک، فیبر، سوخت و سایر کالاها با پرورش منظم گیاهان و حیوانات حکایت می کند. ترکیه بزرگترین قطب کشاورزی در اتحادیه اروپا هم هست و میلیونها کشاورز با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته تولید محصولات کشاورزی میکنند. کشت دانههایی چون غلات، محتاج برداشت محصول در زمان خاص و نیز پیشرفت مکانیزمها برای انبار کردن آنها برای استفاده در آینده میباشد. این ارقام در این سالبه ترتیب به ۳/ ۵میلیارد دلار و ۳/ ۱۶میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب این کشور در جایگاه نخست قرار دارد. وی افزود: به عنوان مثال زعفران در کشور تولید می شود اما به صورت فله به کشوری چون اسپانیا منتقل می شود که دارای صنایع بسته بندی و برندینگ لازم این حوزه بوده و محصولی با بسته بندی استاندارد و با ارزش افزوده اقتصادی تولید میشود که به کشور خودمان با چندین برابر قیمت اولیه باز می گردد برنج و مرکبات و چای تولید می شود اما قادر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از محصولاتی که دارای بهترین کیفیت تولید است نبوده و نمی توانیم جایگاه خود را در بازارهای عرضه پیدا کنیم و این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که زنجیره کامل ارزش محصولات کشاورزی در کشور شکل نگرفته است.

اولین قدم در جهت بهره برداری از کلان داده ها، ترکیب داده ها از منابع مختلف است که در نهایت منجر به داده های پیچیده و معماری نرم افزاری در کشاورزی می شود که می توانند از داده های سایت agriculture-na بزرگ استفاده کنند. کنسول پریس در ۱۸۹۴، در کرمان به موردی برخورد که از «کوزههای سفالین» به جای مشک استفاده میکردند. وی با بیان اینکه سالانه بیش از 5 درصد بهرهوری آب در کشور افزایش پیدا کرده است، افزود: در سال 92 به ازای هر متر مکعب آب، 1.02 کیلوگرم ماده خشک کشاورزی تولید میشد در حالی که هماکنون این میزان به 1.34 کیلوگرم رسیده است. فرسودگی ماشین های کشاورزی و کاهش ضریب مکانیزاسیون نیز یکی از دغدغه های کشاورزان در چند سال گذشته بود؛ وزارت جهادکشاورزی نیز با علم به این موضوع با پیگیری ها و رایزنی ها مختلف توانست در یکسال اخیر هفت هزار میلیارد ریال (700 میلیارد تومان) تسهیلات برای نوسازی ناوگان (تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی) تامین و بیش از 12 هزار دستگاه تراکتور و 420 دستگاه کمباین غلات و 700 دستگاه کمباین برنج جدید به ناوگان کشاورزی کشور اضافه کند که نسبت به سال پیش، تراکتور حدود 2 برابر و کماین پنج برابر توزیع شده است.