اخبار

جهش روابط تجاری در دولت سیزدهم

جهش روابط تجاری در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور به پایان رسید. از اتفاقات خوبی که در دوران سلطنت وی رخ داد می توان به عضویت ایران در برجام، انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توسعه روابط با آفریقا اشاره کرد. سه رویداد مهم در این دوره چرخه سه ساله در تجارت خارجی.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، آيت الله سيد ابراهيم رئيسي در طول 34 ماه رياست جمهوري خود بر دولت سيزدهم در راستاي توسعه روابط تجاري و تحكيم روابط با كشورهاي همسايه و ديگر كشورها اقدامات زيادي انجام داد.

کارنامه هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می دهد که در این مدت معاملات تجاری زیادی از جمله عضویت در برجام منعقد شد. بریکس نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت های اقتصادی نوظهور است و در حال حاضر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای این گروه هستند. طبیعتا کشورهای زیادی نیز متقاضی عضویت در این گروه هستند و در اکتبر سال گذشته سران ائتلاف بریکس عضویت کامل کشورهای جدید از جمله ایران، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی، مصر و آمریکا را تایید کردند. امارات متحده عربی در نشستی

اعضای بریکس تقریباً 31.5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند و پیش بینی می شود با حضور سایر کشورها مانند عربستان سعودی این رقم به 50 درصد برسد که در این صورت تأثیر آنها در بحث اقتصادی و گسترش دامنه سیاسی و اجتماعی است. . روابط مهم خواهد بود.

کارشناسان معتقدند عضویت در بریکس فرصتی است که در اختیار کشور قرار گرفته است و با سیاست گذاری های درست از جمله در زمینه تامین زیرساخت ها و رفع موانع صادراتی می توان به یک جهش در صادرات و افزایش تجارت تبدیل شود.

روند ورود ایران به اوراسیا

از دیگر دستاوردهای این دوره و ثمره کارهایی که در سال های اخیر شکل گرفت و در دوره دولت سیزدهم به ثمر نرسید، می توان به روند ورود ایران به اوراسیا قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان اشاره کرد در سال 2015 بسیاری از کشورها تمایل خود را برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با این اتحادیه اعلام کردند و مذاکرات آغاز شد.

از سال 2015، ایران پس از امضای توافقنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین جیه، مذاکرات مقدماتی را برای بحث در مورد چگونگی گسترش روابط تجاری و اقتصادی با اتحادیه مذکور آغاز کرد. ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت 1397 توسط مقامات دو طرف و طی مراحل تصویب داخلی در کشورها، این توافق موقت از 5 نوامبر 2018 اجرایی شده است.

با ارزیابی مثبت از عملکرد توافقنامه موقت (افزایش 82 درصدی صادرات اقلام ترجیحی ایران مشمول توافقنامه موقت در سال اول اجرا)، مذاکرات برای تبدیل این موافقتنامه موقت به توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور آغاز شد. . در سال 2019 پس از برگزاری جلسات متعدد هماهنگی داخلی با کشورهای ذیربط و برگزاری جلسات بین تیم های مذاکره کننده پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کمیسیون اقتصادی آن اتحادیه از یک سو و تیم مذاکره کننده ایرانی، سرانجام در ژانویه 4 سال گذشته، این توافقنامه بین مقامات دو طرف امضا شد. این موافقتنامه پس از گذراندن مراحل تایید توسط مراجع قانونی کلیه کشورهای امضا کننده لازم الاجرا خواهد شد.

در اواسط اردیبهشت ماه، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه انتظار داشت که این توافقنامه تا دو ماه آینده در مجالس همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب برسد و بیش از 88 کشور از درصد عناصر متقابل ایران، روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تعرفه صفر برخوردار خواهند شد.

آفریقا؛ قاره فرصت ها

تکمیل زیرساخت‌های تجاری با قاره آفریقا یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم بود. ماشین‌ها، مسکن و کشتی‌ها و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای تجارت منظم با آفریقا، از جمله خطوط کشتیرانی معمولی، اگرچه مدتی طول می‌کشد تا آثار این قراردادها و زیرساخت‌ها را ببینیم، اما تاکنون اتفاقات خوبی در این راستا رخ داده است. .

در این میان اهمیت و توانمندی های قاره آفریقا برای تجار ایرانی در سال های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته است. قاره آفریقا با 1.3 میلیارد نفر جمعیت و 54 کشور، یک فرصت بزرگ در زمینه روابط تجاری و اقتصادی است. اما به گفته دست اندرکاران عرصه تجارت، عدم آگاهی از توان تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا نبود وسایل حمل و نقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین موانع انتقال مستقیم ارز و … وجوه از جمله موانعی است که مانع از توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا می شود.

به طور کلی تجارت ایران با آفریقا سالانه 1.2 میلیارد دلار است که 1.1 میلیارد دلار آن صادرات است. بیشترین حجم تجارت خارجی ایران و آفریقا در سال 1401 اتفاق افتاد که تجارت خارجی با آفریقا به حدود 1.3 میلیارد دلار رسید. اما این رقم در مقایسه با تجارت سایر کشورها با قاره آفریقا زیاد نیست و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که برنامه هایی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار آفریقا دارد.

البته با توجه به اینکه حجم مبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود 1200 میلیارد دلار بوده است، سهم ایران از این مبادلات اندک بوده است. همچنین لازم به ذکر است که کشورهایی مانند چین و هند در بازارهای آفریقا نفوذ قوی دارند و رقابت ایران با آنها را تا حدودی دشوار می کند.

اما رئیس جمهور شهید کشورمان در اجلاس سران ایران و آفریقا گفت: هدف گذاری میلیاردی برای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در سال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت های موجود نیست و قطعاً باید در این راستا هدف گذاری کنیم. برای 10 برابر حجم همکاری های اقتصادی و تجاری حرکت کنیم.

همانطور که اخیرا یکی از مقامات سازمان توسعه تجارت توضیح داد، آمار تجارت با آفریقا بیش از اعداد اعلام شده است، اما ایران به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها مستقیماً به این کشورها صادرات ندارد و محصولات ایرانی از طریق سایر کشورها به فروش می رسد. مانند امارات، ترکیه و به قطر و عمان صادر می شود.

به طور کلی می توان گفت که دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور به پایان رسید و می توان گفت با پیوستن ایران به برجام، انعقاد قرارداد تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توسعه روابط. با آفریقا سه اتفاق مهم در این مدت سه ساله در حوزه تجارت وجود دارد که خارجی به آن اشاره کرد و حالا باید دید این راه آهن در دولت چهاردهم به چه سمتی حرکت می کند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403030100760/%D8%AC%D9%87%D8%B4-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85