اخبار

خاک مناسب برای کشاورزی چیست تقسیم بندی خاک ها به منظور اصلاح | agriculture-na

نفوذپذیری ریشه در این خاک ها زیاد است، اما از نظر مواد تغذیه فقیر می باشند. به همین دلیل برای تقویت آن ها از خاک رس، کود آلی و خاک برگ استفاده می کنند. این خاک ها از نظر رس قوی می باشند و به دلیل اینکه سنگین اند، گیاهان نمی‌ توانند به راحتی در آنها ریشه زایی کنند؛ بنابراین از خاک رسی نمی‌ توان به صورت خالص برای کشاورزی استفاده کرد. معمولاً برای اصلاح و تقویت این خاک از کود دامی، خاک برگ، پرلیت یا کمپوست استفاده می شود. از جمله مواردی که برای انتخاب خاک مناسب باید مد نظر بگیرید، قابلیت زهکشی خاک، میزان قدرت ذخیره رطوبت، سهولت نفوذ ریشه در خاک، تهویه مناسب به خاک، نوع بافت خاک، میزان قابلیت حفظ مواد غذایی نیاز گیاه، Ph خاک و شوری خاک می باشد.

مزایای انجام آزمایش خاک کشاورزی

بارها دیده شده است که خاک پس از مدتی آبیاری درگیر مشخص سفتی و درهم فشردگی می شود و به طور کلی این موضوع سبب می شود که لزوم استفاده از پرلیت در خاک مشخص شود. در واقع اگر در خاک کشت از پرلیت استفاده نشود فضا برای اکسیژن رسانی به ریشه ها محدود و محدودتر می شود. برخی افراد نیز به جای پرلیت از سنگ ریزه و یا خاک ماسه ای استفاده می کنند اما سبب وزن بیشتر خاک می شود و برای کارهای گلدانی دردسرساز است. پیت موس علاوه بر داشتن ماده آلی فراوان دارای مصرفی دو گانه است.

اسم گیاهم چیست!

خاک سیلتی نوعی از خاک است که بخش اعظمی از آن را سیلت تشکیل بدهد. خاک سیلتی در مقایسه با خاک شنی و ماسه ای دارای ذرات کوچکتری هستند. زهکشی این نوع خاک ها به صورت آزادانه صورت می گیرد و خاک رطوبت خود را زودتر از خاکهای دیگر از دست می دهد. خاک سبک در معرض فرسایش بادی بوده و حاصلخیزی آن ها ناچیز است. رطوبت قابل استفاده گیاه در خاک شنی کم بوده و آبیاری بایستی به تناوب بیشتری صورت گیرد.

http://3darchitecture.irخاک لوم از مخلوط خاک رس، خاک ماسه ای، خاک برگ و مواد آلی تشکیل می شود. خاک لوم همان خاکی است که از طغیان آب در کنار مجله خبری کشاورزی رودخانه ها باقی می ماند. این خاک از نظر مواد غذایی بسیار غنی است و از مقوی ترین خاک های کشاورزی به شمار می رود.

در خاک لایه ها و طبقاتی تشکیل می شود که از نظر جنس، رنگ و ضخامت با یکدیگر تفاوت دارند. خاک سطح الارض (خاک فوقانی) شامل بخشی از خاک می باشد که فعالیت های کشاورزی مثل شخم و شیار، آبیاری، کوددهی و کاشت بذر و غیره در آن انجام می شود. در این بخش به دلیل مساعد بودن شرایط تهویه و وجود خلل و فرج زیاد، فعال بودن موجودات ذره بینی و تجمع بیشتر مواد غذایی، ریشه رشد و نمو بهتری نسبت به بخش زیرین دارد. از نظر علمی این بخش خاک شامل افق های O و A و بخش فوقانی افق B می باشد. ضخامت این بخش از چند سانتیمتر تا بیش از یک متر بر حسب میزان توسعه کشاورزی منطقه متفاوت است.

  • این خاک را توده متراکم قهوه‌ ای تا سیاه ‌رنگ خزه‌ ها و گیاهانی که بطور ناقص تجزیه شده‌اند تشکیل می دهند.
  • هرچه استفاده از آن ها با برنامه باشد این میزان آسیب کمتر می شود.
  • پس از اینکه خاک باغ و زمین کشاورزیتان را به یکی از آزمایشگاه های خاک کشاورزی تهران یا کرج سپردید، نتیجه ای به شما داده می شود که تمامی مواردی که می خواهید در آن ذکر شده است.
  • به عبارتی این خاک متشکل است از نوعی خزه که در مرحله ای از چرخه عمر خود به خاک تبدیل شده است.
  • پیت ماس حاوی مواد اولیه فوق العاده مفید برای گیاه است و به عنوان یک بستر برای بهبود وضعیت خاک، می تواند شرایط مناسب برای رشد هر نوع گیاه را فراهم آورد.
  • حتی اگر نگهداری و حفظ آب در خاک برایتان مسئله ی مهمی نیست، خاک فشرده و سفت می تواند باکتری ها و قارچ های مفید را از بین ببرد و رشد باکتری های مضر بی هوازی را نیز تشویق کند.