اخبار

خاک مناسب برای کشاورزی چیست تقسیم بندی خاک ها به منظور اصلاح | agriculture-na

کشاورزی هم در حد محدود یعنی پرورش گلدان های یک لیتری است و و هم شامل پرورش گیاهان در مزارع خواهد بود. به طور کلی سه عنصر اصلی برای کشت در کشاورزی و انتخاب خاک، پیت ماس و کوکوپیت و پرلیت است. دقت شود که نسبت پیت ماس به نسبت دو دیگر بیشتر است و تناسب آنها یکسان نیست. در خاک ماسه ای 70 درصد از حجم خاک را ماسه تشکیل داده است. این نوع از خاک توانایی کمی در نگه دارای آب دارد در نتیجه برای گیاهانی که به مقدار زیاد به رطوبت احتیاج دارند مناسب نیست. خاکهای ماسه ای یکی از فقیرترین خاک ها هستند و اگر به تنهایی برای کاشت گیاهان استفاده شوند خاک مناسب کشاورزی نیست.

کرج خیابان دانشکده رو به رو ی کوچه سازمان آب کشاورزی ارکیده

متر، بافت یکنواخت و زهکشی خوب در لایه های تحتانی، عمق آب زیرزمینی پایین تر از 150 سانتی متر در تمام طول سال، مناسب ترین خاکها برای کشت مرکبات هستند. بیشترین ریشه های مرکبات در عمق 80– 70سانتی متری تجمع می یابند. پژوهش های انجام شده در خاک های عمیق سنگریزه دار نشان داده است که در خاک های با بیشتر از 15درصد سنگریزه، عملکرد مرکبات کمتر از 50درصد خاکهای بدون سنگریزه با عمق یکسان می باشد. مثلاً با Ph سنج می توانید سطح قلیایی یا اسیدی خاک را بررسی کنید که ارزش زیادی دارد.

◾️ راه های از بین بردن شوری خاک

زیرا ظرفیت نگهداری آب و عناصر غذایی در خاک را افزایش می دهند. خاک ها به دلیل عدم کنترل ph و یا وجود رطوبت زیاد و یا خشکی زیاد دچار فرسایش می شوند. نبود سایبان و یا عدم وجود سیستم آبیاری مناسب سبب می شود که خاک حاصلخیز کشاورزی جای خود را به خاک های پوسیده بدهند. به طور کلی اراضی شیب دار از موارد مهمی هستند که سبب می شود بخش زیادی از هدر رفت آب جلوگیری مجله خبری کشاورزی شود. اگر قرار باشد که گیاهان بدون هیچ عیب و نقصی رشد کنند بسیار مهم است که خاک کشت تقویت شود و اگر تقویت در راستای خاک بستر کشت اولیه صورت بگیرد نیز در نهایت نتایج بهتری دیده می شود. استفاده از ورمی کمپوست به عنوان کود و همینطور پتاسیم فسفر و آهن و نیتروژن از عناصری هستند که معمولاً در خاک تولید نشده و باید به واسطه کودهی به خاک اضافه شوند.

کود فروت ست (تری ست) فروغ دشت اسپانیایی

در صورتی که وضعیت ph با شرایط گیاه و به درستی تنظیم شده باشد گیاه این رویکرد را دارد که بتواند املاح آب و کود را بهتر جذب کند. معمولاً برای اینکه این بررسی در خاک بستر کشت صورت بگیرد نیاز به ph سنج و همینطور بافر افزایش دهنده و کاهش هنده است. خاک حاصلخیز کشاورزی یکی از الزامات داشتن محصول با کیفیت می باشد.

  • گفتنی است عواملی از قبیل استفاده بی رویه از کودهای شیمیائی ، استفاده از آب شور در آبیاری ، ،عدم استفاده از کودهای پایه ارگانیک و تکرار یک نوع کشت و عدم رعایت آیش موجب تشدید شوری خاک می شود.
  • پیت موس از پوسیده شدن و تجزیه خزه اسفاگنوم در شرایط بدون اکسیژن و در طی چندین هزار سال به دست می‌آید.
  • مواد مغذی خاک های شنی بسیار کم است و همچنین قدرت نگهداری آب کمی را دارند.
  • به طور کلی خاک محل استقرار و منبع تامین آب و مواد غذایی برای گیاهان است.
  • در مناطق غرقابی به دلیل حضور بالای مواد آلی که حتی به بیش از هشتاد درصد می سد خاک های الی گفته می شود.

تنها 12٪ از مساحت ایران یعنی کمتر از 200 هزار کیلومتر مربع تحت عملیات کشاورزی است. در ایران از 50٪ تا 60٪ ظرفیت و استعداد زمین هایی که تحت عملیات کشاورزی است (185 هزار کیلومتر مربع) استفاده می گردد. در ایران هم زمین های نیاز به آبیاری و هم زمین های باران-سیر وجود دارد. زمین های زیر کشت ایران در حدود شانزده میلیون هکتار برآورد می شود و از این زمین ها حدود نیمی از آن کشت آبی و نیمی دیگر به صورت دیم کشت می شود.

http://3darchitecture.ir